alla jägare är...

Varför veganer inte respekterar jakt

Hej Tomas!

Svar på lite av det du skriver:

"Det underliga med det hela är att det verkar som om de flesta jägarna förstår att vissa människor har valt att vara vegan och respekterar det! Varför kan då inte veganer åtminstone repsektera att vissa människor är jägare!?"

En intressant och återkommande fråga. Att jägare accepterar veganer är jättebra, men inte så konstigt. Att vara vegan drabbar ju ingen oskyldig. Tvärtom, så tär de mindre på miljön, och begår inga etiska övertramp. Jägare däremot begår en våldshandling mot en varelse som inte kan föra sin egen talan. Precis som vi inte "respekterar" att vissa människor vill tortera, våldta, förslava eller mörda människor, så kan vi heller inte acceptera att jägare tar på sig rollen att efter eget huvud döda vilda djur. Det du gör på din fritid är din ensak bara om det inte åsamkar lidande hos andra varelser.

"Som Ljungman skrev: Det som skiljer oss från djuren är bland annat att vi kan välja! Precis!
Vissa människor väljer att äta kött- andra inte"

Du väljer att misstolka det jag skrev om att vi människor har förmågan att välja vad vi äter. Med det menade jag att vi inte kan motivera köttätande vare sig med traditioner eller metabolism. Vi klarar en etisk kosthållning med magen, och vi har intellektuell kapacitet att åsidosätta det ögonblickliga "suget" efter en burgare. Denna enkla insikt gjorde mig till vegetarian (om än ganska sansad).

"Jag vet inte var du Ljungman jagade någonstans men man måste ha en spårhund tillgänlig inom en timme och göra allt som står i en ens makt att hitta ett skadeskjutet vilt."

Jag har jagat i bland annat västafrika och norra Skåne, från tolv års ålder till ca 25. Man är skyldig att ha hund tillgänglig, självklart, men faktum kvarstår att ett eftersök kan vara omständigt. Och ett dåligt skott är ingenting man gärna skyltar med. Skulle man vara noggrann så borde varje misslyckat skott leda till eftersök. Så är det inte. Verkligheten i skogen är inte riktigt som i "Jägarskolan". Självklart finns det jaktsällskap som är noggrannare i detta avseende, och det kan jag bara berömma!

Ha det gott!

John
 
Vegetarian om jordbruk

Hej Mattias!

Du skrev: "Jordbruket i välden och effekterna av det.
Vad vet ni om det?
Kanske någon vegetarian som kan svara?"

Jag är inte säker på om jag vet vad du är ute efter, din fråga är lite kryptisk. Men vi kan ju konstatera att jordbruk innefattar både köttproduktion och vegetariska produkter. Om du undrar över skillnaden mellan dessa båda i termer av miljöeffekter, så är svaret ganska enkelt. För båda krävs odling, i fallet kött behövs ju foder. Skillnaden är att man får en förlust av energi och näringsämnen i varje steg i näringskedjan. Detta betyder att det går åt mer areal, mer vatten och mer gödning per "enhet mat" för kött jämfört med vegetabiliska produkter.

Alla negativa miljöeffekter vi får av jordbruk får vi alltså genom djurhållning - och lite därtill. I USA står köttindustrin för ca 80% av användingen av vatten. I Sverige består en övervägande del av fisken av sk industrifisk, som går till foder. Även detta är naturligtvis en kostnad för miljön. Till detta får vi kanske också lägga mer direkta hot som smittosamma djursjukdomar.

Summan av kardemumman är given. Skippa julskinkan. (Ett tips är soja-köttbullar. Toppengott även för en sån som mig som faktiskt tycker kött SMAKAR gott!)

John
 
Funderar...

Svar/fråga till yrkesjägaren Gomes

Jakten på djur, för att de står i vägen för bilar är bara ett påhitt för att få syssla med sin hobby eller i visst fall arbete. Varför har vi inte en normal stamm med predatorer? Jo de har jagats hårt pga dålig kunskap och vaneföreställningar om vad dessa djur gör (rödluvan & vargen). Jag menar att våra rovdjur skulle kunna sköta denna balans utan våran inblandning (hägna inn tamboskapen ordenligt så klarar dom sig med). Men när detta kommer på tal så kommer det en massa svepskäl om ditten och datten, det skall visst börjas med jakt på loo, vansinne!
Hur många jägare vill konkurera med skogens egna jägare? (Detta är en fråga, inte ett generaliserede från min sida.
Mycket predatorer ingen årlig älgjakt för jägarna tex, eller?

Johan
vill ha synpunkter och rättelser om det finns, för solen har fläckar.

Johan
[Ändrat av Källan 2001-12-12 kl 14:37]
 
Hej Per!!!!

Tjena Per!!!!
Det händer ju fortfarande att människor våldtas,dödas eller på annat sätt far illa.Detta tycker jag är det viktigaste i dagens samhälle:ATT Minska brottslighet,svält,krig,terrorism och allt annat hemska som vi hör och ser varje dag(helst utrota det helt).
Men en del människor fastnar för en del saker(vilket jag tycker du har gjort) asså du verkar ju verkligen avsky alla jägare och alla andra som har en åsikt överhuvudtaget(ursäkta mig för mitt inlägg det var inte meningen att du skulle må dåligt på något sätt)Det verkar verkligen som du inte kan acceptera att det finns en del människor som äter kött!!!!!!!

Men har vi inte viktigare saker för oss än att diskutera om människor ska äta kött eller inte!!!!
Då blir jag orolig!!!!!!

Samhället går utför så ihelvete rent utsagt!!!!
Varje dag kan man läsa om mord,våldtäckter,rånmord,pedofiler(äckliga jävlar!!!!)
drogmissbruk,arbetslöshet och massor av andra tecken på att vårat vackra Sverige är på väg ner....o värre kommer det att bli!!!Var så säker!!!!
Då gäller det att vi tar tag i de verkliga problemen i stället!!!!!!!

Kan ju även tillägga att jag inte är jägare!!!!!
Hoppas du accepterar att vi alla är olika och har olika åsikter....men nu fick du höra en av mina iallafall.........

"det är bättre att vi kramas istället för att bråka"

Det var en till!!!!!!!!
 
ingen kommentar?

Jo, mitt inlägg har inte besvarats/kommenterats...

Kan ju bero på

1. det var fullständigt ointressant...

2. det var svårt att bemöta/kommentera/besvara... oavsett om man håller med eller inte...

3. jag är fullständigt ute och cyklar...

4. Eftersom jag varken är vegan eller jägare har jag inte i debatten att göra... fast jag är ju köttätare

5. Besvärande idioter brukar ju förbigås med total tystnad, men av barn och dårar får man ju räkna med att höra sanningen...

Lev väl och respektera varandras åsikter.

/Borka
 
Svar till Boris/Borka

Tjena!

Att du inte fått svar beror nog snarast på att de flesta inte tar sig tid att läsa de lite längre och mer nyanserade inläggen.

Mitt svar är i alla fall följande: Att leva 100% utan att döda djur är en utopi, där har du rätt. Bekämpningsmedel, som du nämner, dödar ju tex skadeinsekter. Men detta betyder ju inte att idén om att minimera djurs lidande som sådan är dålig. Att veganens skördetröskor tar livet av en del smågnagare är således inget argument för att behålla totalt onödiga lyxartiklar som exempelvis minkpäls.

Målet, för mig i alla fall, är att göra vad jag KAN och orkar i dagsläget. Jag är inte vegan (ännu bara laktovo-vegetarian) men håller mig i alla fall till ekologisk mjölk och ägg. Jag drar inte alla de slutliga konsekvenserna av min filosofi- inte ännu - för då skulle jag inte orka göra något alls.

Att bli laktovegetarian, tex, var inte särskilt svårt. Att hitta bra klätterskor utan läder däremot har jag hittills inte lyckats med.

Om man hela tiden bara tittar på en filosofisk idé i dess mest extrema form, så ser man snabbt att det blir hopplöst. Detta tycker jag inte är ett argument för att låta bli att försöka göra världen bättre. 70 miljoner slaktade djur i Sverige (per år) kunde gärna bli 10 miljoner. Det vore väl en bra början?

Ha det gott,

John
 
Inte extrem

Hej John (och andra...)

Det är ju klart att så är det... långrandiga debattörer tiger man ihjäl... :)

Jag förstår din synpunkt.

Jag menade inte direkt att alla veganer är extrema, men om man drar de yttersta konsekvenserna av vissa beteenden så blir det orimligt.

Likaså om vi skulle vara extremt "antinaturella" med konstgödsel, besprutning, ingen hänsyn alls till djuren, och nedskräpning och förgiftning av naturen, så skulle konsekvenserna också bli orimligt stora.

Jag för min del strävar efter att leva så naturvänligt som möjligt, men jag avsäger mig inte rätten att leva på det djuren ger också. Jag äter kött, har kläder i ull och skor i skinn. Min personliga åsikt är att det är mer naturvänligt och att vi lever i ett samspel.

Alltså, ingen extremism åt vardera hållet för min del.

För mycket och för litet skämmer allt.

Haregött, snart är det helg

/Borka
 
John och Boris!

Ni är så nyanserade och genomtänkta, och respekterar dessutom andras åsikter. Har ni verkligen i den här diskussionen att göra över huvud taget? :)

/Håkan
 
Apa

Många i forumet har höga tankar om mänskligheten, det är bra. Men tycks tro att vi är små gudar i förnuft och samvete, inte bra.

Religiösa i forumet får ursäkta, men vi är inget annat än muterade apor.

Det vi kallar intelligens/förnuft, är inget annat än god evolutionell överlevnadsanpassning. Stor dödlighet och selektering, genom stora umbäranden, krig och elände.

Samvete, är inget annat än evolutionell flockanpassning, för att inte bli utstötta.

Människoapans predatorer (tigrar, leoparder, vargar etc), har vi skickligt eliminerat, alltefter vi befolkat och överbefolkat denna planet (det finns helt enkelt inte plats för dessa). De är ju farliga.

Vi har nu kommit till ett vägskäl, inga nya världsdelar att upptäcka/befolka... Vi har inte mer naturtillgångar för föda, än de vi idag känner till.

Då är det väldigt intressant att läsa inlägg av vissa i forumet, "släpp vilddjuren loss".
Låt Europas lejon, tigrar komma tillbaks. Kanske den Sibiriska tigern kan få livsrum i Sarek, eller varför inte i Upplands skogar. Farsinerande tanke.
Nåja björnarna kommer nu starkt i bärskogarna, några har varit på Stockholmsvisit.

Tillbaks till naturen och låt den sköta vem som ska överleva, utan vapen.

Inlägget är ironiskt menat!!!

/Björn
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.