alla jägare är...

Jaga=äta

Trodde alltid tidigare som "mördande" jägare att allt man dödade åt man, tills dess jag insåg att för att transformeras från samlare till bofasta kräver att man dödar eller jagar bort konkurenterna! Utrota dem är säkrast. Inte att man äter dem. Så vad Urikaifar har gjort får jag lida för nu av Per och andra vegander..........Eller är det han som mår mindre väl nu?

Go jakt

Johan K
 
Re: jadu Per!

Du kan juh läsa mitt inlägg 'Jakt – en naturlig tradition eller förlegad nöjesjakt?'
som ligger här under jaktforumet.

/Per

della; sa:
Det vore kul om du kunde ge mig några bra och starka argument mot jakt. Jag hoppas verkligen att du har några,,det vore intressant att få höra någon med lite koll utala sig. Då kanske man kunde hålla en smart diskution här. Så om vi slutar att slänga dynga på varandra här(mig inkluderad som dyngkastare) och utbyter åsikter istället så kanske vi kan få lite större förståelse för varandra.
Tack på förhand/Anders(citykid)
 
???

Johan du uttrycker dig inte så lite kryptiskt. Vad är det du menar, att du skall börja jaga veganer eller andra meningsmotståndare...?
 

Guest

Gäst
Re: Nöjesjakt är och förblir nöjesjakt

josef_davidsson; sa:
Har aldrig hört talas om något så hycklande som en jagande vegetarian...

Man kan vara vegetarian av olika skäl, inte bara ideologiska. En del gillar inte kött helt enkelt, och enligt vad jag förstått bör man äta vegetariskt om man lider av vissa sjukdomar.
 
Alright...

Du förstod nog vad jag menade...

Det där med sjukdoms-skälet kan jag helt och klart förstå, men ofta gäller de syndromen endast s.k. "mörkt" kött. Vitt såsom kyckling kan man ofta äta.
Men är man jägare och dödar ett djur så tycker jag det är ens för******* plikt att äta av det (undantget då om man är sjuk). Likadant känner jag för fiskare som inte äter fisk för att de inte gillar. Man måste känna ett ansvar och syfte för det man har ihjäl.
 
Ger renodlad veganism andra problem?

Jag är köttätare, icke jägare, gjorde en gång i tiden vapenfritt (är fortfarande av samma åsikt), kan om det kniper tänka mig att döda ett djur för att äta det. Däremot kan jag _inte_ tänka mig att döda en människa.

Jag respekterar alla vegetarianer och veganer för deras val av sin livsstil. Däremot vill jag inte ha den påtvingad mig, av skäl som borde framgå av följande resonemang.

Men om vi inte nyttjade djuren, och vi inte på något sätt störde några djur i deras naturliga liv så skulle vi nog få svårt att klara oss överhuvudtaget. Några exempel:


Kläder:
Inga kläder av ull och skinn. Bomulls- och linodlingar är förmodligen besprutade mot ohyra. Vid skörden kan jag tänka mig att en del djur skadas. Vid transporten skadas och dödas en del djur.

Om vi endast använder oss av syntetiska material påverkar produktion, transport och förädling av olja djurlivet mycket.


Mat:
Ingen mat och godis med några som helst beståndsdelar från animalier.

All produktion av vegetabilier påverkar djurlivet i någon form. Odlingen, skörden, transporter och förädling. Skördarna kommer att minska eftersom vi inte kan gödsla och bespruta (jag gillar inte heller konstgödsel och besprutning).


Djuren:
Alla djur som idag hålls som sällskapsdjur eller "ekonomi-djur" måste antingen få dö ut i fångenskap, släppas lösa eller avlivas.

Om de "ekonomiska" djuren skall dö ut i fångenskap måste ju ägarna få ersättning för mat och husrum till djuren...

Om de släpps lösa kommer de allra flesta att gå en _mycket_plågsam_ död till mötes eftersom de inte har någon som helst möjlighet att klara sig själva. Vi får också en ökning av mänskligt lidande i trafikolyckor...

Om de skall avlivas så motsäger ju det vegan-argumenten.


En ganska het potatis alltså. Jag för min personliga del fortsätter att äta kött som när det är möjligt kommer från anständiga förhållanden.

Men om vi avsäger oss allt nyttjande av djuren så får vi nog räkna med att vi får avsäga oss en hel del av det moderna livets för och nackdelar.

Kanske även de egenskaper i sammhället som gör det möjligt för veganer att hävda att hävda att vi inte behöver kött.

Eller som jag alltid hävdade på gymnasiet som svar på teknikernas tröjor "Humanister, behövs dom.": "Humanister skapar det samhälle som gör det möjligt för tekniker och naturvetare att skapa ett välstånd som gör det möjligt för dem att ifrågasätta humanisternas existens." Själv var jag naturvetare den gången.

Nämnas kan att jag vid ett cirkusbesök sprang på en liten grupp demonstrerande djurrättsaktivister eller veganer (tänkte inte på exakt vilken etikett dom hade på sig). Jag råkade se vad deras skor var gjorda av... Där föll deras trovärdighet i mina ögon.

Vi har ett "avtal" med våra djur: vi erbjuder mat och skydd mot yttre betingelser (väder och rovdjur). Det pris djuren betalar är att vi har rätten att bestämma när och vad de äter, när och vem de parar sig med och när deras liv är slut. Djuren har tyvärr inte något förhandlingsläge, och detta kan verka mycket stötande i ögonen på djurrättsaktivister och veganer.

Men försök att se hur en värld skulle se ut som inte på något sätt inverkar på djurens rätt, samtidigt som vi inte riskerar människors liv och hälsa. Vår rikedom, liksom våra liv och vår hälsa riskerar vi visserligen redan, men jag personligen ser gärna en mer måttlighet här i vår värld.

phu, det blev långt

Tjaba
/Borka

PS. "Boris" är inte jag, han hann före den "lymmeln".
 
Jägare är mördare?

För det första:Alla har rätt att ha olika åsikter och en sådan här diskusion spårar lätt ur, vilket man tydligt ser på tidigare inlägg.

Man kan ju säga som så att människan har jagat och för den delen själv blivit jagad av andra rovdjur sedan urminnes tider.Jakten var en förutsättning för överlevnad för 5000 år sedan.Jagas eller jaga?
Jakten hänger kvar än idag som ett naturligt intresse i massor av folks liv.
Numera så kan man överleva även genom att inte äta kött, detta var mycket svårare förr i världen och alla accepterade att äta kött.För den delen också döda andra djur för att överleva.Numer så stöter jägarna ofta på protester från olika typer av människor.Detta var sådant som inte förekom för forntida jägare.Idag är läget helt annorlunda och vi måste lära oss att leva med alla människors åsikter även om vi tycker en del saker är mindre bra.

En annan sak jag undrar på är:Vilket liv är mest värt-En mygga eller en gris? En mus eller en älg? En orm eller en ko?
Detta kan vi i dagens samhälle diskutera hur mycket som helst utan att för den delen komma fram till ett bra svar!!!
Det viktigaste är att vi accepterar att alla människor är olika och har olika åsikter!!!!!
Då kan förhoppningsvis jägare,veganer och alla andra olika människor leva sida vid sida.

Utan påhopp från den som har en annan åsikt!!!!!!!!!!
 
Julskinka

Eftersom jag varken är religiös eller vegetarian, men sympatiserar med veganrörelsens djurskyddstankar, tror jag att en vildsvinsskinka ska serveras på mitt julbordet i år.
Dessutom blir det mera grönt på bordet.:)
/Björn
 
Re: Jägare är mördare?

>För det första:Alla har rätt att ha olika åsikter och >en sådan här diskusion spårar lätt ur, vilket man >tydligt ser på tidigare inlägg.

>Man kan ju säga som så att människan har jagat och >för den delen själv blivit jagad av andra rovdjur >sedan urminnes tider.Jakten var en förutsättning för >överlevnad för 5000 år sedan.Jagas eller jaga?
>Jakten hänger kvar än idag som ett naturligt intresse >i massor av folks liv.
>Numera så kan man överleva även genom att inte äta >kött, detta var mycket svårare förr i världen och >alla accepterade att äta kött.För den delen också >döda andra djur för att överleva.


Vad människan har gjort sedan urminnes tider ser jag inte som något skäligt argument för fortsatt utnyttjande av djur.
Människan har sedan länge även våldtagit, krigat och förtryckt. Ska man fortsätta med det också?


>Numer så stöter jägarna ofta på protester från olika >typer av människor.Detta var sådant som inte förekom >för forntida jägare.Idag är läget helt annorlunda och >vi måste lära oss att leva med alla människors >åsikter även om vi tycker en del saker är mindre bra.
>En annan sak jag undrar på är:Vilket liv är mest värt->En mygga eller en gris? En mus eller en älg? En orm >eller en ko?
>Detta kan vi i dagens samhälle diskutera hur mycket >som helst utan att för den delen komma fram till ett >bra svar!!!
>Det viktigaste är att vi accepterar att alla >människor är olika och har olika åsikter!!!!!
>Då kan förhoppningsvis jägare,veganer och alla andra >olika människor leva sida vid sida.
>Utan påhopp från den som har en annan åsikt!!!!!!!!!!

Problemet med ett sådant resonemang är att jägarens handlinger påverkar juh andra än denne själv. Det går juh inte att jämföra med om någon t.ex. gillar att onanera med en dammsugare. Förstår du vad jag menar?
Gör vad du vill, så länge du inte inverkar på någon annans frihet(anarkism)

/Per
 
Vegetarian och jägare - visst går det ihop

Vegetarian och jägare - visst går det ihop. Jag kan vara vegetarian för att jag vill markera min avsky mot en slaktindustri som innebär att ca 30000 slaktdjur misshandlas så illa FÖRE SLAKT att de inte ens är tjänliga som människoföda. Och ändå vara beredd att döda vilda djur, på ett sådant sätt att jag vet att det gått till på bästa sätt.

Så levde jag i ca ett år efter att jag blev vegetarian. Nu blev det smått ohållbart i längden. Jag insåg att jag jagade för nöjet (liksom säkert 95% av svenska jägare) och att detta inte gärna kunde motivera det lidande jag trots allt måste åsamka villebrådet. Det hela slutade med ett slarvigt hagelskott mot ett rådjur, vilket gjorde att jag fick ta till kniven mot det sprattlande, livrädda djuret. Det hela tappade sin charm, milt sagt.

Nu skall man veta att det skadeskjuts ca 11000 älgar under älgjakten varje år. Flera tusen återfinns aldrig. Till detta skall läggas rådjur och annat, där mörkertalet är enormt. Man anmäler ogärna en skadskjutning, då detta innebär att man måste kalla in spårhundar och avbryta jakten.

Att djur jagar är ett klent argument för jakt. Den största skillnaden mellan människor och djur är att vi har förmågan att välja vad vi äter, och att välja efter annat än egenintresse. Den förmågan borde vi ta till vara.

John
 
Argument

Usse mfl!

Inte tänker jag jaga mera än goda argument ur Per mfl, om han nu har några.

Det var ju skönt att demokrantis soldater segrade i Andra Världskriget så att vi får disskutera fritt nu. Att förtryckaregimer tas omhand har dock mindre med vårt arv som samlare och jägare att göra.

Jag väntar fortfarande på ett gott argument från Per mfl mot jakt.
Johns inlägg handlar ju tyvärr om slarvet vid jakt. Slarviga människor lär vi tyvärr få dras med, på arbetsplatser, i trafiken och inte minst i debatter.......

Min julmat blir en and eller två, bland mycket grönt bl a.

Go Julefrid

Johan K
[Ändrat av johankse 2001-12-12 kl 09:50]
 
Respekt!?

Jag har följt den här debatten och har länge tänkt att inte lägga mig i efter som den aldrig kommer att ta slut och den blir imellanåt patetisk. Som L-O skriver vi har olika åsikter eftersom vi är olika människor med olika värderingar vilket alla har rätt till och borde respekteras. Det underliga med det hela är att det verkar som om de flesta jägarna förstår att vissa människor har valt att vara vegan och respekterar det! Varför kan då inte veganer åtminstone repsektera att vissa människor är jägare!? Att förstå kan vara för mycket begärt eftersom man kanske måste vara jägare för att förstå tjusningen med att få gå ut i skogen med geväret, hunden jaktkompisarna, men respekt är det minsta man kan begära!?

Och jag vet inte vad ni veganer försöker uppnå? Att rädda alla djuren från en onaturlig död? Men vad är onaturligt? Minkar tillhör egentligen inte vår svenska fauna. Så det är många fiskar, fågelägg och fågelungar som går en onaturlig död till mötes när de möter en mink!? Hur ska ni få bukt alla minkar som springer omkring här?

Som Ljungman skrev: Det som sliljer oss från djuren är bland annat att vi kan välja! Precis!
Vissa människor väljer att äta kött- andra inte
Vissa människor väljer att äta viltkött- andra inte
Vissa människor väljer att vara ute i skogen- andra inte
Vissa människor väljer att vara ute i skogen med ett gevär- andra inte
Vissa människor väljer att döda djur- andra inte
Så enkelt är det!!!

Till sist! Vi jägare har ett stort ansvar! Det blir tyvärr många skadeskjutningar varje år men det är varje jägares skyldighet att se till att viltet inte lider mer än nödvändigt. Jag vet inte var du Ljungman jagade någonstans men man måste ha en spårhund tillgänlig inom en timme och göra allt som står i en ens makt att hitta ett skadeskjutet vilt.

God jul alla jägare och veganer + alla andra
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...