alla jägare är...

Alla jägare är köttätare!

Där har du fel min vän ! En god vän till mig är vegetarian ock jägare dessutom kvinna !!
Tack för ordet.
 
Visst förekommer till stor del djupuppfödning med tillhörande slakt på grymma sätt, men att komma och säga att äta kött inte är naturligt är ju helt befängt.
Om hela jordens befolkning skulle äta odlade spannmål (är det naturligt då?) hur fort skulle vi inte då svälta ihjäl? Själv äter jag inte mycket kött och skulle heller inte kunna klara av att jaga men det är min egen etiska ståndpunkt och den prackar jag inte på någon annan.

Och du, Luffarn, vad gör du själv för att djurens liv ska bli bättre ??? Istället för att sitta här och gnälla som en gammal tant kan du väl ge dig ut i världen och göra en insats för alla svältande människor. (De skulle nog hellre äta kött än att svälta ihjäl.)
Jag blir så förbannad på alla som ska tala om för andra hur de ska leva men i själva verket gör de ingenting utom att gnälla. Typiskt ett västligare överflödssyndrom skulle jag tro...
 
För att producera kött går det åt en hel del spannmål osv, man får allstå ett stort energibortfall om man tittar på den slutliga produkten.
Skulle människor inte äta kött, så skulle markerna kunna användas för att odla mat som i sin tur skulle räcka till flera.
Men det är egentligen skit samma. Västvärlden har en jäkla överproduktion av spannmål som de istället för att ge till svältande istället bränner upp, för att driva upp kurserna.

Så kan det gå, när marknadskrafterna får råda.
(Bara att acceptera, människan är en egoistisk primat)
 
Jordbruk är faktiskt miljöförstöring av guds nåde. Om våra förfäder inte hade haft vilt att mätta sig med hade de svultit ihjäl. Eskimåerna är väl per definition kallblodiga mördare. De har väl inte råd att köpa bröd. Arkeologerna har bevisat att när jordbruket utvecklades i Sverige fick folket mycket dåliga tänder.
Häldre äter jag ett djur som levt värdigt hela sitt liv, än de som levt fastfjättrade och misshandlade i bås. Tex. stanken från byggnader där grisar tillbringar sina dagar (ofta i mörker) är olidlig. Misshandeln av matdjur inom EU, är fruktansvärd.
Alltså, ät mer grönt, jaga och fiska.
 
söthetsfaktorn

varför får vi då inte svara på dina inlägg,,,det verkar ju snarare som att du blir provocerad över att vi faktiskt har en hel del hållbara argument för jakt..och du kan med största sannolikhet inte svara nej på frågan om du slagit ihjäl en mygga nån gång,,, vad är det för skillnad på en mygga och en hare,,jooo,,söthetsfaktorn,,och det är där det stora problemet ligger,,,söta djur är mer berättigade till liv än fula och små,,,...,,och till det kan man ju dra en massa intressanta paraleller som du säkert kan komma på själv.
 
Re: söthetsfaktorn

Vilka hållbara argument finns det då?
Som jag ser det finns det inga argument FÖR jakt som övervägar argumenten MOT.

Jag tycker inte att alla djur har lika värde. T.ex värderar jag juh de flesta människor högre än t.ex. älgar. Men alla djur har däremot rätt att leva.

Det där med söthetsfaktorn tycker jag är överreklamerat. Less på alla konservativa som tror att alla som inte äter kött är "storstadskids" som aldrig varit på en bondgård.

Men en mygga går inte riktigt att jämföra med en hare.
Då vore det mer korrekt att jämföra en hare med en bisamråtta.

Angående mygg kan man också säga att de kan verkligen göra livet surt för människor och det kan därför vara rätt att klppa ihjäl de i rent självförsvar.

Det är juh ytterst får andra djur(särskilt i Sverige) som angriper och utgör ett hot för oss människor.

/Per

della; sa:
varför får vi då inte svara på dina inlägg,,,det verkar ju snarare som att du blir provocerad över att vi faktiskt har en hel del hållbara argument för jakt..och du kan med största sannolikhet inte svara nej på frågan om du slagit ihjäl en mygga nån gång,,, vad är det för skillnad på en mygga och en hare,,jooo,,söthetsfaktorn,,och det är där det stora problemet ligger,,,söta djur är mer berättigade till liv än fula och små,,,...,,och till det kan man ju dra en massa intressanta paraleller som du säkert kan komma på själv.
 
jadu Per!

Det vore kul om du kunde ge mig några bra och starka argument mot jakt. Jag hoppas verkligen att du har några,,det vore intressant att få höra någon med lite koll utala sig. Då kanske man kunde hålla en smart diskution här. Så om vi slutar att slänga dynga på varandra här(mig inkluderad som dyngkastare) och utbyter åsikter istället så kanske vi kan få lite större förståelse för varandra.
Tack på förhand/Anders(citykid)
 
Jägare är människor de me..............

Mathållning och ideal har glidit över tider och moden, just nu vill många agumentera för naturligare livsstil genom att vilja ta bort något från andra! Så mycket för åsiktsfriheten!
Per och andra veganer var vänliga ock kom med kloka inlägg om varför era synpunkter är bättre än våra!
Jag förutsätter att du inte använder likdelar som skinn och läder, och att du ser var du sätter ner fötterna så att du inte ofrivilligt blir en mördare av nyttiga insekter som myror mfl.
Vi som jagar och använder alla produkter från djuren, producerade lokalt, vill gärna höra lite goda argument om varför vissa vegitabiliska protein skall transporteras runt jorden och odlas under mycket stränga förhållanden inte bara för odlarna utan även för jorden, bara för att ni vägarar använda lokalt producerade animailska. Så behövs det ätas och om det går, flyger eller simmar så måste det dödas före tilllagningen, lika väl som skördande och värmebehandling av vegitabilier dödar dem.
Kom igen nu!

Lyssnar ivrigt

Johan K
 
Bara provokativ, eller?

Trevligt med ett jaktforum på utsidan och jag är varken förvånad över eller motståndare till åsikter som att "alla jägare är mördare", trots att jag själv är jägare. Men att inte underbygga påståendet med argument gör att jag får känslan av att Andreas Johansson bara är provokativ och jag ställer mig tvekande till om han ens är av den åsikten. Nej, fritt fram för alla att uttrycka sina åsikter på Utsidan, men det ska vara trevligt att läsa inläggen, oavsett egen åsikt.
 
Nöjesjakt är och förblir nöjesjakt

Kan inte låta mig bli att kasta mig in i den här korselden.

Jag tycker man lägger debatten på fel nivå om man debatterar vilken som ska ha det bättre världsamvetet. För trots allt är det ju så vi västvärlden är en stor bidragande orsak till världsvälten genom vår överdrivna konsumtion av animaliskt protein. Sen är det ju också så att de som jagar i Sverige idag knappast lever på det kött som jakten ger allena.

Nöjesjakt bör debatteras som den nöjesjakt den är och inte som någon världsförbättrande gärning.

Själv har jag inga problem med jakt i sansad skala, då jägaren ta en lita ränta av viltkapitalet. Dessutom givetvis flår styckar och äter upp det. Har aldrig hört talas om något så hycklande som en jagande vegetarian...

Det jag dock inte sympatiserar med är storskalig jakt som allenrådande viltregelringsmetod. Eller när folk vill toféjaga vargar för att de är rädda för dem eller skjuta grävlingar för att göra skofett på dem. Då hamnar man någonstans när man dödar för dödandets skull och inte jagar som kontemplation. Jakten har därmed tappat sitt syfte när man inte längre äter bytet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.