alla jägare är...

om livet vore så enkelt..

Alltid lika roligt att höra åsikter från icke-köttätare. På något sätt sätter de sig alltid på väldigt höga moraliska stolar och klappar sig förnöjt på axeln," -titta så bra vi är, vi bidrar inte till några djurmord alls, icke sa nicke." Pratar om "andra lagar" gör de också.

När ni ändå är igång och predikar kan ni kanske förklara för landets samer att deras renskötsel med allt vad det innebär i form av slakt etc. är moraliskt förkastlig och att de minsann borde skämmas å det grövsta samt sluta bums. Ty det finns vissa känsliga personer i stora städer som tar illa vid sig...
När vi ändå är igång så kanske vi skulle ta och lära de där mordiska eskimåerna att veta hut? Något ätligt kan man väl odla på Grönland, bara de slutar mörda de söta sälarna!

Eftersom många jaktmotståndare tycks anse att tillståndet beskrivs bäst som antingen svart eller vitt, så måste ju alla köttätare, var de än befinner sig, vara precis lika moraliskt usla individer, oavsett om de jagar för nöjes skull eller för att de inte har tillgång till något annat ätbart.

För övrigt anser jag att alla generalister är idioter! :p
 
Låt naturen ha sin gång

Hm, naturen är väl i princip alltid rätt och jag tycker inte det är naturligt för människor att jaga och äta kött. Således är det fel.
 
Enligt mig ja

Enligt mig ja, men förmodligen inte enligt dig...

Jag säger inte att jag är någon slags "gud"
 
Oj, vad det hettade till där...

Jag är jägare och köttätare men också grubblare.
Som sådan har det slagit mig följande:
På 70-talet fanns det ett antal fanatiska extremister som ansåg att deras moral var bättre än andras. De talade om att havet höll på att dö, att skogarna var förgiftade, att vi skulle sluta konsumera. De kramade träd, ville "närmare naturen" och andra sjuka saker...
Idag har varje upplyst nations regering ett miljöprogram...

Idag finns det ett antal individer som säger att vi bör sluta äta kött. Hur ser det ut om 30 år?
Moral förändras.
 
sans,..

Jo,.. jag själv anser att vår köttproduktion lämnar mycket i övrigt att önska. Jag anser inte att kycklinguppfödning är någon direkt tilltalande form av livsmedelsproduktion, inte heller är jag imponerad av gödkalvars behandling i Holland. Däremot har jag inga moraliska problem med att äta kött på grundval av att det innebär att döda andra djur, vad jag vänder mig emot är den industrialiserade uppfödningsformen som lett till avarter där ekonomiska intressen sätts före etiska aspekter.

Eftersom de flesta djur som jagas har levt i frihet ser jag inga problem med att äta kött från dessa.

Vill ni kalla mig mördare, okej, men håll rent på er egen gård först. De som skriker att jakt är mord men som samtidigt äter kött/fisk eller andra animaliska produkter borde nog fundera lite på vad de pysslar med.
 
Jaktetik!

Vill gärna ge en känga till de jägare som tagit del i diskutionen! Fick ni inte lära er dom främsta orsakerna till att jakt bedrivs i detta landet när ni tog er jägarexamen??? Dom som ställer till störst skada för viltvården i Sverige enligt min åsikt "hobby-jägare" dvs de många jägare utan mark som endast jagar för nöjes skull!! Naturligtvis menar jag inte att jakt enbart skall bedrivas av yrkesjägare, ej heller att man måste äga egen mark för att få jaga. Min åsikt är att för att kunna kalla sig jägare så måste viltvården komma i första hand. Eftersom vårt land ser ut som det gör, mycket vackert men genom korsat av vägar så kan vi inte tillåta vilt stammarna att växa okontrolerat eftersom viltolyckor orsakar MYCKET lidande och MÅNGA tragiska dödsfall på de vägar där viltstängsel saknas.Viltstängsel är bra men bara för mäniskan ty dom delar in naturen i reservat så att inavlen blir ofrånkomlig i dessa "hagar". Genom en välplanerad avskjutning hålls stammen frisk och välmående. Utan avskjutning blir stammen degenererad och svulten. Jag kan mycket väl förstå att det kan verka grymt att mörda dom vackra djuren, men jag anser att alternativet med svältdöd,parasiter och allt sämre livsduglighet på djuren är ett mångt större lidande än en snabb död utan nämnvärt lidande! Detta vet envar som har ynnesten att få förvalta en viltstam!!!
 
"Joakim, har du inte tänkt på att det finns andra lagar än de som står skrivna i Sveriges Rikes Lag?

Skulle du kunna tänka dig att döda människor om det var fullt lagligt? Förmodligen inte.

/Per"

Vilka lagar hänvisar du till??? Sveriges lagar stiftas enligt en demokraktisk process som vi alla kan ta del av. Mord är inte tillåtet för att vi i vår demokrati har kommit fram till att det är fel, jakt är däremot ok.

Om jakt (eller köttätande överhuvudtaget) är fel så kan man alltid påverka opinon/beslutsfattare att ändra lagarna. (påverka på ett lagligt sätt, bränna scania bilar och släppa ut minkar är bara puckat.)

/Joakim
 
Människan är ett rovdjur

"Göran, glöm inte att det är stor skillnad på rovdjur och människor.

Människor är inte "gjorda" för att äta kött.
Det finns flera faktorer som pekar på det.

bla,bla,bla"

Skitsnack, hur överlevde stenåldersmannen egentligen, odlade han morötter och potatis?? neeej, han klubbade hjortar, kaniner och andra små gulliga djur.

Människan skulle aldrig ha utvecklats till vad vi är idag om vi inte hade haft tillgång till proteinrik föda. Ur ett evolutionsperspektiv behövs stora mängder proteinrik föda för att utveckla hjärnvolym. Att vi inte kan äta rått kött behöver inte betyda att vi inte har ätit kött...

Vi kan säkert leva på vegankost idag men det är inget våra förfäder har gjort. Ta del av seriös forskning istället för mumbojumbo argument .

/Joakim
Ps om jag orkade skulle jag skicka lite länkar till evolutionslära men jag ids inte.
 
Människan är en allätare precis som björn och grävling d.v.s vi äter mat från både växter och djur. Eftersom vi varit jägare och sammlare i 99.9% av vår tid här på jorden kan man nog säga att vi anpassat oss till att äta kött. Jag tycker det är en ganska markan skillnad att jaga villt och föda upp slaktdjur. Uppfödningen i dag är rent bisarr på vissa ställen och handlar bara om en sak i slutändan PENGAR!! Att vi tappat respekten till djur till den milda grad att vi plågar dem bara för färgen på deras kött har jag svårt att förstå. Visst kan man leva på enbart växter men det är inget som varit direkt vanligt förr i tiden. Det kanske har att göra men att många vegetarianer äter inporterade grönsaker för att få en fullvärdig kost? Odling av frukt och grönsaker är dock inte helt harmfull då mycket natur och många djur har fått betala dyrt för odlarnas utbredande. Besprutningen av odlingar är inte att förglömma. Det bästa är kanske och odla själv och ha lite boskapsdjur som man tar hand om på ett värdigt sätt..?

mattias
 
Luffarn! Per!

"Hm, naturen är väl i princip alltid rätt och jag tycker inte det är naturligt för människor att jaga och äta kött. Således är det fel." - skrev du i ett inlägg.
Det här med huruvida det är "naturligt" för människor att äta kött trodde jag var ett diskussionsämne som nästan försvunnit från dagordningen. Kul att du tar upp det igen, jag är nämligen intresserad av att höra om du diskuterat saken med någon eskimå? De har klarat av att överleva som folkslag utan att äta någonting annat än kött, och jag skulle inte direkt vilja klassificera dem som onaturliga eller mördare.
Det vore kul att höra din åsikt om deras levnadssätt.
/Anders
 
Neanderthalarna dog

för att de bara åt kött. Nja kanske inte riktigt sant men enligt en ganska färsk teori tog det som så småningom blev vi "herraväldet" över neanderthalarna tack vare att de inte bara åt kött utan också fisk. Sedan åt ju säkert bägge "sorterna" en del växter också. (Kan inte teorin i sin helhet och vet inte var man kan läsa om den, men jag tolkade den som ovan.)

För övrigt tycker jag det som står på Utsidans policysida är ganska bra:

Ta endast bilder ... Lämna endast fotavtryck ... Döda endast tid ...

Men den policyn kanske är lite förlegad nu för där står också att Jakt för närvarande inte har något utrymme. Jag tycker dock att ett jaktforum har sin plats på Utsidan, om inte annat för just den här typen av diskussioner.
/H (inte vegan, inte jägare)
[Ändrat av Henke 2001-06-01 kl 12:52]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.