Licensjakten på varg ökar acceptansen...

Jag kallar mig omväxlande för ickejägare och jägare, beroende på situation och sällskap. Som regel är jag ickejägare...

Jag är engagerad i stödutfodring av örn. På utfodringsplatsen finns förutom örnar också åtminstone duvhök, korp och nötskrika. Där finns också en ordentligt stor fröautomat till glädje för talgoxar, blåmesar, talltitor m fl. Dessutom matar jag småfåglar i trädgården.

Vilken viltvård inriktad mot icke jaktbara arter är du engagerad i?

Vi befinner oss just nu i ett uppbyggnadsskede när det gäller viltvård.
Tidigare så har det inskränkt sig till rävjakt och saltsten.
För ett antal år sedan lades det ner mycket arbete på att köra upp olika saker i skogen men sen kom larmrapporter om att man egentligen bara gynnade lodjuret.
pg a Lodjur och för mycket arbete med utfodringen så lades det ner.

Men i år har vi ett antal ensilagebalar utspridda samt en foderautomat.(som jag gjort)
Foderautomaten innehåller just nu säd, sädkross och majs.( en prisfråga)
Jag antar att detta gynnar hela fågelregistret, rådjur, älg, harar samt en massa möss
som ju är själva basen i rovdjursfödan. dvs räv (varg)och rovfåglar.

-Vi kommer att utvärdera det här sen i viltvårdsgruppen.

Nötskrika är väl en hård predator på småfåglar?
 
Jag jagar inte själv men marken är min så jag kan påverkar jakten. Problemet med marken är att den är liten och uppstyckad med hustomter, beteshagar som inte är mina och en större väg som delar marken i två delar. Med de förutsättningarna är det inte någon idealisk mark för jakt. Min mark är bara på 16 ha och gränsar till 9 andra markägare så det finns många som vill ha del av viltet.

På min mark jagas älg, rådjur och vildsvin och bedrivs av olika jägare. Älgjakten ingår i ett större jaktområde och jag vet inte om det är någon som egentligen jagar älg på min mark. Rådjursjakten bedrivs av några yngre killar som saknar egen mark och det händer ibland att de skjuter något. De skjuter i regel ett djur om året för de vill inte ta viltet från de andra jaktområdena som gränsar till mitt. En anledning är att de även jagar älg på en annan mark än min men den marken ingår i samma älgområde. Det är inte bra att bli ovän med andra jägare i samma jaktlag speciellt om man saknar egen mark.

Vildsvinsjakten bedrivs av en bekant till mina föräldrar och jakten bedrivs i samarbete med två av markägarna som gränsar till min mark.

Jag tycker att jakten fungerar ganska bra och jag behöver inte bli ovän med markägarna bredvid min mark. Tycker att de borde skjuta mer men det har inte blivit så. Naturligtvis kan jag sälja jakträtten till någon på blocket men det vill jag inte.

Rådjur äter jag när jag känner för det :) Brukar få kött från rådjur och vildsvin så jag klarar mig. Känner en del andra jägare som delar med sig när de har för mycket...

/Stellan
Lät lite diffust det där om hur jakten var ordnad, om det fanns en klubb eller viltvårdsområde.
I princip ska inte en skogsägare tåla att lida stor ekonomisk skada av djuren.
-En annan sida av samma grundproblem som med älg och varg. Om det är en förening så bör du göra din stämma hörd. Men det är svårt att sätta sig in i ditt problem härifrån. Ett stängsel är kanske en gångbar metod som gäller vid dig.
 
Lät lite diffust det där om hur jakten var ordnad, om det fanns en klubb eller viltvårdsområde.
I princip ska inte en skogsägare tåla att lida stor ekonomisk skada av djuren.
-En annan sida av samma grundproblem som med älg och varg. Om det är en förening så bör du göra din stämma hörd. Men det är svårt att sätta sig in i ditt problem härifrån. Ett stängsel är kanske en gångbar metod som gäller vid dig.

Älgjakten drivs av ett jaktlag där min mark ingår i ett viltvårdsområde. Som markägare har jag rätt till att jaga älg med jaktlaget. Jaktlaget bedriver även viltvård av älg och de har ganska bra koll på hur många älgar det finns. De stödutfodrar även en del när de tycker det behövs. Älgjakten kan jag inte påverkar i någon större grad om jag inte jagar själv. Vet inte hur många markägare som ingår i viltvårdsområdet men det är många.

Rådjursjakt, vildsvinsjakt och småviltjakt bedrivs av varje markägare och det är upp till dem hur den bedrivs. Vissa jägare/markägare samarbetar och får på så sätt en större jaktmark. För rådjursjakten så jagas det bara på min mark men för vildsvin är det ett lite större markområde. Det bedrivs ingen småviltsjakt på min mark.

Jag kommer att sätta stängsel på ungefär halva marken och det är på det område som jag har nyplanterat.

/Stellan
 
Älgjakten drivs av ett jaktlag där min mark ingår i ett viltvårdsområde. Som markägare har jag rätt till att jaga älg med jaktlaget. Jaktlaget bedriver även viltvård av älg och de har ganska bra koll på hur många älgar det finns. De stödutfodrar även en del när de tycker det behövs. Älgjakten kan jag inte påverkar i någon större grad om jag inte jagar själv. Vet inte hur många markägare som ingår i viltvårdsområdet men det är många.

Rådjursjakt, vildsvinsjakt och småviltjakt bedrivs av varje markägare och det är upp till dem hur den bedrivs. Vissa jägare/markägare samarbetar och får på så sätt en större jaktmark. För rådjursjakten så jagas det bara på min mark men för vildsvin är det ett lite större markområde. Det bedrivs ingen småviltsjakt på min mark.

Jag kommer att sätta stängsel på ungefär halva marken och det är på det område som jag har nyplanterat.

/Stellan
Småvilsjakten är alltså undantaget från viltvårdsområdet.
Ang älgjakten så har du rösträtt som markägare, om du nu skulle vilja det.
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/20000592.HTM
 
Tja, att avskjutning av varg (eller för den delen andra rovdjur) skulle vara viltvård är en sanning med modifikation.

Först och främst måste man definiera vad viltvård är. Är det att få en så frisk och stark stam som möjligt, eller att få så många individer som möjligt av en given art? Om svaret är att man vill ha så stark och frisk stam som möjligt är rovdjuren överlägsna oss människor. Jag vet inte om namnet Darwin säger er något, men han hade en idé om det naturliga urvalet och överlevnaden av de bäst anpassade individerna...rovdjuren sköter en del av urvalsprocessen. Man lär för övrigt kunna se det på dagen älgstam, både vad gäller djurens uppförande och storlek.

Om viltvård är att ha så många älgar som möjligt, och att maximera den sammanlagda köttproduktionen under älgjakten, då är det rationellt att inte ha varg.

Men som jag uppfattar saken är viltvård mest en omskrivning för att gå in och sköta den balans mellan rovdjur, bytesdjur och exempelvis betestillgång, som naturen tagit hand om på egen hand en gång i tiden. Och anledningarna till att vi har så mycket älg är väl främst den goda tillgången på mat (läs trädplantager) och bristen på varg.

Alltså: Med mer varg minskar kraven på viltvård.

Det samma gäller naturligtvis för rådjur-lo-räv exempelvis. Och hade det inte funnits så förbannat många rådjur hade de inte svultit lika mycket på vintrarna, även om de förstås haft det svårt en vinter som denna. Vilket för oss tillbaka till det naturliga urvalet igen...

/L
 
Jag är osäker på hur mycket som ligger i det, men måste kunna spåna lite så här är en hypotes,-):

Älgar som väljer att stanna och slåss upplevs som och är farligare för vargen än en älg som direkt tar till flykten. De älgar som systematiskt i störst utsträckning stryker med under älgjakten är de med mest utpräglat beteende attt inte direkt ta till flykten. Älgar med det beteendet har inte varit den majoritet som fört sina gener och sitt beteende vidare. Sverige har fåttt en utpräglat flyende älgstam.

Om ovanstående stämmer har den jaktmässiga "viltvården" avlat fram en älgstam som passar vargen perfekt ;)

/Slut på spånandet/

När det gäller älgviltvård , kan man väl inte säga att det nuvarande jaktmässiga sättet har varit bra? Fördelningen mellan kor och tjurar har ju blivit helt skev. Den sk. Skellefteåmodellen är väl relativt ny, och knappast implementerad här i mellersta Sverige i alla fall.

Så här skriver Svenska Jägareförbundet: "I södra Sverige förklaras
minskningen snarare av att jägarkåren, genom felaktig och överstor avskjutning, orsakat en
älgstam med låg reproduktion och kvalitet."
http://www.ujvk.se/dokument/handlingsplan_alg.pdf

Bra viltvård?

Raskesven
 
Jag är osäker på hur mycket som ligger i det, men måste kunna spåna lite så här är en hypotes,-):

Älgar som väljer att stanna och slåss upplevs som och är farligare för vargen än en älg som direkt tar till flykten. De älgar som systematiskt i störst utsträckning stryker med under älgjakten är de med mest utpräglat beteende attt inte direkt ta till flykten. Älgar med det beteendet har inte varit den majoritet som fört sina gener och sitt beteende vidare. Sverige har fåttt en utpräglat flyende älgstam.

Om ovanstående stämmer har den jaktmässiga "viltvården" avlat fram en älgstam som passar vargen perfekt ;)

/Slut på spånandet/

Raskesven

Så jäkla länge har inte älgjakt bedrivits i större skala, en ganska liten andel skjuts varje år,älgen behöver inte stanna och slåss för att bli skjuten.

Sen säger iaf wikipedia att en vuxna älgen inte har några naturliga fiender, det är kalvarna som är utsatta för varg och björn. :)

Så jag tror jag sågar din teori, tyvär ;)
 
Jag är osäker på hur mycket som ligger i det, men måste kunna spåna lite så här är en hypotes,-):

Älgar som väljer att stanna och slåss upplevs som och är farligare för vargen än en älg som direkt tar till flykten. De älgar som systematiskt i störst utsträckning stryker med under älgjakten är de med mest utpräglat beteende attt inte direkt ta till flykten. Älgar med det beteendet har inte varit den majoritet som fört sina gener och sitt beteende vidare. Sverige har fåttt en utpräglat flyende älgstam.

Om ovanstående stämmer har den jaktmässiga "viltvården" avlat fram en älgstam som passar vargen perfekt ;)

/Slut på spånandet/

När det gäller älgviltvård , kan man väl inte säga att det nuvarande jaktmässiga sättet har varit bra? Fördelningen mellan kor och tjurar har ju blivit helt skev. Den sk. Skellefteåmodellen är väl relativt ny, och knappast implementerad här i mellersta Sverige i alla fall.

Så här skriver Svenska Jägareförbundet: "I södra Sverige förklaras
minskningen snarare av att jägarkåren, genom felaktig och överstor avskjutning, orsakat en
älgstam med låg reproduktion och kvalitet."
http://www.ujvk.se/dokument/handlingsplan_alg.pdf

Bra viltvård?

Raskesven
Avskjutningsfördelningen diskuteras varje år före jakten.
vi provade en turordningsmetod för några år sedan och det var bara till irritation.
Det betydde att man i vissa lägen sumpade fina skottchanser på tillåtna älgar.
Det har visat sig att slutresultatet ändå blev detsamma dvs 50/50 kalv/vuxna.
Vissa år är större hornkronor fredade, beroende på om man vill höja åldern på tjur.
Vi samarbetar i en större jaktkrets och följer dessa rekomendationer.

När en älg skenar brukar det betyda att den är död inom några minuter.
Den passerar då en rad passkyttar och dör som regel på grannlaget.

Jaq tror att vi har en ganska bra fördelning av ko/tjur
 
.....
Jaq tror att vi har en ganska bra fördelning av ko/tjur
Idag varierar andelen tjurar i länen mellan 27 och 39 procent. Det verkar vara så att det främst är brist på äldre tjurar som påverkar älgarnas reproduktion. Tjurarnas ålder är beroende av andelen tjurar i älgstammen. När andelen tjurar minskar är det främst andelen äldre tjurar som minskar. Denna minskning blir dramatisk när andelen understiger 40 procent. Skriver alltså Jägareförbundet i sin handlingsplan för älg.

Hur kan man då tro att vi har en ganska bra fördelning mellan kor och tjurar?

Raskesven
 
Idag varierar andelen tjurar i länen mellan 27 och 39 procent. Det verkar vara så att det främst är brist på äldre tjurar som påverkar älgarnas reproduktion. Tjurarnas ålder är beroende av andelen tjurar i älgstammen. När andelen tjurar minskar är det främst andelen äldre tjurar som minskar. Denna minskning blir dramatisk när andelen understiger 40 procent. Skriver alltså Jägareförbundet i sin handlingsplan för älg.

Hur kan man då tro att vi har en ganska bra fördelning mellan kor och tjurar?

Raskesven

Jagarförbundet har rätt i sina synpunkter och det gäller för dom flesta marker.
Äldre prakttjurar ska man alltid sträva efter att behålla.

Jag refererade till mina marker där jag tror att till ståndet är hyvsat.
Vi har observerat ett antal fina tjurar de sista åren och vi har inte skjutit någon sådan
sen 4 år tillbaka.
Korna hade kalvar i stort sett allihopa vilket avspeglar sig i resultatet i fjol (80% kalv)
Honorna måste tycka att att vi har trevliga tjurar på området.
Ynglingar vill dom inte ha...
 

Det är ingen som sagt att att det inte kan hända, Det som de flesta har sagt är att det är farligare att ta sig till jobbet på morgen, eller det är farligare att bara ta sig ut i trädgården. Det är farligare att gå i skolan. Handbolls mål är farligare. Du är farligare för dina med människor än någon varg i Sverige. Så för att minska risken för dina medmänniskor skulle inte du kunna ta och gömma dig under sängen och glömma bort dig själv.

Det kommer att ske olyckor med varg och människor i Sverige också, kanske med dödlig utgång. Men det dör människor i Sverige varje dag av olyckor, kanske du skulle ta lägga in länkar på dessa också!

Men vill du fortsätta gnälla så är det redan en tråd på detta:

Gnäll vidare här!

(Jag tycker synd om kvinnan och hennes anhöriga och jag har stor respekt för hennes mor som har en sundare syn på naturen än många på utsidan, vilket är tragiskt isig)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 0
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Per J Varför klagar folk jämt på jägare??? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4
mrhedlund Varg i västerbotten... Jakt 18
_Erik_ Skydda tamdjur mot varg Jakt 36
Allsport Varg skjuten i Värmland Jakt 38
KLAGER Varg skjuten i Dalsland Jakt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.