Licensjakten på varg ökar acceptansen...

Bäst att tillägga att viltvård är mycket mer än så...

Man kan ju på olika sätt forma växligheten och landskapet så det passar olika djur.

-Just nu närmar vi oss en kritisk period för många djurarter.
Vintern har varit hård och fettreserverna börjar tryta.
I värsta fall kanske det inträffar en massdöd i naturen.

Är det nån av er ickejägare som har tänkt att stödutfodra?
 
Det enda exempel jag själv kan komma på är jägare som har fågelbord i trädgården.

Ledsen att krossa dina sista förhoppningar men; Fågelbord leder till att fler småfåglar överlever vintern, småfåglar som tjänar som bytesdjur åt större rovfåglar, rovfåglar som passar jättebra uppstoppade i jaktstugan...
 
??? Nu fattar jag ingeting, du må ha skrivit mycket skit hitintills men nu har du trollat bort mig...

Först så jagar väl inte räv rådjur utom möjligen ett skadat kidd.

Sen handlar väl viltvård om att hålla djurstammarna på en lagom nivå.
Ta bort sjuka djur när det behövs m.m.

Alltså

Varg = mindre älg kött i jägarens frys
Räv = mindre små vilt åt .... ja juste jägaren
Lo = mindre rådjur på tallrikarna.... ;) plus mer buskar och blommor i min trädgård

Du börjar förstå det här rätt så bra...
men ........Räv tar även friska rådjur men då framför allt kid.
Skjuta skadade djur..... kallas eftersök, och då är det som regel påkört av bil.
 
Bäst att tillägga att viltvård är mycket mer än så...

Är det nån av er ickejägare som har tänkt att stödutfodra?

Jag måste erkänna att det inte blev mycket stödutfodring denna vinter förutom fågelbordet. Jag har stödutfodrat räv och korp tidigare vintrar. Räven behövs och hjälper till att minska betesskadorna på nyplanterade skogsplantor. Korpen gör väl inte så mycket nytta men äter samma utfodringsmat som räven.

/Stellan
 
Jag måste erkänna att det inte blev mycket stödutfodring denna vinter förutom fågelbordet. Jag har stödutfodrat räv och korp tidigare vintrar. Räven behövs och hjälper till att minska betesskadorna på nyplanterade skogsplantor. Korpen gör väl inte så mycket nytta men äter samma utfodringsmat som räven.

/Stellan

??????...har rådjuren börjat käka tallplantor hos er?
-Hur gör gör du för att rådjuren inte ska stjäla rävmaten? ( bara kött?)
 
??????...har rådjuren börjat käka tallplantor hos er?
-Hur gör gör du för att rådjuren inte ska stjäla rävmaten? ( bara kött?)

Jag odlar inte tall... Har försökt odla ek och bok och där har jag ordentliga betesskador av rådjur. De brukar även skava plantorna ordentligt när de är 1 - 1.5 m. Det är även då man tycker att träden har klarat sig och sen kommer man dit efter ett tag och då är all bark borta. Odlar även en del ädelgran och där brukar rådjuren bita av toppskotten.

Kommer att sätta upp staket i år och hoppas på så sätt att betesskadorna minskar. Kostar en del men räknar man på skadorna så är det värt investeringen.

Utfodring av räv fungerar på samma sätt som rävåtel fast man låter bli att skjuta räven. Rådjur äter inte slaktavfall :) Kan även använda rådjur till åteln...

/Stellan
 
Ok
Rådjur har du så det räcker....
Vad har för möjlighet att påverka jakten på din mark?

Jag jagar inte själv men marken är min så jag kan påverkar jakten. Problemet med marken är att den är liten och uppstyckad med hustomter, beteshagar som inte är mina och en större väg som delar marken i två delar. Med de förutsättningarna är det inte någon idealisk mark för jakt. Min mark är bara på 16 ha och gränsar till 9 andra markägare så det finns många som vill ha del av viltet.

På min mark jagas älg, rådjur och vildsvin och bedrivs av olika jägare. Älgjakten ingår i ett större jaktområde och jag vet inte om det är någon som egentligen jagar älg på min mark. Rådjursjakten bedrivs av några yngre killar som saknar egen mark och det händer ibland att de skjuter något. De skjuter i regel ett djur om året för de vill inte ta viltet från de andra jaktområdena som gränsar till mitt. En anledning är att de även jagar älg på en annan mark än min men den marken ingår i samma älgområde. Det är inte bra att bli ovän med andra jägare i samma jaktlag speciellt om man saknar egen mark.

Vildsvinsjakten bedrivs av en bekant till mina föräldrar och jakten bedrivs i samarbete med två av markägarna som gränsar till min mark.

Jag tycker att jakten fungerar ganska bra och jag behöver inte bli ovän med markägarna bredvid min mark. Tycker att de borde skjuta mer men det har inte blivit så. Naturligtvis kan jag sälja jakträtten till någon på blocket men det vill jag inte.

Rådjur äter jag när jag känner för det :) Brukar få kött från rådjur och vildsvin så jag klarar mig. Känner en del andra jägare som delar med sig när de har för mycket...

/Stellan
 
Är det nån av er ickejägare som har tänkt att stödutfodra?

Jag kallar mig omväxlande för ickejägare och jägare, beroende på situation och sällskap. Som regel är jag ickejägare...

Jag är engagerad i stödutfodring av örn. På utfodringsplatsen finns förutom örnar också åtminstone duvhök, korp och nötskrika. Där finns också en ordentligt stor fröautomat till glädje för talgoxar, blåmesar, talltitor m fl. Dessutom matar jag småfåglar i trädgården.

Vilken viltvård inriktad mot icke jaktbara arter är du engagerad i?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 0
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Per J Varför klagar folk jämt på jägare??? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4
mrhedlund Varg i västerbotten... Jakt 18
_Erik_ Skydda tamdjur mot varg Jakt 36
Allsport Varg skjuten i Värmland Jakt 38
KLAGER Varg skjuten i Dalsland Jakt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.