Lojakt

Det är inget "kryphål" -detta är en regel. Vad är problemet? Vill du att jägarna skall
skapa hårdare regler än myndigheterna?
En ringande telefon under jakt är inte lyckat....

Ifall regeln inte ger den effekt som är tänkt är det ett problem.
Vad är det för problem med ringande telefoner under jakt? Fungerar inte "tyst läge" eller liknande?
Uppenbarligen är jaktlyckan viktigare än att hålla sig inom det givna antalet avskjutningar.
 
Ifall regeln inte ger den effekt som är tänkt är det ett problem.
Vad är det för problem med ringande telefoner under jakt? Fungerar inte "tyst läge" eller liknande?
Uppenbarligen är jaktlyckan viktigare än att hålla sig inom det givna antalet avskjutningar.

Jag känner flera som absolut borde ha telefonen avstängd under jakt.
Radiokontakt räcker bra.
Överskjutning ingår i spelreglerna beroende på intervallen till att ringa myndigheten.
 
På vissa områden i Värmland är det så.
Lodjurstammen börjar gå ner p g a för lite mat -alltså en kolaps!
Och det är faktiskt helt naturligt !

Nja, vadå kollaps? Ser faktiskt inte problemet med en lokal nedgång av rådjursstammen. Stammen som helhet hotas knappast av det.


Tror du att rovdjuren har någon slags planerad viltförvaltning ?
Tyvärr är det bara vår generation jägare (människor) som kan
unna sig att planera avskjutningen.

Klart dom inte har. Om det "kostar" för mycket att käka rådjur pga att de är för få finns det för ett lodjur i princip två alternativ förutom svältdöden. Antingen jagar man nåt annat som lönar sig bättre, eller så utvandrar man. I båda fallen blir resultatet en, liten men ändå, kvarvarande rådjursstam. Ser som sagt inte problemet, och i min värld är det i sig inget motiv att jaga lo. Återigen: Säg som det är!
 
-Glöm det där med trofeer. Jag har aldrig hör att nån jagar för trofeens skull...

Nej, det vanliga är att man kommer med pseudoargument om att "jägarna måste hjälpa naturen att balansera viltstammarna", eller liknande.

Varför är det så svårt att erkänna att man jagar lo för sitt eget höga nöjes skull? Några ekologiskt hållbara skäl finns inte. Varför måste man hela tiden försöka gömma sig bakom dimridåer av mer eller mindre genomskinligt slag? Säg som det är!

Jag skulle personligen inte vilja jaga lo, men har egentligen inget emot att nöjesjakt bedrivs på jaktbara viltstammar. Förutsatt, naturligtvis, att det hela sker på ett etiskt rimligt sätt med rimliga jaktuttag.
 
.....
Skillnaden mot vargjakten är dock att man kan släppa hunden.
-Om man nu inte är i ett vargrevir...
Hos viltskadecenter finns en publikation där dödsorsaken för jakthundar i vargrevir har undersökts. 614 jakthundar följdes under ett år. I genomsnitt dog ca 8 % av de 614 jakthundarna i vargreviren under jaktsäsongen . Citat: ”Av dessa 8 % dödades ca 0,6 % i trafiken, 0,8 % av varg, 2,6 % av andra orsaker vid jakt och 3,9 % dödades vid andra tillfällen än något av de tre förstnämnda.” Slut citat.

http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/jakthundar_i_vargrevir.pdf

Ungefär lika många hundar dödades av trafiken som av varg, i vargrevir väl att märka. Och du kan ju fundera lite på vad ”2,6 % av andra orsaker vid jakt” innebär, om du nu är intresserad av proportioner, faror och sannolikheter för olika dödsorsaker.

Raskesven
 
Nej, det vanliga är att man kommer med pseudoargument om att "jägarna måste hjälpa naturen att balansera viltstammarna", eller liknande.

Varför är det så svårt att erkänna att man jagar lo för sitt eget höga nöjes skull? Några ekologiskt hållbara skäl finns inte. Varför måste man hela tiden försöka gömma sig bakom dimridåer av mer eller mindre genomskinligt slag? Säg som det är!

Jag skulle personligen inte vilja jaga lo, men har egentligen inget emot att nöjesjakt bedrivs på jaktbara viltstammar. Förutsatt, naturligtvis, att det hela sker på ett etiskt rimligt sätt med rimliga jaktuttag.

I stort sett alt vi har runtomkring oss har vi påverkat, landskapet, åkrarna, skogarna osv.
Fiskarna i vattnen påverkar vi i högsta grad.
Tror du inte att vi även påverkar de vilda djuren? Grundprincipen är att det vi jagar det skyddar vi.
Skillnad mellan oss och rovdjuren är att vi kan sluta jaga om det är nödvändigt.

Sen ang nöjesaspekten så är det väl rimligt att lo-jägaren ser ett visst nöje att gå ut eller
åtminståne ser ett kommande nöje i rådjursjakten. Det tycker jag låter självklart.

Är det det nån av er som har en hobby som ni inte trivs med?
 
Hos viltskadecenter finns en publikation där dödsorsaken för jakthundar i vargrevir har undersökts. 614 jakthundar följdes under ett år. I genomsnitt dog ca 8 % av de 614 jakthundarna i vargreviren under jaktsäsongen . Citat: ”Av dessa 8 % dödades ca 0,6 % i trafiken, 0,8 % av varg, 2,6 % av andra orsaker vid jakt och 3,9 % dödades vid andra tillfällen än något av de tre förstnämnda.” Slut citat.

http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/jakthundar_i_vargrevir.pdf

Ungefär lika många hundar dödades av trafiken som av varg, i vargrevir väl att märka. Och du kan ju fundera lite på vad ”2,6 % av andra orsaker vid jakt” innebär, om du nu är intresserad av proportioner, faror och sannolikheter för olika dödsorsaker.

Raskesven

Det fungerar i praktiken så här:
-Om vi vet att en varg finns i området -så kopplar vi hunden.
Vargen kan då ha setts ca 5-10 km bort och det påverkar kanske 3-4 hundar just då.
Chansen är väldigt liten att den blir dödad men det påverkar många ändå.
Chansen att den blir påkörd är säkert större
Skulle hunden dö så kommer alla att klanka på att hunden var lös.
-"hur kunde du vara så ansvarlös så du släppte hunden" -får dom höra
Alltså kan en ensam varg påverka väldigt mycket utan att något egentligen händer.
 
Rådjuren har minskat kraftigt i Skåne de sista åren och där finns det knappt några rovdjur förutom räv och en och annan Lo och Varg på vandring. Om jag förstod "Aktiv jägare" rätt så var inte räven något större problem för rådjursstammen.
 
Sen ang nöjesaspekten så är det väl rimligt att lo-jägaren ser ett visst nöje att gå ut eller
åtminståne ser ett kommande nöje i rådjursjakten. Det tycker jag låter självklart.

Det tycker jag också, men jag tycker också att det är väldigt sällan man hör en jägare säga att han/hon jagar enbart för sitt eget höga nöjes skull. I stället kommer de vanliga dimridåerna. Några ekologiskt hållbara argument kan jag, som sagt, inte se för åtminstone lodjursjakten.


Är det det nån av er som har en hobby som ni inte trivs med?

Såklart inte, men jag har aldrig heller hört några andra än jägare beklaga sig över hur jobbigt det är att ha en viss hobby. Att utföra den tunga plikten att reglera viltstammarnas storlek i samhällets tjänst. I kyla, snöstorm, regn och eländiga förhållanden. Ibland får man nästan känslan att de tycker att vi andra ska vara tacksamma för det arbete de gör. Kanske till och med tycka synd om dem. Något raljerar jag kanske nu, men banne mig inte mycket :)

Jag kan faktiskt även känna viss tacksamhet över att jägarna skjuter undan en hel del älg, vilket minskar risken för att jag ska köra på en på väg till jobbet. Jag tror dock inte att det är det viktigaste motivet för de flesta älgjägarna. Det är trots allt frivilligt att jaga, och om det vore så eländigt, jobbigt och besvärligt som det ibland framställs skulle man knappast gå och se fram emot det halva året.
 
Rådjuren har minskat kraftigt i Skåne de sista åren och där finns det knappt några rovdjur förutom räv och en och annan Lo och Varg på vandring. Om jag förstod "Aktiv jägare" rätt så var inte räven något större problem för rådjursstammen.

Jag menade inte så...
Räven finns ju i ett mycket större antal och därmed är den ett större hot
mot rådjursstammen.
Det betyder nog en hel del i Skåne förmodar jag.
Här hemma hade vi en otroligt stor stam när rävskabben härjade som mest.
 
På vissa områden i Värmland är det så.
Lodjurstammen börjar gå ner p g a för lite mat -alltså en kolaps!
Och det är faktiskt helt naturligt !

Tror du att rovdjuren har någon slags planerad viltförvaltning ?
Tyvärr är det bara vår generation jägare (människor) som kan
unna sig att planera avskjutningen.
Att antalet lodjur minskar när bytesdjuren minskar är ju med mycket, mycket stor sannolikhet inte början på någon kollaps utan helt vanliga periodiska populationsändringar. Se t.ex. de vanliga lösningarna till Lotka-Volterras ekvationssystem. Att bytesdjur och rovdjur ligger på exakt jämvikt och varken ökar eller minskar är extremt ovanligt.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...