Lojakt

Skjut av alla vargar. Sen raderas lodjursstammen och björnstammen.
Skulle det finnas nâgon järv sâ rensar vi ut dom oxâ. Vad har vi kvar, räv och mârdhund kanske, bort med dom oxâ.
Sen finns det bara en konkurrent om jakten, andra jägare, sâ dâ skjuter dom varandra. Sen kan vi âterinplantera björn, varg, lo osv och förhoppningsvis lâta naturen ha sin normala gâng.
 
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6577012.ab

Helt otroligt. Jag har förståelse för en viss skyddsjakt på problemdjur, men denna licensjakt på varg och nu lodjur skiljer sig inte mycket från Big Game (troféjakt på stora djur i t ex Afrika).

Ja, jag jagar ibland, men alltmer sällan då jag inte känner mycket gemensamt med alla rovdjursmotståndare.

/K

Då uppstår 2 frågor:
-Vad är problemet med lojakten?
-Vad är problemet med trofejakten?

Inser ni inte att tidningarna försöker skapa ett problem som inte finns?
-På detta forum har dom tydligen lyckats med detta !
 
Då uppstår 2 frågor:
-Vad är problemet med lojakten?
-Vad är problemet med trofejakten?

Inser ni inte att tidningarna försöker skapa ett problem som inte finns?
-På detta forum har dom tydligen lyckats med detta !

Det är inte bara media som ligger bakom komplotten, även politiker, akademiker och invandrare och enbenta smådvärgar försöker föra rejäla svenska jägare bakom ljuset.
 
Tidningarna behöver inte skapa något på bla detta forum, problemet existerar i verkligheten, det är bara besvärande för Lo jägarna att tidningarna gör människor medvetna om jaktens baksidor, inser du inte vad som skulle stå i tidningarna om jaktförespråkare som du skulle få bestämma vad som skulle skrivas...

Anser att ligga på gränsen till sårbar bla är ett problem, inte påhittat av tidningarna.
Att du säger att det är påhittat av tidningarna är bara det ett problem, skapat av dig.

Hade inte media funnits så kunde du och andra jägare med din inställning ha väldigt mycket egenskapade "påhitt" i markerna, det är träligt att det inte går så smidigt som du önskar, men det får man ta...och inte försöka få medlemmar på detta forum att tro att du har tillräckligt omfattande kunskaper och därmed tolkningsföreträde av det som skrivs.

Min personliga åsikt: Skjut inga Lodjur, om man vill "vårda viltet i skogen, minska skador" så finns det vildssvinsjakt man kan syssla med, som jag har fått för mig inte kan ge de gränseffekter på vildssvinsstammen beträffande sårbarheten som är ett av skälen/problemen som nämns i artikeln, förutom min negativa personliga inställning till de där djurplågande medeltidsfällorna för Lo som används än idag här o där...men det är en annan diskussion.
 
Om man tar en sak i taget:

-Tidningarna har en utstuderad känsla för konflikter. I Lojakten finns möjliget att spinna igång
ett visst klientel av människor. Detta skall då utnyttjas till fullo, dom måste ju tänka på sina
inkomster -helt naturligt. Troligen skulle dom kunna få igång ett värdskrig med lite otur.

- Lodjuren har ökat i antal -därav ökar avskjutningen -enkelt....

- Ang trofeer så är du moraliskt skyldig att ta vara på djuret ( dock inte lagstadgat än)
 
Men vad betyder "att ta vara på"?
En trofé gör ju ingen nytta! Snarare gör den onytta, som en osmaklig kitschig väggdekoration...

Om man skjuter ett djur så ska man naturligtsvis ta vara på djuret så långt det går.
T ex köttet på en älg eller om den har en fin krona så spar man den.
Det är vår skyldighet gentemot djuret, den ska inte ha levt förgäves.
Att slänga ett Lo-skinn på komposten är ett helgerån.
Sen kan man väl ha olika åsikter om dekorationer.

Det finns alltid ett syfte med att skjuta ett djur, man kan inte bara lämna det i diket.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.