Vargjakt i verkligheten

Är det ok att döda 20 vargar för att rädda 80 hundar när det fortfarande kommer vara 135 som skjuts av jägarna själva? (För att inte tala om alla tusentals hundar som blir dödade i trafiken.)

En annan intressant fråga är ju i vilket sammanhang de där hundarna dödades. Om det var i samband med jakt så finns det ett 100% effektivt sätt att få ner antalet till noll: Låt bli att jaga med löshund.

Det är ingen mänsklig rättighet att jaga med löshund, det är inte ens en mänsklig rättighet att jaga.

Filosofiskt sett är även människan av jorden kommen och därmed ingår vi i naturen.
Nu har vi lämnat buffalobill-stadiet och jakten sköts snyggare.
Sen är det är frågan om det är rätt att lägga asfalt på naturen.
Rent juridiskt finns lagstadgad rätt att jaga.
Däremot finns ingen laglig rätt att vistas i naturen för var och en. (s k allemansrätten)
 
Där har jag ingen stark åsikt men jag tycker att skyddsjakt blir rent reaktivt och vad säger att det är "rätt" vargar som skjuts i det fallet? Nu vill man ju få till en utspädning av genpoolen, lägre inavelskoefficient, plus att vi har beslut på att vi ska ha kring 200 vargar. Jag tycker inte att det var någon slakt eller skandal så vi har nog olika syn på saken.

Eftersom du inte berörde min fråga tolkar jag det som att du håller med om att en myndighet som var generösare med skyddsjakt hade varit att föredra framför licensjakt.
 
då matar jag lite ändå

Vad kostar 1 km vargstängsel, uppsatt o klart? nån som vet?

Ett rovdjursstängsel kostar 15-20 tusen för en kilometer. Av detta kan man få ca 15 tusen i bidrag för den kilometern (kan skilja lite mellan län, rovdjurstäthet etc).

Kostnaden för ett fårstängsel av samma längd blir om man drar bort bidrag för rovdjursstänslet... MYCKET MER (ca 15 tusen du får ta ur egen ficka om det ska se snyggt ut och hålla ett tag).
Orsaken till den höga kostnaden är inte stängslet som sådant utan antalet stolpar som måste slås ner för att stängslet skall "stå" om ett får bestämmer sig för ett utbrytningsförsök (och det kommer de att försöka sig på)

Men denna information har ju inget med Vargjakt att göra.
Om vi vill rädda fåren så skall vi skjuta av all LO samt alla lösspringande (jakt)-Hundar

BZ/
 
Hörde att Agria (ett av de vanligast förekommande djurförsäkringsbolagen i Sverige), betalat ut ersättning mellan 2000-2005 för 78 jakthundar som vargen tagit och 135 för jakthundar som blivit skjutna...



Det var ett av försäkringsbolagenas siffror, jag hoppas att jag inte sluntit på tangenterna, eller hörde fel på¨Radions P1

Det är ju helt sjukt. Att jaga med lös hund borde närmast förbjudas.

Och likaså att inte vidta tillräckliga mått för att skydda sin tamboskap.
 
När 4500 jägare sluter upp för att jaga 27 vargar uppfattar jag det som en nöjesjakt. Varför deltog du?

Ser du något positivt i att Sverige har en vargstam förutom att den kan jagas?
 
Det är ju helt sjukt. Att jaga med lös hund borde närmast förbjudas.

Och likaså att inte vidta tillräckliga mått för att skydda sin tamboskap.

Utan att jag för ett ögonblick tänker inkräkta på din rätt till din åsikt, för du har lika stor rätt till den åsikten som alla andra åsikter i frågan, så skulle jag vilja ge lite synpunkter:

-Just den synpunkten och argumentationen är jag säker på kommer garantera ett betydande andel kompakt och oresonabelt motstånd mot varg i de områden den finns!
-Så länge ett så hårdnackat motstånd finns tror jag aldrig vargens tillvaro kommer kunna tryggas.
-Vore det inte bättre att försöka hitta en väg där varg och mänskliga aktiviteter kan samexistera?

Vargdebatten är allmänt extremt polariserad, motståndarsidan ska inte förstås, den ska krossas! ..Och ärligt talat, är det någon som kan påminna sig ett tillfälle när detta fungerade som konflikthantering? (Nu, kommer säkert nån lustigkurre på nåt udda tillfälle, men det får jag bjuda på ;-) ) Vem tror ni vinner på denhär situationen? Du? Din motståndare? Vargen? För egen del tror jag samtliga är förlorare. I onödan.

Aktiv jägare: Jakten är och har varit en mycket viktig del i mitt liv, låt vara du och jag jagar och lever i olika delar av landet, jag värnar om framtida möjligheter till löshundsjakt och jag tror mig väl förstå problematiken som lett fram till ditt beslut att delta i vargjakten. Jag respekterar ditt val. Det mesta du sagt om jaktens utförande tror jag är uppriktigt och rätt nära någon sorts sanning. men...

Jag stödjer dock inte beslutet att jaga varg ner till 200 individer/20föryngringar, och inte i den allmänna form jakten fick bedrivas i. Populationen är för klen för att det ska vara vettigt. En tydligare styrd skyddsjakt i de områden konflikterna varit störst hade jag tyckt varit mkt klokare på alla sätt och vis.

Däremot anser jag att Björn och Lo nu har nått nivåer där skyddsjakt spelt ut sin roll. Redan idag jagas dessa på tilldelning ganska nära formerna för älgjakt, finns populationsmässigt inget skäl att inte gå steget fullt ut. Reglera den jämställt med andra jaktbara villt och släpp större tilldelning i kärnområden men tillåt en spridning till angränsande regioner. Där de är väl etablerade tror jag jakttrycket på kan öka för att släppa upp hjortdjursstammarna till nivåer där jaktlig uttag är mer försvarbart. Detta tror jag är en strategi som gynnar samexistens i opposition till konflikt och ställningskrig.

Aktiv Jägare: Bra tråd, hantera den med ansvar.
Övriga: Bra tråd, hantera den med ansvar......
 
Vi skulle kanske återställa ordningen och låta vargen göra återinträde på Djurgården i Stockholm efter ~150 års bortavaro. Då skulle det kanske bli tydligare att någon enstaka kan uppfatta varg i närområdet som ett litet problem.
 
Vi skulle kanske återställa ordningen och låta vargen göra återinträde på Djurgården i Stockholm efter ~150 års bortavaro. Då skulle det kanske bli tydligare att någon enstaka kan uppfatta varg i närområdet som ett litet problem.

Hur orkar du? Tror du på fullt allvar att det bara är "Stockholmare" som vill ha varg i Sverige?

Erik.
 
Absolut inte men det här är ett stort icke-problem i städer och då är det förbenat enkelt att värna vargen till alla pris. Jag tycker att man åtminstone kan försöka förstå att andra människor upplever att vargen återkommit som ett stort problem. Det är som att svära i kyrkan att inte vara otroligt emot den genomförda jakten.

Hur orkar du? Tror du på fullt allvar att det bara är "Stockholmare" som vill ha varg i Sverige?

Erik.
 
Det börjar bli lite för mycket för och emot vargen. Jag hade mej väl mera tänkt mig diskutera
jaktens genomförande.
Vi som gick ut var 4 st av 50 st möjliga i klubben -alla fyra är hundägare.
Vi hade gärna sett fler ute, men det var ju bistert kallt.
Vi var totalt ca 120 jägare som samjagade på ca 10 jaktklubbars område. 3 st åker skidor
efter spåren resten står still och väntar.
Jakten är raka motsatsen till hetsjakt, vargen går lungt undan och anar inget.
Skidåkarna ser aldrig vargen, däremot ser vargen skidåkarna eftersom den lägger sig i bakhåll
efter ett tag.
Det som kunde förbättras från myndighetshåll var att det skulle ges en tilldelning i mindre
bitar för att fördela avskjutningen mer rättvist.

Det blir intressant och se när vargen tar sig förbi mälardalen och söderut.
Där kommer dom nog de värsta konflikterna att uppstå.
 
Varför ska människan få utrota en djurras på grund av hennes bekvämlighet och ekonomiska skäl?

(nu kanske detta berör ett djupare ämne än jakten, men skulle vilja ha ett svar på det :))
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Så blir vinterns Vargjakt. Jakt 15
SLUGGA Nej till vargjakt 2011! Jakt 578
Tamaska Upprop mot vargjakt Jakt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.