Vargjakt i verkligheten

Men uppenbarligen var det ju inget problem alls att finna vargar att skjuta. Så dina uppgifter om att det skulle vara "få förunnat" att finna vargar att skjuta stämmer ju inte alls. Man hade ju drygt 1 månad på sig att finna "lämpliga" vargar att skjuta. Man hade ju kunnat jaga specifika individer, som t ex denna:

http://nwt.se/torsby/article642466.ece

Dom allra flesta misslyckades (Och alla grupper i min omgivning) därav "få förunnat".
SV Jägarförbundet vill plocka bort hela revir, men det var nog inte etiskt gångbart.
 
Man skjuter den individ man lyckas komma åt.
Och att komma åt något är få förunnat.
Jag tror inte på att någon medvetet valde ut "fel" varg. Slumpen avgör då om det blir
bägge alfadjuren.

I mina ögon ett bra argument att inte låta vanliga svensson-jägare syssla med vargjakt. Vet man inte vilka djur man skjuter utan låter slumpen avgöra är det kanske bättre att lämna jakten till nån som kan.

DN: "När man spårar varg ser man tydligt hur de rör sig i landskapet. Alfadjuren markerar revir tydligt och lämnar också tydliga spår, medan valpar rör sig mer yvigt och hoppar mycket. Kan man spåra är det svårt att missa, säger Daniel Hansson, rovdjurshandläggare".

Att det skulle vara svårt att jaga varg kan vi stryka som argument med facit av senaste jakten.
 
Verkar som "aktivjägare" har sämre kunskaper i ämnet än många på forumet. Själv har jag ingen vidare koll och utger mig inte att ha det heller, men här är två frågor:

1. Om nu anledningen till licensjakten är att komma åt vargar som river tamboskap, varför inte införa en generösare syn på skyddsjakt och skippa licensjakten? Min tanke är att om vargstammen tåler en viss avskjutning så måste det vara bättre att skjuta fler av problemvargarna än att skjuta "första bästa" vilket blir resultatet av en licensjakt?

2. Om istället anledningen till licensjakt är att minska vargstammens inavel, på vilket sätt åstadkommer man det med en rak avskjutning?

Skälet till jakten är naturligtsvis att begränsa antalet, vilket löser(lindrar) alla problem i paket.
Carlgrens uttalande var en groda som nu många försöker hacka ner på.
 
det där med stängsel är skitsnack, har man råd att skaffa djur har man råd att stängsla, 6 eltrådar så går ingen varg in.. sen kan man diskutera hur rättvis fördelningen av stängselpengar är när man tittar på hur mycket våra industrisamer får i ersättning om man jämför med bönder i rovdjurstäta områden.
 
I mina ögon ett bra argument att inte låta vanliga svensson-jägare syssla med vargjakt. Vet man inte vilka djur man skjuter utan låter slumpen avgöra är det kanske bättre att lämna jakten till nån som kan.

Svenssonjägarna uförde exakt det som myndigheterna ville.
-Skulle det finnas andra direktiv att jaga på så har det blivit så istället.
-Så håll med om att svensson lyckades lösa årets uppgift bra ?
 
Det där var väl också en väldigt grov generalisering? Om man har får för husbehov eller i liten skala så kanske det är en oöverstiglig investering och mycket jobb. Hur kan du påvisa att det är skitsnack?

det där med stängsel är skitsnack, har man råd att skaffa djur har man råd att stängsla, 6 eltrådar så går ingen varg in.. sen kan man diskutera hur rättvis fördelningen av stängselpengar är när man tittar på hur mycket våra industrisamer får i ersättning om man jämför med bönder i rovdjurstäta områden.
 
Jag undrar seriöst varför det är så otroligt laddat med vargjakt. Hade du varit mindre kritisk om vi hade haft en vargstam på 1500 djur? Var går gränsen i antal för när proffs, vilka de nu är, måste kallas in? Jag misstänker att älg inte måste jagas av proffs pga de är så många och inte lika mytomspunna.

Obefintlig självkritik. Ännu ett argument för att överlåta vargjakten till proffs.
 
Obefintlig självkritik. Ännu ett argument för att överlåta vargjakten till proffs.

Jovist ska man vara självkritisk. Fyra felskjutningar i Dalarna var inte bra, vi blev alla
förvånade.
Det som spelar in är att det är ett litet mål som inte vill stå still och frusna fingrar.
En annan sak är att även ett bra skott räknades som skadskjutning ibland eftersom skytten inte
inte fick gå efter själv i spåret. Det blev inrapporterat som påskjutet tills eftersökshund tillkallats.

Anm ang proffsjägare: Dessa kommer förmodligen att rekryteras bland samma jägarkår
men med tillhörande timpenning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Så blir vinterns Vargjakt. Jakt 15
SLUGGA Nej till vargjakt 2011! Jakt 578
Tamaska Upprop mot vargjakt Jakt 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...