vargjakten

TOTLAT ointressant skulle jag vilja påstå! Du tar nu fram ett av varghatarlobbyns mest slitna argument, nämligen att storstadsbor och alla andra som inte är antingen jägare, renskötare eller äger boskap ska hålla käft. Det spelar ingen roll hur mycket eller lite erfarenhet jag har av varg, det är min förbannade rättighet att tycka hur mycket jag vill och min röst ska räknas lika mycket som alla andras och jag är beredd att slåss till sista blodsdroppen för denna rättighet!

Du kan väl lika gärna vända på det och fråga: hur många varghatare sätter sej in i tex Naturvårdsverkets vargforskning, plöjer statistik för att skaffa sej en objektiv överblick av den svenska vargstammen och utvärderar vilka konsekvenser en ev jakt kan få??


//Björn

Jisses vad aggresiv ton???
Du skriver "det är min förbannade rättighet att tycka hur mycket jag vill " och det är väl vad jag skrev först i mitt första inlägg här??? Eller??

Jag har inte skrivet något av dina påstående ovan.
Mitt intresse var vilka erfarenheter kritikerna har, och det är bara för min egen nyfikenhet skull.
Om nu du har rättigheten att tycka som DU vill så känns det som om jag också har samma rättighet? Eller??

Sedan så är jag ingen hatare av några rovdjur, faktiskt ganska lite som jag hatar men ogillar en hel del annat.
 
Jodå visst är det så... men det jag menar är att det säkert slår lite fel här också, då det inte är namnuppräkning i skogen :)

Såklart att det finns fel även i den uppskattningen. För att du ska slippa läsa hela den senaste statusrapporten från Skandulv (pdf) får du här en nyckelmening :)

Totalt i Skandinavia ble det ved disse metoder konkludert med minst 213 og maksimalt 252 ulver i vintersesongen 2008-2009.
 
Jisses vad aggresiv ton???
Du skriver "det är min förbannade rättighet att tycka hur mycket jag vill " och det är väl vad jag skrev först i mitt första inlägg här??? Eller??

Absolut!

Om nu du har rättigheten att tycka som DU vill så känns det som om jag också har samma rättighet? Eller??

Självklart har du det!

Sedan så är jag ingen hatare av några rovdjur, faktiskt ganska lite som jag hatar men ogillar en hel del annat.

Skulle jag aldrig påstå heller.

Vad jag vänder mej emot är frågeställningen du kallar intressant. Jag menar att det spelar ingen roll och jag gav mina argument för detta i mitt aggressiva inlägg. Jag menar att detta är en del av grunden för den retorik som varghatarlobbyn använder sej av och som jag uttryckte i mina påståenden.


//Björn
 
Nja... jag gillar alla djur, men inser det absurda i att människor som sitter i storstan och tittar på lite djur på nåt trevligt TV-program skall diktera villkoren för fårfarmare som ser sina djur slaktas av rovdjur.

...respekt för rovdjuren skall man naturligtvis ha - men vi skall ha, minst, samma respekt för våra medmänniskor och deras livssituation.


Med detta menar jag sålunda att vissa röster inte borde räknas lika mycket som andras ;)
 
Sorglig dag

Jag tycker det är ledsamt att de skjuter av ett av de mest imponerande djuren vi har.

Med den svaga motiveringen att de blivit för många: 200 st i ett av Europas största länder.

Sorgligt!
 
Såklart att det finns fel även i den uppskattningen. För att du ska slippa läsa hela den senaste statusrapporten från Skandulv (pdf) får du här en nyckelmening :)

Totalt i Skandinavia ble det ved disse metoder konkludert med minst 213 og maksimalt 252 ulver i vintersesongen 2008-2009.

Tackar för denna.......... dock har jag redan läst, om inte samma så mycket lik.
De verkar ha stenkoll på antalet, men kan det finnas områden som missats?

DNA analysen som Grimsö skulle göra på 2000 prover så gjordes bara 1200 och då kan jag ju undra varför. Jag letar förbrilt efter sidan men hittar den inte. Men det var visst ett privat gäng som ska göra DNA insamling själva och skick till Tyskland för analys.

Nä nu ska jag förbereda för morgondagens spårning........ hoppas på tur och ett par bilder.
 
Med detta menar jag sålunda att vissa röster inte borde räknas lika mycket som andras ;)

..och jag kommer att fortsätta med mina koleriska inlägg ;)

Tycker för övrigt att dagens fårfarmare är naiva och lata. Vem har sagt att skogen inte är en farlig plats? Och om man nu ska ha tamboskap så kanske man får ta att man likt forna tiders fåraherdar är tvungen att bo och leva med fåren och vakta dom mot rovdjur och andra farligheter dag som natt. Vem har sagt att det ska vara enkelt?


//Björn
 
Tycker för övrigt att dagens fårfarmare är naiva och lata. Vem har sagt att skogen inte är en farlig plats? Och om man nu ska ha tamboskap så kanske man får ta att man likt forna tiders fåraherdar är tvungen att bo och leva med fåren och vakta dom mot rovdjur och andra farligheter dag som natt. Vem har sagt att det ska vara enkelt?

Äh, de är ju som LO. De vill ju ha "skyddsjakt" på lettiska byggarbetare. nu förlorade de det målet, men det ändrar ju inte inställningen,.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jeobald Vargjakten Jakt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...