Namninsamling, fjälljakt

Så länge det är statlig mark så har jag förståelse för att de som är bosatta i Sverige (oavsett nationalitet) har företräde. Men varför de som bor i just fjällkommunerna skulle ha företräde förstår jag inte? Man kan ju jämföra med t ex motorvägar, skall lokalt boende ha företräde till dessa?

När det gäller motorvägar så tycker jag att de ska avgiftsfinansieras eftersom det faktiskt är lokalt boende som använder dem. I fjällen så tycker jag att vi ska montera upp betalkameror så att alla besökare får betala entré, det skulle gynna turismnäringen och sysselsättningen. Jag tycker även att man borde få betala en kilometeravgift om man använder lederna.

Allt detta ska dock vara gratis för lokalbefolkning och utlänningar.
 
Jag är emot särbehandling, så jagh tycker svenska staten gjort bra som inte fallit i den fällan. Återigen ett särintresse som vill ha fördelar.
 
Om man ser det som ett särintresse att vara svensk och därmed hävda att man bör få jaga med förmånligare villkor i Sverige än övriga européer så förstår jag resonemanget. Men jag kan inte tycka att det är ett särintresse att vara svensk i Sverige.
Somliga som har åsikter i denna fråga är de samma som brukar uttrycka sina negativa åsikter om jakt i allmänhet. Det handlar om att man inte tycker om vare sig jakt eller jägare så man vill ge en känga mot detta.
I detta fall så hamnar dock kängan i den egna baken, för det förstår nog de flesta att om vi öppnar upp den svenska fjällvärlden till allmän jaktmark för alla medborgare i europa så kommer detta att få konsekvenser.
Det blir faktiskt så att invånare i våra grannländer (som för övrigt inte får jaga på statens mark hemma) kommer att få denna möjlighet i Sverige i stället. Tror någon att detta inte kommer att leda till motsättningar med övrig turism så har man nog fel. Det blir fler helikotertransporter, det blir fler jaktcamper och det kommer att väckas krav på områden där man ska kunna jaga utan att bli störd av andra. Om man kommer för att jaga några dygn så vill man ha valuta för pengarna.

Jag vill förtydliga för protokollets skull att jag definitivt inte bor i någon av fjällkommunerna, jag älskar havet och har bott vid havet hela mitt liv. Jag kan trots detta tycka att de som lever i fjällen ska få ha de få fördelar som detta kan ge. Till exempel förmånliga årskort på ripjakt. Det borde för min del till och med kunna subventioneras med skattemedel på samma sätt som allmänna kommunikationer, kulturutbud, infrastruktur, muséer mm.mm suventioneras för de som bor i tätorter. Jag ser inte detta som ett gynnande av särintressen utan som något helt naturligt, man får försöka göra livet så rikt som möjligt oavsett var medborgarna väljer att bosätta sig.

Jag vill nog påstå att om man ser detta som gynnande av någon så handlar det snarare om missunsamhet och egoism.
 
Du anklagar mig alltså för rasism ?
Det var den mest korkade kommentar jag har fått vare sig skriftligt eller muntligt någonsin i något sammanhang.
Är det svenskar eller tyskar som är en ras, och vilka är i så fall svarta och vilka vita?

Hur kan du koppla ihop detta med apartheid?
Många stolpskott har jag sett men detta hamnar nog till och med utanför hörnflaggan!
Om du tror att Nelson Mandela satt på Robben island för något så trivialt som fjälljakten så har du nog inte "riktigt plogat fram till dörren".

Nja, att göra åtskillnader beroende på vilken sida av en politisk hittepå-linje (landsgräns) man tillhör är mer inskränkt än s k rasister ofta beskylls för att vara.


peter
 
Nja, att göra åtskillnader beroende på vilken sida av en politisk hittepå-linje (landsgräns) man tillhör är mer inskränkt än s k rasister ofta beskylls för att vara.


peter


Om jag tycker att det är fel att invånare i andra EU-länder ska ha större rättigheter till jakt på staten mark i Sverige, än vad de har i ens har i sina hemländer, så är jag mer inskränkt än de som tycker att den vita rasen är överlägsen alla andra.

Du har naturligtvis rätt till din åsikt, och den är verkligen egen måste jag säga.
 
Om jag tycker att det är fel att invånare i andra EU-länder ska ha större rättigheter till jakt på staten mark i Sverige, än vad de har i ens har i sina hemländer, så är jag mer inskränkt än de som tycker att den vita rasen är överlägsen alla andra.

Du har naturligtvis rätt till din åsikt, och den är verkligen egen måste jag säga.

Tycker du att det är fel att invånare i andra EU-länder ska ha större rättigheter att t ex plocka bär, plocka svamp, färdas till fots, tälta en natt osv på svensk mark än vad de har ens i sina hemländer?
 
Om jag tycker att det är fel att invånare i andra EU-länder ska ha större rättigheter till jakt på staten mark i Sverige, än vad de har i ens har i sina hemländer, så är jag mer inskränkt än de som tycker att den vita rasen är överlägsen alla andra.

Du har naturligtvis rätt till din åsikt, och den är verkligen egen måste jag säga.

Jo, kanske. Men ska inte lika villkor gälla, oavsett?

Rasister finns i alla färger, glöm inte det.


peter
 
Lite svårt att greppa

tanken med trådstarten för en utsocknes.

Vad är det som ni vill ändra på i detalj och hur är det nuvarande systemet felaktigt?

Jag gillar inte att bli uppmanad att skriva under något som jag inte förstår.

Om det jagas för mycket i ett område så att viltet minskar kan detta kanske balanseras med ändrade jakttider, fredade områden etc.

Thure
 
Nu är jag inte särskilt insatt i jakt, men jag kan tycka att det inte är helt orimligt att lokalbefolkning kan ha vissa förmåner. Så sker på många ställen när det gäller sportfiske. Boende i Ammarnäs får t ex under söndagar fiska fritt på dyra sträckor som Sjöforsen (som annars kostar 500kr/dygn); de som bor i Alta får delta i utlottning till de mest attraktiva sträckorna i älven etc.

För attraktiva sportfiskevatten så fyller det en funktion i att öka acceptansen för sportfisket och minska friktion mellan lokalboenden och turister som annars kan uppstå om lokalbefolkning så att säga utestängs från sina egna vatten av ekonomiska skäl för det är annars inte många som har råd att betala 30-40000 kr/dygn som det kan kosta i Altaelva.

Olika regler för lokalbefolkning och turister förekommer ju även inom t ex skidturismen. I Åre så kan kommuninnevånare lösa ett kommunkort för 2950 kr istf 3950 kr som är ordinarie pris för ett årskort i Åre.

Så även om jag inte är insatt i jaktfrågan så är alltså själva principen inte ovanligt förekommande och att börja dra paralleller till rasism och sånt är inte bara fånigt, det är ett hån mot de som verkligen drabbas av sådan diskriminering.
 
Tycker du att det är fel att invånare i andra EU-länder ska ha större rättigheter att t ex plocka bär, plocka svamp, färdas till fots, tälta en natt osv på svensk mark än vad de har ens i sina hemländer?

Tycker du att jakt borde ingå i allemansrätten, och gälla alla i hela världen och inte bara invånare i EU?
 
Olika regler för lokalbefolkning och turister förekommer ju även inom t ex skidturismen. I Åre så kan kommuninnevånare lösa ett kommunkort för 2950 kr istf 3950 kr som är ordinarie pris för ett årskort i Åre.

Jo, men en stockholmare betalar väl lika mycket som en berlinbo? Tråden handlar väl om svenska medborgare kontra övriga EU-medborgare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen FACE Namninsamling Jakt 0
skogstokig Fjälljakt efter ripa Jakt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.