Namninsamling, fjälljakt

Ni som inte har skrivit under redan...gör det!

[värvning raderad av forumvärd]
/M
 
Senast redigerad av en moderator:
Vad är dina

egna argument för att detta är viktigt?

Svenskar jagar i många andra länder. Vi svenskar ser väl inte det som något stort problem annat än möjligen angående växthuseffekten.

Thure
 
Jag tror inte att svenskar jagar i nåt annat land på samma villkor som den inhemska befolkningen.
Om du hittar nåt exempel på ett sånt land tar jag med glädje emot tips. Hela debatten handlar om ifall en svensk bosatt i tex Kvikkjokk ska ha rätt att lösa jaktkort på svenska statens mark med andra villkor och priser än en medborgare på besök från annat EU-land.
Det handlar inte om att förbjuda utländska jägare från att jaga i Sverige utan om villkoren för detta. Tidigare kunde en medborgare bosatt i någon av våra fjällkommuner lösa ett säsongskort till ett lägre pris än övriga, nu måste alla lösa dygnskort med samma villkor oavsett var i EU man bor.

Finska staten har tex hela tiden hävdat att man har rätt att särbehandla sin egen befolkning positivt i denna fråga, dvs gynna en finländares möjligheter att jaga på finsk mark.

Nu har EU komissionen behandlat en anmälan mot Finland och några andra länder i denna fråga och slagit fast att man har rätt att upplåta jakt på statens mark med olika villkor för egna medborgare än andra, trots detta så vill inte regeringen förändra regelverket i Sverige.

Svenska staten har tolkat upplåtelse av jakt som en "tjänst" som faller under "tjänstedirektivet" dvs villkoren ska vara likvärdiga var man än befinner sig i EU. Trots att tom EU komissionen nu som sagt gör en annan tolkning så vill inte regeringen ge svenka medborgare bättre villkor vid jakt i Sverige än andra länders medborgare.

Jag ser faktiskt inte detta som en miljöfråga utan snarare som en principfråga i vilken omfattning vi ska se Sverige som en stat eller om vi i fortsättningen ska bli medborgare i United States of EU.
 
Det är inte lika lätt för svenskar att bedriva motsvarande jakt i andra länder till en förhållandevis låg kostnad.
Om det höga jakttryck som finns lokalt på många håll fortsätter kommer förmodligen den fria jakten ovan odlingsgränsen vara ett minne blott inom ett par år. Detta drabbar i första hand de som bor nära jaktområdena och har denna syssla som sitt största intresse. På grund av detta bör det vara möjligt att skilja på lokalbefolkning och icke lokalbefolkning. Det är min personliga syn på det hela och har du en annan så respekterar naturligtvis detta.
Mitt syfte med tråden var inte att dra igång någon diskussion om för/emot fjälljakt. Om man vill skriva på eller inte är naturligtvis helt upp till var och en.

Hälsningar Magnus :)
 
På vilket

sätt menar du att lokalt boende är missgynnade?

Borde vara positivt för bygden om det kommer turister som jagar? Också positivt med en längre säsong för turistföretag.

Thure
 
sätt menar du att lokalt boende är missgynnade?

Borde vara positivt för bygden om det kommer turister som jagar? Också positivt med en längre säsong för turistföretag.

Thure

Vem har sagt att inte turister ska få jaga?

Frågan är bara om det är rimligt att lokalbefolkningen i fjällkommunerna ska betala samma dygnskostnad för sitt jaktkort som tex en tysk som kommer som jaktturist.
Många länder har krav på jaktguide för utländska jägare, det skulle definitivt gynna lokalbefolkningen om man införde detta även i Sverige.
De "turistföretag" som hittills tjänat pengar på utländska jägare är de som med helikopter eller fyrhjuling har fraktat upp kåtor, elverk mm till de basläger som vissa norrmän byggt upp i fjällvärlden. Detta är anledningen till varför länsstyrelsen har varit tvungen att begränsa antalet tältnätter på samma plats. Detta gäller nu vare sig du är jägare eller fågelskådare.

Du kunde/ville inte ge ett exempel på var i världen en svensk kan jaga på samma villkor som lokalbefolkningen?
Du tycker alltså att en tysk jaktturist ska få jaga på samma villkor som svensk lokalbefolkning på statens mark?
Vi ska med andra ord upplåta jakten till turismnäringen för att gynna arbetstillfällen?
 
Vad är nästa steg? Separata utedass för vita och svarta?

Allt går att dra ett löjets skimmer över...


peter

Du anklagar mig alltså för rasism ?
Det var den mest korkade kommentar jag har fått vare sig skriftligt eller muntligt någonsin i något sammanhang.
Är det svenskar eller tyskar som är en ras, och vilka är i så fall svarta och vilka vita?

Hur kan du koppla ihop detta med apartheid?
Många stolpskott har jag sett men detta hamnar nog till och med utanför hörnflaggan!
Om du tror att Nelson Mandela satt på Robben island för något så trivialt som fjälljakten så har du nog inte "riktigt plogat fram till dörren".
 
Kort svar

är att jag tycker att det är rimligt att t ex 08:eek:r och mellaneuropéer betalar samma avgift vid jakt som de som bor i kommunen. Sedan kan man relativt sett gynna lokalboende med t ex säsongkort analogt med kollektivresekort och liftkort. Men alla skulle kunna köpa säsongkort till samma pris.

Då har man ingen särbehandling vad jag kan se.

Thure
 
Så länge det är statlig mark så har jag förståelse för att de som är bosatta i Sverige (oavsett nationalitet) har företräde. Men varför de som bor i just fjällkommunerna skulle ha företräde förstår jag inte? Man kan ju jämföra med t ex motorvägar, skall lokalt boende ha företräde till dessa?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen FACE Namninsamling Jakt 0
skogstokig Fjälljakt efter ripa Jakt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.