Åter en jägare med lösspringade hund i björnmöte

Ajaj

Hur fasen ska man förbereda sig för eller kunna undvika nåt sådant? Det är ju så jäkla roligt att jaga med hund så det finns knappt nåt som kommer i närheten. Kanske flugfiske men det är tveksamt.
 
Jag anar att du inte är jägare själv. Om vi hade väldig otur skulle vi säkert kunna springa på en björn där vi jagar. Att för den sakens skull helt sluta jaga och aldrig släppa hundarna lösa känns inte aktuellt. Nu kanske det var stor björnrisk enligt din länk så då är det kanske en annan femma.

Jag tror inte att det hade varit så mycket bättre även om de varit två på plats förutom ev. första hjälpen. Jag tror nog att björnen hade gått på gubbe nr 2 också när han fått ner den första.

Jag har turligt nog nyligen "blivit med" fågelhund via min flickvän. Har innan dess jagat ripa 1-2 ggr per år i 10 år och det kan jag verkligen rekommendera!
 
Tråkigt när någon vill gå ut och anklaga andra för att vara dumma coh vårdslösa när vi som bor och har våra intressen i skogen gör som vi har gjort i hundratals år.
Jag kan om jag ska vara helt ärlig inte förstå varför vi jägare ska tvingas att ändra vårt sätt att vara i skogen för att stadsborna ska få vara stolta över att vi har en rovdjursstam i Sverige.
Jag har inget emot rovdjur, men de ska inte få ta över så radikalt och påverka så många negativt som de gör idag. Felet ligger i den rovdjursadministration som är idag vilken så tydligt gör klart för oss som bor och verkar i skog och mark att vi INTE kommer först i myndigheternas listor, det gör rovdjuren. Vi får skylla oss själva att vi är dumma nog att bo, eller ha ett fritidsintresse som tar oss ut, i skogen så många dagar per år.

Det behövs mer rovdjursjakt snarast innan ännu fler jägare och husdjur/boskap blir skadade eller dödade.
 
Tydligen skedde detta bara några få kilometer från sjön Galven, där den invandrade ”Pessinki-vargen” med hona nyss bildat revir och fått ungar.
 
Jag har ingen större åsikt om rovdjursstammen men tycker mig ana en hyfsad skepsis mot jägare här på Utsidan. Artiklarna var ju vettigt skrivna utan vinklingar men sådana kom ju här istället.
 
Tråkigt när någon vill gå ut och anklaga andra för att vara dumma coh vårdslösa när vi som bor och har våra intressen i skogen gör som vi har gjort i hundratals år.
Jag kan om jag ska vara helt ärlig inte förstå varför vi jägare ska tvingas att ändra vårt sätt att vara i skogen för att stadsborna ska få vara stolta över att vi har en rovdjursstam i Sverige.
Jag har inget emot rovdjur, men de ska inte få ta över så radikalt och påverka så många negativt som de gör idag. Felet ligger i den rovdjursadministration som är idag vilken så tydligt gör klart för oss som bor och verkar i skog och mark att vi INTE kommer först i myndigheternas listor, det gör rovdjuren. Vi får skylla oss själva att vi är dumma nog att bo, eller ha ett fritidsintresse som tar oss ut, i skogen så många dagar per år.

Det behövs mer rovdjursjakt snarast innan ännu fler jägare och husdjur/boskap blir skadade eller dödade.


Det är ju synd att du inte kan visa bättre respekt för alla de människor som dör varje år för att du och andra jägare skall få lite nöje av att jaga . Men naturligtvis får ju resten av befolkningen acceptera att de löper stor risk att dödas eller skadas allvarligt för att jägarna skall kunna behålla sina små nöjen.
 
Jag visste inte att jag bidrar till att folk dödas pga att jag jagar. Förklaring tack. Polska bärplockare och såna freak accidents har man ju läst om. Sånt händer på vägar och gator varenda dag, icke lämpliga bilförare, och bilister anklagas inte för att vara mördare för det.
 
Det är ju synd att du inte kan visa bättre respekt för alla de människor som dör varje år för att du och andra jägare skall få lite nöje av att jaga . Men naturligtvis får ju resten av befolkningen acceptera att de löper stor risk att dödas eller skadas allvarligt för att jägarna skall kunna behålla sina små nöjen.

Vilka är alla de människor som dör och skadas av jakten här i Sverige?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.