Kommunpolitiker sköt järv - trodde det var björn

Om det hade varit uppsåt i hans handlande tror någon då att han skulle ha erkänt gärningen?

Jag tror, märk väl tror för jag har aldrig kunnat göra en jämförelse, personligen att det är bra mycket enklare att skilja på björn och järv på marken än uppe i ett träd.

Personen gjorde ett misstag och är beredd att stå för det, hoppas att alla som klagar på detta aldrig har gjort fel eller begått misstag själva för det skulle skrika dubbelmoral.
Jag tycker att det uppvisar god moral att personen anmält det.
 
Undrar hur de tänker där uppe, norr ut i Sverige alltså.
Vi här söder ut brukar man först fastställa vad som finns framför bössan, sedan om det är lovligt så skjuts det.

Läste på 90-talet statistik över skadskjutningar jaktåret innan, de var indelade efter vilket avstånd som det hade hänt på. Där vann en Norrlänning med en träff i låret på en jaktkamrat, avstånd ca 1400 meter. Förklaringen var att skytten hade sett att videsnåret på andra sidan sjön rörde sig, då skjöt han ett par skott för att skrämma fram djuret...
 
Självklart är det bra att den som gjort fel står för det, jämfört med om man dessutom ljuger om det.

Men det kan ju inte heller vara så att vilka misstag som helst, är acceptabla, eller endast kan kritiseras av de som aldrig i något avseende gjort fel.

Personligen har jag aldrig skjutit en järv i ett träd i stället för en lovlig björn.

Det kommer att innebära att jag anser mig kunna påtala det anmärkningsvärda i detta, åtminstone tills jag själv gjort det misstaget. I nuläget så känns det förstås som att misstaget skulle vara lika anmärkningsvärt även om jag hade gjort det.
 
Läste på 90-talet statistik över skadskjutningar jaktåret innan, de var indelade efter vilket avstånd som det hade hänt på. Där vann en Norrlänning med en träff i låret på en jaktkamrat, avstånd ca 1400 meter. Förklaringen var att skytten hade sett att videsnåret på andra sidan sjön rörde sig, då skjöt han ett par skott för att skrämma fram djuret...

Vad har det med detta att göra?
Tror inte att det bara är vi i norr som gör fel ibland, men vi kanske vågar stå för det när vi gör fel och inte försöker gömma oss som andra kanske gör.
 
Jag tycker alltid att pajkastning mellan Norr och Söder, eller Stockholm och Göteborg är lika tröttsam och ointelligent. Kan däremot konstatera att en stor skillnad mellan Skåne och Lappland är jaktmarkern; arealerna, vegetationen, folktätheten och viltet.
Att sörlänningar är dryga, är däremot nåt jag bara får för mig ibland, så det sätter jag upp på kontot för individuella avvikelser istället.
 
Vad har det med detta att göra?
Tror inte att det bara är vi i norr som gör fel ibland, men vi kanske vågar stå för det när vi gör fel och inte försöker gömma oss som andra kanske gör.

Ta inte åt dig, Greendager tar antagligen bara förgivet att det är en same som är ute och skjuter rovdjur. Samtidigt som han först drar alla samer över en kant och därefter och samtidigt alla norrlänningar. Många fjällisar ser nämligen norrland och fjällen som sitt, där med blir infödda lite bakom flötet, eftersom de lever i områden som endast borde få utnyttjas av legitimerade. fjällvandrare och inga andra.

Jag undra lite över hur folk som kommer söder om Stockholm fast norr om Norrköping tänker...
 
Undrar hur de tänker där uppe, norr ut i Sverige alltså.
Vi här söder ut brukar man först fastställa vad som finns framför bössan, sedan om det är lovligt så skjuts det.

Läste på 90-talet statistik över skadskjutningar jaktåret innan, de var indelade efter vilket avstånd som det hade hänt på. Där vann en Norrlänning med en träff i låret på en jaktkamrat, avstånd ca 1400 meter. Förklaringen var att skytten hade sett att videsnåret på andra sidan sjön rörde sig, då skjöt han ett par skott för att skrämma fram djuret...

Prova själv att träffa någon med ett varningsskott i benet på 1400 meter. Det krävs en sjujävla talang och massor av träning för att klara det. En vanlig sörlänning hade dödat jaktkamraten.
 
Förstår heller ärligt talat inte hur man lyckas ta fel på en järv och en björn...? Det måste förhoppningsvis ha farit någon tanke om att något är fel med just det här bytet och att man a) skulle vänta tills bytet var lätt att identifiera, b) väntar på nästa byte. Att mannen väljer alternativ c), skjuta direkt, då tycker jag bara är rätt att mannen straffas.

// Jocke
 
Lillspöket och Mezzner har väl skrivit det mesta jag tänkt på. Jag undrar ändå:

Om man justsåpass kan artbestämma det man skjuter på, kanske med viss felmarginal (som sagt, björn och järv är ju rätt olika om man tar sig tid att titta efter en stund), hur kan man då vara säker på att träffa? Kan man det, eller skjuter man "hellre än bra"? Hur vet man att träffen blir dödande, på ett såpass stort djur? Måste man inte träffa i rätt ände av djuret åtmistone?

Jag känner för att återuppliva uttalandet "Häst? Du skulle inte kunna skilja fram från bak på en häst om den så bet dig i arslet."
 
Äh, han vart väl björnkåt. Så han smällde på, för man vet ju liksom aldrig när man får chansen nästa gång.

Och jag har också väldigt svårt att förstå hur man kan sikta vettigt när man inte ens kan se vad det är för djur man skjuter på. Jag har också svårt att förstå hur en del verkar tycka att det beteendet är försvarbart. Själv gör jag förstås också misstag ibland, men när jag sysslar med vapen (det händer iofs ganska sällan), farliga kemikalier (något oftare), kör bil och annat livsfarligt gör jag en poäng av att vara mycket försiktig.
 
Passa dig,,

Äh, han vart väl björnkåt. Så han smällde på, för man vet ju liksom aldrig när man får chansen nästa gång.

Och jag har också väldigt svårt att förstå hur man kan sikta vettigt när man inte ens kan se vad det är för djur man skjuter på. Jag har också svårt att förstå hur en del verkar tycka att det beteendet är försvarbart. Själv gör jag förstås också misstag ibland, men när jag sysslar med vapen (det händer iofs ganska sällan), farliga kemikalier (något oftare), kör bil och annat livsfarligt gör jag en poäng av att vara mycket försiktig.

En vacker dag händer det dig också,,att du gör ett ödesdigert misstag alltså. Fastän du alltid är så snäll o försiktig. Gäller er alla förresten,,,så tagga ner. :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.