"Skadskjuten björn till angrepp!"

Då enligt kritiken mot björnjakten går ut på att de är svårare att få omedelbart dödande skott, så undrar ju "lekmannen" som inte fattar någonting, att är det för klena vapen, kulorna för svaga,
sättet att jaga på är felaktigt.
Andra typer av jakt har inte dessa problem, är det bara karlakarlar, tuffingar, utan självinsikt som
ger sig på denna typ av jakt ?
Sedan finns ju herr nilssonn i "Ödetorp" som vet hur det går till, men honom vill inte proffsen med utestyrselns senaste klädmode o komradio lyssna till ...
Säg o bevisa att det inte är så här !
 
Exakt Peter.
Dagen skyttar är för dåliga för att träffa det mindre träff området på bjärn. Så kanske skyttarna ska lära sig att inte skjuta när de är osäkra.
Kanske skulle en längre jakt säsong hjälpa, Jag menar när björnen väl går i ide måste de gå lättare att träffa rätt.

Eller?
 
Exakt Peter.
Dagen skyttar är för dåliga för att träffa det mindre träff området på bjärn. Så kanske skyttarna ska lära sig att inte skjuta när de är osäkra.
Kanske skulle en längre jakt säsong hjälpa, Jag menar när björnen väl går i ide måste de gå lättare att träffa rätt.

Eller?
Det är tuffa utmaningar som väntar björnjägare, hoppas det går vägen för dem, önskar lycka till, ni vet vad som måste göras, usch, hatar det, men är glad att ni är "proffsiga"!;) enligt mig, snabba skott inget lidande, säkra skottvinklar, vill inte skriva mer, är för "blödig"....
 
Då enligt kritiken mot björnjakten går ut på att de är svårare att få omedelbart dödande skott, så undrar ju "lekmannen" som inte fattar någonting, att är det för klena vapen, kulorna för svaga,
sättet att jaga på är felaktigt.
Andra typer av jakt har inte dessa problem, är det bara karlakarlar, tuffingar, utan självinsikt som
ger sig på denna typ av jakt ?
Sedan finns ju herr nilssonn i "Ödetorp" som vet hur det går till, men honom vill inte proffsen med utestyrselns senaste klädmode o komradio lyssna till ...
Säg o bevisa att det inte är så här !

Största problemet för de flesta som skadeskjuter en björn i en normal situation är att björnens träffområde ser helt annorlunda ut och sitter helt annorlunda jämfört med de hjortdjur (älg och rådjur) som de flesta jägare är vana att övningsskjuta mot på bana.
Övning ger färdighet, i jakt precis som i allt annat, och tyvärr är det för få som övar tillräckligt mycket och skjuter mot många olika mål under sitt övningsskytte. De som konsekvent övar mycket och provar skjuta mot olika figurer på bana för att lära sig är ju de som har minst problem i skogen och klarar att jaga mer än en viltart på ett säkert sätt.
 
Betula pendula: Vet inte om du är jägare själv. Men är inte jakt och allt runt om kring ett arv från vårt förflutna. Jagat har vi gjort sen se urminnes tider därför jagar vi idag. Men du hävdar att djuren är själlösa därför jagar vi. Det känns det som om du gömmer dig bakom ditt eget argument. Vi (människa) har alltid dödat för att överleva om varelsen har själ eller inte är likgiltigt. Att döda ett djur är väl en bisak när det gäller jakt huvudsaken är väl allt runt omkring. Framför allt Ett års väntan tills nästa jakt säsong. Har jag fel? Varför Jagar du/ni?

Det är precis det jag menar fast tvärtom:). Jag är jägare men inte av tradition, möjligen någon stenåldersinstinkt i så fall. Jag påstår inte att jag jagar djur för att dom är själlösa, utan det är en förutsättning för att jag ska kunna jaga. Jag skulle aldrig någonsin kunna försvara min jakt eller njuta av allt runt omkring om jag trodde att en älg hade samma känsloliv som en människa - där håller jag med jaktmotståndaren. Då vore jag en känslokall mördare.

Eftersom jag inte kan bygga min tro på fakta utan den är helt och hållet känslomässig så kan inte argument förändra min tro, jag måste dock erkänna att även jag kan känna ett tvivel ibland, jag har aldrig skjutit en älgkalv eftersom jag inte kan bortse ifrån möjligheten att kon faktiskt kan känna sorg och saknad - det är lätt att som småbarnsförälder reflektera en rädsla att förlora sitt barn på en älgmamma.
Som Du nog förstår så är dödandet inte en bisak för mig, jag njuter definitivt inte av det men försvarar det med mina argument, som Du så riktigt påpekar. Jag gömmer mig bakom argumenten för att försvara mitt handlande. Jag köper inte resonemanget att människan alltid jagat oberoende om bytet har själ eller inte, då vore vi kannibaler allihop, jag köper inte heller resonemanget att ett djur vet att den ska dö. Jag hävdar att den flyr av instinkt inte av rädsla. Jag försöker för säkerhets skull att jaga med så mycket respekt som möjligt och inte orsaka onödigt lidande för djuret, jag förstår inte hur människor som medvetet plågar djur är skapta, hanteringen av djur inom köttindustrin är ibland sinnessjuk och när man ser avarterna där så förstår jag människor som blir vegetarianer. Jag tror att djur känner smärta, det är en förutsättning för att trigga instinkten att fly, jag tror också att djur kan känna hunger och andra grundläggande känslor, därför jagar jag med respekt för djuret och ibland med splittrade känslor. Det är ytterst få jägare av de som jag umgås med som är oberörda om de skadskjutit ett djur.

Peter: Då enligt kritiken mot björnjakten går ut på att de är svårare att få omedelbart dödande skott, så undrar ju "lekmannen" som inte fattar någonting, att är det för klena vapen, kulorna för svaga,
sättet att jaga på är felaktigt.
Andra typer av jakt har inte dessa problem, är det bara karlakarlar, tuffingar, utan självinsikt som
ger sig på denna typ av jakt ?
Sedan finns ju herr nilssonn i "Ödetorp" som vet hur det går till, men honom vill inte proffsen med utestyrselns senaste klädmode o komradio lyssna till ...
Säg o bevisa att det inte är så här !

Om Du skjuter en älg med ett perfekt skott som definitivt är dödande så springer den ändå en bra bit innan den faller, det är sällsynt att det blir en "knall och fall effekt".Enda skottet som ger garanterad "knall och fall" är träff i ryggraden eller i hjärnan, det är så svåra skott så risken att missa är väldigt stor. Det man i stället har som träffområde är hjärta och lungor men då faller sällan djuret omedelbart. Om du skjuter en björn på samma sätt så kan den i stället för att fly välja att anfalla med sina sista krafter, då spelar det ingen roll hur bra skytt Du är. Om du med en lung eller hjärtträff ska vara säker på att björnen/älgen faller ner och dör på fläcken så måste du nog skjuta med ett pansarskott.
 
Borde det inte bli mycket säkrare om all rovdjursjakt bara får bedrivas från helikopter? På så sätt skulle man slippa alla angrepp från bl.a björn och även eftersöket borde bli enklare och snabbare.

/Stellan
 
Det är ett jaktbrott

Borde det inte bli mycket säkrare om all rovdjursjakt bara får bedrivas från helikopter? På så sätt skulle man slippa alla angrepp från bl.a björn och även eftersöket borde bli enklare och snabbare.

/Stellan


Det anses oetiskt att jaga med hjälp av skoter, helikopter m.m. eftersom det i princip kan stressa ihjäl djuret ifråga. Det är inte bara oetiskt, det är också brottsligt:

Jaktlag (1987:259)

"31 § Jakt får inte ske från motordrivna fortskaffningsmedel. Sådana fortskaffningsmedel eller andra motordrivna anordningar får inte heller användas för att söka efter, spåra, förfölja eller genskjuta vilt, för att hindra vilt att undkomma eller för att avleda viltets uppmärksamhet från den som jagar.
Regeringen får meddela föreskrifter om undantag från första stycket.
Regeringen får meddela föreskrifter som förbjuder eller ställer upp särskilda villkor för medförande av skjutvapen vid färd med motordrivna fortskaffningsmedel. Lag (1994:1820)."
 
Zealot: Det anses oetiskt att jaga med hjälp av skoter, helikopter m.m. eftersom det i princip kan stressa ihjäl djuret ifråga. Det är inte bara oetiskt, det är också brottsligt.


Jag har för mig att när man märker både björnar och vargar så skjuter man dom med bedövningsgevär från helikopter. Det har skett en del olyckor när man har gjort detta, det finns misstankar om att en björn dött av cirkulationssvikt efter sådan jakt. Om jag inte minns helt fel så tror jag även att en björn drunknade efter sövning.

Jag tror att man i framtiden måste fundera på hur beskattningen av populationen ska gå till rent praktiskt, kanske jakten ska skötas av yrkesjägare eller som åteljakt, jag tänker i alla fall inte delta. Jag vill leva ett långt och lyckligt liv och i den planen finns inte utrymme för att bli riven ( i alla fall inte av björn).

Årets låga antal skjutna björnar kommer förmodligen att märkas nästa sommar. I kustkommunerna i Norrbotten: Piteå, Luleå, Kalix och Haparanda har 1 av 10 tilldelade björnar skjutits när det återstår 5 dagar av jakten, jag vet inte vad detta får för konsekvenser. Om någon vet så är jag intresserad av information.
 
Om man vill ha bort en massa björnar från Sverige så borde jakt från helikopter vara det bästa. Bra uppsikt och liten risk att man blir angripen av björnen. Jag vet att det är olagligt och inte sportsligt men väl effektivt. Det skulle inte vara svårt att ändra lagen så skyddsjakt av björn få utföras från helikopter.

Angående åtel borde det vara straffbart att lägga ut åtel i närheten av bebyggelse...

/Stellan

Det anses oetiskt att jaga med hjälp av skoter, helikopter m.m. eftersom det i princip kan stressa ihjäl djuret ifråga. Det är inte bara oetiskt, det är också brottsligt:
 
Det är precis det jag menar fast tvärtom:). Jag är jägare men inte av tradition, möjligen någon stenåldersinstinkt i så fall. Jag påstår inte att jag jagar djur för att dom är själlösa, utan det är en förutsättning för att jag ska kunna jaga. Jag skulle aldrig någonsin kunna försvara min jakt eller njuta av allt runt omkring om jag trodde att en älg hade samma känsloliv som en människa - där håller jag med jaktmotståndaren. Då vore jag en känslokall mördare.

Eftersom jag inte kan bygga min tro på fakta utan den är helt och hållet känslomässig så kan inte argument förändra min tro, jag måste dock erkänna att även jag kan känna ett tvivel ibland, jag har aldrig skjutit en älgkalv eftersom jag inte kan bortse ifrån möjligheten att kon faktiskt kan känna sorg och saknad - det är lätt att som småbarnsförälder reflektera en rädsla att förlora sitt barn på en älgmamma.
Som Du nog förstår så är dödandet inte en bisak för mig, jag njuter definitivt inte av det men försvarar det med mina argument, som Du så riktigt påpekar. Jag gömmer mig bakom argumenten för att försvara mitt handlande. Jag köper inte resonemanget att människan alltid jagat oberoende om bytet har själ eller inte, då vore vi kannibaler allihop, jag köper inte heller resonemanget att ett djur vet att den ska dö. Jag hävdar att den flyr av instinkt inte av rädsla. Jag försöker för säkerhets skull att jaga med så mycket respekt som möjligt och inte orsaka onödigt lidande för djuret, jag förstår inte hur människor som medvetet plågar djur är skapta, hanteringen av djur inom köttindustrin är ibland sinnessjuk och när man ser avarterna där så förstår jag människor som blir vegetarianer. Jag tror att djur känner smärta, det är en förutsättning för att trigga instinkten att fly, jag tror också att djur kan känna hunger och andra grundläggande känslor, därför jagar jag med respekt för djuret och ibland med splittrade känslor. Det är ytterst få jägare av de som jag umgås med som är oberörda om de skadskjutit ett djur.



Om Du skjuter en älg med ett perfekt skott som definitivt är dödande så springer den ändå en bra bit innan den faller, det är sällsynt att det blir en "knall och fall effekt".Enda skottet som ger garanterad "knall och fall" är träff i ryggraden eller i hjärnan, det är så svåra skott så risken att missa är väldigt stor. Det man i stället har som träffområde är hjärta och lungor men då faller sällan djuret omedelbart. Om du skjuter en björn på samma sätt så kan den i stället för att fly välja att anfalla med sina sista krafter, då spelar det ingen roll hur bra skytt Du är. Om du med en lung eller hjärtträff ska vara säker på att björnen/älgen faller ner och dör på fläcken så måste du nog skjuta med ett pansarskott.

Detta var banne mig nåt av det klokaste jag läst på hela utsidan! Önskar att jag skrivit det själv :) Håller med om vartenda ord, tror jag, med den lilla skillnaden att jag skjutit en och annan älgkalv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Kommunpolitiker sköt järv - trodde det var björn Jakt 55
grodanbolle Björn vs Jägare Jakt 48
KLAGER Ytterligare en Björn väckt Jakt 64
bengtjohansson Björn igen... Jakt 52
KLAGER Ytterligare en incident med jägare och björn Jakt 0
mille Älgjägare dödad av björn Jakt 140
sven1019 Hjälp med val av precisions .223 till träning och målskytt Jakt 4
storfamiljen Vapen till Svalbard? Jakt 10
backpacker74 Bygga om amerikansk garmin dc 20 till svensk? Jakt 0
rogge88 Fungerar en gammal bok till jägarskolan? Jakt 5
aktiv-jägare Tillbaka till 1700-talet Jakt 12
SLUGGA Nej till vargjakt 2011! Jakt 578
n_zackrisson Fråga till jägare Jakt 63
Urwaldjaeger Jaktmarker sökes till toppfågeljakten 10/11 Jakt 0
aktiv-jägare Frågor till politiker Jakt 64
jarmland Långbåge till Bra pris. Jakt 6
KLAGER Jägarbevis till salu Jakt 12
DennisH reservdel till kikarsikte Jakt 0
EBK Stål- el alternativhagel till kal 20? Jakt 1
Johan es Hylsfångare till hagelautomat Jakt 2
JohanT Önskar tips till älgbanan Jakt 6
19771214 en fråga till vegetarian Jakt 105
valsviken Vildsvinsammunition till 6,5x55? Jakt 3
fjiodor hagel/hagel till valmet 412 s Jakt 7
niklaz Kikarsikte till .22WM (ripjakt) Jakt 7
mattio Pipa till Sauer200/CG4000 ??? Jakt 0
pesj Till Andreas Johansson(alla jägare...) Jakt 0
dirty harry Utbyteskolvar i plast till studsare Jakt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.