Grattis jägare!

För att tillägga, det är inget att hyckla om att jägare blir less på vargen för att de äter "våra älgar". Likaså gäller lodjuren-rådjuren på många håll i Sverige. För många jägare tar jakten upp hela livet, det är mer som en livvstil än ett intresse eller en hobby. Allt i livet inriktas mot jakt, och det gör att man begränsas i många andra sammanhagn, man skaffar jakthundar som man måste träna året om, man skaffar kanske fordon anpassade för att kunna köra på dåliga vägar, man flyttar från stan-landet för att ha naturen och jakten nära, man övningsskjuter året runt, man lägger kanske alla sina pengar på att köpa/arrendera fina marker, man lägger tiotals eller kanske hundratals timmar varje år på viltvård, för att inte tala om vad foder och liknande kostar. Jakt är för väldigt många inte ett intresse som man "plockar fram" när sesongen kommer, utan det är förbredelser på förberedelser, hela året.

Sen helt plötsligt, en höst till en annan kan en vargflock ha dragit in över dina marker och älgstammen minskar kraftigt, vilket kanske gör att alla som har unga hundar inte ens kan träna/skjuta djur för dem, för att tilldelningen blir så mycket mindre än tidigare år. Vilket givetvis blir en stor besvikelse, på alla sätt. Älgstammen som man arbetat med att bygga upp i kanske tiotals år är inom några år bara en skugga av sitt gamla jag


Naturens gång helt enkelt?
 
Disskussionen verkar ha hunnit långt under min frånvaro.

För att vara övertydlig så kan jag förklara vad jag menade med mina exempel om pitbulls och dregglande vargar utanför knuten var att även om sitauationen kan ses helt ofarlig och rädslan helt omotiverad så kan folk ändå bli rädda. I andra sammanhagn brukar det enligt min veto kallas för fobi. Sen att komma med statistik om att sannolikheten är liten att du blir attackerad, funkar nog inte särskilt bra. Alla vågar inte ta en ogiftig orm i händerna, alla vågar inte hoppa bungyjump.

Om nu någon fått för sig att jag ser Folke som en bra representant för alla sveriges jägares åsikter, eller att jag sympatiserar med honom, så stämmer det inte. Dock efterfrågar jag lite förståelse hos er som är snabba att kritisera folk som tycker olika, utan att ha reflekterat över hur "ett oskyldigt djur" kan påverka deras livssitatuation. Jag är inte helt klar i frågan om vi ska ha varg i sverige eller inte, jag skulle gärna se att det fanns en livskraftig svensk vargstam, men inte till vilket pris som helst. Det verkar helt enkelt inte finnas plats för så många vargar i Sverige, inte som det ser ut idag. Men det är mycket möjligt att jakt(legal naturligtvis) och kanske något sätt att få vargarna mer rädda för människor. Men trots allt så är ju inte vargen globalt hotad, så jag vet inte hur mycket man ska kämpa för den. Om man ska se vargen som viktig för hela eko-systemet så måste den ju finnas inom hela landet, inte enbart utanför renskötsel-områdena.


Jo men det med fobi tycker jag inte är riktigt vattentätt, jag måste pinsamt nog erkänna att det enda djur jag har någon form av fobi för är nattfjärilar, jag har hållit i fågelspindlar och boaormar, simmat med hajar men jag kan inte vara i samma rum som en nattfjäril. Min fobi är helt ogrundad då nättfjärilar skadat nästintill lika många människor som vargar! Dessutom så sa du "en kamptränad pittbull" och det är en ganska stor skillnad, nåväl kanske inte skall ägna sig åt att märka ord.

Det andra jag vänder mig mot är argumentet att vargen inte är globalt hotad, skall man vänta tills den blir globalt hotad och sedan försöka restaurera naturliga habitat för den, är det inte bättre att vara lite preventiv för en gångs skull?
 
Naturens gång helt enkelt?

Om vi ska gå efter den principer slår den starkare ut den svagare, och då är ju inte resultatet svårtberäknat. Därför tycker jag vi skippar den disskussionen.

Jo men det med fobi tycker jag inte är riktigt vattentätt, jag måste pinsamt nog erkänna att det enda djur jag har någon form av fobi för är nattfjärilar, jag har hållit i fågelspindlar och boaormar, simmat med hajar men jag kan inte vara i samma rum som en nattfjäril. Min fobi är helt ogrundad då nättfjärilar skadat nästintill lika många människor som vargar! Dessutom så sa du "en kamptränad pittbull" och det är en ganska stor skillnad, nåväl kanske inte skall ägna sig åt att märka ord.

Det andra jag vänder mig mot är argumentet att vargen inte är globalt hotad, skall man vänta tills den blir globalt hotad och sedan försöka restaurera naturliga habitat för den, är det inte bättre att vara lite preventiv för en gångs skull?

Om du nu hakat upp dig på det där om hunden. Jag ser det så här: Lika lite som jag skulle vilja mötas av en attackerande pitbull hade jag velat mötas av en varg.

Låt säga att din granne har en pitbull som är fullt kapabel att döda dig inom några sekunder om den vill. Den alltid sitter utanför din dörr på morgonen, denne är helt ofarlig, eftersom hunden inte fått attack-kommandot. Men någon dag, kan du göra en konstig rörelse, som får det att bryta till i hundens hjärna, så att den attackerar dig. Sannolikhet är inte stor att detta kommer ske, men om du vet att det kan hända, så kommer du att vara aningen avvaktande och vill förmodligen inte ha den sittandes där varje morgon. Ungefär så ser jag läget med vargen-människor, sannolikheten är minimal, men den finns, därför vill folk inte ha den i sin närhet(inte alla, men ganska många). Trots att det möter större faror i trafiken och liknande varje dag. Förstår du/ni hur jag tänker?

Vargen är inte globalt hotad idag, och så vitt jag vet så tror man inte att det hotet kommer att växa.
Men om det nu skulle varit så, att arten skulle bli globalt utrotningshotad, så hade en svensk vargstam varit viktig. Men, den skandinaviska vargstammen är bara en droppe piss i havet jämnfört med andra områden i världen.
 
Om vi ska gå efter den principer slår den starkare ut den svagare, och då är ju inte resultatet svårtberäknat. Därför tycker jag vi skippar den disskussionen.



Om du nu hakat upp dig på det där om hunden. Jag ser det så här: Lika lite som jag skulle vilja mötas av en attackerande pitbull hade jag velat mötas av en varg.

Låt säga att din granne har en pitbull som är fullt kapabel att döda dig inom några sekunder om den vill. Den alltid sitter utanför din dörr på morgonen, denne är helt ofarlig, eftersom hunden inte fått attack-kommandot. Men någon dag, kan du göra en konstig rörelse, som får det att bryta till i hundens hjärna, så att den attackerar dig. Sannolikhet är inte stor att detta kommer ske, men om du vet att det kan hända, så kommer du att vara aningen avvaktande och vill förmodligen inte ha den sittandes där varje morgon. Ungefär så ser jag läget med vargen-människor, sannolikheten är minimal, men den finns, därför vill folk inte ha den i sin närhet(inte alla, men ganska många). Trots att det möter större faror i trafiken och liknande varje dag. Förstår du/ni hur jag tänker?

Vargen är inte globalt hotad idag, och så vitt jag vet så tror man inte att det hotet kommer att växa.
Men om det nu skulle varit så, att arten skulle bli globalt utrotningshotad, så hade en svensk vargstam varit viktig. Men, den skandinaviska vargstammen är bara en droppe piss i havet jämnfört med andra områden i världen.

Jupp jag förstår ditt resonemang angående hunden men det är precis som du säger en minimal risk, jag tror risken är större att grannen som äger hunden får en knäpp och går till attack då människor dödar betydlig fler människor än vad djur gör.

Jag googlade lite och hittade tre sorters vargar som är utrotningshotade (orkade bara googla i någon minut, fick en flaska Arbeg från 1978 idag så jag är lite rökig i skallen just nu :)
Red Wolf (Canis rufus)
The red wolf is classified as a member of the order Carnivora (Carnivores) and is a member of the family Canidae. The red wolf is classified as a critically endangered species due to the estmation that its population consists of less than fifty mature red wolves.
black and white tundra wolves are endangered. Sadly the tasmanian wolf is already extinct.
 
Alla vargar tillhör samma art, men dem är indelade i underarter. Vargarna vi har i sverige kallas Canis lupus lupus, sammas underart som finns i ryssland alltså. Och därav är denne inte utrotningshotade, däremot finns det andra underarter på andra håll i världen som är hotade.
 
Alla vargar tillhör samma art, men dem är indelade i underarter. Vargarna vi har i sverige kallas Canis lupus lupus, sammas underart som finns i ryssland alltså. Och därav är denne inte utrotningshotade, däremot finns det andra underarter på andra håll i världen som är hotade.

Kan du eller någon annan med jaktkunskap berätta för mig hur få vargar det skulle finnas i sverige för att dom skulle klassas som utrotningshotade här och hur många djur man behöver i en stam för att undvika genetisk förorening via incest? Jag har hört väldigt varierande siffror, från något hundratal upp till 3000.
 
Kan du eller någon annan med jaktkunskap berätta för mig hur få vargar det skulle finnas i sverige för att dom skulle klassas som utrotningshotade här och hur många djur man behöver i en stam för att undvika genetisk förorening via incest? Jag har hört väldigt varierande siffror, från något hundratal upp till 3000.

På lång sikt är vargen utrotningshotad i skandinavien, men inte globalt. Skandinaviens vargar är bara några promille av världens vargbestånd, dessutom ingen speciell underart.

Jag är själv inte särskilt insatt i vargens genetik, men många källor verkar peka emot att vargen är en art som klarar sig förhållandevis bra med en ganska små genetiska variationer. Något forskarlag i nordamerika som hade kommit fram till dessa slutsatser. Men skulle gissa att några hundra vargar skulle räcka, även långsiktigt. Problemet i Sverige är snarare att vi(politikerna) har bestämt att vi ska koncentrera alla vargar till ett område.
 
På lång sikt är vargen utrotningshotad i skandinavien, men inte globalt. Skandinaviens vargar är bara några promille av världens vargbestånd, dessutom ingen speciell underart.

Jag är själv inte särskilt insatt i vargens genetik, men många källor verkar peka emot att vargen är en art som klarar sig förhållandevis bra med en ganska små genetiska variationer. Något forskarlag i nordamerika som hade kommit fram till dessa slutsatser. Men skulle gissa att några hundra vargar skulle räcka, även långsiktigt. Problemet i Sverige är snarare att vi(politikerna) har bestämt att vi ska koncentrera alla vargar till ett område.


Men hur skall man förklara för vargarna att dom måste sprida ut sig? Och i vilken del av landet trevs vargen bäst förresten? den är väl mest anpassad för lite kyligare klimat, eller bara något jag inbillat mig?
 
Det låter som något som kan härledas tillbaka till Jantelagen (?). Gravt OT nu, men gjorde inte ordförande Mao nåt sånt när han rensade ut de intellektuella en gång i tiden? Det gick väl sådär..


Nu tappade du åtminstone mig. Det låter vettigt det du säger men jag missade sammanhanget. Har du lust att utveckla lite?
/R

Hahaha...kommunistiska medelmåttor,jojo (Man får slå såna va?).En för alla-ingen för nån,alt. alla på en nivå-ingen på sin.

Njo,det var 'nån' observant som yrade nåt om förföljelse.Ville bara påpeka att företéelsen är fel,oavsett vilken sida man står på.Snart 3650 dagar dvs 10 år...


peter
 
Senast ändrad:
Men hur skall man förklara för vargarna att dom måste sprida ut sig? Och i vilken del av landet trevs vargen bäst förresten? den är väl mest anpassad för lite kyligare klimat, eller bara något jag inbillat mig?

Med ett ökat antal föryngringar blir det fler ettåringar som ger sig ut för att pinka in sina egna revir,företrädesvis nånstans där det finns gott om bytesdjur.


peter
 
Något som kanske är OT här är en fråga jag undrat över flera gånger man aldrig fått svar på, är jaktlag villiga att minska sina kvoter på älg och rådjur till förmån för en större rovdjursstam?

Viltvårdare hävdar ju att man skjuter av älg och dyligt för att hålla nere trafikolyckor och som debattören skrev i ett inlägg jag cyterade tidigare, måste väl vara bra om rovdjuren lättade den bördan från jägarna?
 
S Kjellman hade samlat ihop nåra botaniker, zoologer på tvärs och fick den att skapa en människobas vilken enbart fick tära på överskottet, För de illa mäskligheten livnärde sig på överskottsprodutionen. _de blev plats till ca 25000. Frågan som genast uppstår är vem skall vi behålla. och varför, det bör vara åldersfördleat.....Praktiker blir viktiga ca7000 yrken, vilka......Tufft men lite får man offra.... Frågan är vart sänder man överskottet?
//j
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...