min kamera avled på fjället - dags för en ny!

Håller helt med för nackdelen med en dSLR är storleken vilket gör att den knappast är en vardagskamera. Och det spelar ingen roll hur bra bilder en kamera tar om man aldrig tar några bilder med den. De sämsta bilderna är de som aldrig blev tagna.

Och dessutom så handlar det i 90% av fallen om hur duktig den är som sitter bakom spakarna. Man är väldigt illa ute om man köper en DSLR bara för att man tror att man kommer ta så fantastiskt bra bilder helt plötsligt. Man växer ju mer i en DSLR och på så sätt är det ju bra. Det handlar i grund och botten om intresset finns där.
 
Kamera

Hej Maria
Om man ska skapa debatt ska man som du fråga om vilken kamera man ska köpa.
Först ska jag presentera mig, det är mig du ser på Christer Lindh's bild i hans länk.

Om du nu nu har skrotat en kamera pga fukt, vågar du då köpa ytterligare en som inte är fuktskyddad?
Du kan ju i stället gå och kasta pengarna i sjön.
Vore jag som dig skulle jag vis av erfarenheten, satsa på ett säkert kort.

Jag kan berätta att min kamera, visserligen D2x, fortfarande lever och objektivet. Dessutom ett tufft jobb på O-ringen i sommras med 3 dagars hällande regn.

Så satsa dina pengar på något som bör hålla. Så kan du skaffa en liten pcket eller mobil med kamera och ta partybilder med.
Christer D
 
Olympus E-410

Jag har just köpt Olympus lilla systemkamera E-410 och är mycket nöjd! Har fotat den del med Canon tidigare, men valde E-410 för dess storlek (minst och lättast på marknaden!) och bra testvärden. Prisvärd med bra (och lätta) kitobjektiv. Finns inget negativt alls, faktiskt!
front250.jpg

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=E-410

När det är riktigt blött, paddling tex, får min vattentäta kompakta Pentax W20 följa med. Jag tvivlade lite på dess kapacitet inför sommarens fjällvandring, men blev positivt överraskad. Självklart blir inte bilderna av samma kvalitet som hos en systemkamera, men enkelheten gör också att jag tar fler bilder. (Pentax senaste vattentäta heter W30.)

På nästa fjällvandring vet jag faktiskt inte riktigt vilken av kamerorna jag ska välja...
 
Och dessutom så handlar det i 90% av fallen om hur duktig den är som sitter bakom spakarna. Man är väldigt illa ute om man köper en DSLR bara för att man tror att man kommer ta så fantastiskt bra bilder helt plötsligt. Man växer ju mer i en DSLR och på så sätt är det ju bra. Det handlar i grund och botten om intresset finns där.

Ja, i en systemkamera sfinns det mycket riktigt växtrum, och skönt är det.
Ang kompabilitetsproblemen som Nikon D40/D40x sägs dras med så är ryktena vida överdrivna! Jag har väl en 6-7 gluggar som alla är manuella, helt cpu-lösa, som går aldeles utmärk på min D40. Det handlar även där om hur man är bakom spakarna, och att lära sig fota med manuell fokus är faktisk nått av det enklaste som finns och man vänjer sig väldigt fort!

Som en parentes i sammanhanget kan ju faktiskt nämnas att jag har med mig den lilla sötnosen (d40) merparten av gångerna jag går hemmifrån, när jag valde den framför D200 (konstigt att ställa dem mot varandra, jag vet, men ingen kamera under d200 hade någonting jag egentligen ville ha) så var det bla för att den saknar AF-motor. Den skulle vara liten och lätt och det är inget val som jag har ångrat, tvärt om. (anledningen till att jag inte ville ha d40x var den högra upplösningen, det generar mer brus och 6mp duger på alla normala helhetsbilder oavsett förstoringsgrad).

Vad som tyvärr lyser med sin frånvaro på marknaden är kompakter med bra vidvinkel, en 6-10mp i helt vattentätt skal (3m eller liknande) med (motsvarande) 24-100mm skulle vara drömkameran. Och givetvis ska den gå på AAA eller AA batterier och ta SD kort., dvs inge tjafs!
 
Vad som tyvärr lyser med sin frånvaro på marknaden är kompakter med bra vidvinkel,

Ricoh GRD/II med vidvinkel GW-1 + adapter = 21mm EFOV. I synnerhet inom digitalt är utbudet av lika bra eller bättre 21:eek:r än den kompata Ricoh-kombon begränsat, pris och format oavsett.

Det ska för sakens skull understrykas att GRD/II blir väsentligt bulkigare med 21:an på. Kameran i ena fickan; 21:an + motljusskydd + adapter som enhet i andra tycker jag dock blir smidigt i såväl volym som handhavande.

Farsan, jag vill ha en II:a när jag konfirmerar mig.

Thomas
 
Sen har vi ju oxå olympus E-3.
Som är lika vädertätat som canon å nikons proffsmodeller (fast mindre i fysisk storlek), det finns ett helt sortiment av vädertätade gluggar, kameran har bildstabilisator och plockar bort damm från sensorn automatiskt.. åså en hel drös med andra funktioner.. en mycket potent kamera för friluftsliv vågar jag påstå.. :)

Här finns ett test av den:
http://www.akam.no/test/speilrefleks/vi_tester_flaggskipet_olympus_e-3/46759/1

Och tvivlar man på hur bra den tål vatten så se filmen här: :)
http://www.akam.no/test/speilrefleks/vi_tester_flaggskipet_olympus_e-3/46759/2
"I motsetning til da vi testet Nikon D200, og kameraet sluttet å virke etter 8 dråper vann, holdt vi like godt E-3 under springen mens vi tok bilde med det.
"
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The_Lost_Cyclist vad ar det for fel pa min kamera? Fototeknik 2
kristofer_wallmark Nya leksaker till min Fujufilm Finepix S5000 Fototeknik 2
HotellKantarell Bra kamera för att Blogga under en väldigt lång period Fototeknik 17
Johan.H Förvaring av kamera vid utenatt Fototeknik 6
Christoffer_123 Iphone kompatibel kamera för vandring Fototeknik 5
Totteman Ny kamera och snart något program Fototeknik 48
Hostan96 Liten kamera för filmning Fototeknik 26
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
majjen Kamera som tål vatten, stötar OCH minusgrader? Fototeknik 31
Dalu0700 Kamera i vildmark Fototeknik 18
Peifen Lättåtkomlig kamera vid vandring Fototeknik 25
Letaren Lätt/kompakt kamera till vandring Fototeknik 71
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
Still Alive Kamera som kan laddas via USB? Fototeknik 2
Magnus H Kamera: Liten, "billig" med grym kvalité. Fototeknik 5
Newlin Kamera stulen, Degeberga Fototeknik 1
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
torpet Ny kamera - hajar noll Fototeknik 8
Hallen Vilken kamera skall jag välja? Fototeknik 8
Fizzle Microsoft erbjuder Codec för RAW-filer Fototeknik 1
fransgustav Köp av kamera utomlands Fototeknik 7
Matilda3 Köpa/välja billig kamera som tål tältboende Fototeknik 13
Brune Liten kamera med vattentätt hus Fototeknik 8
[Dave] Kamera irr! Fototeknik 3
Damberg Köpa en lite bättre än kompaktkamera-kamera? Fototeknik 17
Brune Även Canon lanserar plurrningssäker kamera Fototeknik 5
gro Ricoh GR-D II? Fototeknik 15
Enchanter Fototeknik kompakt kamera Fototeknik 10
torpet Vilken kamera? Fototeknik 2
peter1969 Dränkt kamera, hjälp! Fototeknik 7
Razzle-Dazzle Köpa ny kamera i usa eller ej? Fototeknik 5
Colt3n Köpa ny kamera 10 000 - 12 500 kr. Fototeknik 1
MatteBj grynig bild dv-kamera Fototeknik 4
skwimpy hjälp att välja kamera Fototeknik 3
kamilenski Extern blixt till kompakt kamera? Fototeknik 8
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
skotertok Vad för video kamera? Fototeknik 7
ulf S Gammalt objektiv-ny kamera?? Fototeknik 5
Tove 2 Vattentät lätt kamera..? Fototeknik 7
kristofer_wallmark Undvika kondens när kall kamera tas inomhus? Fototeknik 13
Jannis Trasig Kamera! Fototeknik 0
liquidmonkey Digital Kamera i PolarGränsen Fototeknik 2
The_filth undrar om kamera objektiv Fototeknik 3
Kiwi Mycket tålig Video kamera??? Fototeknik 0
Trötter Ljuskänslighet kamera vs videokamera Fototeknik 4
Kajjan Köpa kamera i Asien? Fototeknik 4
masvean Lade kamera med bilbatteri! Fototeknik 6
oskarlind Tips på DV-kamera och pennlins??? Fototeknik 4
somule köpa kamera i japan? Fototeknik 4
gussun Digital kamera i extremt kallt klimat? Fototeknik 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...