Knivar

Har man för mycket pengar så kan man alltid köpa en av Woodlores instruktörsknivar, finns inte många av dem och för bara 20.000:- så är det ett fynd =)
 
Va! En knivtråd som levt över ett dygn utan att Paul har gjort ett enda inlägg.

(Slår mig nu att han varit osynlig en tid. Har han gjort samma sak som Rolle?)
 
Kör själv med Mora 2000 som alroundkniv men suktar lite efter en lite mindre kniv att ha med i skogen....

Själv tycker jag praktiska egenskaper går före skönhet...

Jaktknivar är bra om dom går att diska ordentlig, likaså skölja ur sliran/höljet.

Gärna lite gummerat skaft, med bra form.

Jag tycker om korta blad men då är limpan lite sågad innan man kommit runt sen tror jag det ska behövas minst nio cm blad för att sticka en älg...

En riktig slaktarkniv kan man ju ha i ryggan tillsammans med buköppnare....

Bara lite funderingar...
 
Populär och bra utiskogen/bushcraft/jaktkniv: Fällkniven F1.
Avancerad jaktkniv: Fällkniven H1.
Småviltsjaktkniv: Fällkniven WM1
Något billigare och smidigare korvskärarkniv: Mora 2000

Alla dessa knivar kommer med plastfodral som borde gå att köra i diskmaskinen.
 
Det mesta i jakt hemmom är småviltsjakt, långt från flåning med yxa ute. Men buköppnare är ett måste. Kolstål är lättare att bryna upp igen och känns rätt, stort skaft, litet blad, skarp kniv och..... känns rätt.
EKAn är fin och så är handgjorda småsaker. Tycke och smak varierar givetvis men lättdiskat är ett måste i jaktknivar och parerskydd behövs mest på vänsterhandsdolkar....
En knivtråd är fin för den säger en hel del om de som yttrar sig och inget har att tillföra....
Sockerkaks och korvhanteringen ute går inte utesluta för oss som gjärna fikar om Diana sviker oss eller om hon är oss nådig.
//J
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...