Ner med jakten och sluta mörda djur

Alltså jag visste mycket väl att ni skulle skriva allt ni kunde för att göra er lustiga över min åsikt så den delen bryr jag mig inte ens om att kommentera. Men lustigt dock att ingen riktigt har ett riktigt bra svar utan att visa att det enda dom kan är att göra sig lustig:) Ni säger provokationer. visst det kan ju kännas så när någon klankar ner på erat intresse och inte delar era åsikter. Men varför är det inte mord att döda till exempel en varg? Ingen har ju kunnat bevisa här att det inte är det. Kanske är det för att ni innerst inne vet att det är ett liv.
 
Därför att "mord" är ett begrepp som vi människor har hittat på.

När en igelkott dödar och äter en snok, är det mord? Ska vi fängsla igelkotten för det?

Om nu människors dödande av djur skall klassas som mord så måste väl djurens dödande av människor och andra djur också klassas som mord?


Och varför förutsätter du att alla i den här tråden är jägare? Jag är inte jägare. Jag fiskar knappt ens.

Så du attackerar inte mitt intresse, däremot kommer du med dåligt underbygda argument och försöker spela på folks känslor. Om du vill diskutera så får du väl se till att göra det på ett moget sätt, då får du mogna svar. Men om du börjar med att kasta sand så får du räkna med att då en hink i huvudet tillbaka.
 
Jag är vegan!

Jag är starkt emot jakt som i mina ögon är att mörda.

Man får såklart ändra definitionen av begreppet "mord" om man känner för det, men då får man räkna med att andra omdefinierar begreppet "frukt och grönt".

Alltså: djur är "frukt och grönt". Jag är vegetarian.
Faktum är att jag är till och med är vegan eftersom ju mjölk således är juice. Ägg är nötter. Läder är en naturfiber.

kott-ar-mat.gif


(...) mord vi människor har begåt mot deras ras

Folk som har verklig respekt för djur vet skillnaden mellan ras och art.


Kul initiativ att skänka oss en så här tacksam trålartråd till jul, dock. :)
 
Senast ändrad:
Mord är per definition att ta livet av en annan människa. De allra flestas moral säger att ta livet av ett djur är moraliskt försvarbart eftersom de allra flesta av oss äter dödade djur varje dag.
Vi värderar helt enkelt inte ett djurs liv på samma sätt som en människas.
Man kan utan problem ändå ha en åsikt om att vi måste bevara djurarter etc.. Det är bara det att en överväldigande majoritet av jordens befolkning inte värderar enskilda djurs liv speciellt högt. Det har människan aldrig gjort eftersom det skulle ha inneburit uppenbara problem för oss själva som art rent evolutionsmässigt.
 
alltså visst kanske jag formulerar det hela lite galet. för det första var det inte riktigt menat att direct attackera någon utan det jag ville var att framföra min åsikt vad jag tycker om jakt. själva fenomenet liksom. igår tillexempel sas det på tv att vargen måste lära sig att människan är farlig. alltså vad är det för ett konstigt uttalande? Det vargen är ute efter är ju mat. dom har ju ingen bank eller pengar att handla mat för liksom. Jag tycker bara att folk gör det enkelt för sig genom att utrota det som stör. som detta med björn attacken som var på jägaren för några månader sedan som orsakade panik hos många. självklart så försvarar sig björnen om den kan och får en chanch det är ju enkel matematik.
 
Jag kan förstå att viss jakt är nödvändig även fast jag tycker att det är fel. djuren jagar och vi jagar. men skillnaden är att människan gör det för kul inte för att det är absolut nödvändigt alla gånger. Det är en viktig skillnad att komma ihåg.
 
Jag kan förstå att viss jakt är nödvändig även fast jag tycker att det är fel. djuren jagar och vi jagar. men skillnaden är att människan gör det för kul inte för att det är absolut nödvändigt alla gånger. Det är en viktig skillnad att komma ihåg.

Det var ju skönt med ett lite mer sansat inlägg. I västvärlden handlar det väl oftast om förenad nytta och nöje, viltet äts ju vanligen upp, skinnet tas om hand etc. I många andra delar av världen kan det förstås handla om jakt för överlevnad. I dessa tider av ekologiskt odlad mat är ju vilt också ett mycket miljövänligare lokalt alternativ för köttätare än tamboskap-kött från affären, importerat i många fall men även när djuren föds upp i Sverige är det en lång process. Det finns nog inte så många på Utsidan, jägare eller inte, som vill utrota vargstammen. Även om några vill ha en starkt begränsad stam av hänsyn till renar, tamboskap, jakthundar etc, vilket man också kan förstå.
 
I dessa tider av ekologiskt odlad mat är ju vilt också ett mycket miljövänligare lokalt alternativ för köttätare än tamboskap-kött från affären

Exakt!
"Kött är mord"-aktivisterna använder ofta helt fel argument för sin kampanj. Disneyfierad "Ät inte Bambi"-retorik kanske funkar på barn, men om man vill ha effekt på oss som inte är tolv år så finns det ett enda argument som funkar, och det är att "modern" köttproduktion plågar både djur och natur.

Jag tycker att vi alla bör äta kött mer sällan, och viltkött är ett mycket bra alternativ eftersom djuret har fått leva ett naturligt liv utan att huvudsakligen vara uppfödd på grödor som kunnat bli livsmedel.
 
detta visar bara på hur tråkigt vi har det när vi matar trollen.. trollet har dessutom börjat backa på sina åsikter.. men vafan, det e snart jul, både tomtar o troll skall matas..

det finns inget att bemöta, när första inlägget tydligen visade på en typ av okunskap och oförmåga att se längre än näsan räcker..
 
Exakt!
"Kött är mord"-aktivisterna använder ofta helt fel argument för sin kampanj. Disneyfierad "Ät inte Bambi"-retorik kanske funkar på barn, men om man vill ha effekt på oss som inte är tolv år så finns det ett enda argument som funkar, och det är att "modern" köttproduktion plågar både djur och natur.

Det finns ett till faktiskt: Att kött inte smakar gott. Det gäller mig och det är naturligtvis högst subjektivt och jag försöker inte pracka den åsikten på andra, på samma sätt som jag inte väntar mig att andra ska få mig att tvångsäta kött. (Även om det blir magert såhär i julbordstider ;) ) Jag tappade smaken för kött nu under hösten och det är inget alternativ att äta det så länge det inte smakar. Jag äter inte heller risgrynsgröt eller lutfisk av exakt samma skäl. (Ni ser att julen har allt mindre att ge mig...)

Däremot har jag länge haft det etiskt svårt med modern köttproduktion, och har länge gått med tanken på att gå över till att bara äta vilt. Har dessutom goda vänner som jagar, så tillgången är säkrad. Men nu löste det sig ju i alla fall...

Bambi rulez!
 
Det är bara det att en överväldigande majoritet av jordens befolkning inte värderar enskilda djurs liv speciellt högt. Det har människan aldrig gjort eftersom det skulle ha inneburit uppenbara problem för oss själva som art rent evolutionsmässigt.

Många ursprungsbefolkningar, både nu och i forna tider, respekterar och värderar naturen extremt mycket på ett sätt som vi förmodligen aldrig riktigt kan förstå. Man kan undra hu det kunde bli som det blev?

/mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lsjonsson Så vill rovdjursföreningen inskränka jakten i Sverige :( Jakt 52

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.