Ner med jakten och sluta mörda djur

I urminnestider så har människan jagat djur. Men med vilken rätt tar vi livet av djuren? Jag är starkt emot jakt som i mina ögon är att mörda. Typexempel är debatten om vargen vara eller inte vara. Vad för debatt är det att ens diskutera? Vad ger människan rätt att bestämma det? Människors fantasi och creativitet på smärtsamma fällor tycks vara oändlig. Tänk om exempel vargflocken fick för sig att det finns för många människor och började jakt på oss precis som vi gjort mot dom. Jag skulle skratta ifall det skulle hända med tanke på hur många mord vi människor har begåt mot deras ras. Deras hämnd skulle verkligen vara rättfärdig. När man hör personer som gnäller för att det finns varg i deras närhet och att det måste till jakt pga det. Sådana personer får jag ingen som helst respect för faktiskt. Dels pga att det är även vargens hem i naturen inte bara människans. Bor man på landet bör man ju också ha i åtanke att det finns djur runt omkring. Kan man inte acceptera det så bor man uppenbarligen på fel plats. Jag blir arg när det bara är djuren som tvingas att anpassa sig efter människan. Ner med jakten skrota alla idiotiska fällor och jaktvapen det är min dröm.
 
jag tycker att vi borde återinföra tvångssterilisering, det var ett bra sätt rensa bort oönskade egenskaper så det inte påverkar resten av mänskligheten.. när det naturliga urvalet inte längre fungerar så får man hjälpa det på traven..
 
I urminnestider så har människan jagat djur. Men med vilken rätt tar vi livet av djuren? Jag är starkt emot jakt som i mina ögon är att mörda. Typexempel är debatten om vargen vara eller inte vara. Vad för debatt är det att ens diskutera? Vad ger människan rätt att bestämma det? Människors fantasi och creativitet på smärtsamma fällor tycks vara oändlig. Tänk om exempel vargflocken fick för sig att det finns för många människor och började jakt på oss precis som vi gjort mot dom. Jag skulle skratta ifall det skulle hända med tanke på hur många mord vi människor har begåt mot deras ras. Deras hämnd skulle verkligen vara rättfärdig. När man hör personer som gnäller för att det finns varg i deras närhet och att det måste till jakt pga det. Sådana personer får jag ingen som helst respect för faktiskt. Dels pga att det är även vargens hem i naturen inte bara människans. Bor man på landet bör man ju också ha i åtanke att det finns djur runt omkring. Kan man inte acceptera det så bor man uppenbarligen på fel plats. Jag blir arg när det bara är djuren som tvingas att anpassa sig efter människan. Ner med jakten skrota alla idiotiska fällor och jaktvapen det är min dröm.

I dina ögon är det mord hmmmm, nu är det ju så pantera att det redan finns en förklarin på mord. Enligt Nationalencyklopedin:

mord, brott som enligt brottsbalken (BrB) innebär att uppsåtligen beröva en annan människa livet. I 1864 års strafflag benämndes dödande med berått mod mord och dödande i hastigt mod dråp. Enligt BrB är mord huvudformen av uppsåtligt berövande av liv, och gärningen graderas med hänsyn till samtliga omständigheter vid brottet. Är brottet mindre grovt, döms för dråp. Straffskalan för mord är fängelse i tio år eller på livstid.

Skulle man åka dit för dråp då om man kör ihjäl ett djur?
För övrigt var Pantera en jävligt bra Metal grupp när det begav sig;)

/mattias
 
Åsikter bör man få ha. Men de bör presenteras klart och redigt. Annars säger de ju mer om skribenten än om åsikterna....
Pantera går ut hårt och slarvar sig igenom bevisdelen samt avslutar riktigt hårt.
Utan de här aktiviteterna (jakt) hade väl vårt släkte ej utvecklats till vad det är. Det går åt proteiner för att bygga bl a den komplicerad fettklump som hjärnorna och centrala nervsystemet är.
Nu är det ju inte bara NE som definierar Mord utan även Gamla Testamentet skiljer klart och redigt på legalt dödande och icke legalt dödande. Även lagen talar om vad som är skillnaderna på mord, dråp och oavsiktligt dödande.
När det gäller jakt och fällfångst reglerar jaktlagen de detaljerna. Sveriges riksdag stiftar lagarna numera och som tur är inte råddiga individer som pantera.
Oavsett vad pantera tycker och önskar...Det är allvarligt att döda, även vilt, men ibland behövs det.
Själv är jag ute emellanåt och hjälper trafikskadat vilt att få ett snabbt och värdigt slut. Enligt pantera är det vi sysslar med mord, den uppfattningen delar inte jag.
En stor och rejäl del av justitsiedepartementets praktiska vardag är att skicka ut ca 18000 beväpnade poliser ut i samhället med rätt att med våld stoppa brottslighet bl a.
Eftersom jag känner människor som inte bara lever av utan genom jakt kan jag bli frestad att tycka som -Patric-, att ibland är det synd och skam att vissa lagsystem sätts ur funktion av den lagstiftande församlingen. Det är spelets regler, till dem borde pantera hålla sig, om nu vederbörande kan det.
Provokationer bör vara mycket välskrivna och tänkta tycker jag. Genomförandet av panteras provokation visar att det saknas väl mycket av gott huvud, något som naturen inte giver envar....
Vi får väl se om pantera kan använda knapparna bättre i ett andra försök. Under alla omständigheter borde det vara bättre i både tänk och genomförande, SAOL brukar vara en god hjälp. Även om den inte bidrar till tänkdelen....
//J
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lsjonsson Så vill rovdjursföreningen inskränka jakten i Sverige :( Jakt 52

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.