Intervjuundersökning av darriga skyttar

Ingen har kallat er idioter och jag hoppas vi slipper sådana påhopp.


Kan du ge mig många konkreta exempel på hur ni som bor på glesbyggden blir diskriminerade?

Nog känns det som att vi blir bra mycket idiotförklarade när det tas centrala beslut om hur det ska vara där vi bor oavsett hur mycket vi protesterar mot dessa beslut.

Ett konkret exempel som påverkar oss ute i landsbygden är till exempel det faktum att om vi skjuter en varg eller björn för att skydda våra djur så blir vi behandlade som brottslingar och det görs brottsutredning, trots att vi skyddar våra djur. Detta påverkar starkt oss som bor i områden med starka rovdjursstammar, och då bor jag ändå inte i nåt av de rovdjurstätaste områdena.

Ett annat exempel är ju att helt enkelt titta på kartor över fjällvärlden och se hur stora skoterförbudsområdena är. Många av dessa tillkom för att skidande turister (storstadsbor de flesta av dem) tyckte att de blev störda av skotertrafiken.
 
Ett annat exempel är ju att helt enkelt titta på kartor över fjällvärlden och se hur stora skoterförbudsområdena är. Många av dessa tillkom för att skidande turister (storstadsbor de flesta av dem) tyckte att de blev störda av skotertrafiken.

Precis... Ganska många som blir störda av storstadsbor i fjällvärlden, men vi har inget förbudsområde mot dem... Ännu...
 
Nog känns det som att vi blir bra mycket idiotförklarade när det tas centrala beslut om hur det ska vara där vi bor oavsett hur mycket vi protesterar mot dessa beslut.

Ett konkret exempel som påverkar oss ute i landsbygden är till exempel det faktum att om vi skjuter en varg eller björn för att skydda våra djur så blir vi behandlade som brottslingar och det görs brottsutredning, trots att vi skyddar våra djur. Detta påverkar starkt oss som bor i områden med starka rovdjursstammar, och då bor jag ändå inte i nåt av de rovdjurstätaste områdena.

Ett annat exempel är ju att helt enkelt titta på kartor över fjällvärlden och se hur stora skoterförbudsområdena är. Många av dessa tillkom för att skidande turister (storstadsbor de flesta av dem) tyckte att de blev störda av skotertrafiken.


Ja fi fan, visst konspirerar 08-jävlarna mot oss. Så måste det vara, elaka är vad dom är.
 
Ett annat sätt att se på saken är så här: Ni som "lever i naturen" kräver att stora delar av den tas bort för att det skall gå att leva där. De som bor i trygga stan vill kunna uppleva riktig natur på dess egna villkor när de besöker den medan du/ni vill att stadens trygghet och bekvämlighet skall finnas även där du bor på bekostnad av naturen. Ni tror att ni vill leva i naturen men egentligen vill ni leva i stadsparken, eller hur?

Vi lever i naturen, med naturen och av naturen. Vi är en del av naturen och utvecklingen av samhället sker även i glesbygden. Vi har bredband, stora bilar för att vägarna är dåliga och för att vi behöver plats för varor när vi storhandlar. Vi kör skoter på vintern och ibland åker vi skidor.

Ibland åker vi på semester antingen utomlands eller i Sverige. Jag tycker att "Gamla stan" i Stockholm är ett exempel på genuin stadsbebyggelse när den är som bäst. Så vill jag att alla städer ska se ut, konstigt att ni som bor i städerna inte fattar att det är så en riktig stad måste se ut. När vi i glesbygden tar makten så kommer vi att bestämma att alla städer ska se ut så, sen ska vi sitta där på nåt mysigt cafe och smutta på cafe latte och njuta av stadslivet som det är ämnat att vara. I duvornas och råttornas och alla andra djurens stad. Ni som bor där är helt enkelt bara en blindtarm på jordens yta.
 
Vi lever i naturen, med naturen och av naturen. Vi är en del av naturen och utvecklingen av samhället sker även i glesbygden. Vi har bredband, stora bilar för att vägarna är dåliga och för att vi behöver plats för varor när vi storhandlar. Vi kör skoter på vintern och ibland åker vi skidor.

Ibland åker vi på semester antingen utomlands eller i Sverige. Jag tycker att "Gamla stan" i Stockholm är ett exempel på genuin stadsbebyggelse när den är som bäst. Så vill jag att alla städer ska se ut, konstigt att ni som bor i städerna inte fattar att det är så en riktig stad måste se ut. När vi i glesbygden tar makten så kommer vi att bestämma att alla städer ska se ut så, sen ska vi sitta där på nåt mysigt cafe och smutta på cafe latte och njuta av stadslivet som det är ämnat att vara. I duvornas och råttornas och alla andra djurens stad. Ni som bor där är helt enkelt bara en blindtarm på jordens yta.

You have seen the light!! :O
 
...utvecklingen av samhället sker även i glesbygden. Vi har bredband, stora bilar för att vägarna är dåliga och för att vi behöver plats för varor när vi storhandlar. Vi kör skoter på vintern och ibland åker vi skidor. Ibland åker vi på semester antingen utomlands eller i Sverige.
Ni lever alltså inte i, med eller av naturen varken mer eller mindre än stadsbor. Ni har bara kortare väg att åka till en del saker.
Ni BOR i det som är kvar av den ursprungliga naturen sedan vi tagit bort de besvärligaste delarna och de delar som vi tyckte var värdelösa. Men ni upplever naturen som så långtråkig att ni fyller tristessen med diverse motorsporter och andra aktiviteter. Inget fel i det, men ni vägrar acceptera att vissa delar av naturen kommer tillbaka och inkräktar på er livsstil och ni gnäller för att ni bara får hållas med motorsporter i 99% av er omgivning. Ingen gillar att bli av med något som man sett som självklart men det är uppenbarligen inte naturen ni vill ha.
Jag tycker att "Gamla stan" i Stockholm är ett exempel på genuin stadsbebyggelse när den är som bäst. Så vill jag att alla städer ska se ut, konstigt att ni som bor i städerna inte fattar att det är så en riktig stad måste se ut.
Det är därför som man sparar de sista resterna av sådan bebyggelse i alla städer där den finns kvar. Lite som att skapa nationalparker och spara de få tysta, ostörda områden som fortfarande finns kvar.
Ni är långt mera stadsbor än du tror.
 
Detta är nu helt utanför den ursprungliga tråden men svarar ändå.

Inget fel i det, men ni vägrar acceptera att vissa delar av naturen kommer tillbaka och inkräktar på er livsstil och ni gnäller för att ni bara får hållas med motorsporter i 99% av er omgivning. Ingen gillar att bli av med något som man sett som självklart men det är uppenbarligen inte naturen ni vill ha.

Kan du visa oss var i landet vi kan köra skoter eller hålla på med andra motorintressen i 99% av vår omgivning.
Försök att köra med skoter från Åre upp till Hemavan och vidare till Abisko. Det är snudd på omöjligt med de förbudsområden som finns i svenska fjällvärlden just nu. Skotrar har en otroligt liten påverkan på den natur man rör sig över eftersom den rör sig över snön så att ha förbudsområden på grund av naturpåverkan är i mina ögon bara dåliga ursäkter, särskilt med de nya skotrarna med fyrtaktsmotorer.
 
Detta är nu helt utanför den ursprungliga tråden men svarar ändå.



Kan du visa oss var i landet vi kan köra skoter eller hålla på med andra motorintressen i 99% av vår omgivning.
Försök att köra med skoter från Åre upp till Hemavan och vidare till Abisko. Det är snudd på omöjligt med de förbudsområden som finns i svenska fjällvärlden just nu. Skotrar har en otroligt liten påverkan på den natur man rör sig över eftersom den rör sig över snön så att ha förbudsområden på grund av naturpåverkan är i mina ögon bara dåliga ursäkter, särskilt med de nya skotrarna med fyrtaktsmotorer.

Växthuseffekten? Om det är snudd på omöjligt så låt bli då? det kan väl knappast vara livsviktigt för dig att få åka skoter?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.