Intervjuundersökning av darriga skyttar

Man kan eventuellt nyansera resultatet av intervjuerna en aning. Det handlar om brist på erfarenhet av björnjakt, som faktiskt är en ganska ny företeelse i den omfattning som den nu har.
Det förväntas av jägarkåren att vi ska hålla nere antalet björnar i naturen, annars så skulle det naturligtvis inte tilldelas några kvoter på jakten. Samtidigt som det saknas erfarenhet och tradition på hur jakten ska bedrivas. Det finns inte heller jakthundar som framavlats som lämpliga för denna jakt. Det handlar helt enkelt om ett grunläggande tankefel i rovdjurspolitiken, vi ska ha en "lagom stor" stam av björnar, men vem ska beskatta den om den blir för stor?
Antingen så låter vi stammen växa okontrollerat och lär oss att leva med björnar inpå bebyggelse i jakt på mat i soptunnor. Det verkar vara ideal-tillståndet för rovdjursförespråkarna i forumen på Utsidan, eller så för vi en konstruktiv dialog om hur vi ska klara av att ha en lämplig population av rovdjur i naturen.
Det känns olyckligt med alla verbala påhopp på jägare som faktiskt har dött eller blivit skadade i skogen. De har bedrivit sin hobby på samma sätt som alla andra utemänniskor på Utsidan, med undantaget att de har ett ansvar att bedriva viltvård på sina jaktmarker. Det heter för övrigt viltvårdsområde. Det innebär faktiskt även ett ansvar att hålla nere antalet rovdjur på en nivå som länsstyrelsen (inte jägarkåren!!) bedömer som lämplig. Finns det någon av alla "experter" på de senaste rovdjurstrådarna i forumet som anmäler sig frivilligt till att utföra länsstyrelsens uppdrag??Då ser jag fram emot att se hur de som raljerar över att björnar bara angriper människor med skjutvapen att lösa problemet med sina leatherman knivar.
 
.....
Antingen så låter vi stammen växa okontrollerat och lär oss att leva med björnar inpå bebyggelse i jakt på mat i soptunnor. Det verkar vara ideal-tillståndet för rovdjursförespråkarna i forumen på Utsidan, eller så för vi en konstruktiv dialog om hur vi ska klara av att ha en lämplig population av rovdjur i naturen.
.....

Om du vill nyansera, varför då ta till sådant totalt skitsnack?

Visa mig var "rovdjursförespråkarna i forumen på Utsidan" anser ideal-tillståndet för björnstammen vara att låta den växa okontrollerat och lära oss att leva med björnar inpå bebyggelse i jakt på mat i soptunnor.

De du kallar "rovdjursförespråkarna på Utsidan" tycker jag ofta är betydligt mer nyanserade än de med antipati gentemot rovdjuren.

Raskesven
 
Då ser jag fram emot att se hur de som raljerar över att björnar bara angriper människor med skjutvapen att lösa problemet med sina leatherman knivar.

Skillnaden är ju att en människa som håller i en Leatherman (eller för den delen, en videokamera) när björnen gör en skenattack http://www.minutsida.blogspot.com inte skadar eller retar upp björnen på allvar. En jägare däremot, med ett klass 1 vapen kanske tar chansen att försöka träffa den äppelstora ytan, som björnens hjärna utgör, och som kommer studsande mot honom i 50 knyck...
 
Allt vi skriver och läser ger förvisso ett utrymme för olika tolkningar beroende på bakgrund och erfarenheter. Det kan hända att jag har feltolkat inlägg med uttryck som "tjuvjakt, häxprosesser, man är väl alltid beväpnad i vildmarken" osv som kritik mot att det jagas björn.
Det behöver inte vara din tolkning Raskesven!
Du och jag har uppenbarligen inte samma bild av verkligheten. Det som många i mina hemtrakter redan upplever som ett problen finns enligt dig endast i andra världsdelar.

"Troligen ställer sig inte lokalbefolkningen och råfotograferar björnen med blixt och har sig.
I Nordamerika har björnar via soptippssystemet de har där lärt sig associera människor med mat. Helt annan situation där än här. Annan björn, svartbjörnen, också. Och deras Grizzly är som sagt samma art som vår brunbjörn, fast större och mer aggressiv. Börjar man i Skandinavien och går österut blir brunbjörnen allt större och mer aggressiv. Fast det är svartbjörnen som är mest påflugen av sig."
Raskesven


Den här artikeln visar att vi redan har problemet i våra trakter. Länsstyrelsen har redan beslutat om skyddsjakt på "soptunnebjörnar".

http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=788490&showsearch=yes#skyddsjakt soptunnor

Uppfattningen om vem av oss som skriver "totalt skitsnack" kommer säkert också att variera beroende på vem som läser inläggen, men min förhoppning är i alla fall att vi kan se att vi äger ett problem som måste lösas. Jag hyser personligen ingen antipati mor rovdjur (bara människor som är elaka och onda). Fakta är dock att ju fler björnar som finns i naturen desto fler möten björn-människa kommer att inträffa. Förra året pratades det bara om hur många hundra år det gått sedan någon blev dödad av björn i Sverige. Nu har vi en annan verklighet.
 
Jag tycker att skjutvapen verkar vara ett ganska dåligt verktyg att använda om man vill försvara sig mot björn.

Det bästa självförsvaret mot björnar är kanske att hålla sig inomhus, vad vet jag. Det jag försöker skriva om är inte självförsvar det är att vi måste jaga björn för att hålla populationen på en nivå som samhället beslutar om. Det är farligt och leder tom till döda jägare. Men vad är alternativet om inte jägare med skjutvapen gör det?? Ska militären sköta beskattningen med stridsvagn? ,eller polisen med automatvapen, eller SJ med påkörningar? Kom gärna med konstruktiva förslag! Googla gärna lite på hur många björnar som blivit påkörda av tåg denna hösten. Det kan bli en överraskning.
 
Allt vi skriver och läser ger förvisso ett utrymme för olika tolkningar beroende på bakgrund och erfarenheter. Det kan hända att jag har feltolkat inlägg med uttryck som "tjuvjakt, häxprosesser, man är väl alltid beväpnad i vildmarken" osv som kritik mot att det jagas björn.
Det behöver inte vara din tolkning Raskesven!
Du och jag har uppenbarligen inte samma bild av verkligheten. Det som många i mina hemtrakter redan upplever som ett problen finns enligt dig endast i andra världsdelar.

"Troligen ställer sig inte lokalbefolkningen och råfotograferar björnen med blixt och har sig.
I Nordamerika har björnar via soptippssystemet de har där lärt sig associera människor med mat. Helt annan situation där än här. Annan björn, svartbjörnen, också. Och deras Grizzly är som sagt samma art som vår brunbjörn, fast större och mer aggressiv. Börjar man i Skandinavien och går österut blir brunbjörnen allt större och mer aggressiv. Fast det är svartbjörnen som är mest påflugen av sig."
Raskesven


Den här artikeln visar att vi redan har problemet i våra trakter. Länsstyrelsen har redan beslutat om skyddsjakt på "soptunnebjörnar".

http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=788490&showsearch=yes#skyddsjakt soptunnor

Uppfattningen om vem av oss som skriver "totalt skitsnack" kommer säkert också att variera beroende på vem som läser inläggen, men min förhoppning är i alla fall att vi kan se att vi äger ett problem som måste lösas. Jag hyser personligen ingen antipati mor rovdjur (bara människor som är elaka och onda). Fakta är dock att ju fler björnar som finns i naturen desto fler möten björn-människa kommer att inträffa. Förra året pratades det bara om hur många hundra år det gått sedan någon blev dödad av björn i Sverige. Nu har vi en annan verklighet.
Problemet i Sverige är fortfarande av helt annan dignitet än i nordamerika. Sopsystemet är annorlunda. Men jag håller med dig om att det blir ett problem i Sverige också om vi inte skärper oss. Jag har många gånger skrivit här på Utsidan att jag tycker problemrovdjur ska skjutas Jag vill ha en för människan skygg björnstam i Sverige, sak samma med vargstammen. Skjut problemrovdjur så vi kan ha en livskraftig för människan skygg rovdjursstam. Men vi får anstränga oss att inte skapa problemrovdjur via våra sopor och tamdjur.

När det gäller "rovdjursförespråkare", vilka är det? Är det personer som anser att det ska få finnas rovdjur i Sverige? I sådana fall tillhör du också dem om jag förstått dig rätt?

Jag tror tyvärr att problemet med björnen kommer att öka, dels för att vi människor slarvar med våra sopor, dels i takt med temperaturstegringen, längre tid mellan bärsäsong och vinter, längre tid mellan slutet av vintern och tillgång till bär. Den svenska björnen kommer att i högre utsträckning än idag äta kött och söka föda där sådan finns, tyvärr i anslutning till människor.

Raskesven
 
"Skjut problemrovdjur så vi kan ha en livskraftig för människan skygg rovdjursstam.

Jag tror tyvärr att problemet med björnen kommer att öka, dels för att vi människor slarvar med våra sopor, dels i takt med temperaturstegringen, längre tid mellan bärsäsong och vinter, längre tid mellan slutet av vintern och tillgång till bär. Den svenska björnen kommer att i högre utsträckning än idag äta kött och söka föda där sådan finns, tyvärr i anslutning till människor.

Raskesven "


Vi är helt överens om problembeskrivningen! Men återigen, vem ska göra något åt det? Vi "dåliga jägare" som tråden startades med -eller någon annan??
 
Senast ändrad:
Ja tråden startades med anledning av den dåliga björnjakten. Jag har inget emot jakt, men jag har mycket emot dåliga jägare, det borde ställas betydligt större krav på jägarna. Det är ju uppenbart att dåliga jägare som skadeskjuter djur och som skjuter fel djur ger hela jägarkåren dåligt rykte.
 
Ni jägare som känner på er att ni är dåliga får väl ta och utbilda er. Och ännu hellre, ta med era jägakollegor som tror dom är världens bästa jägare också ;)
 
På en tilldelning av 20 björnar har vi nio stycken där vi inte vet vad som hänt med björnarna efter att de blivit påskjutna

Trevligt... undra hur många skadade björnar totalt som rör sig i skogarna?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.