Ripjakten i fjällen.

Mej gör det förbannad. Mest allt: både för och emot är åt helvete enligt mig. Vill också poängtera att jag är i princip emot skoteråkning trots att jag kör min Lynx 100 mil om året.

Bosse
 
pack; sa:
Citat taget från edgeflyfishing.com

"Statens vatten ovan odlingsgränsen" , det är nämligen så att 33% går till samebyn . 33% går till samefond och slutligen 33% går till Lst (Trycka fiskekort , bilagor , tillsyn , fiskevård osv)

Vem tusan har rätt till den sista procenten?

HåkanF
 
Hur blir det nu?

Enligt dom länsrätten i Norrbotten har länstyrelsen ingen rätt att utestänga de fem norska jägare som hade en lite överskjutning i Saarivuoma. ( Norrmän bättre jägare? - Utsidan )Länstyrelsen hävdar att om norrmännen söker jakttillstånd igen kommer de att få avslag.
Källa: Olagligt porta jägare - NSD

Få sen nu?
1. För det första kunde man inte åtala dessa norrmän för brott mot jaktlagen eller något annat jaktbrott. De hade löst jaktkort.
2. Länstyrelsens beslut att utestänga dessa norrmän från ripjatkt i fem år har ingen laglig grund.

Om jag förstår detta rätt så kan jag skjuta hur många ripor jag vill såvida jag löst jaktkort. Kommer det någon jaktbevakare så får jag inte fortsätta jaga utan får åka hem utan ripor. Men jag får väl behålla det som 'bag limit' tillåter?

Påföljden? Ingen alls förutom att länstyrelsen kan neka mig jakttillstånd. Men jag undrar hur de vet att jag köper dygnskort hos en lokal kortförsäljare. Ja, det är många gåtor som gömmer sig i fjällriset.

Ett scenario är att ripskratten kommer att tystna i fjällen. En hord av Tyskar, Italienare, Fransmän och Spanjorer kommer att fylla fjällen med hagelsvärmar och bli väldig överraskade att de inte få skjuta 22 ripor per dag ... gapao gapao ...
 
Reinfeldt har talat

"Det är lite konstigt detta - vi har en glesbefolkad del av landet där det alltid verkar vara för trångt", var det insiktsfulla svar Reinfelt hade på en frånga om fjälljakten av s-riksdagsledamoten Helen Pettersson, Umeå. Reinfeldt raljerar - NSD
 
Ännu stora frågetecken kring årets fjälljakt och det frågetecknen lär inte rätas ut. Vi har en stor begreppsförvirring att ta ställning till.

Det talas om både att "Kirunabor och övriga länsbor fann sig utestängda från sina gamla jaktmöjligheter" när 75% av tillstånden gick till "utländska jägare" säsongen 2005/2006.

Sedan skriver man att inför nästa säsong (2006/2007) beslöt länsstyrelsen att "svenska jägare skulle få starta jakten som vanligt 25 augusti, medan utländska jägare skulle få börja 11 september"

Inför säsongen kommande säsong kommer länstyrelsen att inte skilja på "svenskar och utlänningar utom i ett avseende, nämligen att fjällkommunbor ges möjlighet att lösa ett årstillstånd för småviltjakt i den egna kommunen"

"Samtidigt har jordbruksminister Eskil Erlandsson flaggat för att regeringen är beredd att försvara undantagsregler för alla boende i fjällänen"

Det finns den stora gruppen svenskar och utlänningar, det finns svenska jägare och utländska jägare, de som bor i fjällänen, fjällkomunbor och Kirunabor.

Vilka skall få lösa årskort? De som bor i fjällänen, de som bor i fjällkomunerna eller Kirunabor. Skall övriga svenska jägare kategoriseras som utlänska jägare?

Inte konstigt det är som det är och i allt detta, hur fri är den fria jakten man basunerade ut 1993?
 
Nu laddar jägarna om med en lång artikel i NSD till att börja med. De samlar argument och fakta och återkommer.

Svenska Jägareförbundet linje är klar.
"- Vi är i Sverige, på statens marker, på svenskt territorium. Vem är ägare? Jo, Sverige. Jakträtten följer generellt med markägarna. Svenska medborgare har därmed jakträtt. Sedan kommer EU och säger att jakten är en tjänst! Det är bullshit, säger Ove Wikorin"


Nu vet jag inte om det stämmer. Det är regeringen som gett efter för turistföretagens krav och påstår att fjälljakten är en tjänst.

Artikeln är lång och har mycket iformation. Nu är ärendet på Jordbruksverkets bord. Efter det skall ärendet till länsstyrelserna sedan kommer rennäringsdelegationen i Norrbotten att ta upp frågan i slutet av april. Först då kommer de nya reglerna. Men förvänta er inta att någon kommer att vila på hanen.
 

avslutad210712

Gäst
Rungá; sa:
Nu laddar jägarna om med en lång artikel i NSD till att börja med. De samlar argument och fakta och återkommer.

Svenska Jägareförbundet linje är klar.
"- Vi är i Sverige, på statens marker, på svenskt territorium. Vem är ägare? Jo, Sverige. Jakträtten följer generellt med markägarna. Svenska medborgare har därmed jakträtt. Sedan kommer EU och säger att jakten är en tjänst! Det är bullshit, säger Ove Wikorin"


Nu vet jag inte om det stämmer. Det är regeringen som gett efter för turistföretagens krav och påstår att fjälljakten är en tjänst.

Artikeln är lång och har mycket iformation. Nu är ärendet på Jordbruksverkets bord. Efter det skall ärendet till länsstyrelserna sedan kommer rennäringsdelegationen i Norrbotten att ta upp frågan i slutet av april. Först då kommer de nya reglerna. Men förvänta er inta att någon kommer att vila på hanen.

Kan inte på något sätt förstå att jakt är "en tjänst" utan för mig är det en naturresurs. Att allt runt omkring (transporter, boende, utspisning etc) kan ses som tjänster håller jag med om men det är redan i dag fritt för alla att köpa.
 
Det är trots allt så markägaren har jakträtten... Det är såvitt jag vet svensk mark, vilket borde(!) avgöra det hela ganska enkelt.

Vad gäller "varor och tjänster" så är det väl ingen som nekat helikopterfirmorna i Arjeplog att skjutsa utlänningar eller guida dem i fjällen. Tjänsten är väl inte jakten, utan det andra runt omkring...
 
I och med att svenskar inte har ensamrätt till jakt och fiske i de svenska fjällen måste ju också betyda att svenskar inte ´har ensamrätt till att äga fjällstationer och dylikt. När får STF konkurrens?
 
De bidde ingen kavaj, det bidde en väst. Nu får de som "stadigvarande fasteboende" bor i fjällkommunerna lösa årskort för 800 skr. Övriga EU medborgare får ta sig till köpställen och köpa dygnskort för 250 kr/ dygn och alla skall lämna viltrapportering som skall lämnas efter jaktens slut. Jaga i Kiruna PDF på fyra sidor. I dag skall man vara jurist för att kunna tolka föreskrifterna. Välkommen till Sápmi alla EU medborgare!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...