Ripjakten i fjällen.

avslutad210712; sa:
Dessutom var det inte mening att hänga ut just den samebyn eller just den vice ordföranden utan mer peka på varför jag inte anser det lämpligt att samerna får ensamrätt över jakten i fjällen.
Anser du att för att en medlem av en sameby eventuellt har kört ut några norska jägare till ett avlyst område med en 4- hjuling så skall man inte ratificera ILO 169?
 
avslutad210712; sa:
Nu tror jag inte att det är så enkelt att vem som helst kan registrera ett renmärke men om jag får tid så skall jag göra ett försök så får vi se. Kanske jag slutar som ägare av en stor renhjord och då kanske jag också anser att det är renägarna som skall bestämma vem som får jaga och fiska i fjällen.
Inom koncessionsområden får en icke same äga x-antal renar men han måste ha ett hemman. Alltså äga mark.
Min morfar hade renmärke och skötselrenar. Det finns en koncessionsinnehavare i varje skogssameby som är av samisk härkomst.
 

avslutad210712

Gäst
Stål Jocke; sa:
Björn.

Menar du att staten betalar samerna för att staten tog fiskerätten från samerna. Vill läsa mer om det vet någon var jag ska leta efter denna info. ?

Det var i alla fall den uppgift jag fick från länsstyrelsen i sommar när jag föreslog att de skulle införa ett fiskekort som gällde länsvis över de fyra fjällkommunerna istället för som idag med ett kort för varje kommun. Mycket fritt citerat så var svaret "vi har försökt få genom ett sådant men samebyarna kan inte komma överens om hur de skall fördela sin del av inkomsterna från ett sånt kort".
 

avslutad210712

Gäst
Rungá; sa:
avslutad210712; sa:
Dessutom var det inte mening att hänga ut just den samebyn eller just den vice ordföranden utan mer peka på varför jag inte anser det lämpligt att samerna får ensamrätt över jakten i fjällen.
Anser du att för att en medlem av en sameby eventuellt har kört ut några norska jägare till ett avlyst område med en 4- hjuling så skall man inte ratificera ILO 169?

Nej självklart inte. Mitt huvudsakliga motstånd är att jag gillar inte tanken på en "stat i staten".
 
Länstrelsen går emot regeringen, beredda att införa restriktioner om jaktrycket blir för stort. De anser att jakten är en natrurresurs och transporter, boende odyl en tjänst.

Föreslår att boende i fjällregionen skall få lösa årskort - detta har anmälts till kommerkollegium av fyra turistföretag och en norrman som hävdar att detta bryter mot EG regler.

Länstyrelsen befarar att nätfiske och älgjakt kommer att bedömmas på samma sätt som småvilstjakten. Detta kommer att öppna "statens mark ovan odlingsgränsen" för alla euorpeer.

Källa: "Vi ska värna om länsborna" - NSD

I förlängningen ser jag även möjligheter att få bygglov på statens mark ovan odlingsgränsen. Om inte annat kan jag starta ett truistföretag och hävda att om jag inte får bygga en anläggning vid Kaitumjaure så hindrar detta det fria flödet av varor och tjänster. Varför är det bara STF som får ha verksamhet i fjällen?

Regeringen förstod inte vilken pandoras ask de öppnade när de 1993 gav efter för jägarlobbyn och ändrarde renänrignsförordningen. I år jobbar regeringen för turisföretagen - det verkar som om det är viktigast att hålla dessa med kunder.

Svenska Jägareförbundet vill inte längre att "den fria jakten" i fjällen skall vara så fri som regeringen vill och snart önskar de väl att allt vore som före 1993.
 
Stål Jocke; sa:
Björn.

Menar du att staten betalar samerna för att staten tog fiskerätten från samerna. Vill läsa mer om det vet någon var jag ska leta efter denna info. ?

Citat taget från edgeflyfishing.com

"Statens vatten ovan odlingsgränsen" , det är nämligen så att 33% går till samebyn . 33% går till samefond
och slutligen 33% går till Lst (Trycka fiskekort , bilagor , tillsyn , fiskevård osv)
[Ändrat av pack 2007-03-28 kl 09:09]
 
Nu vill Ministern samordna med norge. Vi får se hur sammarbetsvilliga norrmännen är. Regeringens beslut innebär ju att det inte bara är tillåtet för alla i EU att jaga i fjällen utan för alla i HELA VÄRLDEN kan dra till fjälls med bössa bara de kan köpa ett kort. I stället för ripbulvaner kan man kanske ha jaktkortsbulvaner.
 
Kampen forstätter

Kampen mellan läsnstyrelsen och regeringen forstätter. Nu säger Länsstyrelserna i fjällänen att det är närmast en självklarhet att de som bor i ett fjällnära område ska ha en särskild möjlighet att nyttja de naturresurser som finns i området.
Jaktkorten kan räddas - NSD
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.