Lagring av digitala bilder

Jag ska till Sydamerika i 4 månader och är osäker på bästa sätt att lagra mina bilder. Finns det servrar som man hyfsat lätt kan lägga upp bilder på? Jag antar att uppkopplingarna ofta kan vara dåliga, vad kan alternativet vara isåfall?

Tacksam för tips!
 
Jag skulle satsa på 2-3 minneskort av storleken 1 Gig och variera mellan dessa. Förvara de på olika ställen så om man blir av med packning, rånad m.m så förlorar man inte hela resan.

Hittar man en snabb uppkoppling kan man ladda hem bilderna och det finns massor av ställen, hör med din internetleverantör tex. På radiokanalen Rix FM gör telia reklam för sin "supersäkra server" att förvara dina bilder på :)

/Hasse
 
Amitech Travel Disk

Jag ska åka jorden runt i höst och blir borta i tre månader. Efter mycket funderande har jag nu köpt en Amitech Travel Disk 40 Gb för 1495 kronor på http://www.dustin.se.
amitech.jpg

Med en hårddisk på 40 Gb rymms en hel del bilder, men det finns även större modeller. Inbyggd kortläsare för de flesta minneskorten, superenkel att hantera (har bara en onoff-knapp och en kopiera-knapp), väger 225 gram och verkar robust. Ska dessutom ha bra batteritid. Har tyvärr inte hunnit prova den än.
 
Jag har en Jobo Giga One, det är precis samma burk som ovanstående.
En vecka i Spaninen med ca 8 gig överfört till hårddisken och batteriindikatorn har inte lämnat fullt-läget ännu.
En gig tar nog en 4-5 minuter att föra över.
 
Det finns CD-brännare med inbyggd kortläsare. Dvs stick in kortet och en CD-skiva och det är klart. Bränn två stycken, en i väskan och en via posten hem.

Christian
 

talthoff

Forumvärd
hiro; sa:
Hittar man en snabb uppkoppling kan man ladda hem bilderna och det finns massor av ställen, hör med din internetleverantör tex. På radiokanalen Rix FM gör telia reklam för sin "supersäkra server" att förvara dina bilder på :)

Om man inte har Telia som bredbandsleverantör kan man köpa tjänsten direkt av http://www.storegate.se/

Problemet är väl iofs att bilderna "direkt" från kameran är rätt stora, om man då sitter på en "slö" uppkoppling långt bort från Sverige så kan det vara tidsödande att ladda upp 50-100 bilder som är 2-5-10 megabyte styck.


-Thomas
 
Ett sätt att få gratis utrymme på internet är att använda sig av Gmail. Där får du över 2GB per konto.
För att kunna använda Gmail som lagringsutrymme så måste du använda dig av nått program.
Smidigast borde vara att använda ett addon som finns till firefox som heter Gmail Space (https://addons.mozilla.org/firefox/1593/).

För att alltid ha tillgång till firefox så tar du med dig en litet USB-minne med portable firefox (http://portablefirefox.mozdev.org/) som gör att du kan köra firefox från USB-minnet utan att behöva göra några installationer.

För att utöka ditt utrymme så är det ju bara till att skaffa fler gmailkonton :)

Men som sagt om du sällan får tillgång till internet, eller den tillgång du har är av modell jätteslö lina. Så skulle jag rekomendera dig att köpa någon typ av bärbar disk likt den "Hedman" föreslår. Men tänk på att en sådan disk kan gå sönder (eller bli stulen), så även om du har en sån med dig så tycker jag att du ska försöka ladda upp det viktigaste bilderna på nätet.


OBS: Har inte provat att installera Gmail Space på portable Firefox men tycker att det borde fungera utan några som helst problem.
 

avslutad210712

Gäst
Under mina fjällvandringar använder jag mig av en CompactDrive PD70X. Väger lite drygt 400 gram med hårddisk och batterier. En av fördelarna är att den går på 4 st canliga AA-batterier vilka är enkla att hitta överallt åtminstone i västvärlden.

Sista vandringen räckte 4 st GP 2500 mAh uppladdningsbara batterier till alla foton utan problem vilket var ungefär 1000 st på tillsammans ca 10 GB eftersom jag enbart fotar i RAW-format.

Har inbyggd kortläsare för de vanligaste kortformaten och det är enkelt att kopiera över fotona. Verifierar också att korten blivit korrekt överförda. Den har dock ingen inbyggd skärm så du kan kolla fotona.

Köpte själv från Australien men finns numer även hos zebramedia.

http://www.zebramedia.com/shopdisplayproducts.asp?id=950&cat=Compact+Drive+PD70X

Om det finns möjlighet att även ladda upp via internet så skulle i alla fall jag satsa på dubbla omgångar av allt för en bärbar hårddisk kan både gå sönder och stjälas. Du känner ingen som kan sätta upp en liten ftp-server som du kan tanka upp till?
 
Många minneskort + webbutrymmer

Anna x; sa:
Jag ska till Sydamerika i 4 månader och är osäker på bästa sätt att lagra mina bilder. Finns det servrar som man hyfsat lätt kan lägga upp bilder på? Jag antar att uppkopplingarna ofta kan vara dåliga, vad kan alternativet vara isåfall?

Tacksam för tips!

Hade en kompis som blev av med sin kamera i Brasilien. + ett minneskort.

Beroende på hur stora bilder som kameran tar så kan man ju köpa olika minneskort. Beror på vad man har för typ av minneskort också.

SD kort på Dustin http://www.dustin.se/dacsaportal/sy...aspx?iFID=11&Value=N=KINGSTON SECURE DIGITAL* kostar mellan 100 och 760 kronor.

Ju fler minnen desto bättre anser jag. Man sprider riskerna med att bli av med dem.

Annars kan man ju maila hem dem till någon som sparar ner dem. Vet inte vad Gmail har för storleksgräns på mail men jag har för mig att den är väl tilltagen.

Storegates tjänst är annars väldigt bra http://www.storegate.se kostnaden för 5 GB lagring blir 88 kronor i månaden. Man kan ju även ge en bekant inloggningsuppgifterna för att ladda ner bilderna till en dator och tömma storegateutrymmet med jämna mellanrum så att man inte fyller det.

Personligen anser jag att kombinationen av de både är den bästa.
 
Tack!!

Tack så mycket för alla bra tips.

Jag tror jag ska satsa på någon form av bärbar hårddisk (som ni rek ovan) och sen ladda ner till en server så fort jag har möjlighet.
 
Stöder Amitech .nef-format

Jag kollade på specifikationen för den rekommenderade amitech-disken och såg att raw men inte nef stöds. Är det så att med "stöd" så avser man möjligheter till förhandsgranskning eller är det så infernaliskt, vilket jag tvivlar på, att det inte går att ladda upp och ner nef? Någon som provat?

/Tommy
 
Re: Stöder Amitech .nef-format

Tommy E; sa:
Jag kollade på specifikationen för den rekommenderade amitech-disken och såg att raw men inte nef stöds. Är det så att med "stöd" så avser man möjligheter till förhandsgranskning eller är det så infernaliskt, vilket jag tvivlar på, att det inte går att ladda upp och ner nef? Någon som provat?

/Tommy

Du har ingen möjlighet till förhandsgranskning alls, det enda du ser är att burken jobbar och mängden data pâ det insatta kortet och sâ tillgängligt utrymme pâ hârddisken.
Nu vet jag inte vad en nef-fil är, men eftersom den skall klara att fungera som extern Hd sâ förstâr jag inte riktigt varför vissa filer inte skulle funka.
Ska be sonen (som stulit pappas leksak) att testa med t ex en .doc fil pâ minneskortet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.