Digitalkamera - gärna vattentät

inget UVhus till Pentaxen samt båsa saknar sökare! Re: Jämför själv!

Hedman; sa:
Pentax Optio W10
Vikt 140 gram (utan batteri och minneskort)
Ca 180 bilder på en laddning
http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/optio_w10.html

Olympus 720SW
Vikt 149 gram (utan batteri och minneskort)
Ca 180 bilder på en laddning
http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/stylus720.html

(Batteritiden varierar naturligtvis, och det finns flera olika uppgifter på nätet. Men båda verkar ligga i ungefär samma intervall.)

Rekommenderarar dig återigen att titta på exempelbilder från båda kamerorna, finns under respektive länk ovan. Läs recensionerna och bestäm vilken du gillar! Jag har fastnat för Optio W10 bland annat för att den känns bättre att hålla i, inte lika "hal" som Olympusen. En annan nackdel med Olympusen, tycker jag, är att det är risk att man håller ett finger för linsen (eftersom den sitter i ena hörnet) när man fotograferar. Men valet är upp till dig, kamerorna är likvärdiga!


Jag ser senare i tråden att du redan beställt men jag har gjort precis samma jämföresle för ett tag sedan. Jag har ännu inte köpt nytt (har en mju 410 + UVhus) men vill ha en kamera som är tåligare utan uvhus (ska kunna hänga utanpå kajaken alt tåla ett skridskoplurr) och då var det desas två som dök upp.
Pentax avser inte släppa UVhus till W10 så den går bort om man vill ha kameran även med sig på djupare äventyr som sportdykning. Olympus kommer (har kommit?) med UVhus till 720.
Båda har, i mina ögon, en gemmensam brist, de har inte någon sökare utan bara skärm på baksidan. Att i soljus se vad man plåtar är svårt i alla fall på min mju410 så jämför skärmarna på de båda, helst i starkt soljus och i olika vinklar.

/Patrik
 
Pentax Optio WP

har jag styft ett år erfarenhet av. Största bristen är avsaknaden av optisk genomsiktssökare. Är det riktigt ljust ute måste jag skapa skugga för att batterislukande kunna ställa in kameran. M a o blir snapshot typen av kort mindre frekventa än på Minoxtiden. I svagt ljus är jag störd av bruset. Men kameran är vänligt formgiven, relativt lätt och med extra minneskort 512x2 samt fulladdat extra batteri följer den med och gör vad den ska. Närgränsen på 2 cm har jag bara lekt med men blommor på ca 30 cm med tele i macroläge börjar likna fotografier. Att kunna fotografera i normalväder är den största fördelen. Hoppas du blir nöjd.

God tur
 
740 ej vattentät - bara väderskyddad

Nordesjö; sa:
eriksjos; sa:
Och Olympus har visat sin efterföljare 725
http://www.olympus.se/consumer/29_mju_725_SW.htm

Men än så länge inte i orange... ;-)

Synd. Den var ju snyggast. Och tänk på säkerhetsaspekten! :)

För lättpackare kan kanske µ740 vara ett alternativ - 114 gram.

http://www.olympus.se/consumer/29_mju_740.htm

En viktig skillnad är dock att 740 "bara" är väderskyddad och inte vattentät som var trådstartarens "gärna"-önskemål.

Säljer min mju410 + uvhus (för att kunan köpa dita 725 + uvhus). Intresserade ser min mailadress i profilen.

/Patrik
 
tagit några tusen bilder med Olympus my 720 SW

.....Olympus model 720 eller 725 har usel filmfunktion, ljudet har kraftligt bakgrundsbrus och mjukvaran i kameran hanterar färgerna väldigt dåligt (ser ut som en super8 film som legat i solen ett tag. Jag skickade en film med olika ljussituationer till Olympus som kommenterade att resultatet var helt normalt och att de ser filmfunktionen som en extra funktion och inte mer. Kameran i stillbildsläge är ok men inte mer (rödbrus) väldig motljuskänslig pga av optikens utformning (bakom glas), äter batterier i viloläget. Helt ok som en kamera som hänger med i kajaken och tar liten plats men inte mer. (har testat 3 kameror av samma model, trodde min kamera var defekt men det var den inte). Har läst en del recensioner online...och jag undrar, har de verkligen använt kameran?? eller är det förtäckt marknadsföring som det brukar ....
 
Re: tagit några tusen bilder med Olympus my 720 SW

PAF; sa:
.... Har läst en del recensioner online...och jag undrar, har de verkligen använt kameran?? eller är det förtäckt marknadsföring som det brukar ....
Utomlands är det mycket vanligt att kända positiva anmälare får en eller fleara artikel/ar mot att de skriver en vänlig anmälan...av detta blir det ju mest snömos och föga konstruktivt, dessvärre. Tendensen sprider sig häråt i många brancher....
 
några hundra bilder

Har tagit nåra hundra bilder med min my 720SW och kanske nåt tusental med min Pentax W10.

Klarar man sig utan vattentätheten så finns det massor med kameror som är bättre och med lägre priser.

Men som liten, smidig och skyddad kamera att ha framme i kajaken, tillgänglig i flytvästen för de blöta bilderna är de helt ok. Men min drygt ett år gamla Canon Ixus i zoom med allväderhus ger bättre bildkvalitet. Fast den är något större och klumpigare så jag tror antingen Pentaxen eller Olympusen får hänga med som blötkamera framöver.

Tycker filmfunktionen på Pentaxen är bra, inte att jämföra med en videokamera, men för en liten minikompakt så. Har inte filmat nåt med olympusen så jag kan inte jämföra med den ännu.

För de torra bilderna har jag som regel med en annan kamera.
 
pentax eller olympus "blötkamera"

självklart är en kamera som inte begränsats av att vara vattentät bättre men...men eftersom du har tillgång till båda dessa kameror så är det väl bara att ta en snutt film med BÅDA kamerorna vid samma tillfälle och avgöra ;) ...ok att pentax klarar 30 fps (frames per second) och olympus bara 15 fps, men vad gäller färger och ljud borde väl inte påverkas ...eller? (min högst amatörmässiga analys säger mig att typen av minneskort faktiskt begränsar kamerans kapacitet...i detta fall SD kontra XD kort (snabba varianten), en bild av exakt samma miljö som man filmat (med uselt resultat) blir helt ok med samma kamera (olympus my 720 SW). Har kollat filstorleken på filmerna som skapas och jämfört med kameror med "memory stick" som tar film i mpeg4 och 30 fps och konstigt nog blir filmerna (Motion JPEG) från Olympus kameran större (samma upplösning). Ytterligare något som tyder på att just överföringen till minneskortet skapar problem vid film och därför begränsar kvaliten..till slut tror att olympus kameran skulle kunna vara bra om man bara fick till mjukvaran i den....kanske
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
macsailor UV-filter i fjällen med digitalkamera? Fototeknik 40
jonasvalter Vattentät kompakt digitalkamera Fototeknik 27
majjen Digitalkamera med GPS? Fototeknik 16
seobserver Digitalkamera i normalväder? Fototeknik 21
Damberg Tålig digitalkamera? Olympus MY-850SW? Fototeknik 6
oskarlin Nätt filmkamera? Fototeknik 80
cyanopsis digitalkamera som laddar på USB Fototeknik 11
thureb Tips reparatör digitalkamera Fototeknik 1
Peikko Råd köp digitalkamera Fototeknik 6
LottenK Ny Digitalkamera. Tips???? Fototeknik 8
SirKnasen Digitalkamera med mekanisk Zoom? Fototeknik 11
Rayban Digitalkamera i stark kyla... (batteri) Fototeknik 3
Imse Tipsa mig om en bra digitalkamera! Fototeknik 15
brascav Vattentät digitalkamera Fototeknik 9
malamuteberger Tips på enkel allväders-digitalkamera Fototeknik 5
BugEye Vilse i digitalkamera djungeln, vad ska jag välja? Fototeknik 10
Nordstjärnan Digitalkamera-batteriernas livslängd? Fototeknik 4
äventyrförlivet Digitalkamera Sony DSC T1 (Cyber-shot) Fototeknik 5
Lasse Björkeson Snabb knäpptid på ny digitalkamera Fototeknik 1
malundin Är det billigare att handla digitalkamera i London? Fototeknik 6
Wengen Vart kan man köpa digitalkamera billigt på nätet? Fototeknik 10
fredric_verklig.se Digitalkamera med bra slutartider... Fototeknik 8
schweingaard Digitalkamera för vinterfjäll. Fototeknik 2
littlebigohrn Hur funkar en DIGITALKAMERA? Fototeknik 3
hdn Robust digitalkamera Fototeknik 2
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
torpeden Ska man välja digitalkamera eller system? Fototeknik 17
stelunar Canon EOS 300 VS digitalkamera Fototeknik 8
Trikåmannen Vattentät/stöttålig kompaktkamera jan 2014? Fototeknik 10
Tove 2 Vattentät lätt kamera..? Fototeknik 7
lanka Vattentät med makro Fototeknik 9
Hinka Vattentät väska till kajak Fototeknik 2
matspe Vattentät påse till Ixus 430 Fototeknik 15
Kvarnträsk Vattentät kameraväska? Fototeknik 7
raika Vattentät kamera med zoom Fototeknik 8
eh vattentät plåtning Fototeknik 2
swedepeter vattentät kompaktkamera? Fototeknik 7
Anders M Vattentät kamera med fjärrutlösare? Fototeknik 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.