Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig?

Nordesjö; sa:
Betydligt större andel av alla nysålda bilar är terrängbilar i glesbygdskommuner än i storstadskommuner.

Om 100 bilar säljs i Norsjö är 24 stycken terrängbilar.

Om 100 bilar säljs i Stockholm är 4 stycken terrängbilar.

Sverigegenomsnittet är 6 av 100. Det säljs alltså procentuellt färre terrängbilar i storstan än i resten av landet!

Källan är Bilindustriföreningen:
http://www.bilsweden.se/aktuellt_arkiv.asp?ArticleID=121

Åtta av tio platser på topplistan upptas av kommunder i Jämtland och Västerbotten. Övriga två Leksand och Arvidsjaur. Och Arvidsjaur är mentalt västerbottniskt så man kan säga nio av tio.

Undrar vad det kan bero på.
 
Kom och tänka på att jag känner bönder med såväl volvokombi som diverse 4-hjulsdrivet.

Stadsjeeputtrycket har ju onekligen sina brister. Två (infödda) bönder jag känner (en granne och en västgöte) kör omkring i gamla subarupickisar, dvs 4-hjulsdrivna bilar i Skodapickisklassen. Är det en stadsjeep?

Är diverse japanska/amerikanska stelaxlade pickisar eller klassiska sportsutilities stadsjeepar?

Jag tycker personligen att vissa fläskiga 4wd (som Porsche Cayenne, Volvo XC-90 etc.) stämmer väl in på en del förklenande påståenden om s k stadsjeepar.

Men det finns ju diverse bilar som uppfyller vissa typiska karakteristika, men inte andra osv.
Sånt brukar höra till fördomsfullhet och gundlösa anklagelser.
Ungefär som när man försöker klumpa ihop inkoherenta kategorier som exempelvis "turkar". Med turkar avses då personer med mörkare hårfärg och en brytning som inte har sitt ursprung i äldre svenska dialekter.

Nåja, det var en urspårning som var i klass med diskussionen om vilka bilar som är bäst egentligen.

Tråden pekar väl snarast på sfrågeställningar runt globalitet, långsiktighet och övergripande mänskliga och samhälleliga mekanismer.

(Och Patric, jag har inte tänkte maila en översättning av mina fisförnäma uttryck, jag tror du förstår dem bättre än jag...)
 
Mezzner; sa:
Stadsjeeputtrycket har ju onekligen sina brister.

Alla bilsegment har sina brister eftersom de är skapade för att sälja bilar, inte för att jämföra funktionalitet.

Som exempel placeras Volvo V40 i samma segment som Opel Vectra Kombi - mellanklassen. Men V40 är i grunden samma bil som en Mazda3, alltså en bil i golfklassen, medan Vectra Kombi är lika stor som Volvo V70 som ligger i stora mellanklassen. Så egentligen är Vectra två klasser större än V40.


"Tredje geten hette röd, han åt både smör och bröd"

Uti skogen i en sten, bodde trollet Ludenben!

[Ändrat av Nordesjö 2006-06-01 kl 17:06]
 
Det kompliceras väl av att Volvo valt samma plattform för bilar i olika "storleksklasser". Samt att olika biltidningar hittar på olika kategorier.

Stadsjeeputtrycket är ju knappast nåt man kan få förklarat av Svenska Nomenklaturcentralen heller...

Men var och en som använder uttrycket bör både ta ansvar för dess innebörd och inse att andra kanske har en annan uppfattning om innebörden...

Men den här tråden handlar det ju mer om huruvida vi har mest av Abel eller Kain i oss eller nåt...
Eller hur underbyggt resonemanget är med själva principen miljöbilar eller.... förresten vad är miljöbilar???
 
Navelskåderiet sker i Östersund för min del. Men jag har hört att problemet med föroreningar sträcker sig utanför min horisont och kanske till och med är värre på andra håll i världen.
Nog verkar det som om vissa miljöalternativ utvecklas men för varje Svensk som skaffar och kör spritbil så tillkommer det ett dussin medelklasskineser med motorfordon som just nu drivs med bensin. Vi svenskar har ju oxå en tendens att slita ut våra fordon.Nog kör vi på oljebaserat ett tag ännu.Jag vidhåller att förbränningen måste ske så rent som möjligt för att slippa för stora klimatförändringar osv. Baserat på mig själv så vet jag att man kan ha ett miljömedvetande och ändå utnyttja dåliga energikällor. Det är ju inte riktigt tillräckligt bra det vi gör för våra kommande generationer.
 
Nirrebosse; sa:
Globalt sett är det ju vad jag hört lite för mycket avgaser. Varje jägare har som sann miljövän ett ansvar för att förbränna så mycket kolväte som möjligt! Jag tänker så här - Oljan är begränsad - det miljövänligaste är att den tar slut - Varje man med en stor katalysatorrenad motor måste ta sitt ansvar - varje liter vi inte använder kommer en mopedburen tvåtaktarindier att använda med större skada för miljön - Lägg era pengar på bensin i naturens bästa intresse. Tänk även på att nylonkläder och oåterlämnade petflaskor är ett litet steg i rätt riktning.

Jag kom på hela iden till tråden när jag läste om en miljökonferens häromveckan som luften gick ur då det visade sig att ordföranden körde stadsjeep. Han kontrade om något med personliga val och eget ställningstagande...Jag tycker han borde kört på med ovanstående argumentation och varit benhårt troende.

Det som ändå kännts för mig är att vissa argument tror jag på, exempelvis att en katalysatorbil är bättre än en tvåtaktsmotor och att jag verkligen tror att vi kommer att konsumera upp all olja innan en medvetandeförändring hinner ske. Av de motargument jag har haft att kämpa emot är jag mest övertygad om att vi måste gå så först vi kan vad gäller alternativ,oberoende om vi blir förebilder eller ej.

Tack för en god dags debatt, god natt.
 
För att göra profetian en aning mörkare, så tror jag ju att bristen på olja inte bara kommer göra att vi börjar tänka kreativt och hitta lösningar, samtidigt som vi kraftigt kommer att tvingas till kraftig sänkt levnadsstandard.

Det finns ju dessvärre mycket som talar för att kampen om den "sista" oljan kommer att leda till nya konflikter, troligen i delar av världen där vi idag inte föreställer oss det. Sverige kommer nog inte att ha en särskilt framskjuten position i kampen om oljan.

(Jag är förtjust i understatements!)
 
Mezzner; sa:
Sverige kommer nog inte att ha en särskilt framskjuten position i kampen om oljan.

Då kan jag bygga på din profetia med min egen:
Västvärlden har haft sin tid på tronen.
Vi kommer att tappa mer och mer mark (USA:s desperata krigande ser jag som ett tecken) till världens nya maktcentrum: Kina och Indien.

Och det är just när dessa nationer skapar en stor medelklass som kampen om resurserna kommer att börja.

Men jag är inte bitter - väst hade ju skoj så länge det varade! :)
 
Nordesjö; sa:
Men jag är inte bitter - väst hade ju skoj så länge det varade! :)

hmm.. till terrängbilssegmentet räknas naturligtvis alla subaru och andra personbilar med någon form av bättre eller sämre 4-hjulsdrift.. det förklarar en del, många har personbilar med 4-hjulsdrift.. jag hade visst fel.. igen.. jaja, en e ju attans grann å titta på.. *host*
 
Mezzner; sa:
Äh, vad säger ni grabbar; profetior hit och dit - ska vi inte ta och snacka lite titankokkärl igen?

Precis, först får man dåligt samvete för att man cyklar till jobbet och sedan börjar domedagsprofetiorna hagla. :)

Peter
 
Mezzner; sa:
För att göra profetian en aning mörkare, så tror jag ju att bristen på olja inte bara kommer göra att vi börjar tänka kreativt och hitta lösningar, samtidigt som vi kraftigt kommer att tvingas till kraftig sänkt levnadsstandard.

"Står man vid kanten till ett stup är det ok att ta ett steg tillbaka"

Ungefär så lyder ett av citaten som fastnade bakom min panna när jag läste boken Oväder av Mark Lynes. Myckt tankeväckande "miljödeckare" som fått mig att tänka till ordentligt.

Rekommenderas!

//Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Varsamt men bestämt avvisa grävling från tomten, har? Jakt 13
carlhunting Någon som har erfarenhet av NOBS eller Kleiner Münsterländer? Jakt 3
Åsa-Nietzsche Stora mänger fåglar har blyhagel i kroppen Jakt 19
niklastrogen Vilken förstoring har kikarsiktet egentligen? Jakt 3
Mineral Ska idka viltvård och har därmed köpt 10 minkfällor Jakt 33
Rimfrost_i_skägget Dött rådjur, vem har varit framme tro? Jakt 8
arntur Vem har rätt och vem har fel? Jakt 15
Jockemeister Nu har det hänt igen.... Jakt 1
Thomas999 Dakota jaktställ - Någon som har provat Jakt 0
KLAGER Varför har jägare så kassa ryggsäckar? Jakt 32
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 0
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Per J Varför klagar folk jämt på jägare??? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.