Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig?

Nordesjö; sa:
Det är ju faktiskt vanligare med lantisar som kör jeepar (om man med det menar terrängpersonbilar/SUV/stadsjeepar och inte det gamla varumärket) än stadsbor som gör det. Sådeså.

Martin, du vet mycke väl att jag bor på landet.. Jag vet inte var du har dina källor ifrån men en sak vet jag, eftersom jag håller på med får, hundar och hästar så tillbringar jag all ledig tid på landsbygden runt om i Sverige o enda gångerna man ser "terrängpersonbilar/SUV/stadsjeepar" är när man kommer till stan eller om någon från stan hälsar på någon på landet.. Lantisar kör personbil till fint och traktor när det behövs.. undtantag är nyinflyttat "hästfolk" med andra ord, fuskbönner..hehe vi ville själv ha "terrängpersonbilar/SUV/stadsjeepar" när vi flyttade till landet för vi trodde man behövde det men efter ganska kort tid insåg vi att dom är tämligen meningslösa och helt värdelösa..
 
Nirrebosse; sa:
Men Jag Undrar. Är spritbilar verkligen miljöbra?

klart inte spritbilar e lösningen, men dom är en bit på vägen. jag fattar inte varför att alla söker en enda lösning, det enda hållbara borde ju vara en kombination av olika miljövänligare alternativ som sprit, gas, el och syntetisk diesel med flera.. inte alla äggen i en korg..
 
Vad jag vet så går Spritbilar ännu bättre på bensin. Högre effekt, lägre förbrukning osv. Så i min egen ofelbara teori kan du fortfarande tanka rätt bränsle. Förvisso är din bil inte en maxiförbrukare per mil men det är en härlig bil för seriösa långturer efter våra motorvägar. Så länge jag inte vet om spriten är ett helt rent bränsle så tänker jag vara absolutist. Ju senare man börjar med spriten desto oftare undviker man allvarliga skadeverkningar.
 
Nirrebosse; sa:
Vad jag vet så går Spritbilar ännu bättre på bensin. Högre effekt, lägre förbrukning osv.

ledsen, men du har helt hel.. min bil har 35 hästar mer på etanol än bensin.. etanolnilarna går möe bättre på etanol and ful-soppa.. läs länken jag gav innan så förklaras den högre effekten..

tyvärr har jag en stor bil vilket aldrig är ett bra miljöval men tack vare den starka motorn så drar den inte mer än sina små kusiner från ford..

med min genomsnittsförbrukning (långmilare) så är etanolen en ekonomisk vinst så länge fulsoppan e dyrare än 10,40:- så.. snabbare och billigare..

.
 
Jag hade hoppats att det var uppenbart, men ingenting blir ju bättre av att vi skyndar oss att göra slut på oljan.

Det stora problemet är ju att det finns en massa inskränkta västerlänning (alla västerlänningar) som tycker att det är fint att köpa en spritbil eller en annan modern bil som dra en dl mindre än nåt annat (godtyckligt) och när man köpt rätt bil så har man dragit sitt strå till stacken och allt är dessutom frid och fröjd åtminstone så långt man orkar bry sig.

Det är klart att det vore bättre om vi svenskar gick före och tog fram en ny motor som gör att vi kan rulla på som vanligt, samt att resten av världen blir imponerade och gör likadant...

Lycka till!!!



(F ö har jag en Land Rover som drar mindre soppa än en spritsaab, och som inte fastnar i snön på vintern, vilket min Saab gör. Ska dock byta bort Land Rovern troligen till förmån för en 3L-bil, av tekniknörd- och eknomiska skäl. Ska också byta den gamla skruttiga Saaben mot en något nyare eftersom jag lär behöva en bil med dragkrok också åtminstone. Allt det här gör jag av egoistiska skäl. Dåligt samvete har jag mest för att jag kör X antal mil/år, inte för att jag har den ena eller andra bilen.)
 
Patrik. Du skulle inte kunna gå ned 35 kusar för min skull. Jag menar den är ju stark ändå.

Jag har just varit på lunch och tack vare den högre blodsockerhalten i min hjärna så går argumenterandet tillfälligt sämre men bara jag känner att jag inte tömt hela mitt föråd av asbergerargument så bara jag blir tröttare igen så kommer jag nog igång.

"Det är svårt att tala oseriöst om något livsviktigt men allt medvetet tänkande kring något bidrar till att förändring kan ske"
Det är ett citat från en fantastisk filosof jag har aldeles i min närmsta närhet just här i östersund.
 
-PaTRiC-; sa:
Martin, du vet mycke väl att jag bor på landet.. Jag vet inte var du har dina källor ifrån

Lantisar kör personbil till fint och traktor när det behövs..

Jag vet att du bor på landet, och jag håller med om att man ser flest stadsjeepar i stan. Men man ser även flest Opel Rekord från 1982 i stan. Man ser till och med flest bönder i stan. Men det betyder väl inte att andelen jordbrukare är större i Stockholms innerstad än på landsbygden?

Enligt bilbranschen säljs det större andel östermalmstraktorer på landsbygden än i stan. Men det är inte säkert att det är de ädla rågryggade jordbrukarna som köper, det kanske är osäkra glesbygdstjänstemän som bara klarar några hekton i bänkpress :)
 
Jag tror inte ur ett globalt perspektiv att vi kommer att sluta köra på olja innan den i princip tagit slut som handelsvara.Jag tror inte att människans medvetenhet och självbevarelsedrift räcker till för att välja bort egen vinning, vilket åkande är en beståndsdel av.
Resten är en tankekonstruktion som förvisso inte saknar relevans för mig personligen.
Nyttja sprit om ni vill men vet att nån annan till slut kör upp det sparade bränslet och att den miljöföroreningen kommer att påverka ditt liv.

Nog vet jag att vi behöver utveckling men jag har en obehaglig känsla av att vi är getter i en för liten hage som håller på att trampa sönder rötterna på det gräs vi skall äta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Varsamt men bestämt avvisa grävling från tomten, har? Jakt 13
carlhunting Någon som har erfarenhet av NOBS eller Kleiner Münsterländer? Jakt 3
Åsa-Nietzsche Stora mänger fåglar har blyhagel i kroppen Jakt 19
niklastrogen Vilken förstoring har kikarsiktet egentligen? Jakt 3
Mineral Ska idka viltvård och har därmed köpt 10 minkfällor Jakt 33
Rimfrost_i_skägget Dött rådjur, vem har varit framme tro? Jakt 8
arntur Vem har rätt och vem har fel? Jakt 15
Jockemeister Nu har det hänt igen.... Jakt 1
Thomas999 Dakota jaktställ - Någon som har provat Jakt 0
KLAGER Varför har jägare så kassa ryggsäckar? Jakt 32
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 0
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Per J Varför klagar folk jämt på jägare??? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.