avväpna jägarkåren?

Han menar väl att själva avväpningen är en sterilisering...? ;)

Nä, men det där uppropet är väl lika genomtänkt som att släppa ut tiotusen farm-minkar i ett skogsområde och slå sig för bröstet när "naturen har sin gång". Vi människor har redan begått det största brottet mot den övriga naturen, genom vår blotta existens och att vi tar så mycket plats i anspråk på jordytan. Om vi ska fortsätta överleva men ändå ha ett hyfsat opåverkat och balanserat ekosystem måste vi sköta en del roller i naturen som normalt skulle fyllts utan oss, som att hålla nere vissa bestånd av djur och skydda andra, ha naturvårdsområden etc. Om vi bara låter sjukdomar reglera viltbestånden får vi ett rätt kruxigt jojo-system med enorma horder av vilt ett år, enorma horder av sjukt och döende vilt nästa år och sedan tio år av successiv uppbyggnad. Inte till glädje för någon. Frågan är väl vem som mår bäst av att leva "naturligt"? Jag är glad att jag bara lever ganska lite naturligt.
 
Klart vi skall tillâta jakt, nâgot annat är befängt.
Men jag tror nog att mânga, inkl mig själv retar sig lite pâ jägare som inte erkänner att jaktmomentet är viktigt utan skyller pâ naturupplevelsen.
Jag har en fin naturupplevelse utan bössa i skogen, (jaktupplevelsen kan jag fâ pâ annat ställe).
Lât ansvarsfulla och duktiga jägare jaga, och göra det för att det behövs.
 
Mot

dumheten kämpar även Gudarna förgäves...

Med samma rätt som Durano tar sig skulle man väl kunna utbrista Förbjud alla privat virrhjärnor samt deras insändare.... Inte helller det lär dock inträffa.

God jakt
 
Det finns ju ett välkänt argument redan om detta med varför man ska mörda djuren: Om det inte var meningen att människan skulle ätar djuren skulle de ju inte varit gjorda av kött.

Jag sköt en hare i vintras. Inte var det så roligt, men gott var det. Jag kan inte ens påstå att jag hade en naturupplevelse i samband med dödandet.

Självklart kan man tycka synd om djuren, särskilt de som är söta, men å andra sidan vet jag inte med vilken rätt vi skär stjälken av levande växter heller. Jag har sett exempel på hur man konstaterat att växter ogillar när man t ex rycker bladen av dem.
 
Jag äter hellre allt mitt kött från jakt än allt mitt kött från odlade djur. Hur man än vrider och vänder det är köttindustrin ondare än jägarna.

Jag irriterar mig också på hycklande jägare. Om de ville sitta på en pall i skogen iklädda gröna kläder och dricka termoskaffe och kolla in vilda djur i kikare utan att döda dem borde de väl vara ...fågelskådare?

Det är kul att skjuta, det är kul att jaga (jag jagar inte själv, men vet ändå att det är skoj :)).

mord, brott som enligt brottsbalken (BrB) innebär att uppsåtligen beröva en annan människa livet

Så länge bara människor är människor är det inte "mord" att döda djur.
Och om det är mord att döda djur - var går gränsen till djur? Är det mord när jag dammsuger kvalster i sovrummet? Är det självmord när blomflugor flyger in i min mun?
Är det rasistiskt att kalla nån för svin?

Eller är djur människor bara när det gäller gosiga djur med stora ögon?
 
"Ett annat sätt kan vara att skapa debatt och få jägare att ta avstånd från det som sker."

Alltså: Låt alla virrhjärnor börja kackla och låt den enda metoden att få tyst på fanskapet vara att sluta jaga... Troligt? Mjaså...

/Samme
 
gundj; sa:
Klart vi skall tillâta jakt, nâgot annat är befängt.
Men jag tror nog att mânga, inkl mig själv retar sig lite pâ jägare som inte erkänner att jaktmomentet är viktigt utan skyller pâ naturupplevelsen.
Jag har en fin naturupplevelse utan bössa i skogen, (jaktupplevelsen kan jag fâ pâ annat ställe).
Lât ansvarsfulla och duktiga jägare jaga, och göra det för att det behövs.

Är det inte det insändaren ser som som en lösning?

Han vill reducera den stora politiskt starka lobygrupp som jägarna idag utgör, låta rovdjur reglera viltbeståndet i större utsträckning än idag men låta en liten grupp av ansvarsfulla och duktiga jägare fortsätta jaga.
 
joask202; sa:
gundj; sa:
Klart vi skall tillâta jakt, nâgot annat är befängt.
Men jag tror nog att mânga, inkl mig själv retar sig lite pâ jägare som inte erkänner att jaktmomentet är viktigt utan skyller pâ naturupplevelsen.
Jag har en fin naturupplevelse utan bössa i skogen, (jaktupplevelsen kan jag fâ pâ annat ställe).
Lât ansvarsfulla och duktiga jägare jaga, och göra det för att det behövs.

Är det inte det insändaren ser som som en lösning?

Han vill reducera den stora politiskt starka lobygrupp som jägarna idag utgör, låta rovdjur reglera viltbeståndet i större utsträckning än idag men låta en liten grupp av ansvarsfulla och duktiga jägare fortsätta jaga.
Jag tror inte att gruppen duktiga och ansvarsfulla jägare är liten, men den kan nog bli större.
Jag tycker inte heller att rovdjuren skall sköta viltvârden ensamma, men dom ska absoluit vara med o jobba för den dom oxâ.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Tillväxt finns inom jägarkåren oavsett ålder Jakt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.