Vapen för isbjörn?

Pistol fungerar säkert ibland det också.. men det gör ju kniv och pilbåge också. :)

En kraftig storviltsrifle (kaliber .308 Win eller 30-06 eller kraftigere) er det beste våpen for beskyttelse mot isbjørn. Ammunisjonen må ha ekspanderende prosjektil (dvs. med en kjerne av bly). Det eneste alternativet er ei pumphagle med riflede kuler (slugs, kaliber 12). Et slikt våpen må kunne ta minst fire patroner i magasinet.

http://miljo.npolar.no/handbook/forms/isbjornNorsk.pdf
 
Ingen seriös människa beväpnar sig med annat än ett gevär om man har för avsikt att använda det mot björn. Vad som hälls i klass 1 duger men jag skulle följa sysslomannens råd eftersom ammunition i 308W och 30-06 finns tillgängligt över hela världen. Naturligtvis skall man använda jaktammo. Idag finns det kulor som har en kontrollerad expansion och som inte förlorar vikt p g a att de splittras i kontakt med ben o dyl.
Dioptersikten eller ett rödpunkt ger snabba skott. Kylan klarar man med rätt vapenfett. Det finns vax som klarar -50 grader. Vidare finns det smidiga vapen i rostfritt och komposit.

Sedan är det upp till den som håller i skaftet. Det krävs mycket övning och grövre kalibrar tar längre tid att lära sig skjuta med.

Det är trasligt att ta med sig vapen på resa och antagligen har det inte blivit lättare efter 9/11.
Slutligen skulle jag tänka mig för både en och två gånger om jag inte var jägare. Kanske är det både bättre, enklare och billigare att hyra en lokal guide.
 
Nu finns det ju gott om människor som inte är seriösa, samt många åsikter om vad som är seriöst...

:)

polarranger6dh.jpg





Apropå vad man kan ta med sig eller ej så är det väl kanske så att om man ställer en sån fråga som trådstartaren gjorde så har man inte licens för enhandsvapen eller jaktvapen sen tidigare och då är väl enda alternativet att man nyttjar de "smidiga" resurser som verkar finnas på plats. Därmed är det förstås också så att man får anpassa sina önskemål så att de stämmer med utbudet och en gissning är att det är .357M eller .308W eller 30-06 som gäller, beroende på om man nu tänkt sig långt eller kort vapen.

EDIT: Såg att jag skrev dubbelbössa tidigare, men jag menade förstås dubbelstudsare, möjligen framgick det av sammanhanget. Hursomhelst mest en parentes.
[Ändrat av Mezzner 2006-02-20 kl 23:16]
 
Om inte Moran duger så....

Ni bara snackar om studsare hit och Elefantbössor dit,handlar det om korta avstånd och en hög killfaktor är det en Uzi med lasersikte som gäller.Tänk att du ligger och slummrar när alarmet på 50m väcker dig mitt i natten,du kravlar ur sovsäcken klädd i snövit Commando-kevlar dräkt och närmar dig Isbjörnen ålande,på 20m materialiserar du dig ur snön och sprutmålar hela björnen klarröd.För att avsluta det hela rusar du fram och utdelar en 'noholdingback'-spark i slamsorna där du misstänker att huvudet borde vara.


peter
 
mydeza; sa:
Är ju tänkt för avstånd från 10-300 meter ;)

Onödigt lång räckvidd med tanke på att det räknas som jakt om du skjuter björnen på mer än 50m. Och fånigt att spränga sig själv när björnen står utanför stugknuten och bankar på. Lite onödigt med rödpunkts-sikte också altså...
 
muskel ammo.. H&H 700 Nitro express borde väl stoppa det mesta, sedan är det ju lite mer klass på en H&H bössa än de vanliga "töffe" bössorna..

nästa alternativ är väl att hyra in Chucken..

http://www.chucknorrisfacts.com/

citat från hemsidan:

"Guns don't kill people. Chuck Norris kills People."
 
Signalpistol

Detta med signalpistol har gjorts förr, av en kille jag känner. Björnen "öppnade" tältet när han låg i det. Han talar ogärna om det, så till alla vapenexperters besvikelse kan jag inte säga om han hade rödpunktsikte eller vilken färg det var på signalpatronen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/9904/06/is.html
[Ändrat av Vandrare 2006-03-05 kl 14:32]
 
Pumphagla med slugshot

Pumphagla med slugshot är det som forskare på Svenska Polarforskningssekretariatets expeditioner utrustas med.
Robust vapen med mycket hög anslagsenergi (på kort håll), dessutom enkelt att utbilda expeditionsmedlemmar på, t.o.m. forskare kan lära sig att skjuta med det :)

Jag var uppe på Spetsbergen fem somrar och vi använde Winchester Defender kortpipig pumphagla. De sista expeditioner en marin version av samma bössa som skulle rosta mindre.

Signalpistol har man alltid med sig för att skrämma bort isbjörnen, det fungerar oftast.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alexlp Vapen Licens för jakt Jakt 7
storfamiljen Vapen till Svalbard? Jakt 10
jagerving Vapen Jakt 2
Tim_82 Köpa Vapen Jakt 19
adventure_transport Att jaga med primitiva vapen... Jakt 13
umevargen Modifiering av vapen Jakt 8
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
lester Vapen på skoter Jakt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.