Norrmän bättre jägare?

avslutad210712

Gäst
Imponerande bedrift. Synd bara att de inte fick behålla sin fångst eftersom det inte var riktigt riktigt tillåtet att varken skjuta så mycket eller att ens jaga där de var *L*.

Funderar lite - är du en gammal bekant (walkalone) på utsidan som återkommit eller blandar jag ihop ditt namn med någon annan.......
 
Något underlig reaktion på den refererade artikeln: "är norrmän bättre jägare?".

Som påpekats ovan rörde det sig om tjuvjakt, låt vara att avlysningsbeslutet tagits pga av att annan näringsverksamhet skulle bedrivas i området och inte av naturvårdsskäl, men icke desto mindre har jag svårt att imponeras av deras insats.
 

avslutad210712

Gäst
tjonsson; sa:
Något underlig reaktion på den refererade artikeln: "är norrmän bättre jägare?".

Som påpekats ovan rörde det sig om tjuvjakt, låt vara att avlysningsbeslutet tagits pga av att annan näringsverksamhet skulle bedrivas i området och inte av naturvårdsskäl, men icke desto mindre har jag svårt att imponeras av deras insats.

Eftersom man inte får skriva ironi när man är ironisk för då går ironin förlorad så kanske man i ett senare inlägg får skriva: Läs mitt tidigare inlägg med en stor nypa ironi. Är inte det minsta lilla imponerad utan snarare väldigt förbannad över att de för det första inte ens får någon form av straff men framförallt för att de förstör relationerna mellan samerna och jägare på ett fruktansvärt effektivt sätt.
 
avslutad210712; sa:
Eftersom man inte får skriva ironi när man är ironisk för då går ironin förlorad så kanske man i ett senare inlägg får skriva: Läs mitt tidigare inlägg med en stor nypa ironi. Är inte det minsta lilla imponerad utan snarare väldigt förbannad över att de för det första inte ens får någon form av straff men framförallt för att de förstör relationerna mellan samerna och jägare på ett fruktansvärt effektivt sätt.

Missförstånd. Jag reagerade på det första inlägget. Av din publiceringshistoria att döma hade jag inte heller någon anledning att misstänka att du skulle gå rovjägarnas ärenden.

Misstänker viss ironi även hos den förste författaren (profilbilden skvallrar om en "gröna-vågare" :)), men om man ska försöka dechiffrera ironi i varje inlägg blir debatterandet i detta forum en omständig verksamhet.
 

avslutad210712

Gäst
Blev lite rädd att jag skulle kunna framstå som en rovjägar-beskyddare :)

Det mest konstiga i det hela är att den person som kört ut dem med all utrustning troligen kommer att åtalas för brott mot terrängkörningslagen medan jägarna går fria med hänvisning till "vi visste inte....."

Undrar vad straffet hade blivit ifall fiskare som så uppenbart brutit mot reglerna
 
avslutad210712; sa:
Det mest konstiga i det hela är att den person som kört ut dem med all utrustning troligen kommer att åtalas för brott mot terrängkörningslagen medan jägarna går fria med hänvisning till "vi visste inte....."

Är du säker på att man kan komma undan med att "inte veta"? Har man inte, som i alla andra sammanhang, skyldighet att ta reda på vilka tillfälliga bestämmelser som gäller i ett visst område.
 

avslutad210712

Gäst
tjonsson; sa:
avslutad210712; sa:
Det mest konstiga i det hela är att den person som kört ut dem med all utrustning troligen kommer att åtalas för brott mot terrängkörningslagen medan jägarna går fria med hänvisning till "vi visste inte....."

Är du säker på att man kan komma undan med att "inte veta"? Har man inte, som i alla andra sammanhang, skyldighet att ta reda på vilka tillfälliga bestämmelser som gäller i ett visst område.

Nej jag är inte säker på det och självklart skall man inte kunna komma undan med att säga "jag visste inte".

När jag läste artikeln i NSD i lördags stod det något om att kortförsäljaren möjligen skulle ha kommit med felaktiga uppgifter. Förhoppningsvis sker det en ordentlig utrening för "någon j*vla ordning får det ändå vara".
 
Förbjud storviltjakt och inför trofe-jakt på småviltsjägare istället! Skulle man sedan haft trofémätning på detta gäng så hade det lätt blivit guld. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.