Björn vs Jägare

crazy; sa:
Vilket är den värsta faran?

Själklart är det en retorisk fråga för alla med någon uns av insikt.

Vilket är värst? Att hetsa mot jägare bara för att det finns psykiskt sjuka människor med vapen eller klantar eller att att hetsa mot rovdjur?

Vad vinner man på att hetsa mot jägare där 99% ändå sköter sig och där det är mer typiskt för psykiskt sjuka eller än det är typiskt för jägarkåren?
Ännu en retorisk fråga.

Tjaa, det finns alltid idioter, men tror du verkligen att du kan påverka dem? Om ditt svar är ja är du en verklig hjälte.
Christer
 
Jägare är farligare än björnar.

Naturligtvis skulle man statistiskt tjäna mer på att styra upp vapenhanteringen än att styra upp björnarna.
Vapen är farligare än björnar.

Men bilar är farligare än vapen.

Och fel leverne är farligare än bilar.

Så skräcken är alltså en bilburen björn med chipspåsen i ena handen och studsaren i den andra.
 
Re: Jägare är farligare än björnar.

Nordesjö; sa:
Naturligtvis skulle man statistiskt tjäna mer på att styra upp vapenhanteringen än att styra upp björnarna.
Vapen är farligare än björnar.

Men bilar är farligare än vapen.

Och fel leverne är farligare än bilar.

Så skräcken är alltså en bilburen björn med chipspåsen i ena handen och studsaren i den andra.

Men björnar är nyttigare än vapen.

Bilar är nyttigare än vapen och björnar.

Chipspåsen är dock nyttigast så vad gör man?
 
Läraren; sa:
crazy; sa:
Vilket är den värsta faran?

Själklart är det en retorisk fråga för alla med någon uns av insikt.

Vilket är värst? Att hetsa mot jägare bara för att det finns psykiskt sjuka människor med vapen eller klantar eller att att hetsa mot rovdjur?

Vad vinner man på att hetsa mot jägare där 99% ändå sköter sig och där det är mer typiskt för psykiskt sjuka eller än det är typiskt för jägarkåren?
Ännu en retorisk fråga.

Tjaa, det finns alltid idioter, men tror du verkligen att du kan påverka dem? Om ditt svar är ja är du en verklig hjälte.
Christer

Du glömmer de psykiska sjuka björnarna.
 
Sarvi; sa:
Med samma resonemang är mödrar synnerligen farliga:

http://www.chron.com/cs/CDA/ssistory.mpl/metropolitan/2913542

Vilket folk det finns... :(

Det där är en helt annan sak. Att mödrar får psykoser eller djupa depressioner efter födseln och har ihjäl sina barn är inte så ovanligt.

Tittade ni ens på den andra länken?

Vådaskjutning på vådaskjutning. Sen vill vissa personer påvisa att det är vargen eller björnen som är så farliga. Den som är farligast är din jägarkamrat.
 
Har jag påstått att björn skulle vara farligare än vapen? Få se nu... nej, det har jag inte. Skulle vara intressant att få veta vilka på forumet som du tillskriver dessa åsikter?

Däremot tog du upp ett fall där en uppenbart sinnesjuk människa sköt ner sju andra och vill att vi ska applicera det på alla jägare. Lysande retorik - guilt by association. Nepals tronarvinge sköt ner hela sin familj för några år sedan, ergo är monarker livsfarliga massmördare.

Vad sägs om att använda svenska siffror istället? Mellan 1983 och 1999 dog 39 människor i jaktolyckor. Ett antal (jag vet inte hur många) av dessa var jägare som vådasköt sig själva till döds. 3 av de 39 var personer som inte deltog i jakten. Med tanke på att det finns ca 300 000 jägare i Sverige är siffran knappast oroväckande - även om varje jaktolycka är en tragedi för de inblandade och ska föranleda undersökning huruvida brott eller bristande omdöme har ägt rum. Hur många björnar har vi haft under samma period? Bra långt från 300 000 iallafall.

Jag är absolut för en stark björnstam i Sverige. Men björnen är ett av få djur som kan döda en människa. Alltså är jakt på björn en farligare sysselsättning än jakt på älg eller annat vilt - även om man tar jaktolyckor med skjutvapen med i bilden. Men siffrorna på jaktolyckor "orsakade" av jägare vid vanlig jakt och jaktolyckor "orsakade" av björn vid björnjakt eller jakt i björnrika områden är helt enkelt inte jämförbara, då de företeelserna inte förekommer i ens avlägset samma skala.
[Ändrat av Sarvi 2004-11-24 kl 15:41]
 
Sarvi; sa:
Har jag påstått att björn skulle vara farligare än vapen? Få se nu... nej, det har jag inte. Skulle vara intressant att få veta vilka på forumet som du tillskriver dessa åsikter?

Däremot tog du upp ett fall där en uppenbart sinnesjuk människa sköt ner sju andra och vill att vi ska applicera det på alla jägare. Lysande retorik - guilt by association. Nepals tronarvinge sköt ner hela sin familj för några år sedan, ergo är monarker livsfarliga massmördare.

Vad sägs om att använda svenska siffror istället? Mellan 1983 och 1999 dog 39 människor i jaktolyckor. Ett antal (jag vet inte hur många) av dessa var jägare som vådasköt sig själva till döds. 3 av de 39 var personer som inte deltog i jakten. Med tanke på att det finns ca 300 000 jägare i Sverige är siffran knappast oroväckande - även om varje jaktolycka är en tragedi för de inblandade och ska föranleda undersökning huruvida brott eller bristande omdöme har ägt rum. Hur många björnar har vi haft under samma period? Bra långt från 300 000 iallafall.

Jag är absolut för en stark björnstam i Sverige. Men björnen är ett av få djur som kan döda en människa. Alltså är jakt på björn en farligare sysselsättning än jakt på älg eller annat vilt - även om man tar jaktolyckor med skjutvapen med i bilden. Men siffrorna på jaktolyckor "orsakade" av jägare vid vanlig jakt och jaktolyckor "orsakade" av björn vid björnjakt eller jakt i björnrika områden är helt enkelt inte jämförbara, då de företeelserna inte förekommer i ens avlägset samma skala.
[Ändrat av crazy 2004-11-24 kl 16:54]
 
crazy; sa:
Det som jag stör mig på är att vissa försöker förstora upp rovdjurproblematiken när det finns annan viktigare problematik att diskutera.

problematiken.. ja just det.. vilken var det nu..

det finns många intressen i vårat samhälle, jägarna, politikerna, djurhållarna, trädkramarna och många fler.. naturligtvis så är det svårt att tillgodose alla dessa grupperingar av människor. jag får en känsla av att dialogen är låst, alla känner sig trampade på tårna och plötsligt vill ingen lyssna.. det börjar likna Norge, där djupa dalar och höga berg gör att grupper isoleras och får konstiga åsikter om både det ena och andra.. men varför inte fortsätta slå sig för öronen och kasta sand..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.