snyggt skott!

att en pil är effektiv inom sin verkningsradie råder det inget tvivel om, lika effektiv eller effektivare än en kula på samma avstånd.. tyvärr är det inte så enkelt..

1. Andra-skottet, det finns inga 100% lägen, man måste alltid vara beredd på ett andra-skott, det hinner man tyvärr inte med pilbåde, därför så finns det alltid med studsarskyttar vid seriös bågjakt..

2. Eftersök, jaaa... ingen vid sina sunda vätskor ger sig ut på ett eftersök med pilbåge på låt oss säga vildsvin, nää då e det studsare igen som gäller..

Med andra ord så är all seriös bågjakt helt avhängd på att det finns folk med studsare närvarande, va fan ska man då med pilbågen till?

all jakt och fiske skall bedrivas så att bytet tillfogas minimalt lidande, detta kan inte säkras med endast pilbåge och resonomanget faller igen..
 
-Patric-; sa:
att en pil är effektiv inom sin verkningsradie råder det inget tvivel om, lika effektiv eller effektivare än en kula på samma avstånd.. tyvärr är det inte så enkelt..

1. Andra-skottet, det finns inga 100% lägen, man måste alltid vara beredd på ett andra-skott, det hinner man tyvärr inte med pilbåde, därför så finns det alltid med studsarskyttar vid seriös bågjakt..

2. Eftersök, jaaa... ingen vid sina sunda vätskor ger sig ut på ett eftersök med pilbåge på låt oss säga vildsvin, nää då e det studsare igen som gäller..

Med andra ord så är all seriös bågjakt helt avhängd på att det finns folk med studsare närvarande, va fan ska man då med pilbågen till?

all jakt och fiske skall bedrivas så att bytet tillfogas minimalt lidande, detta kan inte säkras med endast pilbåge och resonomanget faller igen..


Du har helt rätt....
Äntligen en vettig person
 
-Patric-; sa:
att en pil är effektiv inom sin verkningsradie råder det inget tvivel om, lika effektiv eller effektivare än en kula på samma avstånd.. tyvärr är det inte så enkelt..

1. Andra-skottet, det finns inga 100% lägen, man måste alltid vara beredd på ett andra-skott, det hinner man tyvärr inte med pilbåde, därför så finns det alltid med studsarskyttar vid seriös bågjakt..

2. Eftersök, jaaa... ingen vid sina sunda vätskor ger sig ut på ett eftersök med pilbåge på låt oss säga vildsvin, nää då e det studsare igen som gäller..

Med andra ord så är all seriös bågjakt helt avhängd på att det finns folk med studsare närvarande, va fan ska man då med pilbågen till?

all jakt och fiske skall bedrivas så att bytet tillfogas minimalt lidande, detta kan inte säkras med endast pilbåge och resonomanget faller igen..

Ja du Patric dom får nog svårt att kontra med något vettigt svar efter ditt eminenta inlägg:)

Var och en vill gärna skydda sina intressen om kritik uppstår, tyvärr håller inte argumenten riktigt för bågjakt tyckar jag.

/mattias
 
rolfs; sa:
_Erik_; sa:
En pilbåge kan man endast jaga på korta avstånd med såklart! Den är lite beroende på modell osv endast användbar upp till ca 40 meters avstånd.
På det avståndet är den effektivare än alla standardkalibrar på kulvapen. Det beror på att pilen är försedd med blad i olika kombinationer som är rakbladsvassa och STORA. Resultatet är att pilen skär sönder under sin bana genom djuret. I dom flesta fall märker inte djuret överhuvudtaget att det blivit påskjutet utan blir medvetslöst och faller ihop och dör. Det är argumentet för att viltet blir mindre stressat tillsammans med att en bågjägare smyger omkring omärkligt i skogen eller sitter stilla och väntar på djuret till skillnad från många vanliga jägare som driver djuret på olika sätt(hundar, drevkedja med människor osv)

Självklart man man absolut inte jämföra bågen eller pilarna med någon form av indianpilbåge som man lekte med när man var liten. Jaktbågarna/pilarna är grymt avancerade verktyg.

så försvaret byter snart ut sina närstridsvapen mot pilbågar....?

Men va faaan??? Är du på riktigt eller??
Det är ju kul och se när jägaren tack vare sitt barmhärtiga och mer naturliga vapen genast efter att älgen påskjutits avfyrar ett avfångningsskott....Nej men kunde han inte det??? Vill nästan använda starka ord om de personer som förordar pilbågsjakt... Snacka om ett djurs lidande först när du skadskjutit din första älg på 20-40 meters håll och sedan ska strypa den med strängen till pilbågen innan den tillryggalägger ett par kilometer som du SJÄLV ska spåra...eftersom den kan bli stressad av eventuell spårhund... Tragiskt och se att hobbyrambos fortfarande inte fattar att den utveckling som skett inom jakten är en förbättring från forna dagar, därav namnet utveckling. Innan bågen drev vi ner renhjordar för stup och använde sparklådor och pålar vässade i fångstgropar... Naturen stördes minimalt av älgens dödskamp... Kanske nåt att prova???
 
Äh va fasen... Du Erik,(Erik Olandersson)du har en stående inbjudan att komma upp till älgbanan i Jämtland med din grymt avancerade båge och stå allt från 15-40 meter ifrån och visa hur fel jag har... Jag tar med en termos kaffe och ett backgammonspel... Om du kan visa att du är effektivare än jag med mitt vapen=Lovar gratis övernattning på Radisson Hotel och en middag.... Men om jag har rätt.... En stor ursäkt i detta forum för din eventuella okunskap.

Om det krisar och mitt vapen krånglar tänker jag dessutom ställa upp med en nygrävd fångstgrop till pappälgen!! Den metoden är ju antagligen effektivast!!
 
Jag lider gärna, skut en pil i benet om ni vill.. bara jag får en ärlig chans att rymma mig till ett par extra timmar liv! En gevärspipa riktad mot mig tar jag inte lika optimistiskt på, man vet ju hur det brukar gå med det.

Tänker man på mig och djuren så hoppas jag att ni lämnar bössorna hemma.

/Jimmy
 
klot; sa:
Äh va fasen... Du Erik,(Erik Olandersson)du har en stående inbjudan att komma upp till älgbanan i Jämtland med din grymt avancerade båge och stå allt från 15-40 meter ifrån och visa hur fel jag har... Jag tar med en termos kaffe och ett backgammonspel... Om du kan visa att du är effektivare än jag med mitt vapen=Lovar gratis övernattning på Radisson Hotel och en middag.... Men om jag har rätt.... En stor ursäkt i detta forum för din eventuella okunskap.

Om det krisar och mitt vapen krånglar tänker jag dessutom ställa upp med en nygrävd fångstgrop till pappälgen!! Den metoden är ju antagligen effektivast!!

Jag skjuter inte båge. Jag skjuter 338wm på älg.

Om du hade bemödat dig med att förstå det jag skrev innan rätt så hade du fattat att det jag menade var att ett skott från en båge(med rätt pil) mot en given träffpunkt är effektivare än en studsarkula mot samma träffpunkt om avståndet är mindre än 40m.

Sen är det väl självklart att en studsare är ett MKT effektivare älgvapen med mindre risk för skadskjutning och betydligt större räckvidd, kapacitet för snabbare andraskott osv osv. Jag tycker inte heller att båge ska vara tillåtet att jaga med men man kan inte förneka att skottverkan i en bra pil är bättre än valfri studsarkula på korta avstånd.
 
Beklämmande okunskap!

Det är synd att individer utan kunskaper inom jakt och i detta fallet bågjakt skall uttala sig i denna fråga. Det är mycket oriktiga påståenden och rena lögner som sprids.

Så nu kan diskutionen föras tillbaka till verkligheten igen!

Lite sanningar från en bågjägare:

1) Det krävs mer av båg-jägaren. Smygjakten är svår, skjutavstånden är aldrig mer än 30 meter! Studaren har längre räckvidd och därmed större skadeskjutningsrisk, vissa jägare tenderar också skjuta i sämre lägen.
med korta avstånd är det betydligt lättare att få iväg ett bra skott och skottplatsen är ättare att finna och detta underlättar förstås ev eftersök.

1a) En annan aspekt äv det hela: Bågjägaren måste vara mer välträndad än den vanlige jägaren. Jag vågar påstå att väldigt få normal-tränade orkar dra ut en jaktinställd bågsträng.. Dragvikten på en jaktbåge är mellan 60-80 pund.

Anslagsenergin på en båge är lika hög som ett klass1 vapen, vid avstånd på 20 meter, som är det avstånd som de flesta vilt är skjutna på med båge. Detta är vetenskapligt uttestat.

2) En jaktspets på pilen består av tre till fyra rakbladsvassa blad. Dessa skär genom muskelvävnad och ben. Tack vare skärpan i bladen blir det ett fint snitt och artärer och vener blöder ut mycket snabbt. djuret får ett snabbt blodtrycksafall och avlider snabbt. Spetsen väger för övrigt 125 grains.

3) Som Ni ser på filmen så reagerar inte tjuren nämnvärt när pilen träffar lungpartiet. Han ser lite fundersam ut och rycker till lite. Han springer sedan ett 20-tal meter och stannar sedan och tittar sig omkring och vet inte vad som hänt. När tjuren stannar är blodtrycksfallet så kraftigt att han börjar vingla, (syns tydligt på filmen) sedan en frustning och han är död. Från träff till död är det inte många sekunder. jämför med en kula då en älg kan gå flera hundra meter trots ett perkekt lungskott. (kombination av chockverkan och adrenalinet)


Med pil blir det ingen chockverkan som vid en kulträff där muskelvävnaden slits sönder och tätar igen blodkärlen mycket lättare. Det kan jämföras med att man skär sig med en vass kniv-resultatet blir ett fint snitt med rikligt blodflöde och ett "fint" ärr.

4) Om en skadskjutning trots allt sker så läker ett pil-sår mycket lättare. Inga fragment lämnas kvar i kroppen och ett fint snitt lämnas, jämfört med en uppslitande köttslamsande kula.

5) För övrigt så jagar man även elefant med båge... Vid storviltsjakt har man grövre pilar, kraftigare båge, högre utgångshastighet etc. Samma princip som inklassningen i vapensystemet.

6) Bågjakt är tillåtet i större delen av europa (tex Finland och Åland som i höst tillåter bågjakt) och kommer nog förhoppningsvis även att bli tillåten i Sverige. Självklart så skall man då ha jägarexamen och särskilt bågskytte-skjutprov. Något som redan finns.


Med kunskap och erfarenheter kommer man långt. åk till en jaktmässa och prova en jaktbåde, sk compound. Ni blir förvånade, det blev iallafall vi.
/Johnny o Malin
Bågmotståndare för 7-8 år sedan, men har nu med kunskap helt bytt åsikt efter att ha sett bågen och pilens effektivitet! (skall ut och jaga nu, så kan kanske inte svara på eventuella svar direkt. Men lugn det kommer!)
 
andra pilen/ skottet

Är det någon som kan svara på hur snabbt kan en tränad bågskytt få i väg sin "andra pil" om det nu blir ett dåligt "skott"
 
Re: Beklämmande okunskap!

Rayban; sa:
Det är synd att individer utan kunskaper inom jakt och i detta fallet bågjakt skall uttala sig i denna fråga. Det är mycket oriktiga påståenden och rena lögner som sprids.

Så nu kan diskutionen föras tillbaka till verkligheten igen!

Lite sanningar från en bågjägare:

1) Det krävs mer av båg-jägaren. Smygjakten är svår, skjutavstånden är aldrig mer än 30 meter! Studaren har längre räckvidd och därmed större skadeskjutningsrisk, vissa jägare tenderar också skjuta i sämre lägen.
med korta avstånd är det betydligt lättare att få iväg ett bra skott och skottplatsen är ättare att finna och detta underlättar förstås ev eftersök.

Sanning i vems värld.. Att kuljägaren tenderar att skjuta i sämre läge än bågjägaren har inget med vapnet att göra utan det handlar om jägaren, om det skulle bli lika vanligt med bågjakt som med kuljakt så skulle statestiken nog se annerlunda ut.. <men försök inte få det till att har med vapnet att göra ifall den som skjuter är slarvig..

Rayban; sa:
1a) En annan aspekt äv det hela: Bågjägaren måste vara mer välträndad än den vanlige jägaren. Jag vågar påstå att väldigt få normal-tränade orkar dra ut en jaktinställd bågsträng.. Dragvikten på en jaktbåge är mellan 60-80 pund.

mmm.. det såg vi på filmen, väldigt vältränade gossar..

Rayban; sa:
Anslagsenergin på en båge är lika hög som ett klass1 vapen, vid avstånd på 20 meter, som är det avstånd som de flesta vilt är skjutna på med båge. Detta är vetenskapligt uttestat.

jag vet inte vad anslagsenergin är på en pil så jag skulle vilja ha en länk till ditt objektiva vetenskapliga test..

Rayban; sa:
2) En jaktspets på pilen består av tre till fyra rakbladsvassa blad. Dessa skär genom muskelvävnad och ben. Tack vare skärpan i bladen blir det ett fint snitt och artärer och vener blöder ut mycket snabbt. djuret får ett snabbt blodtrycksafall och avlider snabbt. Spetsen väger för övrigt 125 grains.

dom dör snabbt av en 13grammare i närmare 1000 knyck, det kan jag garantera..


Rayban; sa:
4) Om en skadskjutning trots allt sker så läker ett pil-sår mycket lättare. Inga fragment lämnas kvar i kroppen och ett fint snitt lämnas, jämfört med en uppslitande köttslamsande kula.

men.. va då.. det hjälper väl inte att kanske såret läker snabbare, ett skadeskjutet djur SKALL nedläggas inte KANSKE läka snabbare.. Hur var det nu med andra skottet och pilbåge, Legolas i Sagan om Ringen kan väl dra iväg några pilar med precision på 2sekunder.. Det är här HELA resonemanget faller, man hinner inte få iväg ett andraskott om det skiter sig, därför så måste man ha med en kulskytt vid seriös bågjakt och då faller hela jaktern, det e fan ingen jävla lekskola för förvuxna Indianer..

Rayban; sa:
5) För övrigt så jagar man även elefant med båge... Vid storviltsjakt har man grövre pilar, kraftigare båge, högre utgångshastighet etc. Samma princip som inklassningen i vapensystemet.

Då vet du att man i princip alltid har med kulskyttar på dessa jakter?

Rayban; sa:
6) Bågjakt är tillåtet i större delen av europa (tex Finland och Åland som i höst tillåter bågjakt) och kommer nog förhoppningsvis även att bli tillåten i Sverige. Självklart så skall man då ha jägarexamen och särskilt bågskytte-skjutprov. Något som redan finns.

Ett fel blir inte rätt för att många gör det, det argumentet håller inte..

[Ändrat av -Patric- 2005-04-17 kl 21:14]
 
Eeeh??

Om ditt svar dröjer p.g.a jakt så tackar vi för att du inte jagar tättingar och castor fiber med båge... Men i alla fall: Sluta kom med knepiga fakta. Du har inte tillstymmelsen av samma anslagsenergi i en båge!! Det är en vanlig feltolkning av amerikanska fakta... Läs igen och betänk vad som sägs. Visste inte att bågjakt var tillåtet på Åland dock, dom brukar ju däremot vara snabba att vifta med revolvrar när man e där!!!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
waltruz Nybörjare vill komma ut. inget skott/köttanspråk. (Borås/GBG) Jakt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.