snyggt skott!

Vad undrar du øver Gunnar ?

Du kan titta på min profil. Där står det inte att jag vuxit upp i en liten by som heter Bellvik. Bellvik ligger två mil ut i skogen väster om Dorotea. Jag har vuxit upp med skogen runt knuten. Jakt och fiske har før mig liksom många andra både nu och hundratals år tillbaka varit ett sätt att leva och øverleva.
När jag var ett och ett halvt år gammal hade pappa mig i barnstol på ryggen och jag var med och jagade hare. Som tio skøt jag min førsta järpe med salongsgevär och når jag var femton stod jag brevid pappa och skøt min førsta älg under uppsiktsjakt. Jag fick hagelbøssa och rullskidor i konfirmationspresent.
Det har alltid varit naturligt att hämta maten i skogen eller sjøn. Vi har vuxit upp på køtt som vi jagat och burit hem själva och fisk som vi fiskat. Vi har nästan uteslutande ätit älgkøtt. Skulle man ta en muskelbiopsi ur de här benen skulle de säkert till hälften bestå av älgmuskler. När vi var små och morsan någon gång køpte falukorv så var det fest.
Jag njuter av att vara ute i naturen. Jag tycker om att jaga och fiska och ser inget konstigt i att skuta ett djur, bära hem det och äta upp det. Jag tycker det är kul och spännande att jaga. Jag tycker djur är ståtliga och fina att se på. En del av dem som man kan skjuta under vissa tider som är upplåtna før jakt är också goda.
Du undrar kanske hur man kan "njuta av ett skott" ? Inte så konstigt tycker jag. Bra arbete av hunden. En vacker morgon och allt går som det ska. Upp mot vinden, bra läge och träffen sitter där. Førsta skottet. Perfekt avfyrning. Knall och fall, rett i backen, inget lidande, lite stolthet. Mat att bära hem. Helt naturligt ! Tyvär är vi lite før många på jorden før att alla skall kunna uppleva det samma.
Annars är jag numera en helt vanlig pappa som jobbar som sjukskøterska på en intensivavdelning i Oslo. Jag åker mycket skidor utfør, uppfør och bortøver. Fiskar med fluga .Tykcer om att vara ute i skogen och på fjället med min familj. Cyklar gärna mtb på stigarna runt Oslo och paddlar kayak.
 
En tanke som slog mig här var det här med att pilbåge skulle vara ett humanare vapen en gevär...

Det är väl inte pilbågen som är det humana, det är väl pilen (jämfört med en gevärskula)? Skulle inte en pil avskjuten med nån slags gevär döda på exakt samma sätt? Det finns väl många olika typer av harpungevär på marknaden som skulle kunna användas till det?
 
Jakt-naturvård

Runt mig och alla mina jaktkamrater finns det väldigt många som är naturintresserade också....men det finns lika många jägare som knappt ser träden för skogen.

Ut i skogen endast när det gäller jakt och struntar i om det var en sparvuggla eller trast dom såg.

Jag väljer bland mina jaktkompisar att jaga och umgås med dom som har ett gediget intresse för jakt, natur,fiske, viltvård etc.

Jag är själv ute i skogen med vapen i hand säkert 100-150 dagar per år...men skotten blir färre och färre ett exempel för mig är att välja det som är gott att servera tex gräsanden är god medan knipan tycker inte jag om , när man var yngre sköt jag allt som var lovligt nu väljer jag mer (jag var mer skjutkåt).

Jag har ändå ute en trettio,fyrtio knipholkar och tycker om pysslet med att få fåglarna att häcka.

Valet att jaga är för mig naturligt och att försöka jämföra med något annat ,går inte.

Jag har slutat jaga älg för ett par år sen för att få jaga efter eget huvud mera....det ger mig kvalite att locka på en järpe eller nötskrika och att försöka komma till skott på denna....eller när stövaren driver en räv.

Jag tycker förståss att på det sätt jag jagar är det rätta, men jag trivs.

Och blev nog så pretansiös.....

Jakten borde inte behöva försvaras bara förklaras.
 
Varför bara båge?

Varför nämns bara pilbåge när man pratar om bågjakt?
Varför hör man inte talas om jakt med armborst, det borde ju vara det självklara valet? Bättre precision och prestanda på alla sätt..

PS. skall man ta jaktmotsåndarna i denna tråd på allvar eller?
 
Klart man kan njuta av jakten!

Partys; sa:
Jakten borde inte behöva försvaras bara förklaras.

Håller med.
Problemet här i landet är väl kanske att jägarna så länge förklarat och försvarat jakten med att det bara handlar om natur- och djurvård. Det är givetvis en del av sanningen, men så länge inte ens jägarna själva kan erkänna att man gör det för att man tycker om det (klart man kan njuta av ett skott - det har väl alla som gjort lumpen gjort) så kommer man att få problem. Särskilt när alla ju vet att jägare gillar att jaga.

Jag ser gärna att fler jägare erkänner att de älskar jakten. Saker och ting måste ju inte vara tråkiga för att ha existensberättigande, och tvärtom.

Är jag en bättre människa som tycker lite synd om de stackars pinade kycklingarna jag käkar än jägaren som äter upp en älg som han har njutit av att fälla?
 
Re: Klart man kan njuta av jakten!

Nordesjö; sa:
Jag ser gärna att fler jägare erkänner att de älskar jakten. Saker och ting måste ju inte vara tråkiga för att ha existensberättigande, och tvärtom.

Det är fritt fram att njuta av det mesta i vårt samhälle, så var så goda! Detta förstås givet att jägarna inser att de inte har någon rättighet till sin jakt, utan att deras plats är som en del i en natur- och viltvårdspolitik vars syfte är att skapa en långsiktigt ekologiskt hållbar fauna.
 
Man kanske inte ska...

Jämföra jakt och fiske men när yrkesfiskarnas rättigeter stryps och fritidsfisket ökar...är vi kanske på väg att gå dit med jakten också ??

Skjuta älgar med helikopter...nja det är väl en utopi....men man vet aldrig.(se norge och vargarna)

Det är visst en del o.t detta....

All jakt är i mina ögon hållbar så länge man kan avlossa ett säkert skott....med eller utan pilbåge.

Så för mig får bågjakten grönt ljus....
 
Re: Man kanske inte ska...

Partys; sa:
All jakt är i mina ögon hållbar så länge man kan avlossa ett säkert skott....med eller utan pilbåge.

Så för mig får bågjakten grönt ljus....

Har du hört talas om utrotningshotade arter? Säkra skott är förmodligen också applicerbara där. Hur är det då med hållbarheten?
 
Re: Re: Man kanske inte ska...

tjonsson; sa:
Partys; sa:
All jakt är i mina ögon hållbar så länge man kan avlossa ett säkert skott....med eller utan pilbåge.

Så för mig får bågjakten grönt ljus....

Har du hört talas om utrotningshotade arter? Säkra skott är förmodligen också applicerbara där. Hur är det då med hållbarheten?

......BLANDA INTE IHOP JAKT OCH TJUVSKYTTE.........
 
Partys; sa:
......BLANDA INTE IHOP JAKT OCH TJUVSKYTTE.........

Hoppsan.

Om en jakt är hållbar, vilket du påstod i ditt näst senaste mail att all jakt där man kunde avlossa ett säkert skott var, associerar jag det till att jakten är ekologisk hållbar. Och för att det över huvud taget ska vara någon idé att diskutera om något är ekologiskt hållbart eller inte måste man i diskussionen beröra de ekologiska aspekterna av jakten. Analysen av ett enskilt skotts inverkan på ett byte är inte en diskussion om ekologi, det är en diskussion om det enskilda djurets eventuella lidande. Jag missade att du enbart åsyftade detta.

Därmed verkar det som om jag missförstått dig. Sorry.
 
Inte en chans...

Det finns inte en pilbåge i världen som kan mäta sig med ett klass 1 vapen. Varför tror du att det inte är tillåtet med bågjakt i sverige. Vad du menar med att det är mer avkopplande förstår jag inte. Om det har att göra med det att de är mer likt jakten våra förfäder bedrev så har du ju en synpunkt men är det värt att riskera att djuren plågas?????....

Daniel...
 
Re: Inte en chans...

olausson88; sa:
Det finns inte en pilbåge i världen som kan mäta sig med ett klass 1 vapen. Varför tror du att det inte är tillåtet med bågjakt i sverige. Vad du menar med att det är mer avkopplande förstår jag inte. Om det har att göra med det att de är mer likt jakten våra förfäder bedrev så har du ju en synpunkt men är det värt att riskera att djuren plågas?????....

Daniel...

Du förenklar resonemanget för mkt.
Det finns många bågar som med rätt pilar har mkt bättre
skottverkan än vilket klass 1 vapen/kula som helst.
Under vissa givna förutsättningar alltså.

Om vi tex tar exemplet en älg på avståndet 20m så är bågen överlägsen om vi skjuter i träffområdet med båda vapnen. Tar vi samma exempel på tex 80m så är bågen inte ens användbar.

För att kunna behärska en båge både skytte och etikmässigt rätt så krävs det en grymt mkt mer kompetent användare än den normala studsarjägaren. Där ligger grundorsaken till att den inte är tillåten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
waltruz Nybörjare vill komma ut. inget skott/köttanspråk. (Borås/GBG) Jakt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.