snyggt skott!

_Erik_; sa:
Resultatet är att pilen skär sönder under sin bana genom djuret. I dom flesta fall märker inte djuret överhuvudtaget att det blivit påskjutet utan blir medvetslöst och faller ihop och dör.

Nog fasiken märkte älgen i filmsnutten att han blev skjuten.
Inte för att jag har sett så väldigt många älgar bli skjutna, men de jag har sett har då stupat betydligt prydligare än denna.
 
_Erik_; sa:
rolfs; sa:

så försvaret byter snart ut sina närstridsvapen mot pilbågar....?


Ditt inlägg är ju så dumt att man inte bemödar sig svara på det seriöst! Försök igen är du snäll :) [/QUOTE]

Nu skall jag försöka vara seriös :)
Jag tror att anledningen till att en del är ute i skogen och leker med vapen beror på att evulotionen har nått olika långt hos olika människor.
97% av befolkningen i Sverige jagar inte.
Så det finns hopp om en bättre fredligare värld.
 
Re: Synd att vi inte får jaga med båge !!

jonken; sa:
Tänk vilken jaktupplevelse !
Filmen visade kanske inte riktigt det jag tänker på när jag tänker bågjakt. Men tänk om du är så mycket jägare att du kan smyga innom 20 meter, få fritt skottfält och lyckas spänna och släppa utan att bytet märker det så måste det vara total jaktupplevelse....

Kanske en dum fråga...
Vad hindrar att man samma sak med ett kulvapen? Man måste kunna smyga lika bra med ett gevär som med en pilbåge. Om det är den upplevelsen man är ute efter.
Eller har jag missat något?

/Ola
 
rolfs; sa:
Jag tror att anledningen till att en del är ute i skogen och leker med vapen beror på att evulotionen har nått olika långt hos olika människor.
97% av befolkningen i Sverige jagar inte.
Så det finns hopp om en bättre fredligare värld.

97 % av befolkningen i Sverige är helt nöjda med att djur plågas ett helt liv och sedan slaktas på löpande band för att bli kattmat. Är det det som du kallar evolution? Fredligare värld, mitt arsle.

Om du på fullaste allvar tycker att det är mer civilicerat att odla kycklingar, grisar och kor på det sätt vi gör så vill jag nog tusen gånger hellre vara en grottmänniska.

Till och med pilbågsjakt är ju mer civilicerat än "modern" djurhållning.
 
Nordesjö; sa:
rolfs; sa:
Jag tror att anledningen till att en del är ute i skogen och leker med vapen beror på att evulotionen har nått olika långt hos olika människor.
97% av befolkningen i Sverige jagar inte.
Så det finns hopp om en bättre fredligare värld.

97 % av befolkningen i Sverige är helt nöjda med att djur plågas ett helt liv och sedan slaktas på löpande band för att bli kattmat. Är det det som du kallar evolution? Fredligare värld, mitt arsle.

Om du på fullaste allvar tycker att det är mer civilicerat att odla kycklingar, grisar och kor på det sätt vi gör så vill jag nog tusen gånger hellre vara en grottmänniska.

Till och med pilbågsjakt är ju mer civilicerat än "modern" djurhållning.
Nämde jag något om djurhållning?....
 
rolfs; sa:
Nämde jag något om djurhållning?....

Nej, det var det jag som gjorde.
Du insinuerade att 97 % av befolkningen var högre stående varelser därför att de inte jagade, vilket ju knappast kan vara fallet eftersom de istället låter andra människor döda djuren de äter på ett betydligt fulare sätt.

Men att låta andra göra skitjobbet medan man själv blundar kan ju i och för sig vara höjden av civilisation.

Fast den civiliseringen har ju ganska lite (eller inget) med fredlighet att göra.
Jag är som sagt hellre stenåldersman.

(Jag kanske ska påpeka att jag inte är jägare)
[Ändrat av Nordesjö 2004-11-12 kl 12:52]
 
Du har inte missat något Ola.

Ok, upplevelsen kanske är annorlunda. Men, att få fälla en älg med båge skulle før mig slå de älgar jag skjutit med bøssan kanske med undantag från den førsta när jag var femton. Häftigt i alla fall om man fick släppa en tyst pil och visuellt få følja den ända fram till målet och träffen. Man skulle hinna njuta mer av skottet från bågen än från bøssan. Kulan går ju så fort och "river" sønder naturen och tystnaden. Ett jä..... pip i øronen har man en stund också.
[Ändrat av jonken 2004-11-12 kl 13:07]
 
Inget märkligt alls i att Jonken vill njuta maximalt av sin jakt. All jakt är nöjjesjakt!
Och jag ser inget fel i det. I alla fall inte så länge man tar tillvara köttet på ett vettigt sätt, så att nöjjet samtidigt bidrar till några färre plågade grisar i kyldisken.

Den som påstår att han jagar främst för naturvården, för att minska betesskadorna på skogen eller för att minska trafikolyckorna, tror jag i nio av tio fall är en stor hycklare. Fråga honom om han inte skulle kunna stanna hemma på sofflocket i stället, och ta de pengar han satsar på jakten till att betala någon att göra samma sak, så får du se..

/Per
 
fson; sa:
Inget märkligt alls i att Jonken vill njuta maximalt av sin jakt. All jakt är nöjjesjakt!

Det är därför vi reglerar den. Fick nöjesjägarna bestämma skulle de börja med bågjakt, skarjakt och jakt medelst fångstgrop i samma stund vi gav dem beslutanderätten. Vad som än driver jägare är oväsentligt. De ska vara fullständigt nöjda med de kvoter vi andra tillåter dem skörda pga naturvårdande motiv.
 
Nordesjö; sa:
97 % av befolkningen i Sverige är helt nöjda med att djur plågas ett helt liv och sedan slaktas på löpande band för att bli kattmat. Är det det som du kallar evolution? Fredligare värld, mitt arsle.
Till och med pilbågsjakt är ju mer civilicerat än "modern" djurhållning.

Problemet med den industriella matproduktionen är att den har som syfte att föda mänskligheten. Det är självklart ett dilemma på det sätt vilket vi föder upp och tillvaratar djur i köttproduktion, men det har inget med jakt att göra.
Jakten i dagens samhälle är totalt frikopplad från vår egen arts överlevnad. Det är som påpekas ovan endast ett nöje och ska behandlas därefter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
waltruz Nybörjare vill komma ut. inget skott/köttanspråk. (Borås/GBG) Jakt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.