Älgjägare dödad av björn

Re: Re: Otroligt agressiv?

FJansson; sa:
Vad är det som är så farligt? Så farligt det kan bli? Om de tycker att det är så farligt så borde de överlåtit avrättningen av björnen till någon annan.
Jag begriper inte hur det kan vara mer än lite farligt. Det är ju ändå två vana jägare med , kunskap eller? Mest farligt var det utan tvekan för björnen.


/F

ursäktar.. jag är en enkel arbetarpäjk utan fina akademiska poäng från huvfudstaden, så jag fattar inte riktigt vad du fiskar efter?.. Har du lust att utveckla vart du ville komma?
 
Re: Re: Re: Otroligt agressiv?

-Patric-; sa:
FJansson; sa:
Vad är det som är så farligt? Så farligt det kan bli? Om de tycker att det är så farligt så borde de överlåtit avrättningen av björnen till någon annan.
Jag begriper inte hur det kan vara mer än lite farligt. Det är ju ändå två vana jägare med , kunskap eller? Mest farligt var det utan tvekan för björnen.


/F

ursäktar.. jag är en enkel arbetarpäjk utan fina akademiska poäng från huvfudstaden, så jag fattar inte riktigt vad du fiskar efter?.. Har du lust att utveckla vart du ville komma?

Jag menar att det är något fjantigt av två män med höjda gevär att påstå att det var så "farligt det kan bli". Men det är möjligt att de inte alls sagt så, det stod ju i aftonbladet.

Var egentligen ett onödigt inlägg av mig, jag råkade bara reta mig på överdriften i artikeln.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,549750,00.html

/F
 
Jag tältade i skogen utanför Jokkmokk och såg polis helikoptern flyga över mig. Såg även bandvagen som levererade nallen till Ájtte museet. Enligt vad som sägs i dessa rapporter från jägare, bärplockare och andra som färdas i skogen så är det väldigt många nallar i denna trakt. Jag hade en trangiakastrull med matrester utanför tältet. Och mitt enda vapen var min björk-vadringsstav som dessutom stod lutat mot en tall utanför. Men inte blev jag attackerad av någon mördarbest. Så till er som blir rädda av sådana här händelser. Vi frilufsare behöver inte vara rädda. Vi uppfattas inte som ett hot av pälsmannen så han går förbi oss.

MVH
/Patrik
 
Skönt med sådana säkra bevis. Själv stod jag mitt i gatan häromdan och pratade i mobiltelefon och inte kom det någon bil och körde på mig inte. Att uppehålla sig på gator är med andra ord helt ofarligt, tvärtemot vad vissa inskränkta typer påstår. :/


Leif...
 
Re: Intervjun i aktuellt, eller om det var rapport.

A.S.; sa:
Jag blev lite upprörd när jag igår ikväll såg på aktuellt.

De intervjuade dem här jägarna som fick i uppdrag att döda björnen. Så, då står dem och tittar in i kameran och berättar hur det gick till. Och här kommer det som irriterade mig. När de frågar den ene jägaren hur det gick till så berättar han detaljerat, ungefär:

"Ja, jag fick iväg ett skott som träffade precis rätt och gjorde att björnen föll direkt. Sedan avlossade min polare alla sina skott för att vara på den säkra sidan. Ja, han sköt då ytterligare 20 skott i björnen för att vara säker på att han dog."

Sen, kommer det som upprörde mig. När han är klar med sin lilla berättelse så lägger han på sig en sån jäkla hånflin över hela ansiktet! En flin som skriker ut vilken stolthet han egentligen känner över att ha fått vara med om det här, att avrätta en björn och pumpa i han 20 skott. Jag menar, VAD ÄR DET SOM ÄR SÅ ROLIGT? Är det kul att en man har dött och hans barn blir utan sin pappa? Är det så kul att få avrätta en björn som agerade på ren instinkt? Nej, jag skulle inte tro det. Så sluta flina!

/

Inte var det 20 skott....
För enligt NSD och Norrbottens kuriren hade de två jägarna skjutit 3 + 4 skott tillsammans och det blir inte 20 skott, det blir 7.

Det jag kan tänka mig hans leende inne bar var att efter en påfrestande jakt, på tyvärr en skadad björn som var agresiv, så kan man inte vara säker på hur björnen agerar även fast en hund har ståndskall på björnen.
att han tyckte det var skönt att det hela var över och fick pusta ut.
 
Han sa att det var ca 20 skott. Det är inget jag hittar på. Sen vet jag inte vad tidningarna i norrbotten skriver.

Ja, det är kul att se hur ett leende tolkas av jägare! Konstigt att ni alltid målar upp en vackrare bild av er själva.

/
 
bogart; sa:
Skönt med sådana säkra bevis. Själv stod jag mitt i gatan häromdan och pratade i mobiltelefon och inte kom det någon bil och körde på mig inte. Att uppehålla sig på gator är med andra ord helt ofarligt, tvärtemot vad vissa inskränkta typer påstår. :/


Leif...
Taktiken är rätt, men tillfället fel. Pladder i mobiltelefonen lär skydda dig bättre i björnskogen än i trafiken.

Raskesven
 
Re: Intervjun i aktuellt, eller om det var rapport.

A.S.; sa:
.....
Sen, kommer det som upprörde mig. När han är klar med sin lilla berättelse så lägger han på sig en sån jäkla hånflin över hela ansiktet! En flin som skriker ut vilken stolthet han egentligen känner över att ha fått vara med om det här, att avrätta en björn och pumpa i han 20 skott. Jag menar, VAD ÄR DET SOM ÄR SÅ ROLIGT? Är det kul att en man har dött och hans barn blir utan sin pappa? Är det så kul att få avrätta en björn som agerade på ren instinkt? Nej, jag skulle inte tro det. Så sluta flina!

/
Jag kan naturligtvis ha helt fel. Men jag tolkade leendet som lätt överseende gentemot kamraten, som tömde bössan i björnen.

Raskesven
 
A.S.; sa:
Han sa att det var ca 20 skott. Det är inget jag hittar på. Sen vet jag inte vad tidningarna i norrbotten skriver.

Ja, det är kul att se hur ett leende tolkas av jägare! Konstigt att ni alltid målar upp en vackrare bild av er själva.

/

Jag har för mig att jag såg samma intervju som du. Men vad jag kommer ihåg så sa dom att dom avlossade sju skott. Och vad jag minns så såg jag inget hånflin.
Jo det är ju kul att se hu olika folk kan tolka ett leende både jägare och icke jägare...
(jag jagar inte och har inte jagat förr heller)
(det enda stället jag sett nått om 20 skott var intervjun där någon var upprörd över att polisen lämnade den avlidne på platsen över natten. han tyckte att dom kunde "pumpat" björnen med 20 skott)
[Ändrat av olarantala 2004-10-20 kl 16:48]
 
Jag vet inget längre.

Vi tolkar saker å ting olika, och jag kanske har fel. Vem vet?
Nu drar jag mig undan och börjar prata om trevligare saker. Känns som att det har varit mycket snack om tråkigare saker den här senaste veckan. Alltså, död jägare, troll som vandaliserar vårt forum, död björn etc etc. Nej, nu får vi hitta något gladare att prata om.

Hej
 
A.S.; sa:
Jag vet inget längre.

Vi tolkar saker å ting olika, och jag kanske har fel. Vem vet?
Nu drar jag mig undan och börjar prata om trevligare saker. Känns som att det har varit mycket snack om tråkigare saker den här senaste veckan. Alltså, död jägare, troll som vandaliserar vårt forum, död björn etc etc. Nej, nu får vi hitta något gladare att prata om.

Hej

Se och döm själva...
http://svt.se/content/1/c6/27/12/77/jagare18.ram
 
Re: Re: Re: Re: Även björnar blir förbanande

SnowRider; sa:
crazy; sa:
Det är ju helt självklart att jägaren inte blev lite sugen på en fin liten björntrofé som han kunde spatsera runt i Jokmokk med?
Det betvivlar jag starkt på att det var den anledningen.
Detta p.g.a. att björn jakten är avlyst sedan någon vecka för att kvoten för skjutna björnar i norrbotten är fylld.

Så inte skjöt han för att få en björn trofé.

Det tror inte jag heller. Men å andra sidan uttalar jag mig inte säkert om saken som den som jag tilltalade. Jägare jagar av olika orsaker. Många vill ha en trofé som kompleterar stadsjeepen med som penisförlängare. Ganska tragiskt. Förstår inte hur man kan ha en död älg hängandes på väggen. Är det tufft eller? Men detta är en sidodiskussion.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Kommunpolitiker sköt järv - trodde det var björn Jakt 55
honkydory "Skadskjuten björn till angrepp!" Jakt 72
grodanbolle Björn vs Jägare Jakt 48
KLAGER Ytterligare en Björn väckt Jakt 64
bengtjohansson Björn igen... Jakt 52
KLAGER Ytterligare en incident med jägare och björn Jakt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...