Älgjägare dödad av björn

Jag har för mig att jag läst nånstans att amerikaner inte jagar med löshund på samma sätt som här i Norden, björnkontakterna blir därmed annorlunda, men det är som sagt ett vagt minne ur nån tidning.
Däremot tycker jag man kan läsa om problemen med de urbaniserade björnar som härjar i soptunnor lite då och då.

För tio år sedan tog min morbror videokameran och kastade sig i bilen, allt för att åka och filma ett björnspår över en väg i vårleran.
Nu är det knappt nån som bryr sig när man får höra att nån sett en björn. Visst har björnstammen ökat, det kan man nog konstatera utan forskarrapporter, frågan är hur mycket den har ökat.

/BAX
 
Re: Re: antalet björnar

mille; sa:
I första hand är det mängden jägare i markerna som när de är trängda skadskjuter björnen.

/Mille

Oj, lika mycket som jägarna anses ha förutfatted och vinklade mening om rovdjur, så har vi icke jägare en nyanserad bild av denna grönklädda (och ibland berusade) grupp människor som ger sig ut i naturen pangar på allt som rör sig oavsett om der är björnar,vargar, bärplockare eller jaktlagskollegor.

Nej, jag tillskriver inte dig Mille att ha sådana åsikter men en del av kommentarena i denna och andra disskusioner ger ibland en sådan bild.

Utan att ha något som vetenskaplingt belägg tar jag mig friheten att påstå att de flesta jägare är jordnära och naturintreserade personer som hellre har ett intresse av en god viltvård än ett vilt skjutande omkring sig.

Olyckan är främst tragisk för familjen till den bortgågna.

Att björnen INTE är en STOR fara ens för människan i björnnära områden tror jag de flesta inser. Att björnstammens (likaväl som vargstammens) utbredning och att eventuella risker/konsekvenser bör beaktas borde vara lika självklart.

Magnus
 
Re: Re: Re: antalet björnar

MW; sa:
Oj, lika mycket som jägarna anses ha förutfatted och vinklade mening om rovdjur, så har vi icke jägare en nyanserad bild av denna grönklädda (och ibland berusade) grupp människor som ger sig ut i naturen pangar på allt som rör sig oavsett om der är björnar,vargar, bärplockare eller jaktlagskollegor.

Ja, visst är de tacksamma att ha ogrundade åsikter om. Skämt åsido, min poäng var att man genom att agera rationellt (i någon mening) i en trängd situation och försvarar sig med det vapen man har i själva verket utsätter sig för en än större risk.

Usch ja, tragiken är enorm för den drabbade familjen. Man orkar inte ens tänka på det.

/Mille
 
Re: Re: Re: Re: antalet björnar

mille; sa:
Ja, visst är de tacksamma att ha ogrundade åsikter om. Skämt åsido, min poäng var att man genom att agera rationellt (i någon mening) i en trängd situation och försvarar sig med det vapen man har i själva verket utsätter sig för en än större risk.
/Mille

Undar om vapen i självförsvar är så rationellt. Med risk för att avvika för mycket från tråden tycker jag ändå att man kan hänvisa till brutaliseringen i samhället. När man blir fysisk angripen (och rädd) händer mycket konstigheter i skallen och kroppen. Ett rationellt beteende är inte att förvänta. Ett vapen förbättrar som du säger inte alltid situationen.

Magnus
 
När vi var i Alaska och vandrade stötte vi på ett antal björnar. Alla de som upptäckte oss stack iväg omgående. De flesta björnar vi såg var honor med ungar. Där var dock en hona som kom ganska nära oss och vårt tält, vi avlägsna oss dock och så även honan tillslut. Vi hade en burk, av den lilla modellen, pepparsprej med oss. Det fanns en större modell man kunde hänga på t.ex. ryggsäckens bärremmar. Skall man använda sprej bör man se till att man har vinden i ryggen, annars blir det nog ganska jobbigt:) Det bästa tipset är nog att man gör sig hörd. Har man hund kan man sätta en liten klocka på den.

/mattias
 
Re: Re: Även björnar blir förbanande

_Erik_; sa:
Alltså jägaren jagade inte björn så han sköt givetvis INTE annat än i nödvärn. Anledningen till att jägare är överrepresenterade är att dom färdas tyst genom markerna till skillnad från frilutfsnissar som har mer ljud för sig. Björnar kan vara aggresiva om man överraskar dom, hör dom människor på långt håll så försvinner dom obemärkt.

Björnen vaktar tydligen kroppen just nu och man har inte kunnat närma sig kroppen ännu.

Åfan så vi har någon här som tagit över efter Saida. Det är ju helt självklart att jägaren inte blev lite sugen på en fin liten björntrofé som han kunde spatsera runt i Jokmokk med?

Sen tycker jag inte att jägare är så tysta när de kommer med en skällandes hund (kanske bara jag som råkat ur för det) men nu tillhör jag de frilufsnissar som inte går omkring och vrålar i naturen.

Rent spontant kände jag att de skulle lämna björnen ifred för i helvete. Om björnen inte hade varit skadeskjuten? Hade det då inneburir att man automatiskt avlivat björnen åndå?

[Ändrat av crazy 2004-10-19 kl 18:18]
 
Re: Björnskrämmor

Duracellkaninen; sa:
I Alaska använder de sig av sprayburk med (stark) peppar spray, vilken skall ha stor effekt på kort håll.

Men vid ett överraskande möte med björn på nära håll, som i det här fallet, är det nog svårt att få fram den i tid. Det kräver också sina nerver att vänta tills björnen är nära nog.

Kalle Brösth kan nog upplysa oss, men jag har för mig att den typen av spray är förbjuden i Sverige.

Pepparspray finns att köpa och är lagligt. Men jag skulle nog köpa det för att använda på människa och inte på Nalle.
 
BAX; sa:
.....
I helgen smög min kompis på ett ståndskall på vad han trodde var en älg. Det var en björn som just gått i ide, när min kompis insåg detta började han backa, men björnen hörde honom och rusade ut ur idet. Historien slutade dock utan blodspillan.

/BAX
Kom igen nu. Hur avlöpte mötet? Drog sig din kompis undan medan björnen stannade vid idet, sprang björnen iväg eller vad?

Raskesven
 
I Alaskas skogar...

... är det en självklarhet för alla som inte jagar att föra (o-)ljud när man går omkring. Man kan använda ringklockor, klappa i händerna eller sjunga. Ofta är man ändå beväpnad för säkerhets skull, vilket främst kommer av den stora koncentrationen björnar samt att den nordamerikaspecifika arten svartbjörn kan vara aggressiv. Den kan också ibland uppfatta en människa som ett byte, vilket brun-/grizzlybjörn inte gör. Det är också självklarheter att inte laga mat vid tältet, att inte använda starka dofter, att hänga upp maten i träd en bra bit från tältet och att vara noga med lägerplaceringar etc.

Under våra paddlingsfärder hade vi med ett pumphagelgevär i kaliber 12, laddat med slugs, och några burkar pepparspray att använda vid självförsvar på extremt kort håll. Ett sluggevär eller en grov revolver är mycket mer användbart än ett typiskt höghastighetsvapen för korthålls självförsvar, inom 10 meter, då man kräver både stor rörelsemängd och -energi för att förstöra tillräckligt mycket vävnad på kort tid för att björnen ska falla. Behöver jag nämna att de björnar vi såg antingen sprang iväg eller bara lufsade vidare när de såg oss?

Vår "guide", en naturfilmare som gjort tolv resor till Alaskas vildmarker, har aldrig behövt använda varken pepparspray eller vapen mot björnar. I samtliga björnmöten han upplevt har björnen dragit sig undan efter en mer eller mindre lång period av att nyfiket försöka identifiera människan.

Ofta får man björnar som kommer in i samhällen, välter soptunnor eller snyltar nergrävd mat. Det vanligaste är då att söva björnen och flytta den med helikopter. Björnar som anfallit människor försöker man istället avliva.

Någon nämnde isbjörnar... de är ju lite speciella då de faktiskt ser människan (och allt annat som rör sig) som mat. Tur att de vistas i glesbefolkade områden. :)

/P
 
Re: Re: Re: Även björnar blir förbanande

crazy; sa:
Det är ju helt självklart att jägaren inte blev lite sugen på en fin liten björntrofé som han kunde spatsera runt i Jokmokk med?
Det betvivlar jag starkt på att det var den anledningen.
Detta p.g.a. att björn jakten är avlyst sedan någon vecka för att kvoten för skjutna björnar i norrbotten är fylld.

Så inte skjöt han för att få en björn trofé.
 
Re: Re: Re: Re: Även björnar blir förbanande

SnowRider; sa:
crazy; sa:
Det är ju helt självklart att jägaren inte blev lite sugen på en fin liten björntrofé som han kunde spatsera runt i Jokmokk med?
Det betvivlar jag starkt på att det var den anledningen.
Detta p.g.a. att björn jakten är avlyst sedan någon vecka för att kvoten för skjutna björnar i norrbotten är fylld.

Så inte skjöt han för att få en björn trofé.

Och det är förbjudet att skjuta vargar men det hindrar inte vissa!

/
 
Re: Re: Re: Även björnar blir förbanande

crazy; sa:
_Erik_; sa:
Alltså jägaren jagade inte björn så han sköt givetvis INTE annat än i nödvärn. Anledningen till att jägare är överrepresenterade är att dom färdas tyst genom markerna till skillnad från frilutfsnissar som har mer ljud för sig. Björnar kan vara aggresiva om man överraskar dom, hör dom människor på långt håll så försvinner dom obemärkt.

Björnen vaktar tydligen kroppen just nu och man har inte kunnat närma sig kroppen ännu.

Åfan så vi har någon här som tagit över efter Saida. Det är ju helt självklart att jägaren inte blev lite sugen på en fin liten björntrofé som han kunde spatsera runt i Jokmokk med?

Sen tycker jag inte att jägare är så tysta när de kommer med en skällandes hund (kanske bara jag som råkat ur för det) men nu tillhör jag de frilufsnissar som inte går omkring och vrålar i naturen.

Rent spontant kände jag att de skulle lämna björnen ifred för i helvete. Om björnen inte hade varit skadeskjuten? Hade det då inneburir att man automatiskt avlivat björnen åndå?

[Ändrat av crazy 2004-10-19 kl 18:18]


Ha ha ha, är du dum på riktigt?

Han sköt inte på björnen annat än i nödvärn eftersom han då hade begått jaktbrott. Licenskvoten för björn var fylld i området. Han jagade ju älg och var inte ute efter att leta björn. Alltså lämnade han för helvete björnen ifred för att citera dig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Kommunpolitiker sköt järv - trodde det var björn Jakt 55
honkydory "Skadskjuten björn till angrepp!" Jakt 72
grodanbolle Björn vs Jägare Jakt 48
KLAGER Ytterligare en Björn väckt Jakt 64
bengtjohansson Björn igen... Jakt 52
KLAGER Ytterligare en incident med jägare och björn Jakt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.