Älgjägare dödad av björn

Även björnar blir förbanande

när någon skjuter eller biter dem. Därför är jägare synnerligen överrepresenterade vid björn-attacker.

Kalle Brösth är ju Utsidan-medlem, så det kanske kommer några rader om det, men jag anar att det är roligare att skriva om sådant som har lyckligt slut.

Skulle inte bli förvånad om det leder till eftersök av skadskjuten björn - för i så fall är Nalle jävligt purken.
 
Shit! Då har björnen dödat två människor på ungefär lika många hundra år.

Hur många har samtidigt dött av getingar, fästingar, hästar eller älgar? :)

Retorik åsido, jag tror att vi kommer att få höra om fler olyckliga björnmöten, eftersom det ju finns en hel del björnar där det finns en hel del folk (till exempel i Dalarna).
Det finns ju betydligt fler skäl att vara rädd för björn än att vara rädd för till exempel varg. Trots det finns det såklart viktigare saker att vara rädd för.


[Ändrat av Nordesjö 2004-10-18 kl 16:02]
 
Det kommer nog att ta några dagar att konstatera om det verkligen är en björn som dödat honom, eller om det varit björn där efteråt.

Det står inget om vad som hände med hunden. Även om det är mycket stora områden tycker jag att det är konstigt att det tog så lång tid att hitta honom, när man har hundar närvarande.

Sedan skulle jag gärna vilja ha samma "EXTRA" rubrik för varje männsika som dödas av djur (vilda som tama) i Sverige. Men av någon anledning blir det bara sådana rubriker om det är rovdjur eller hundar inblandade.
 
Re: Även björnar blir förbanande

Duracellkaninen; sa:
när någon skjuter eller biter dem. Därför är jägare synnerligen överrepresenterade vid björn-attacker.

Kalle Brösth är ju Utsidan-medlem, så det kanske kommer några rader om det, men jag anar att det är roligare att skriva om sådant som har lyckligt slut.

Skulle inte bli förvånad om det leder till eftersök av skadskjuten björn - för i så fall är Nalle jävligt purken.

Alltså jägaren jagade inte björn så han sköt givetvis INTE annat än i nödvärn. Anledningen till att jägare är överrepresenterade är att dom färdas tyst genom markerna till skillnad från frilutfsnissar som har mer ljud för sig. Björnar kan vara aggresiva om man överraskar dom, hör dom människor på långt håll så försvinner dom obemärkt.

Björnen vaktar tydligen kroppen just nu och man har inte kunnat närma sig kroppen ännu.
 
KLAGER; sa:
Sedan skulle jag gärna vilja ha samma "EXTRA" rubrik för varje männsika som dödas av djur (vilda som tama) i Sverige. Men av någon anledning blir det bara sådana rubriker om det är rovdjur eller hundar inblandade.

Jag förstår inte riktigt vad du menar?
Men det kanske bara är jag?

Men, ja ja nu blommar väl rovdjurdebatten upp igen. Det ytterst tråkiga som har inträffat kommer väl antagligen att bli ännu ett startskott för en hetsjakt på dem ondskefulla djuren som hemsöker våra dyrbara skogar. Eller hur? Nej, nu hoppas jag att detta inte gör att all medias uppmärksamhet återigen riktas mot att gräva upp minsta lilla skit som rovdjuren har stått för.

/
 
Aftonbladet

Citat ur Aftonbladet:

"– Han var en mycket erfaren jägare, hade jagat sedan han var liten. Det här visar hur farligt det är med björnen."

Vad visar vad? 102 år sedan sist är väl inte så farligt. Ungefär som att få ett flygplan i huvudet när man sitter i bästa TV-soffan?
 
Re: Re: Även björnar blir förbanande

_Erik_; sa:
Alltså jägaren jagade inte björn så han sköt givetvis INTE annat än i nödvärn.

Nu är han ju död så det är svårt att fråga honom. Men Det vore intressant att veta om han skjutit björnen, och vad som föregått detta. Att han skjutit i nödvärn får stå för dig. Jag är inte lika säker som du på att han givetvis inte skjutit i annat än nödvärn.

Definitionen av nödvärn kan tex variera mellan honom och andra. Han kan också ha fått en totalknäpp och attackerat björnen, eller så kan björnen ha fått en totalknäpp.

Poängen är. Vi VET inte.

mvh Christian
 
Re: Aftonbladet

Buda; sa:
Citat ur Aftonbladet:

"– Han var en mycket erfaren jägare, hade jagat sedan han var liten. Det här visar hur farligt det är med björnen."

Vad visar vad? 102 år sedan sist är väl inte så farligt. Ungefär som att få ett flygplan i huvudet när man sitter i bästa TV-soffan?

Du har rätt. Aftonbladet/citatkällan verkar förväxla två saker: (1) hur farliga björnar är för folk i allmänhet, och (2) hur farliga björnar är om man råkar i slagsmål med dem.

Som sagt lär ju jägare vara väldigt överrepresenterade i björnincidentstatistiken just pga deras smygande.
 
När björnar attackerar människor handlar det till 95% om skenattacker. Alltså björnen vill skrämmas och kommer vända någon halvmeter från offret eller knuffa omkull människan för att sedan inte göra mera skada. Men få personer har nog i praktiken sinnesnärvaro nog att inte skjuta mot björnen om man har vapen med sig och hoppas på att anfallet inte tillhör dom allvarliga 5 procenten.

Då mannen inte jagade björn utan älg så har han med största sannolikhet inte skjutit mot björnen utan att han fruktat för sitt eget eller sin hunds liv.
Det händer ofta att hundar som stöter på björn i skogen blir rädda och springer tillbaka till sin hundförare. Då följer ofta björnen efter för att skrämma bort hunden. Vad som sedan händer kan man bara spekulera i.
 
Björnar

Som någon skrev så är jag utsidan medlem och har alltså varit synnerligen inblandad i denna tragiska händelse idag.
Som framgår här så finns det ju en del "experter" som vet och kan det mesta.
Eftersom jag är jägare också och fd engagerad i bla Jägareförbundet så anser jag mig veta en hel del om björnar och jakt och dessutom en del om eftersök av både männsikor och djur.

Någon tyckte att det tagit så lång tid att hitta den förolyckade. Svaret är han själv inne på..... detta ÄR vildmark, mycket svår och eländig terräng. Trots att hundpatruller lyftes ut med hkp så tog det den tid det tog. Att hitta en jägare som försvinner under jakt är svårt då han naturligt rör sig runt om i området. Har han dessutom en hund som han kanske följer av olika anledningar är det svårt att i efterhand försöka tänka ut ev rörelsemönster osv.
När väl polisens hundar fick upp ett spår tog det bara några timmar innan man spårat ikapp honom...... MYCKET strongt arbete av en rutinerad hund och hundförare. Kanske svårt att uppskatta för en oinvigd.

vad som hänt på platsen skall vi försöka reda ut i efterhand genom spår i terrängen, skador på männsika och djur osv..... liknar i det fallet en vanlig brottsutredning.

I dagsläget finns många olika teorier om vad som hänt, även bland de insatta. Att det oftast är jägare som stöter ihop med björn är synnerligen logiskt.
Jägaren med hund, rör sig tyst och mot vinden. Överaskningsmomentet blir stort då man stöter på ett vilt. Dessutom så är det ofta hunden som ställer till det, ofast då pga av att de är för veka och blir rädd, söker skydd hos husse osv.
Att vi kommer att få uppleva fler och fler tragiska händelser i sb med björnkontakter är jag säker på. Att det från vissa håll påpekas att det inte hänt på över 100 år att en männsika blivit dödad är inte heller så konstigt för när hade vi så här stor björnstam senast, när var risken att stöta ihop med en björn så här stor, eller varför inte chansen att få se en björn så här stor. Björnstammen har ju fördubblats många gånger de senast hundra åren.
Det sorgliga är ju att det har de 1000-tals jägarna som är ute hela höstarna vetat länge, men tyvärr har vissa ansvariga hävdat att jägarna har fel och istället trott och förlitat sig på sina egna forskningsrapporter...... hur nu dessa tagits fram.
Vi lär få återkomma i ämnet.
 
Mera björnar

glömde........ Björnar ÄR farliga djur och vi skall inte underskatta dem. De är också mycket nyckfulla och kan reagera precis hur som helst i mötet med en människa, det finns många händleser som styrker detta. Människan är dessutom i det fallet alltid tvåa.
Det finns ingen anledning att försöka lära männsikor att björnattackerna är bara skenattacker. Finns ingen anledning att riskera livet för att "bevara" ett djur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Kommunpolitiker sköt järv - trodde det var björn Jakt 55
honkydory "Skadskjuten björn till angrepp!" Jakt 72
grodanbolle Björn vs Jägare Jakt 48
KLAGER Ytterligare en Björn väckt Jakt 64
bengtjohansson Björn igen... Jakt 52
KLAGER Ytterligare en incident med jägare och björn Jakt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.