F1 eller S1 det är frågan

OM man nu TVUNGET måste ha en kniv som funkar vid trädfällning och klyvning så måste man gå upp en nivå från fjollknivarna till riktiga grejer, Georg är på rätt väg men han kommer inte fram!!

En riktig khukuri är svaret på alla era frågor och våta drömmar.. Kniven som kan ersätta en motorsåg..

Jungle.JPG


Nu snackar vi inte några hobbex-kopior utan äkta khukuri från Nepal.. http://www.thekhukurihouse.com/

Duger det åt Gurk-killarna så duger det åt dig!!
 
Re: Re: Re: Mitt tips.

sachsaren; sa:
Det handlar om att ha möjligheten.

Jag har hellre möjligheten att dra upp korken ur vinflaskan, peta tänderna, dra ur stickor med pincetten eller dra åt en skruv på glasögonen.

Jag har sett en kille demontera en mobiltelefon med en morakniv. Undrar om han hade varit gladast över en F1 eller en klassisk Victorinox? (Det var en scoutledare, ute på segelhajk, ingen yuppie inne i stan.)

Min fara har alltid hylsnyckelsatsen och verktygslådan med sig i bilen på semestern.... Inte för att kunna meka bil utan för att om det är nåt som behöver fixas vill han ha riktiga verktyg.
 
"funkar vid trädfällning och klyvning"..

..var det inte kapning av struphuvuden?

Kan ingen saxa över hela den här tråden till slutet på "dyra knivar" så får den fortsätta leva.

/BAX
 
Re: Re: Re: Re: Mitt tips.

nermander; sa:
Min far har alltid hylsnyckelsatsen och verktygslådan med sig i bilen på semestern.... Inte för att kunna meka bil utan för att om det är nåt som behöver fixas vill han ha riktiga verktyg.

Tusan vad mina skånska kompisar skrattade åt mig när jag hade med mig yxan på motorcykelsemestern, loosers, dom fattar ju ingenting..

;)
/BAX
 
Re: Re: Re: Re: Mitt tips.

nermander; sa:
Jag har hellre möjligheten att dra upp korken ur vinflaskan, peta tänderna, dra ur stickor med pincetten eller dra åt en skruv på glasögonen.

Finns det förresten nåt multiverktyg med korkskruv, pincett, sax och tång? Det skulle vara fint.
Som det är nu måste jag ju nästan ha med mig både Victorinox OCH Gerber Multiplier...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Mitt tips.

Nordesjö; sa:
Finns det förresten nåt multiverktyg med korkskruv, pincett, sax och tång? Det skulle vara fint.
Som det är nu måste jag ju nästan ha med mig både Victorinox OCH Gerber Multiplier...

Om du skulle kunna tänka dig att ha en pincett i neccesären i stället för i multiverktyget så finns ju Leatherman Juice CS4, som har allt det andra du vill!

/ Nicke
 
-Patric-; sa:
OM man nu TVUNGET måste ha en kniv som funkar vid trädfällning och klyvning så måste man gå upp en nivå från fjollknivarna till riktiga grejer, Georg är på rätt väg men han kommer inte fram!!

En riktig khukuri är svaret på alla era frågor och våta drömmar.. Kniven som kan ersätta en motorsåg..

Nu snackar vi inte några hobbex-kopior utan äkta khukuri från Nepal.. http://www.thekhukurihouse.com/

Duger det åt Gurk-killarna så duger det åt dig!!

...men hur i hela friden tar du dig genom ett trådstängsel men en sådan där löjlig gurka? ;)
Tänker du gräva en tunnel med den, eller?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mitt tips.

Niklas L; sa:
Om du skulle kunna tänka dig att ha en pincett i neccesären i stället för i multiverktyget så finns ju Leatherman Juice CS4, som har allt det andra du vill!

Precis - Juicen är nog det bästa alternativet!
Men det skulle ju vara trevligt med en pincett i paketet; den där pricken över I:t som gör det värt att betala en tusing för en pryl som man egentligen redan har.
Men jag kan ju köpa en åt fästmön. Hon blir nog jätteglad :)
 
Välj varken eller.

Hej,

Har haft 3 F1:eek:r. Det är egentligen en bra kniv. Den har rätt storlek för allmänt friluftsliv, är skön, har bra grepp och ser tuff ut. Anlednigen till att jag är inne på min 3:e är stålet. Fällkniven har valt ett mycket hårt stål vilket innebär att den håller skärpan länge. Vilket är bra. Mindre bra är att det innebär att den blir mycket skör. På den första kniven lossnade en bit stor som en halv tiokrona när jag skar av en 10 mm tjock kvist (vintertid). Den andra giv tvärt av på mitten då jag sommartid splintade ved (rätt ord? - klöv vedträn med kniv och ett annat vedträ för att få stickor). Hade en mycket lång diskussion med den ansvarige på Fällkniven som förklarade att kniven inte var avsedd för sådant "övervåld" (citat!) - i min värld den kanske vanligaste användningen för en kniv. Eftersom F1 är utvecklad för piloter har vikt få styra valet av stål med denna trista konsekvens.
F1 lämpar sig alltså för att tälja grillpinnar, skära korv, rensa fisk samt skära snörstumpar. Inte grövre saker än så.
Förrutom den detaljen är F1 den bästa kniv jag haft.

Mvh Daniel
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.