F1 eller S1 det är frågan

En knivig fråga.

Jag har tänkt att inhandla en kniv av märket Fällkniven
och funderar på två modeller F1 eller S1. Jag är ute mycket i naturen, paddlar , fjällvandrar, fiskar.
Är tacksam om någon kan komma med tips, fördelar och nackdelar mellan dom olika knivarna.
 
Svard; sa:
En knivig fråga.

Jag har tänkt att inhandla en kniv av märket Fällkniven
och funderar på två modeller F1 eller S1. Jag är ute mycket i naturen, paddlar , fjällvandrar, fiskar.
Är tacksam om någon kan komma med tips, fördelar och nackdelar mellan dom olika knivarna.
 
Jag har en S1 som jag använt fram och tillbak i snart ett år. Jag tycker den är lite för stor för att kunna använda den till finlir men för liten för att kunna hugga med den. Har dock ingen erfarenhet av F1:an så jag vet inte hur den är.

Men lås dig inte fast vid bara fällknivens knivar. det finns så många andra knivar att välja på också.
 
Svard; sa:
En knivig fråga.

Jag har tänkt att inhandla en kniv av märket Fällkniven
och funderar på två modeller F1 eller S1. Jag är ute mycket i naturen, paddlar , fjällvandrar, fiskar.
Är tacksam om någon kan komma med tips, fördelar och nackdelar mellan dom olika knivarna.

Vill du ha någon av dom för att du tycker att dom e fräcka eller för att dom ska fylla någon form av funktion?

Paddling, ta med en liten kniv + yxa..

Fjällvandrar, vad skall man med kniv på fjället, ta med multitång och spara vikt istället.

Fiske, gud förbjude att fördärva fiske med en sådan kniv, det blir bara färs kvar..

Dom här knivarna är framförallt bra till att öppna blidörrar och konservburkar(rätt dyr burköppnare)..
 
Dyr burköppnare som inte går att tälja med

Håller med Patric.

I de fall man behöver en kniv tycker i alla fall jag att det är bättre att köpa en morakniv för max en hundring istället för att köpa pinkyknivar för flera tusen. Då kan man ju ha med flera stycken utan att öka i vikt eller pengar.

Och om man bestämt måste ha en pinkykniv kanske man ska titta på originalen från Cold Steel Knives (tex SRK) istället för Fällknivens kopior.

Jag tycker att det är lite underligt att ingen har reagerat över att Fällknivens knivar är så på pricken lika Cold Steels - särskilt som Fällkniven slår sig på bröstet över sin noggranna produktuveckling...

csstoreonline_1782_482036

Fällkniven eller Cold Steel?
 
norpan_; sa:
Det här kommer att bli en låååååång tråd!!

/mattias....Mora rules:)

skojar du..hehehe

Kolla här.
Jag måste säga att jag tycker att det är lite M.Ö.P-varning på de här antireflexkillingmotherfuckingknifes.. Näää, vill man satsa på en riktigt cool vildmarkslook så bör man satsa på en riktig lapp-kniv.. Dom kostar mer än ett par tusen men å andra sidan så ser man otroligt "PÅ" ut..
 
Jag får en vision...

Tänk om övrig friluftsutrustning var lika lättvald som knivar...

En kniv som är fullständigt funktionell får man för 50 spänn. Den billigaste S1 kostar typ 1200. Det är 24 gånger dyrare.

Med samma matematik:
Vandringskängor 100 spänn
Tält 250 spänn
Flerbränslekök 54 spänn
Skaljacka 200 spänn
Ryggsäck 150 spänn


Men i valet mellan F1 och S1 skulle jag välja en F1. :)
 
Är man intresserad av knivar så kanske en kniv för en tusing eller 2 är värt pengarna. Det finns folk som köper Hilleberg tält för tusentals kronor trots att det finns billigare alternativ, andra köper dyra skaljackor trots att det finns lika bra jackor till ett billigare alternativ.
Sen finns det Patric som sparar till en kåsa för tisentals kronor, när det finns de i plast för en tia.

Vi har alla olika intressen och prioteringar här i livet och så även i friluftslivet...
 
sajberjohan; sa:
Sen finns det Patric som sparar till en kåsa för tisentals kronor, när det finns de i plast för en tia.

Vi har alla olika intressen och prioteringar här i livet och så även i friluftslivet...

hähä... Nu ska du inte vara dryg! Jag har rätt och ni har fel, det vet alla!
 
-Patric-; sa:
sajberjohan; sa:
Sen finns det Patric som sparar till en kåsa för tisentals kronor, när det finns de i plast för en tia.

Vi har alla olika intressen och prioteringar här i livet och så även i friluftslivet...

hähä... Nu ska du inte vara dryg! Jag har rätt och ni har fel, det vet alla!
Och så har han (-Patric- alltså) mage att tjafsa om att folk slänger ut nån tusenlapp mer på ett Hilleberg eller en Asterix-jacka. På såna prylar rör det ju sig bara om 20-40% överpris, träkåsan (10000/10)x100% = 99900% överpris!

/Håkan

[OK, matten kan te sig märkvärdig, men den är rätt. Jag är ingenjör]
 
Asterixjacka för

sajberjohan; sa:
Det finns folk som köper Hilleberg tält för tusentals kronor trots att det finns billigare alternativ, andra köper dyra skaljackor trots att det finns lika bra jackor till ett billigare alternativ.

Precis vad jag menar - men det är bara det att prisskillnaden inte är lika astronomisk.
Jag skulle bli överlycklig om det fanns Asterix- eller Hillebergalternativ för ett par hundra.
Finns det?

Snarare är det så att Asterixjackor är billiga. Det billigaste alternativet (typ membranplagg från Itab) kostar 700 spänn. Det betyder att det dyraste alternativet för dem som "har andra intressen och prioriteringar" skulle kunna kosta 16800 spänn utan att folk skulle gnälla, om förhållandet var som i knivvärlden.

Hillebergtält för 36000, någon?

PS. Jag har en i det närmaste värdelös Cold Steel SRK (=S1) hemma på vinden, så jag kan i alla fall låtsas veta vad jag pratar om.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.