Slakten i Kaitumdalen! (tjuvjakt)

Re: Ren osv

gerhard53; sa:
.....
Vildren går visst att återinplantera. Skogsvildren inplanteras idag i Finland i vissa områden och stammar av den rasen finns i Ryssland och i Finland. Fjällvildren finns i Norge och på Kolahalvön. Stora delar av sydnorge är idag till för fjällvildrenen och man försöker hålla tamrenen borta från dem.
Se t ex
http://www.villrein.no/hardangerv

Järven är i första hand en asätare men kan naturligtvis ta levande ren. Men det var vargen som försåg järv, fjällräv och örn med kadaver. Vargens positiva betydelse för annat vilt kan aldrig underskattas.

MVH
Rolf
Hur kommer det sig att ex. fjällvildrenen inte automatiskt med tiden succesivt spridit sig tillbaks till Sverige? Beror det på konkurrensen från tamrenen?

Raskesven
 
Här kommer ett försök för att få tråden tillbaka till jakt!

Nu idag med datorer och trådlöst bredband! Hade det inte varit en bra ide att totalförbjuda jakten och istället införa PC-jakt. När man betalar jaktlicens får man automatiskt tillstånd att koppla upp sig vart man vill i skogarna. Jakten föregår genom att man använder sig av ett jakt-spel på datan med full statistik över andra jägare. Man kunde i spelet då välja vad man ville jaga: älg, björn, varg, kanin osv..

Framtidens jakt! *s*
 
Re: Re: Ren osv

Raskesven; sa:
Hur kommer det sig att ex. fjällvildrenen inte automatiskt med tiden succesivt spridit sig tillbaks till Sverige? Beror det på konkurrensen från tamrenen?

Raskesven
Staket och stängsel är min första tanke!
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Långt från

Rogen; sa:
gerhard53; sa:
Debatten har kommit en bit på avvägar mer rör nu ett intressantare ämne. Flera som skriver här tror att "urbefolkningar" hade och har miljöpoliser vilket ju inte någonsin varit fallet.

Det är inte ens europeerna ensamma som står för miljöomvandling och miljöförstöring. Både på den amerikanska såväl som den afrikanska kontinenten höll täta städer av "ursprungsbefolkningar" då europeerna anlände dit.

T ex var Panamanäste helt kallhugget då europeerna kom dit. Panamanäset har ALDRIG varit så skogsbevuxet som det är idag.

Likaså kan vi idag påvisa att bl a på dessa två kontinenter (Afrika + Amerika) hade ekologiska katastrofer ägt rum pga ursprungsbefolkningarnas ödeläggelse.

Att samerna i den svenska rennäringen "lämnat få spår" som de ofta själva uttrycker det beror endast på deras fåtalighet, enkla levnadssätt vilket ALLA små grupper av människor ALLTID gjort oavsett vilka det varit. Men tittar vi på 1900-talet så är "spåren efter rennäringen" enorma i våra skogar och fjäll (liksom av vattenkraft och skogsbruk). Detta eftersom rennäringens nyttjare NU HAR FÖRMÅGAN att exploatera fjällen. Det är samebyarna i Lu lpm som ansökt om de största anläggningarna av vindkraftverk (runt 500 st) i Stora Sjöfallets nationalpark och runt Tjaktjajaure på gränsen til Sarek i och runt världsarvet Laponia. Tack och lov avslogs ansökan av miljödomstolen i Umeå.

På hela östgrönland föreligger NU en miljökatastrof eftersom eskimåerna själva råder där med Köpenhamnsregeringens goda minne.

Som jag nämnde tidigare här så står den svenska rennäringen för huvudskulden till att våra två vildrensraser är utrotade. Myskoxen i skandinavien utrotades av skandinavisk ursprungsbefolkning vem de nu än var.

Den som tror att ursprungsbefolkningar lever ETT MED NATUREN måste öppna ögonen. Det har aldrig skett och sker inte idag. Det är en fördom som ska förpassas till historien som just en fördom.

Så det handlar inte om vilka vi är utan om hur många vi är.


MVH
Rolf
[Ändrat av gerhard53 2004-03-15 kl 11:22]
Området runt sjöfallet är redan förstört av vattenkraft. Ville samerna ha vattenkraft runt sjöfallet och lyssnade någon på vad de och andra lokala ville, nej så området blev förstört. Samma sak har hänt och händer fortfarande på många platser i Norge och Sverige. Är det ursprungsbefolkningens fel?

Att det byggs nya kraftverk kan väl ingen stoppa för ström till TV'n måste vi ju ha! Att sätta upp vindkraft i ett redan förstört område är väl då ändå bättre än att bygga nya vattenkraftverk/vindkraftverk i ett orört område. Området runt sjöfallet är också bra gynnat för just vindkraft. Helst skulle jag inte vilja se något kraftverk eller industrier men vad jag önskar spelar ingen roll.

Eskimoer har tidigare fått döda val och sälar m.m. Idag får endast ett visst antal av dem jaga och dessa får endast döda ett begränsat antal djur. Det är begränsat för att det inte finns så mycket djur, de dör av bl.a miljöförstöringar. Inte miljöförstöringar p.g.a att 5000 eskimoerna eldar i husen utan för att vi i storstäderna ska ha bilar, motorcyklar, hus, jobb, mat, hobbies, kläder o.s.v. Så för att eskimoerna ska få mat måste de syssla med andra saker de är vana till, t.ex starta företag som säljer skotrar m.m. Att det då blir miljöskador på den naturen där uppe kommer inte som en överraskning för mig.

Frågan man kan ställa sig är hur hade det sett ut om eskimoerna hade fått göra som de vill. I dag får de inte och kan inte det!

Kolla bara runt i sverige, hur ser skogen, havet, älvarna och djurlivet ut? Det är katastrof överallt! Att det skulle vara ursprungsbefolkningens fel tycker jag än en gång i så fall skulle vara helt imponerande! Imponerande för att så några kan göra så mycket dåligt på en så kort tid!

Området allra närmast stora sjöfallet (och vattenområdena ovanför och nedanfö) är naturligtvis förstörda av dämningarna men det kan aldrig motivera att man bygger vindkraftverk på bergen runt om.

Med tanke på den förlust som görs vid överföringen till södra sverige så skall naturligtvis vindkraftverken byggas i skärgårdarna söderut men då tar det hus i helskotta när man förstör för fritidsbåtarna.
 

avslutad210712

Gäst
Var bara ett försök att förklara att vandringen av renar till kusten INTE beror på tillgången av renlav eftersom den försvunnit här också och då troligen pga luftföroreningar.

Naturkigtvis har jag den allra största förståelse för samernas utsatta situation men jag tycker inte att resten av befolkningen i norrbotten (och andra län) skall få sin rätt till jakt och annat begränsad bara för att samerna skall kunna få det bättre. Eller menar man att samernas motorfordon sliter mindre på naturen tex i nationalparkerna än vad andra människors motorfordon gör. Och om nu nationalparkerna skall vara fredade så förstår jag inte varför samerna skall få jaga där. En älg mindre är en älg mindre oavsett vem som skjuter den. Missförstå mig rätt, förespråkar varken jakt eller motorfordon i nationalparkerna men tycker att det skall vara lika för alla.

Sedan pratas det massor om att samerna skall ha kvar sin rätt till sin tradition. Tycker dock inte att helikoptrar eller skotrar har något med samernas tradition att göra i samband med renskötsel.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Varken svart eller vitt

Rogen; sa:
Så vad det betyder för mig och dig är då antagligen: Skoterkörning i fjällen hur vi vill. vindkraftverk på alla fjälltoppar, vattenkraftverk i alla sjöar och älvar, flygplan som fraktar turister hit och dit, stugor, villor och hotell överallt, vägar överallt osv osv.. Det är bara att se på områden som inte är skyddade från rennäring, precis sån blir det. Är det vad vi vill ha?

Enda fördelen är att det säkert blir mindre skjutning av rovdjur men det är isåfall för att det inte finns några att skjuta! :)

Med tanke på att skogsbolagen i norrbotten inte ens får fälla skog som är planterad enbart för att bli virke så tror jag inte att det blir någon överdriven exploatering även om samerna skulle "försvinna". Frågan är väl snarare om samerna skall få mer makt och utbredning på övriga medborgares bekostnad.
 
Re: Re: Re: Långt från

avslutad210712; sa:
Området allra närmast stora sjöfallet (och vattenområdena ovanför och nedanfö) är naturligtvis förstörda av dämningarna men det kan aldrig motivera att man bygger vindkraftverk på bergen runt om.

Med tanke på den förlust som görs vid överföringen till södra sverige så skall naturligtvis vindkraftverken byggas i skärgårdarna söderut men då tar det hus i helskotta när man förstör för fritidsbåtarna.
Det var väl runt dessa anläggningar de skulle byggas?
http://www2.riksdagen.se/debatt/0001/motioner/2000-01.nsf/motion/MJ802
 
Kirunafjällis; sa:
.....
Givetvis anses det som 'macho' och nog har man med Lundmarks-boken noga lusat det rätt bra att svensk skattetvång under 1600-talet tvingade Samer till att gå från bisysslan 'Intensiv Renskötsel' till det som folk idag tror är 'normalt', med tusentals renar...'Extensiv Renskötsel'(många djur som skattades på rentjurar och angav en avling på fler och fler vajor, som i sin tur födde fler tjurkalvar..ett 'moment 22' alltså)
Det är en myt..
Med nordsamer och deras extensiva renskötsel förstördes den husbehovsmässiga litenheten till intensiva renskötseln, helt enkelt genom att man bara forsade fram med renflockar som drog med sig allt...

Man har mer eller mindre byggt kolchoser idag till falska 'Samebyar' som juridiskt icke har lagfarter till mark ens..och är enbart 'ekonomiska föreningar'. I dessa härjar tvångsdeporterade renskötare från Nordsamiska områden, som tvingades flytta pga de idiotiska riksgränsernas dragningar 1742-52 (Norge-Sverige) och år 1810 'Norrbottens läns' yttergränser till Storfurstedömet Finland, som hörde till - först Sverige, sen Ryssland.. Den största svenska tvångsdeportationen av Nordsamer från Karesuando-trakten skedde under 1930-talet.

Dagens 'Sameby' är alltså en svensk konstruktion, inget 'samiskt'. Även om en del påstår annat..så tro dom inte. De har sina vinningar att se till.
För det samiska finns och har funnits färdiga funktioner, men dessa saboterades olagligt..
.....
[Ändrat av Kirunafjällis 2004-03-15 kl 14:26]
Nu håller gränsdragningskommissionen för renskötselområdet på regeringens uppdrag på med att fastställa omfattningen av dessa renskötselområden. Utredningens arbete skall vara slutfört senast vid slutet av 2004 och ska sedan remissbehandlas.

Om kärnan till problemet med expanderande renskötsel mot industriell skala, ligger i förändringen från "intensiv" till "extensiv" renskötsel, vad bör göras? Vilken strategi kommer samerna att använda under remissrundan?

Min tro är att många svenskar som inte är samer skulle ge stort stöd för tanken om en återgång mot renskötdel i mindre skala, och förbindelser om att inte vidare exploatera fjällvärlden med olika kraftverk mm. Under de förutsättningarna, dvs. ett verkligt bevarande av samisk kultur och inte att samerna självutplånar sin gamla kultur medelst industriella sarsningar i fjällvärlden, tror jag förutsättningarna för ett framtida samiskt självstyre, i någon form, inte är så dåliga. Men det ges troligen ringa stöd för tanken om vidare exploatering av fjällvärlden med kraftverk, rendrift i industriell skala osv. Och stöd från övriga svenskar behöver samerna om det ska till en förändring.

Så Frazze, vad vill samerna, givet restriktionen att staten Sveriges gränser inte kommer att förändras, och hur kommer samerna att agera under remissrundan?

Raskesven
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Re: Långt från

Rogen; sa:
avslutad210712; sa:
Området allra närmast stora sjöfallet (och vattenområdena ovanför och nedanfö) är naturligtvis förstörda av dämningarna men det kan aldrig motivera att man bygger vindkraftverk på bergen runt om.

Med tanke på den förlust som görs vid överföringen till södra sverige så skall naturligtvis vindkraftverken byggas i skärgårdarna söderut men då tar det hus i helskotta när man förstör för fritidsbåtarna.
Det var väl runt dessa anläggningar de skulle byggas?
http://www2.riksdagen.se/debatt/0001/motioner/2000-01.nsf/motion/MJ802

När man läser motionen så står det

"Eftersom naturen redan är så skövlad kring dammanläggningarna och rennäringen inte kan nyttja dessa marker som tidigare, utgör byggandet av ett antal vindkraftverk i och utmed dessa vattenmagasin inte på något sätt någon olägenhet vare sig för rennäringen eller utseendemässigt i landskapsbilden."

Den som har skrivit de tre sista orden i texten måste vara blind. Har sett vindkraftverk i kiruna och nere vid göteborg och nog måste man vara otrolig miljökämpe om man tycker att det inte stör landskapsbilden. Hemma i byn kommer vi att få vindkraftverk och jag gråter nästan när jag tänker på hur de kommer att förstöra landskapet men anser ändå att något måste man offra för att få el. Dock kan jag aldrig någonsin acceptera att man förstör fjällvärlden med vindsnurror utan då kommer nog jag att vara en av de som är fatskedjad för att hindra maskinerna.
 
Re: Re: Re: Varken svart eller vitt

avslutad210712; sa:
Med tanke på att skogsbolagen i norrbotten inte ens får fälla skog som är planterad enbart för att bli virke så tror jag inte att det blir någon överdriven exploatering även om samerna skulle "försvinna". Frågan är väl snarare om samerna skall få mer makt och utbredning på övriga medborgares bekostnad.
Få mer makt? hur mycket bestämmer samerna idag egentligen? t.ex hur många samer var med och fick bestämma om småviltjakten i fjällen?

Vet du hur många samer det finns? att det "stora" antalet samer breder ut sig över sverige på bekostnad av "oss" är mikroskopisk. Vad vi kanske bör fundera på är hur mycket vi breder ut oss istället. ;-)
 
avslutad210712; sa:
Var bara ett försök att förklara att vandringen av renar till kusten INTE beror på tillgången av renlav eftersom den försvunnit här också och då troligen pga luftföroreningar.

Naturkigtvis har jag den allra största förståelse för samernas utsatta situation men jag tycker inte att resten av befolkningen i norrbotten (och andra län) skall få sin rätt till jakt och annat begränsad bara för att samerna skall kunna få det bättre. Eller menar man att samernas motorfordon sliter mindre på naturen tex i nationalparkerna än vad andra människors motorfordon gör. Och om nu nationalparkerna skall vara fredade så förstår jag inte varför samerna skall få jaga där. En älg mindre är en älg mindre oavsett vem som skjuter den. Missförstå mig rätt, förespråkar varken jakt eller motorfordon i nationalparkerna men tycker att det skall vara lika för alla.

Sedan pratas det massor om att samerna skall ha kvar sin rätt till sin tradition. Tycker dock inte att helikoptrar eller skotrar har något med samernas tradition att göra i samband med renskötsel.
Renarna vet inte vart det finns mat. Jo, de vet men som exempel när det byggs staket på deras vanliga betesområden så vet de kanske inte vart de ska ta vägen. När renarna sen börjar springa omkring i hela sverige så hade iallafall inte jag velat gå till fots för att försöka hitta dem... jag hade använt helikopter. ;-)
 
Re: Re: Re: Ren osv

Rogen; sa:
Raskesven; sa:
Hur kommer det sig att ex. fjällvildrenen inte automatiskt med tiden succesivt spridit sig tillbaks till Sverige? Beror det på konkurrensen från tamrenen?

Raskesven
Staket och stängsel är min första tanke!
Nja, staket går inte längs hela norsk-svenska gränsen, och fjällvildrenen hålls väl knappast bakom staket? Myskoxarna dundrade in i Härjedalen från Dovrefjäll, vargarna rör sig över gränsen. Jag kom ihåg under mul-och klövsjukefrossan för ett par år sedan att älgen hade den stora fräckheten att inte respektera gränsen. Så jag förstår inte varför fjällvildrenen inte sprider sig. Lever den väldigt stationärt eller vad?

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Organiserad tjuvjakt Jakt 21

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...