Jag och mina älgar !!

Till Tuff-Putte

Tjena Putte!
Tack! Nu förstår jag. En tuff kille som du tål allt utom att någon råkar skriva något som du tolkar som att det bara är norrlänningar som är riktiga jägare. Då förstår jag att reptilhjärnan slog till och slog ut logiken. Trodde inte du var så känslig. Men jag ska lugna dig. Det var bara din läsförmåga som falerade. Eller eldavbrott i läsförståelsen som en trupputbildare skulle sagt...
Han som du startade den här tråden skev aldrig att det bara var norrlänningar som var riktiga jägare. Han skrev "vad tycker några riktiga jägar uppe i norrland" Jag ska förklara för dig. Det utesluter inte att skåningar också är riktiga jägare! Glad nu?

--------------------------------------------------------------------------------

"Lägger man ut ett inlägg om att det bara är folk från norr som är riktiga jägare så har man väl hamnat lite snett.. eller? Därav min kommentar om vad som räknades till riktig jägare"

"Jakt är en social lyxföretelse som är en FÖRMÅN inte en rättighet som vissa tycks tro. Det är en ytterst liten del av befolkningen som har möjlighet att ta del av vad våra skogar och vatten kan ge, tro då inte att jag gråter för att du inte kan tillgodose ditt lyxbehov på 150kg älgkött per år.."
Måste du överdriva, 100-120 kg var det. DU har rätt i att det inte är en rättighet, förutom för markägare. Varför skulle det vara en social lyxföreteelse?

Till skillnad från de flesta andra länder har vi i Sverige en tradition av vanligt folk som jagar. Det är säkert ett par hundra tusen som jagar. Det finns säkert olika siffror på det. Knappast en "ytterst liten" av befolkningen.

Du får mig att undra om du jagar älg själv? Gör du det?
 
Nej jag jagar inte älg. Men det förbjuder mig inte att ha åsikter om det. jag är inte heller kvina, men har åsikter om bröstimplantat.

Kul att du tar allt så personligt och verkligen bemödar dig om att bemöta oss andra. Det ger verkligen liv åt debatten.

Näom du inte ens orkar debattera på en vettig nivå så vete fan om jag orkar läsa dina inlägg.

Du vill att jag ska störta? Konstruktivt...
 
Tagga ner lite Lärarn

Kymigt att såna agressiva personer har skarpladdade vapen där hemma..

Jag är för en vettigt reglerad älgjakt osv men du vinner inga anhängare med osansade påhopp.

Men du kanske leker troll på pass..
 
Ordbajs...

Det förvånar mig att vuxna människor (eller kanske inte?) helt förbigår diskussionsämnet och syftet med insändaren, varför detta ordbajs på en sida som utsidan? Om det är det man är intresserad av passar det sig bättre i en chat, där man kan hitta likasinnade ordbajsare att leka med.
 
Till läraren...

Med kvalitet på älgstammen så menar jag en god fördelning av ålder och kön på populationen och ett antal som gör stammen livskraftig. Men det är lätt att bara se till sina egna intressen och glömma bort de andras, som skogsbolagens. Antalet älgar behöver tex inte vara det maximalt möjliga som marken tål. Jägare har en god möjlighet att påverka en stams ålders- och könsfördelning och är enligt min mening etiskt skyldiga att verka för en så god sammansättning som möjligt för livskraftiga stammar. Jag har inte tillgång bolagsmark utan jagar på eget. Kanske hade jag sett annorlunda på saken om jag betalat för nöjet.

/Tommy
 
Re: Till Tuff-Putte

Läraren; sa:
En tuff kille som du tål allt utom att någon råkar skriva något som du tolkar som att det bara är norrlänningar som är riktiga jägare. Då förstår jag att reptilhjärnan slog till och slog ut logiken. Trodde inte du var så känslig. Men jag ska lugna dig. Det var bara din läsförmåga som falerade. Eller eldavbrott i läsförståelsen som en trupputbildare skulle sagt...

Hur orkar du med dig själv... Sobril eller?

Läraren; sa:
Det är en ytterst liten del av befolkningen som har möjlighet att ta del av vad våra skogar och vatten kan ge, tro då inte att jag gråter för att du inte kan tillgodose ditt lyxbehov på 150kg älgkött per år.."
Måste du överdriva, 100-120 kg var det. DU har rätt i att det inte är en rättighet, förutom för markägare. Varför skulle det vara en social lyxföreteelse?


Du får mig att undra om du jagar älg själv? Gör du det?

Jag ber så ödmjukaste om ursäkta för att jag ljög om mängden kött du behöver, jag gråter dock fortafarande inte inte för ditt lyxbehov av älgkött på 100-120kg..

Det som nästan är mest spännande är att du antar att alla som inte delar din åsikt inte heller jagar, hur kan du dra den slutsatsen..? Jag är jägare och jag deltar i älgjakt om de övriga deltagarna delar mina åsikter, 2003 var ett år då jag valde att inte delta då jag inte delade jaktlagets beslut om avskjutning.. Dessa element kommer troligtvis inte att vara kvar till jakten 2004 då jag förhoppningsvis väljer att vara med...
 
Re: Ordbajs...

Anna x; sa:
Det förvånar mig att vuxna människor (eller kanske inte?) helt förbigår diskussionsämnet och syftet med insändaren, varför detta ordbajs på en sida som utsidan? Om det är det man är intresserad av passar det sig bättre i en chat, där man kan hitta likasinnade ordbajsare att leka med.

Kul att läsa det enda riktigt vettiga inlägget hittills!

Mysig måndag på er alla...
 
Re: Till Håkan

Läraren; sa:
/.../
Allt älgkött är ekologiskt så länge det inte är någon påverkan från människor. Eller vad är ekologiskt kött för dig? Varför skulle inte älgkött vara ekologiskt om det kommer från en sjuk (motsatsen till frisk) älgstam?
Ojojoj; det ser ut som om du har haft en spännande fredagskväll... Så mycket inlägg i en och samma tråd.

eko,logi s. -n vetenskapen om samspelet mellan organismer o. deras omgivning o.d. (ur SAOL)

Ordet ekologisk kommer därav. När man talar om ekologisk föda så avses inte enbart att födan producerats utan gifter och konstgjorda näringsämnen. Det är föda som producerats i samklang med "naturen". Älgar lever ekologiskt, även om det irriterar skogsägare (skogsägare tillhör alltså inte "ekologin"). Älgars kött är normalt sett av hög kvalitet.

Då älgar har få naturliga fiender, pga av människans jakt på rovdjur, så krävs jakt på älg för att älgstammen inte ska explodera. Riktlinjer för jakten är väl till för att se till så att en frisk älgstam behålls samtidigt som skador på skog och i trafik hålls på en låg nivå. Dessa riktlinjer är kanske inte 100% ekologiska, men ändå en bit på vägen. MEN: Får sedan jägare för sig att frångå principer som är till för bevarandet av en frisk älgstam och istället skjuta av djur så att återväxten hotas, så är jakten oekologisk! Därmed kan man inte betrakta köttet som ekologiskt.

Du skriver alltså å ena sidan att du har full förståelse för att man skjuter "allt som kommer förbi" men samtidigt klagar du över att inte få tillgång till "ekologiskt" kött. Är du egentligen beredd att, som jägare, ta ansvar för din jakt och dess inverkan på det ekologiska systemet?

/Håkan
 
Re: Re: Ordbajs...

Niclas; sa:
Anna x; sa:
Det förvånar mig att vuxna människor (eller kanske inte?) helt förbigår diskussionsämnet och syftet med insändaren, varför detta ordbajs på en sida som utsidan? Om det är det man är intresserad av passar det sig bättre i en chat, där man kan hitta likasinnade ordbajsare att leka med.

Kul att läsa det enda riktigt vettiga inlägget hittills!

Mysig måndag på er alla...
Och vad var icke vettigt med ex. trådstartarens, mina eller Tommy E´s inlägg om jag får fråga?

Raskesven
 
Re: Re: Re: Ordbajs...

Raskesven; sa:
Och vad var icke vettigt med ex. trådstartarens, mina eller Tommy E´s inlägg om jag får fråga?

Raskesven

Mitt inlägg var avsett som ett skämt som syftade på att det var väldigt många osakliga påhopp och att dessa påhopp bemöttes aggressivt istället för att diskutera det som johan ville diskutera.

Hursomhelst så medger jag att både du och Tommy har bidragit med väsentliga synpunkter och min skämtsamma generalisering slog lite snett.

Synd dock att du, som hade mycket bra inlägg, skulle ta åt dig. Jag hade hoppats på att vissa andra hade tagit åt sig i första hand.

sorry

/ niclas
 
Till Christian

"Nej jag jagar inte älg. Men det förbjuder mig inte att ha åsikter om det. jag är inte heller kvina, men har åsikter om bröstimplantat."

Självklart har du som alla andra rätt att ha åsikter, men du var inte direkt saklig i dina argument och spårade ur i varenda svar och diskuterade absolut inte det som tråden handlade om.

"Kul att du tar allt så personligt och verkligen bemödar dig om att bemöta oss andra. Det ger verkligen liv åt debatten."
Som jag skrev sänkte jag mig till dina låga nivå ett tag, trist att du tyckte det var kul.

Näom du inte ens orkar debattera på en vettig nivå så vete fan om jag orkar läsa dina inlägg.

Tjaa, saknar man argument om sakfrågor, så stå gärna över. Tjafset med dig var en engångsgrej hoppa jag, i alla fall från min sida. För du har fortfarande inte bemödat dit att kommentera de sakliga argumenten utan bara det personliga.

Du vill att jag ska störta? Konstruktivt...

Stackare, det var ett exempel på ett flygbolag, jag vill inte att du ska störta och har heller aldrig skrivit det. Det är enbart din egen tolkning av ett namn på flygbolaget jag skrev.

Du skrev tidigare att mina kompisar inte tar ansvar för jakten. Det är fel och din tolkning på något sätt. De som för en oetisk och enligt vissa oekologisk jakt, är inte mina kompisar, utan människor jag inte känner som jagar på angränsande jaktmarker. Hoppas du har lärt dig något och lycka till med jorden runt resan!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frarol jag och mina snöskor Jakt 0
Piffy Vad gör jag här ??? Jakt 3
arntur Älgar! Jakt 6
Almgren Döda alla älgar? Jakt 46

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.