Jag och mina älgar !!

Årets jakt blev många tusen kronor dyrare pga den nya arendejakten. Vi har dessutom mindre älg och kunde inte skjuta hela tilldelniningen. Det jagades en stund in i december tills dess temperaturen och den myckna snön gjorde det för svårt att fortsätta. Pga den dåliga älgtillgången och den ekonomiska pressen från SCA sköts det åt hel... fel djur trotts högljuda protester från vissa av oss. 4/5 vuxna djur var kor !!! Protesterna skarattades det åt. "Vadå ?, vad skall vi skjuta då. Vill du i stället betala de som inte finns." Ganska svårmotiverat att försöka bedriva en planerad avskjutning i SCA's nya jaktpolitik.

Men, för SCA fungerar det här precis som de tänkt. Att vi sköt 4/5 kor sitter någon skogsbas och jublar åt- mindre kor producerar mindre älgar och för att skjuta det vi betalt för tvingas vi skjuta kor. Att sätta press på jägarna genom att låta de betala älgarna i förväg fungerar utmärkt om målet är att utrota älgen.

Ren utrotning förekommer också på områden med tidvis ökat betestryck. Markägare i ångermanland tog beslut med stöd av länstyrelsen att under vintermånaderna avliva ett tjugotal älgar (det blev mest dräktiga kor) pga hårt betande vandringsälgar. Snacka om planerad avskjutning !

Älgen kommer att försvinna om skogsbolagen får bestämma hur avskjutningen skall se ut. Att jägarkåren till största delen består av prestigefulla, egoistiska machomänn som till varje pris skall skjuta sina älgar nu innan de dör och skiter i vad som finns kvar gör inte saken lättare. Men, det är just det som är det fina i kråksången tycker skogsbolagen. Det är inte lätt att vara en ung, tänkande jägare.
[Ändrat av jonken 2004-02-19 kl 05:26]
 
Då är det ju en sagolik tur att du finns i jägarkåren. Som verkligen inte ville skjuta fel djur, utan kraftfullt såg åt andra hållet då kompisarna gjorde det.

Nä. Om jägarkpren inte kan sköta sig, som du just beskrev, så blir det väl en reaktion om något år.

Sen att det kostar pengar att jaga. SO what? Marknadsekonomi går ut på just att om folk är beredda att betala, så tar man betalt.

mvh Christian
 
Jag gillar inte älgjakt, det e för många kostymjägare som bara dyker upp till älgjakten.. Nää, gör som jag, bojkotta skiten!! Det finns såååå mycket annan jakt.. Kött finns på ICA!!
 
Ja, det är en jävla tur att det finns sådana som jag i jägarkåren. Tyvärr finns det inte tillräckligt många.
Javisst, förstår jag att det är en ekonomisk fråga men tycker inte att det passar når det handlar om älgjakt. Det fungerar om målet är att utrota älgen och det kommer snart att vara gjort.

Kostymjägarna som jagar sin palmattjur har jag aldrig sett till. Det måste vara en sydenföreteelse. Under mina år i jaktskogen har inga kostymjägare varit intresserade av att slita med riktig älgjakt.

För övrigt har jag inte lust att äta skitköttet på ICA. Kan jag undvika det så gör jag det. Om jag dödar min mat själv så vet jag vad jag äter. Om det handlar om fisk eller djur spelar ingen roll. Ska jag bojkotta något så är det kött som kommer från vinstjagande uppfödare i Sverige eller utomlands.

Det nya systemet som innebär att vi betalar för älgarna innan vi skjutit dem tycker fortfarande är fel. Vad tycker några riktiga jägare uppe i norrland ? Fungerar det med arendejakten för er ?
 
Se det som ett kort för lokaltrafiken. Du betalar för rätten att göra något. Sen kan det vara at åka buss eller skjuta älgar.

Varför ska skogsbolagen bjuda jägarna på något när det uppenbarligen finns de som är villiga att betala pengar för det?

Är det OK om jag kommer hem till dig och bor en vecka? Du kan väl bjuda på mat också?
 
jonken; sa:
Det nya systemet som innebär att vi betalar för älgarna innan vi skjutit dem tycker fortfarande är fel. Vad tycker några riktiga jägare uppe i norrland ? Fungerar det med arendejakten för er ?

Med riktiga jägare menar du? Sexuellt förvirrade män med skinnbyxor och komplex större än empire state building.

En riktig karl äger sin egen mark och behöver inte jaga på annans! Jag tycker att det säger mer om er som betalar än om skogsbolagen som tar betalt, passar inte skorna så e det ingen som tvingar er att vara med.. Så jäkla enkelt är det!

Angående kött så finns det annat än älg, men som "riktig jägare i nya skinnbrallor" så vet du väl att det finns mer jagktbart vilt än älg?
 
Trött på världsmästare i åsikter!

FJS90-91; sa:
jonken; sa:
Det nya systemet som innebär att vi betalar för älgarna innan vi skjutit dem tycker fortfarande är fel. Vad tycker några riktiga jägare uppe i norrland ? Fungerar det med arendejakten för er ?

Jag vet inte om jag är en riktig jägare, men jag har jagat älg i tretton år uppe i norra Jämtland. Vi har också just fått det nya systemet, där vi tvingas betala på förhand. Jag håller med dig Johan, att det är ett smart sätt för skogsbolagen att garanterat få in pengar nu i klumpsumma istället för som tidigare med fällavgifter. Sen blir en trolig bieffekt att många jaktlag tänker mycket mer kortsiktigt och skjuter allt som kommer förbi. Vilket inte minst ditt eget lag är ett tydligt exempel på. Jag tror också att vi kommer att skjuta sönder på sikt drastiskt minska vår älgstam på många områden. Där jag jagar är det inte inom mitt jaktlag som vi har problem. Vi har alltid skjutit mest tjurar, men alla lag runt omkring och de små markägarna skjuter alla mest kor och bryr sig inte om framtiden.

I mitt jaktlag har vi också fått betala ett högre pris (eftersom vi skjuter färre älgar men klumpsumman beräknas på gamla önskekvoter om tilldelning) nu eftersom älgsammen verkar minska och har gjort så de senaste fem åren. Och dyrare lär det bli om stammen fortsätter minska och det gör den om det blir mest kor som fälls.

På lite längre sikt tror jag att klumpsumman för arrendet kommer att höjas mycket mer. Det kommer bara bli de med riktigt mycket pengar som har råd att jaga älg och att det kommer inte att vara något som gemene man har råd att syssla med. För varför skulle det inte bli så? Finns pengarna från andra rika EU-medborgare så får väl högst betalande jaga, tror jag skogsbolagen tänker. Kanske hyr de någon lokal "guide" som får visa dem passen och ta ur och ta hand om jobbet med köttet.

Det vore trevligt om diskussionen kunde föras om det som den huvudsakligen handlar om "Det nya systemet som innebär att vi betalar för älgarna innan vi skjutit dem".MEN eftersom det finns några "åsiktsvärldmästare" här som hellre märker ord än för en seriös diskussion tänkte jag nedlåta mig till Er nivå ett tag.
Christian & Putte- det verkar som om ni inte fattat poängen som Johan för i sin diskussion. Betala eller skit i att jaga var ju en riktig snilleblixt! Det var tur att ni skrev det, för vem kunde väl ha tänkt på det... Men empati kanske inte kommer med modersmjölken eller så är det viktigare att få tycka till, än att ha nått att säga.
Sorgligast att läsa är FJS Putte. Om man INTE vill köpa sitt kött som du verkar vilja, så är det svårt som i mitt fall att kompensera 100-120 kg älgkött. Jag jagar rådjur, hare och fågel, men det går knappast att kompensera mängden som älgköttet tillför varje år. Men det som är tydligt med dig FJS Putte är att du projicerar din egen person. Eftersom det går bra för dig att köpa kött och du inte heller frågar efter hur mycket kött det hanlar om för andra. Men FJS Putte, jag tycker det är lite fel information för den här diskussonen, när du på samma sätt projicerar din person och berättar att du har skinnbyxor och är sexuellt förvirrad. Du verkar också lite förvirrad när det gäller din hjälp till Johan, när du först föreslår att han ska köpa kött på ICA och sen jaga anant.

Problemet är inte att betala eller inte, utan att om man vill äta det mest ekologiska kött som finns att tillgå - viltkött, så finns det ingen möjlighet för vanliga människor att göra detta om jakten blir för dyr eller om älgstammen minskar ordentligt. Det ingen som tvingar oss att jaga. Men dyrare jakt och minskad älgstam kan tvinga oss att SLUTA jaga eller äta älgkött. Men ju mindre insikt, desto säkrare och större åsikt stämmer väl in på dig! ("passar inte skorna så e det ingen som tvingar er att vara med.. Så jäkla enkelt är det!") Det är enkelt att tycka, men tydligen inte lika enkelt att tänka eller förstå någon annan. Eller vad var det nu empati betydde igen...?
Du kanske borde tryckutjämna lite oftare eller dricka mindre? Kändes det här sista kul att läsa? Jag hoppas inte det, för det var ju inte det här diskussionen var tänkt att handla om. Men vill du fortsätta prata om annat kan du ju starta en ny tråd!
 
Re: Trött på världsmästare i åsikter!

Läraren; sa:
jonken; sa:
Det nya systemet som innebär att vi betalar för älgarna innan vi skjutit dem tycker fortfarande är fel. Vad tycker några riktiga jägare uppe i norrland ? Fungerar det med arendejakten för er ?

Jag vet inte om jag är en riktig jägare, men jag har jagat älg i tretton år uppe i norra Jämtland. Vi har också just fått det nya systemet, där vi tvingas betala på förhand. Jag håller med dig Johan, att det är ett smart sätt för skogsbolagen att garanterat få in pengar nu i klumpsumma istället för som tidigare med fällavgifter.
Vaddå??? Skogsbolagen lever efter principen tillgång och efterfrågan. De höjer massapriset när efterfrågan är stor och sänker priset när efterfrågan är liten. Samma sak med älgjaktsavgifterna. Det finns en marknad. Skulle jägarkåren säga "nej, vi låter hellre bli att jaga än att betala avgifterna i förskott" så skulle förmodligen skogsbolagen tänka om. Du/ni har alltså möjlighet att påverka. Att knyta handen i byxfickan lönar sig inte!

Läraren; sa:
Sen blir en trolig bieffekt att många jaktlag tänker mycket mer kortsiktigt och skjuter allt som kommer förbi.
Skogsbolagen ser ingen/liten nytta i ett friskt älgbestånd. Är du som jägare beredd att ta ditt ansvar för att du jagar på ett riktigt sätt?

Läraren; sa:
/.../Finns pengarna från andra rika EU-medborgare så får väl högst betalande jaga, tror jag skogsbolagen tänker.
Det är möjligt de tänker så, men med tanke på den årliga avskjutning så skulle man behöva flyga in ganska många "andra rika EU-medborgare"...

Läraren; sa:
/.../Problemet är inte att betala eller inte, utan att om man vill äta det mest ekologiska kött som finns att tillgå - viltkött, så finns det ingen möjlighet för vanliga människor att göra detta om jakten blir för dyr eller om älgstammen minskar ordentligt.
Vaddå "ekologiskt kött"? Om inte jägarkåren sköter sig och jagar på ett sånt sätt att en frisk älgstam behålls, så kan du väl knappast betrakta det som ekologiskt?

/Håkan
[Ändrat av Håkan K 2004-02-20 kl 11:48]
 
Re: Trött på världsmästare i åsikter!

Läraren; sa:
Sorgligast att läsa är FJS Putte. Om man INTE vill köpa sitt kött som du verkar vilja, så är det svårt som i mitt fall att kompensera 100-120 kg älgkött. Jag jagar rådjur, hare och fågel, men det går knappast att kompensera mängden som älgköttet tillför varje år. Men det som är tydligt med dig FJS Putte är att du projicerar din egen person. Eftersom det går bra för dig att köpa kött och du inte heller frågar efter hur mycket kött det hanlar om för andra. Men FJS Putte, jag tycker det är lite fel information för den här diskussonen, när du på samma sätt projicerar din person och berättar att du har skinnbyxor och är sexuellt förvirrad.

Vad var det som var svårt att förstå?

Lägger man ut ett inlägg om att det bara är folk från norr som är riktiga jägare så har man väl hamnat lite snett.. eller? Därav min kommentar om vad som räknades till riktig jägare, om du sedan har våta fantasier om mig i skinnbrallor gör mig inget för vi söderlänningar är frigjorda och utan fördomar..

Läraren; sa:
Du verkar också lite förvirrad när det gäller din hjälp till Johan, när du först föreslår att han ska köpa kött på ICA och sen jaga anant.

Hade du läst mitt tidigare inlägg så hade det klart framgått att jag tidigare rekomenderat en kombination av jakt och ICA, det är ju inte så att vi behöver viltet för våran överlevnad... Det går bra att äta vegetariskt om det kniper!!

Läraren; sa:
Problemet är inte att betala eller inte, utan att om man vill äta det mest ekologiska kött som finns att tillgå - viltkött, så finns det ingen möjlighet för vanliga människor att göra detta om jakten blir för dyr eller om älgstammen minskar ordentligt. Det ingen som tvingar oss att jaga. Men dyrare jakt och minskad älgstam kan tvinga oss att SLUTA jaga eller äta älgkött. Men ju mindre insikt, desto säkrare och större åsikt stämmer väl in på dig! ("passar inte skorna så e det ingen som tvingar er att vara med.. Så jäkla enkelt är det!") Det är enkelt att tycka, men tydligen inte lika enkelt att tänka eller förstå någon annan. Eller vad var det nu empati betydde igen...?

Skitsnack.. Det svider i plånkan att skogsbolagen vill ha mer deg! Tänk på alla jägare som inte har råd att arrendera jakt överhuvudtaget, dom har mina sympatier inte ni!!

Läraren; sa:
Du kanske borde tryckutjämna lite oftare eller dricka mindre? Kändes det här sista kul att läsa? Jag hoppas inte det, för det var ju inte det här diskussionen var tänkt att handla om. Men vill du fortsätta prata om annat kan du ju starta en ny tråd!

Tror du att så här banala påhopp rubbar min person? Tillåt mig småfnissa..

Jakt är en social lyxföretelse som är en FÖRMÅN inte en rättighet som vissa tycks tro. Det är en ytterst liten del av befolkningen som har möjlighet att ta del av vad våra skogar och vatten kan ge, tro då inte att jag gråter för att du inte kan tillgodose ditt lyxbehov på 150kg älgkött per år..
 
Re: Re: Trött på världsmästare i åsikter!

FJS90-91; sa:
Det går bra att äta vegetariskt om det kniper!!

Innan Håkan ser detta så vill jag med det bestämdaste säga att det ovan skrevs av en kollega när jag var på dass... Det går inte att leva vegetariskt, ål är livsnödvändigt!!
 
Avvägning av intressen

Jag tar inte ställning i sak, men älgjakt är en avvägning av intressen. Under älgjakten vill jag självklart ha en stor älgstam men under övriga året så uppskattar jag som markägare så små betesskador som möjligt. Det gäller säkert SCA också. Det är inte länge sedan älgstammen var rekordstor. Nedgången kan vara en naturlig anpassning till mer normala nivåer ur ett historiskt perspektiv. Det är naturligt med svängningar i populationers storlek. För mig är kvaliteten på älgstammen viktigare än kvantiteten. Utrotningshotad kan knappast älgen anses vara. Jag litar på att de sakkunniga som tilldelar älgkvoter i det långa loppet har rätt om älgstammens utveckling även om vi inte heller alltid skjuter fullt. Tilldelningskvoten tolkar jag som an avvägning mellan skogsbrukets, jägarkårens, trafiksäkerhetens, mm intressen. Självklart är det tråkigt att behöva betala mer för något man redan har. Jag skulle också bli besviken men jag har även andra intressen som påverkar min inställning till älgstammens storlek.

/Tommy
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frarol jag och mina snöskor Jakt 0
Piffy Vad gör jag här ??? Jakt 3
arntur Älgar! Jakt 6
Almgren Döda alla älgar? Jakt 46

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.