Skjutet lodjur i filipstad...

Kvinnan skulle fota ett lodjur på gården. Lodjuret "anföll" kvinnan varpå hennes man sköt lodjuret. Kvinnan fick inga skador (EXPRESSEN)

Jag undrar... Om kvinna inte fick några skador, så måste lodjuret ha skjutits innan den anföll kvinnan. Jag tar för givet att hennes man inte avlossade ett skott när den väl flugit på henne (såvida han inte är en extremt säker skytt, eller bara galen). OK, han sköt förmodligen djuret innan anfallet. Isåfall hur fasen viste de att den skulle anfalla ? Har inte sett lodjur anfalla, men sett andra kattjur göra det....Det går ruskigt fort ! Mannen måste ju redan ha stått och siktat på lodjuret för att hinna få av ett skott innan den hinner fram till kvinnan ! Va, fasen skall man ut och fota djuret för om ens man behöver skuta eländet.
Nä, det känns lite mysko....
 
Varför ska man lägga ner..

Det är helt klart så att vissa är för djurens rätt mer än andra.
Jag är nog ganska säker på att han som sköt inte är en djurrätts-aktivist direkt.

Varför ska man tysta ner diskutionen??

Och jag är nog ganska säker på att du själv Erik är jägare eller liknande.
[Ändrat av ture troll 2003-05-12 kl 17:42]
 
...och sicken tur att han hade tid att hämta bössan i vapenskåpet och ladda den innan lodjuret lyckades göra nån skada. De verkar inte vara så snabba, de där kattorna.
Men han kanske alltid har den i beredskap mot eventuella ilskna illrar eller sura strutsar.

Men det enklaste hade väl varit att skjuta först och fota sen.

Skämt åsido, jag tror inte att någon av oss vet tillräckligt mycket om det hela för att säga varken bu eller bä.

Eller mjau.
 
Det är precis det jag menar. Ingen av oss här
har någon info som gör att vi kan göra antydningar
något håll. Om jag är jägare eller inte är helt
ovidkommande då artikeln inte handlar om jakt.

MVH
 
_Erik_; sa:
Det är precis det jag menar. Ingen av oss här
har någon info som gör att vi kan göra antydningar
något håll. Om jag är jägare eller inte är helt
ovidkommande då artikeln inte handlar om jakt.

MVH
Det är sant att i det här specifika fallet finns ännu ingen info. Man kan ändå göra en sannolikhetsbedömning, baserad på hur lodjur brukar agera. Om inte lodjuret var sjukt, skadat eller på annat sätt onormalt, är det ytterst osannolikt att det anfallit kvinnan. För mig låter det som bull-s.
 
Håller med om att det låter konstigt. Hela grejen låter konstig hur man än vänder på den. Jag menar
varför skulla han skjuta ett lodjur mitt i ett villaområde och dessutom anmäla sig själv till polisen? Som sagt mkt konstigt. Tyvärr är det
övriga jägarkåren som får betala för detta genom
dålig publicitet.

(var personen som sköt ens jägare?)
 
Han hade ett lagligt* vapen hemma, så det är i alla fall troligt att han var jägare (eller hemvärnsgubbe?). Vad nu det spelar för roll...
*Annars hade han nog inte gått till polisen.

Men som sagt, hela grejen är underlig. Varför ge sig ut i trädgården för att fota en lokatt om man tror att den är så farlig att man ser till att hämta och ladda ett vapen innan man går ut?

Allt vi har är en notis från TT, så vi får väl som sagt vänta in mer kött.

Att tanten blev anfallen men klarade sig utan skador låter inte så superkonstigt, det kan nog hända.
 
KLAGER; sa:
"- Lodjuret satt i skogskanten och det var i princip bara att avliva djuret."

Jo, det är klart, ett djur som sitter i skogskanten måste ju helt klart avlivas...

Jag tycker det låter som om lodjuret trodde det skulle få mat och sprang efter.

Om nu lodjuret satt i skogskanten och dessutom visat att det håller sig i krokarna hade det väl varit vettigare att ringa en viltvårdare än att "ta lagen i egna händer"?
 
"Det var väldigt otäckt. Jag kunde inte sova ordentligt på flera nätter." Citat, Britt-Marie


Haha, det var kul!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.