Döda alla älgar?

Jägare eller Golfare

Det här jaktforumet har skenat iväg, man undrar om det är något hemligt pris som lottas ut av utsidan till minst funtade inlägget.

Som jägare läser man lite mellan raderna om villka är jägare och villka som övergav "östermalmsbandyn" (Golf, Södermalmsdialekt) för att skaffa jägarexamen och leker jägare för kärringen och grannskapet, de flesta av er saknar ju mark att jaga på vad jag kan förstå...he he... det behövs många jakttimmar för att erhålla kunskapen, beteendet och erfarenheten, dagskort tillför det tyvärr inte...

Sen är det några kajakpaddlare som har blivit naturexperter på hela djurriket och yttrar sig ihop med ett gäng vegetarianer om djurens rätt.

Fortsätt att paddla och tugga morötter och bry er inte på vad jaktproffs uträttar i skogen, vi vet garanterat bättre än er, och vi lär gärna ut om vi slipper de dumma frågorna och argumenten http://www.jagareforbundet.se

Ödmjukt
Grekjägarn
 
Ja jägareförbundets forum utgör ju verkligen en källa av kunnskap. Och tittar man på antalet diskussionstrådar där så ser man också hur engagerade svenska jägare är i viltvård:

Vilt och viltvård: 75
Rovdjursdebatten här!!: 1294
Växande vildsvinsstam: 207
Jakten: 1014
Jakthundar: 458
Kaliberval klass 1: 249
Årliga skjutprov?: 441
Vapen och utrustning: 657

Egentligen är det ju tur att vi inte har så många däggdjursarter i Sverige eftersom de flesta jägare inte kan hålla reda på mer än ca 3 arter, det är faktiskt därför det finns ett så utbrett motstånd mot varg (man kan inte se skillnad på varg, räv och jakthund). Det är inte många jägare som jagar gäss eller änder som egenligen vet vad det är för arter som de skjuter, möjligtvis kan de skilja på dyk- och sim -änder, men mera komplicerat än så bör det inte vara.
Var och en efter sin förmåga.
 
Just när det gäller Svenska Jägareförbundet så håller jag med dig Kurt(det hade du inte hoppats på). Forumet på SJF-hemsida gör mig mörkrädd och det får mig att inse att de flesta jägarna borde egentligen inte få handhava eldhandvapen, det finns ett gäng riktigt sjuka jävlar.. Jag har dock sagt det tidigare, jag hoppas på en ny generation jägare med ett större intresse för samspel, ekeologi och viltvård. Jag bojkottar SJF!!
 
Re: Jägare eller Golfare

taktsa; sa:
Det här jaktforumet har skenat iväg, man undrar om det är något hemligt pris som lottas ut av utsidan till minst funtade inlägget.

Som jägare läser man lite mellan raderna om villka är jägare och villka som övergav "östermalmsbandyn" (Golf, Södermalmsdialekt) för att skaffa jägarexamen och leker jägare för kärringen och grannskapet, de flesta av er saknar ju mark att jaga på vad jag kan förstå...he he... det behövs många jakttimmar för att erhålla kunskapen, beteendet och erfarenheten, dagskort tillför det tyvärr inte...

Sen är det några kajakpaddlare som har blivit naturexperter på hela djurriket och yttrar sig ihop med ett gäng vegetarianer om djurens rätt.

Fortsätt att paddla och tugga morötter och bry er inte på vad jaktproffs uträttar i skogen, vi vet garanterat bättre än er, och vi lär gärna ut om vi slipper de dumma frågorna och argumenten http://www.jagareforbundet.se

Ödmjukt
Grekjägarn
Jag är på gränsen till mållös.
Att skriva ett inlägg som inte innehåller ens en tillstymmelse till argumentation och avsluta med orden "... om vi slipper de dumma frågorna och argumenten.", det är lite för mycket.

"Som jägare så...", poängen verkar vara att du är minsann en RIKTIG jägare till skillnad från en massa töntar som bara vill vara tuffa?

Yes, naturexperter på hela djurriket, jajemän. Kajakerna sedan... Om man paddlar kajak så vet man ju inget om jakt eller djur.

"Vi vet garanterat bäst". Där satt det, argumentet som tar död på alla argument. Auktoritetsargument har den intressanta effekten att det inte bara är ett värdelöst argument, användaren framstår inte i särskilt bra dager.
Det är precis den inställningen som gör att jag har svårt för vissa jägare. Tur att de flesta jägare inte har den.

Men oroa dig inte, du fick nog priset du skrev om...

ödmjuktaktligen

Daniel, morotsmumsare

ps. Nej, jag är inte principiellt emot jakt, trots att jag är vegetarian, jag har till och med varit med på smygjakt. Jag är snarast emot det förhållningssätt som den stora massan människor verkar ha till kött. Men skitsamma egentligen, inlägget var bara så trist därför att det försöker ta död på en diskussion som väldigt många människor tycker är viktig. Huruvida det hör hemma på ett jaktforum eller inte är svårt. Forumet är ju inte modererat, och därför så kan det skrivas om vad som helst, både en styrka och en svaghet. ds
 
Re: Jägare eller Golfare

taktsa; sa:
Det här jaktforumet har skenat iväg, man undrar om det är något hemligt pris som lottas ut av utsidan till minst funtade inlägget.

Som jägare läser man lite mellan raderna om villka är jägare och villka som övergav "östermalmsbandyn" (Golf, Södermalmsdialekt) för att skaffa jägarexamen och leker jägare för kärringen och grannskapet, de flesta av er saknar ju mark att jaga på vad jag kan förstå...he he... det behövs många jakttimmar för att erhålla kunskapen, beteendet och erfarenheten, dagskort tillför det tyvärr inte...

Sen är det några kajakpaddlare som har blivit naturexperter på hela djurriket och yttrar sig ihop med ett gäng vegetarianer om djurens rätt.

Fortsätt att paddla och tugga morötter och bry er inte på vad jaktproffs uträttar i skogen, vi vet garanterat bättre än er, och vi lär gärna ut om vi slipper de dumma frågorna och argumenten http://www.jagareforbundet.se

Ödmjukt
Grekjägarn
Var det mest självgoda, trångsynta och korkade inlägget på länge!

/Fredrik (köttätande icke-golfare)
 
Re: Jägare eller Golfare

taktsa; sa:
Fortsätt att paddla och tugga morötter och bry er inte på vad jaktproffs uträttar i skogen, vi vet garanterat bättre än er, och vi lär gärna ut om vi slipper de dumma frågorna och argumenten http://www.jagareforbundet.se

Ödmjukt
Grekjägarn
Jaha du. Hur ödmjuka och nyanserade "jaktproffsen" är framgår med all önskvärd tydlighet på: http://www.jagarnas-riksforbund.com/aktuellt/chockrapport_om_varg_pa_den_rysk.html
 
En härlig artikel! I Kazakstan finns det till exempel 100000 vargar som livnär sig på 1200 älgar. Otroligt objektivt! Vi måste lyssna mer på organisationer som denna i vargfrågan!

(För att inte bli missförstådd vill jag påpeka att ovanstående är mycket ironiskt :) )

/Martin
 
Utsidan=Jägareförbundet

Ja, att jämföra ett disskussionsforum med folkets kunskap om naturen är väl ändå inte riktigt relevant.
Eller ??
Utsidans alla friluftare har säkert inte en aning om hur en varg ser ut eftersom dom inte diskuterar detta utan mest utrustningfrågor.
I alla fall till 95% (grov uppskattning).
Men det hör inte hit ,eller ?

Jag kan acceptera varg på mina marker och ta konsekvensen av vad den kan göra med mina hundar men jag tänker inte låta vargen göra upprepade attacker utan att ingripa, där behöver lagen ändras...tycker jag.




KLAGER; sa:
Ja jägareförbundets forum utgör ju verkligen en källa av kunnskap. Och tittar man på antalet diskussionstrådar där så ser man också hur engagerade svenska jägare är i viltvård:

Vilt och viltvård: 75
Rovdjursdebatten här!!: 1294
Växande vildsvinsstam: 207
Jakten: 1014
Jakthundar: 458
Kaliberval klass 1: 249
Årliga skjutprov?: 441
Vapen och utrustning: 657

Egentligen är det ju tur att vi inte har så många däggdjursarter i Sverige eftersom de flesta jägare inte kan hålla reda på mer än ca 3 arter, det är faktiskt därför det finns ett så utbrett motstånd mot varg (man kan inte se skillnad på varg, räv och jakthund). Det är inte många jägare som jagar gäss eller änder som egenligen vet vad det är för arter som de skjuter, möjligtvis kan de skilja på dyk- och sim -änder, men mera komplicerat än så bör det inte vara.
Var och en efter sin förmåga.
 
plast; sa:
En härlig artikel! I Kazakstan finns det till exempel 100000 vargar som livnär sig på 1200 älgar. Otroligt objektivt! Vi måste lyssna mer på organisationer som denna i vargfrågan!

(För att inte bli missförstådd vill jag påpeka att ovanstående är mycket ironiskt :) )

/Martin

Jag råkade också läsa artikeln, rätt intressant läsning faktiskt om problemet i Kazakstan och alla övriga områden som nämndes.
Har för mig att när man citerar någon eller en artikel så brukar man ta hela artikeln och inte utvalda poster som vilseleder negativ/positiv.

MVH
 
Re: Utsidan=Jägareförbundet

Partys; sa:
Jag kan acceptera varg på mina marker och ta konsekvensen av vad den kan göra med mina hundar men jag tänker inte låta vargen göra upprepade attacker utan att ingripa, där behöver lagen ändras...tycker jag.
Jag tycker du har en bra inställning. När vi bestämt oss för att Sverige ska ha en livskraftig vargstam, vilket betyder att antalet vargar behöver bli betydligt fler än idag och med större genetisk variation, så tycker jag också att du ska ha rätt att försvara dina hundar vid upprepade vargattacker. Idealet vore att vi hade så mycket varg att ekosystemet normaliserades, och då kan ha reglerad jakt ungefär som på björn och lo idag. Det är nog bara så vi får en ökad acceptans för vargen. Och vargen måste lära sig frukta människor och sådant som kan associeras till människor för sin egen skull. Men vargantalet är idag alldeles för lågt i relation till målet om en uthållig vargstam, för att restriktionerna redan nu ska luckras upp.

På Naturvårdsverkets hemsida, http://www.naturvardsverket.se/dokument/press/2001/februari/4115318 ,anges vad lagen säger: "I jaktförordningens 28 § (1987:905) står det ordagrant följande:
”Har en björn, varg, järv eller lo angripit och skadat eller dödat tamdjur och finns det skälig anledning att befara ett nytt angrepp, får tamdjurets ägare eller vårdare utan hinder av fredning eller bestämmelserna i 9 § döda det angripande djuret, om det sker i omedelbar anslutning till angreppet. Sådan jakt är dock inte tillåten inom nationalpark.
Jakt som avses i första stycket får ske på annans jaktområde. Förordning (2001:451).”

Vad är det som du vill ändra? Jag antar att det är stycket "döda det angripande djuret, om det sker i omedelbar anslutning till angreppet". Problemet om man ger sig ut på jakt efter att en varg tagit ett tamdjur, alltså att det inte sker i direkt anslutning till angreppet, är ju att det är osäkert om det är just problemvargen som skjuts. Vargstammen befinner sig i ett känsligt uppbyggnadsskede, så det går inte att chansa. I synnerhet som många vargar ändå dödas illegalt.

När det gäller jakthundar har Viltskadecentret, http://www.viltskadecenter.com/ ,publicerat en undersökning för säsongen 1999-2000 där 411 jägare med 614 jakthundar i olika vargrevir deltog. Av de 614 jakthundarna dog 8 % under säsongen. 0,6 % av trafiken, 0,8 % av varg, 2,9 % av andra orsaker relaterade till jakten och 3,9 % av andra orsaker än de tre nämnda. Sannolikheten för att någon av dina hundar ska dödas av varg är alltså relativt låg. Jag förstår att det är en ringa tröst för den som finner sin hund riven. Men där står vi idag. Med tiden, när vi åter vant oss vid att det finns varg i skogarna lär vi oss också att hantera problemen. Det införs ju också succesivt allt fler förebyggande åtgärder, det experimenteras för att se om vi kan öka vargens skygghet osv. Så jag tycker folk ska följa din inställning och acceptera vargen. Den är ju en naturlig och nödvändig del av ekosystemet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
arntur Älgar! Jakt 6
jonken Jag och mina älgar !! Jakt 57

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.