Döda alla älgar?

Hej på er,

Jag har inget mer intelligent att tillföra den här debatten än följande:

Av alla älgar i sverige som dör under ett år är orsaken i cirka 96% av fallen jakt. Av resterande del så står trafiken för mer än hälften. Endast de få som är kvar dör en naturlig död d.v.s p.g.a ålder, svält, sjukdom eller rovdjur.

Jag tycker det är ganska skrämmande att vi människor har sådan kontroll över våra vänner att vi i nästan samtliga dödsfall har bestämt att "nu var det dags för dig att gå hädan - PANG".

Vad som borde göras för att ändra detta förhållande och uppnå en bättre värld för både människor och djur??? Jag har inte en aning...

Hälsningar,
# Magnus

PS Källa: SLU 1995.
 
Jag kan berätta om en händelse som ägde rum den 17/9 i år. Min fru skulle ut och hämta lite grönsaker i landet (ligger ca 5m från huset) hennes hund en krake på 2kg var med. När dom kom ut fick hunden syn på en älgko och började skälla. Det tyckte älgen inte om, utan börjar att rusa mot frugan och hunden. Den är så nära till slut att när frugan springer så kastar hon en vattenkanna i plast som träffar älgen i huvudet men det stoppar inte älgen, dom hinner precis runt hörnet och in genom dörren.
Jag anser att detta inte är ett normalt beteende för älgar, vi har ofta älgar på åkrana runtomkring men dom har ett helt annat beteende och drar sig undan.
Och min fru har inte någon älg fobi.Vi bor inte i någon tätbebyggelse utan har ca. 1km till närmaste granne.
Bara för att en älg beter sig på en "konstigt sätt" så vill jag ju inte utrota alla älgar, och jag tycker att jakten i dag bedrivs på ett i stort sett bra sätt.
Jag jagar älg varje år och det är ett välkommet tillskott i frysen.
 
mgullo; sa:
Hej på er,

Jag har inget mer intelligent att tillföra den här debatten än följande:

Av alla älgar i sverige som dör under ett år är orsaken i cirka 96% av fallen jakt. Av resterande del så står trafiken för mer än hälften. Endast de få som är kvar dör en naturlig död d.v.s p.g.a ålder, svält, sjukdom eller rovdjur.

Jag tycker det är ganska skrämmande att vi människor har sådan kontroll över våra vänner att vi i nästan samtliga dödsfall har bestämt att "nu var det dags för dig att gå hädan - PANG".

Vad som borde göras för att ändra detta förhållande och uppnå en bättre värld för både människor och djur??? Jag har inte en aning...

Hälsningar,
# Magnus

PS Källa: SLU 1995.

öööhh... Det fungerar ju nästan till 100%... Det är bara ynka nedrans 4% av älgrackarna vi inte har snorkoll på.. Vi kommer att bättra oss!!
 
Idolf; sa:
Jag kan berätta om en händelse som ägde rum den 17/9 i år. Min fru skulle ut och hämta lite grönsaker i landet (ligger ca 5m från huset) hennes hund en krake på 2kg var med. När dom kom ut fick hunden syn på en älgko och började skälla. Det tyckte älgen inte om, utan börjar att rusa mot frugan och hunden. Den är så nära till slut att när frugan springer så kastar hon en vattenkanna i plast som träffar älgen i huvudet men det stoppar inte älgen, dom hinner precis runt hörnet och in genom dörren.
Jag anser att detta inte är ett normalt beteende för älgar, vi har ofta älgar på åkrana runtomkring men dom har ett helt annat beteende och drar sig undan.
Och min fru har inte någon älg fobi.Vi bor inte i någon tätbebyggelse utan har ca. 1km till närmaste granne.
Bara för att en älg beter sig på en "konstigt sätt" så vill jag ju inte utrota alla älgar, och jag tycker att jakten i dag bedrivs på ett i stort sett bra sätt.
Jag jagar älg varje år och det är ett välkommet tillskott i frysen.

På hösten är det inte alls ovanligt att främst älgtjurar är retliga. Men har man en skällande hund så kan man nog räkna med att alltid bli jagad. Älgen är duktig på att försvara sig, det märks även på de vargar som älgar sparkat ihjäl här i Sverige. De flesta som bli attackerade av björn har ju också lockat till sig björnen mha av en hund. Har man inte hund så får man ju skadeskjuta björnen för att lyckas få den att attackera.
 
mgullo; sa:
Hej på er,

Jag har inget mer intelligent att tillföra den här debatten än följande:

Av alla älgar i sverige som dör under ett år är orsaken i cirka 96% av fallen jakt. Av resterande del så står trafiken för mer än hälften. Endast de få som är kvar dör en naturlig död d.v.s p.g.a ålder, svält, sjukdom eller rovdjur.

Jag tycker det är ganska skrämmande att vi människor har sådan kontroll över våra vänner att vi i nästan samtliga dödsfall har bestämt att "nu var det dags för dig att gå hädan - PANG".

Vad som borde göras för att ändra detta förhållande och uppnå en bättre värld för både människor och djur??? Jag har inte en aning...

Hälsningar,
# Magnus

PS Källa: SLU 1995.

Jag tänkte svara nåt intelligent här, men blev så trött, så trött.

/Håkan
 
Älgjakt

Ville bara säga att det är helt normalt att skjuta av älg. Förstår inte varför en del verkar välldigt kritiska till jakt. Kom ihåg att kötet DU köper i affären kommer från ett djur som någon jägare skjutit i skogen. Ingen jakt=Inget kött. Däremot är det sorgligt att läsa att folk är rädd för älgen. HALLÅ....vakna, älgen är inget rovdjur. Jag lovar, han äter inte upp dig. En älgtjur i brunsttider kan attackera en människa men oftast flyr dom om en människa kommer i närheten. Nä, folk är farligare.
 
Jämföra en älg med en björn och säja att dom har samma beteende inför en skällande hund det håller jag inte riktigt med om.
Det är inte första gången den här älgen har utmärkt sig, och det är bara den här älgkon som betersig på detta sätt hos oss. Men för ca.20-årsen var det en älgtjur som betedde sig på ett likartat sätt men det var under större delen av året men problemet försvann under älgjakten.
 
Re: Älgjakt

sfrge; sa:
Ville bara säga att det är helt normalt att skjuta av älg. Förstår inte varför en del verkar välldigt kritiska till jakt.

Läste för något år sedan om ett försök utfort någonstans i nordamerika. Där fanns en med jakt kontrollerad hjortpopulation. På försök stoppades jakten helt vilket i avsaknad av rovdjur fick stammen att öka kraftigt under några år. Det som sedan hände som en naturlig följd av överpopulationen var att stammen drabbades av någon form av sjukdom. Nästan hela stammen slogs ut och det tog massa år med stödutfodring m.m. för att få stammen att återhämta sig

Att hålla viltstammarna i styr med jakt är nog en nödvändighet om man vill ha ett viltliv över huvud taget.

/Niklas
 
Älg en tillgång

Älgkött är gott!
Jag ser, förutom det mäktiga att stöta på dem i skogen, älgen som en högkvalitativ köttillgång.
(Extremt dyrt kött om alla omkostnader och arrenden ska räknas in. Om du tror att det är gratis - tänk om!)

Jaga med respekt. D.v.s. avlossa inte ett skott som du riskerar att ångra. Smygjakt är fint eftersom älgen dör ovetande om vad som hände om det utförs rätt. En människa som skjuts med helmantlad pistolammunition upplever det som ett knytnävsslagg, endorfiner rusar till och de första femton minuterna gör det inte så ont men sedan.... Vad lär man av det här för älgjakt? Avliva snabbt och använd modern teknik för effektivt avlivande. D.v.s. använd inte pilbåge eller något annat oeffektivt/romantiserat verktyg.

Om djur (gäller väl människor också) trängs ihop för mycket så sprids sjukdomar lättare/fortare. Är väl inte ett dugg konstigt?

Är du köttätare så ska du inte klaga på jägare. En älg har det väldans fritt den största delen av året. Kan man säga detsamma om alla djur som är ihopklämda på köttfabriker?

När det gäller vildmarken så är den, onaturligt och fint, med tiden snart ersatt av golfbanor. :) Har aldrig hört någon golfare tycka att det finns för mycket golfbanor, tyvärr...

Visst blir en del älgar extra galna på hösten.
Med tanke på hur fixerad min hjärna var i nedre tonåren så finner jag inte det så konstigt heller... :)

Människor får psykiska sjukdomar och förmodligen älgar också. De jaktlag jag har varit verksam i har tidigt i jakten gjort allvarliga och "lyckosamma" insatser för att neutralisera/avliva påträngande älgar i villaområden etc. Inte helt ofarligt med tanke på de sparkar som älgarna gärna delar ut. Kanske tur att de ser relativt dåligt! :)
 
Idolf; sa:
Jämföra en älg med en björn och säja att dom har samma beteende inför en skällande hund det håller jag inte riktigt med om.
Det är inte första gången den här älgen har utmärkt sig, och det är bara den här älgkon som betersig på detta sätt hos oss. Men för ca.20-årsen var det en älgtjur som betedde sig på ett likartat sätt men det var under större delen av året men problemet försvann under älgjakten.

Kan lägga till att hemma hade vi en tokig älgko som attackerade det mesta som hon såg, om man tex cyklade på vägen och hon var ute på nån av närliggande åkrar så kom hon sättande i full galopp, så då gällde det att trampa på. Dessutom hade hon storhetsvansinne, då hon även satte efter våra traktorer och tom en grävmaskin! Troligen hade hon nån hjärnskada, hjärnmask sa nån att de kunde få och då blir de tokiga?!
 
Karelsk björnhund

Denna kompis ställer både björn och älg så varför inte ta med en dylik på svampplockningen om man har fobi?

140.jpg



(OBS: ej min hund. Är hundlös.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
arntur Älgar! Jakt 6
jonken Jag och mina älgar !! Jakt 57

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.