Svenska Jägarförbundet

ja fakta lär ju inte heller hjälpa när det handlar om religion på bägge sidorna :D

(def. Religion kan definieras som ett tankesystem som försöker ge kunskap om det vi inte kan uppleva med våra sinnen och vårt rationella tänkande)
 
Hänger inte med Patric, har ej följt tidigare tråd, vad är i stora drag din inställning i rovdjursfrågan ?


1. jag förstår inte finessen med att ha varg utan att innan förankra beslutet med information och utbildning i de områden där vargen kommer att finnas.

2. om jakten blir påverkad av att stammen decimeras av så är det så, jag hävdar att jakten inte är en rättighet utan en förmån, den förmånen kan beskattas efter naturen har gjort sin beskattning..

3. jag tror starkt på aktiv avel när det gäller djur, precis som vi aktivt avlar hundar, får, kor och andra tamdjur så kan vi aktivt avla rovdjuren. detta fungerar väl i andra delar av världen samt i sverige på tokgris.. ett rovdjur som ens tittar snett på tätort eller människoboning ska blybehandlas omgående, man skapar då en stam med skygga individer som håller sig ifrån människor och dess boningar, inte direkt raketforskning, vi kan inte spara en massa defekta individer med förbehållet att det finns för få, då kommer vi att få problem.

4. mata vargen med statens mat, ren.. staten betalar för hela rennäringen så vargen kan mumsa fritt på ren..
 
Om man inte gillar något...

Så gör man något åt det!
För att starta en ideellförening behövs bara Stadgar och Styrelse, styrelsen måste vara minst tre personer, Ordförande, sekreterare och kassör, Stadgarna fattas på första mötet där man tillsätter styrelsen (minst tre pers. närvarande alltså).
Sedan kan man börja jaga medlemmar, agera i frågor, skaffa sponsorer mm.
 
jag håller med allt, men kanske inte helt med att det är en förmån som skall beskattas, ansvarsfull jakt är en skyldighet enligt mig. Vem tusan njuter av att skjuta djur egentligen, det skall göras bara. Får man en kick av att döda är man rätt sjuk enligt mig.
 
jag håller med allt, men kanske inte helt med att det är en förmån som skall beskattas, ansvarsfull jakt är en skyldighet enligt mig. Vem tusan njuter av att skjuta djur egentligen, det skall göras bara. Får man en kick av att döda är man rätt sjuk enligt mig.

men det är helt normalt att köpa likdelar i kyldisken?


(det är inte skottet som är jakten, det är jakten... vi är samlare och jägare)
 
haha..vem försöker du övertyga om likdelar i frysdisken. Jag är en vegan som jagar, är det något konstigt med det?
 
jag håller med allt, men kanske inte helt med att det är en förmån som skall beskattas, ansvarsfull jakt är en skyldighet enligt mig. Vem tusan njuter av att skjuta djur egentligen, det skall göras bara. Får man en kick av att döda är man rätt sjuk enligt mig.


Jakten är en förmån(precis som det står) men den beskattas ju också... ;)

Vem som tycker det är njutbart att skjuta ett djur vet jag tyvärr inte, men jag tror de flesta jagar på grund av den naturupplevelse man får vid jakt och för min del och många andra norrländska jägare så drygar även jakten ut matkassan betydligt mycket. :)
 
Ja, varför jagar man?

skulle tro att det finns ganska många anledningar till att man jagar.
Jag har blivit idiotförklarad många gånger pga mitt jaktintresse, Jag åker varje år från Jokkmokk ned till trakten av Vansbro, en sträcka på ca 105 mil enkel väg. Jagar älg en vecka och åker hem igen. Har gjort så i över 20 år.
Jakten där nere ger mig ca 70-100 kg kött, värdet i kr ligger väl på ca 40 kr/kg, tror jag.
1 år åkte jag hem helt utan kött, vi fick ingen älg det året.
Jag åker ned dels för köttandelen, dels för en trevlig jaktupplevelse, dels för ett avbrott i vardagen men kanske framför allt för den fina sociala upplevelsen. Det är trevligt bo i en fäbodstuga tillsammans med jaktkamraterna, äta god mat, dricka ett glas och berätta gamla jaktminnen. Det är kamrater man kanske bara träffar en vecka om året.
De jaktkamrater jag har, vågar jag påstå jagar för upplevelsen och den sociala samvaron.

Men, så i år kommer jag inte att åka ned pga att rapporterna säger att det finns väldigt lite älg i trakten men de vargar som vandrade in förra hösten finns kvar. Jag är hundförare och jagar med löshund i vanliga fall. Under jakten förra året blev jag tvungen att hålla min hund i koppel pga av varghotet. Jag tänker inte åka ned om det är samma läge i år.
Att älgstammen är så svag påstår jag beror på bl.a. vargen. Tyvärr verkar det som om myndigheterna inte längre har riktig kontroll över reviren och de strövargar som tydligen finns utanför reviren. Det går precis som med björnarna, man tappar slutligen kontrollen.

Jag har ingen lösning på problemet, i vart fall ingen som gör alla nöjda och glada.
Det finns säkerligen många här på Utsidan som har lösningen, det brukar ju vara så. Men tyvärr verkar de seriösa förslagen drunkna i all annan smörja.

Hörde i dag att flera björnjägare uppger att de blivit utsatta för hot mm efter att de framträtt i media med bild och namn. Vem kan tänkas vara så dum?
 
Matte är inte din starka sida, va?

Om Sverige har hundra vargar och de äter varsin älg varje vecka, så slukar de 5 000 vargar om året. Men vi räknar tokhögt högt och landar på det dubbla. Då äter vargen 10 000 älgar om året (i verkligheten äter förstås vargar inte så här mycket, och lever heller inte uteslutande på älg).

I Sverige skjuts i år...vaddå...80 000 älgar? Något åt det hållet.

Så exakt hur är det vargens fel om det blir ont om älg?

Och det där att jaga med lös hund... Själv tycker jag att mina barn ska kunna leka på gatan, men där finns bilar. Så de får låta bli. Tuff skit.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.