en fråga till vegetarian

Re: Re: Hjälp...

Därmed har jag inte sagt att jag vill tvinga andra att ändra sig, enda sättet att få folk att ändra sig (och det inkluderar mig) är att övertyga dem om att de har fel. Det kan man bara göra på ett sätt: Diskutera.

Ovanstånde tycks mig lite paradoxalt. Vill man övertyga någon genom diskussion, så är man ju offensivt ute efter att ändra den andres inställning.
Själv sympatiserar jag med den mer passiva varianten, att försöka få andra att börja tänka själva genom att föregå med gott exempel. Om man själv drar slutsatser och därför ändrar sitt beteende, känns förändringen "ärligare"(?) för en själv, och det är lättare att leva med det och stå för det.
 
Re: Re: Veggo - rätt eller fel?

Jag håller delvis med dig... men jag tycker att människan skall lyssna på sin kropp istället för media eller grannskapet om villken föda som skall ingå i varje individs kostcirkel.

Skriker din kropp efter grönsaker ät det, likväl kött eller annan föda.

Tyvärr vad det beträffar folk som väljer vara vegetarianer här i stockholm är det snarare en livstil än sunt leverne... och dessa låtsasvegetarianer kräver uppmärksamhet från omgivningen..

Jag arbetar på krog och får ständigt den frågan om vi har vegetariskt på menyn, svaret blir alltid nej, då blir dom tokiga och kommer med motargument som VAA!.. då upplyser jag alltid korrekt och elegant att den här krogen är konstruerad runt den Italienska matkulturen och inriktar sig inte på någon speciell råvarupolicy, du skulle bara ana villka reaktioner jag får..

Men då beslöt vi att ändå ta med en vegetarisk rätt på menyn, vi grävde i våra matkunskaper tillika matlitteratur och framavlade en riktig eminent vegetarisk rätt me de allra "hippaste" grönsaksingredienserna, efter nogrann kalkylering hamnade den maträtten i vår meny för 185 kronor.

Vad tror du jag får för kommentarer då, Vaaa! en Vegetarisk rätt för så mycket pengar, då säger jag bestäm er, äter ni vego mat för att komma billigt undan eller för att ni har valt att inte äta kött, och då kan jag upplysa dig att vi ändå inte kostnadssatte den maträtten med samma marginal vi prissätter våra övriga kötträtter, vegorätten var billigare än alla våra övriga rätter...

Döm själv.. Det finns riktigt få människor med riktigt livsfilosofi om varför de har valt bort köttet.

Jägare och Krögare
Det allra sämsta man kan vara i det Svenska samhället... skulle jag ha varit bosatt i Storbritanien skulle jag säkert ha blivait adlad jämfört med bannlyst, kanske flyttar ditt vid nästa liv..HeHe
 
Re: Re: Re: Veggo - rätt eller fel?

Och så börjar det igen... *snark*

Jag vet inte till vem ditt inlägg riktade sig till, men jag tar mig friheten att svara.

taktsa; sa:
Jag håller delvis med dig... men jag tycker att människan skall lyssna på sin kropp istället för media eller grannskapet om villken föda som skall ingå i varje individs kostcirkel.
Ja, givetvis.
Jag mår alldeles utmärkt, tackar som frågar. Det gör nog de flesta, oavsett kosthållning.

Skriker din kropp efter grönsaker ät det, likväl kött eller annan föda.
Nja, det handlar väl inte riktigt vad man är "sugen" på, utan om ett lite mer omfattande val.
Jag har sagt det förut, och jag säger det igen:
det är upp till var och en!

Jag arbetar på krog och får ständigt den frågan om vi har vegetariskt på menyn, svaret blir alltid nej, då blir dom tokiga och kommer med motargument som VAA!.. då upplyser jag alltid korrekt och elegant att den här krogen är konstruerad runt den Italienska matkulturen och inriktar sig inte på någon speciell råvarupolicy, du skulle bara ana villka reaktioner jag får..
Personligen tycker jag inte det är konstigt att vegetarisk mat efterfrågas, men jag vet även att så gott som alla restauranger som inte har det på menyn kan erbjuda det om så önskas.
Det verkar vara en ganska exklusiv restaurang/krog du arbetar på, men italiensk pasta med tomatsås är väl en klassiker? Ingen som läst Gudfadern? :)

[...]
Vad tror du jag får för kommentarer då, Vaaa! en Vegetarisk rätt för så mycket pengar, då säger jag bestäm er, äter ni vego mat för att komma billigt undan eller för att ni har valt att inte äta kött, och då kan jag upplysa dig att vi ändå inte kostnadssatte den maträtten med samma marginal vi prissätter våra övriga kötträtter, vegorätten var billigare än alla våra övriga rätter...
What can you say...?
Ser inget att kommentera om detta, tycker inte heller det passar in i diskussionen. Vegetarism ska givetvis inte handla om pengar.

Döm själv.. Det finns riktigt få människor med riktigt livsfilosofi om varför de har valt bort köttet.
Om man inte är mode-vegetarian, politisk vegetarian eller dylikt så tror jag de flesta vegetarianer har en ganska bra idé om vad de håller på med, och varför.

Mode-vegetarianer rör mig inte i ryggen, det är bara löjligt.
Politiska vegetarianer (vanligt på vänsterkanten) är naiva. (Grov generalisering.)

Jägare och Krögare
Det allra sämsta man kan vara i det Svenska samhället... skulle jag ha varit bosatt i Storbritanien skulle jag säkert ha blivait adlad jämfört med bannlyst, kanske flyttar ditt vid nästa liv..HeHe
Återigen förstår jag inte sammanhanget.
Förlåt mig om jag är dum, förlorar antagligen några hjärnceller för varje morot jag gnager i mig.
 
Re: Re: Re: Re: Veggo - rätt eller fel?

mightyrasta; sa:
Och så börjar det igen... *snark*
Personligen tycker jag inte det är konstigt att vegetarisk mat efterfrågas, men jag vet även att så gott som alla restauranger som inte har det på menyn kan erbjuda det om så önskas.
Det verkar vara en ganska exklusiv restaurang/krog du arbetar på, men italiensk pasta med tomatsås är väl en klassiker? Ingen som läst Gudfadern? :)

Italiensk pasta med tomatsås finns även på vår meny som mellanrätt precis så som det äts i italien, pasta är ingen huvudrätt som det äts massor av, man blir bara tung i magen, pasta är en aptitretare medans man väntar sin huvudrätt.

Det är inte så enkelt, om man bedriver seriös matlagning så bör en rätt vara utarbetad inget man slafsar ihop, och smaka som det smakar det är en "typ" vegetarian som skall äta det, degradera dig inte så, men jag tycker att som hängiven vegetarian skall man undersöka villka krogar lokalt där man bor underhåller sig med vegetariskt på menyn och uppsöka dom, man kan inte kräva av alla krogar att "slafsa" ihop något, en kökschef med yrkesstolthet gör inte det aif, laga mat som ligger utanför menyn oavsett det är vegetariskt eller inte.


[...]
Vad tror du jag får för kommentarer då, Vaaa! en Vegetarisk rätt för så mycket pengar, då säger jag bestäm er, äter ni vego mat för att komma billigt undan eller för att ni har valt att inte äta kött, och då kan jag upplysa dig att vi ändå inte kostnadssatte den maträtten med samma marginal vi prissätter våra övriga kötträtter, vegorätten var billigare än alla våra övriga rätter...
What can you say...?
Ser inget att kommentera om detta, tycker inte heller det passar in i diskussionen. Vegetarism ska givetvis inte handla om pengar.

Det är tyvärr bistra sanningen med grov generalisering, när en gäst önskar klara sig billigt undan blir han dumsnål genom att säga "jag tar nånting lätt" eller " har ni något vgetariskt", tro mig med handen på hjärtat, jag har arbetat i den branschen länge.
En klassiker är också "jag kör, jag dricker vatten" lite irelevant i den här diskussionen, men vi säljer ett brett utbud av alkolfria alternativ som inte påverkar körningen det minsta.

Döm själv.. Det finns riktigt få människor med riktigt livsfilosofi om varför de har valt bort köttet.
Om man inte är mode-vegetarian, politisk vegetarian eller dylikt så tror jag de flesta vegetarianer har en ganska bra idé om vad de håller på med, och varför.

Mode-vegetarianer rör mig inte i ryggen, det är bara löjligt.
Politiska vegetarianer (vanligt på vänsterkanten) är naiva. (Grov generalisering.)

Jägare och Krögare
Det allra sämsta man kan vara i det Svenska samhället... skulle jag ha varit bosatt i Storbritanien skulle jag säkert ha blivait adlad jämfört med bannlyst, kanske flyttar ditt vid nästa liv..HeHe
Återigen förstår jag inte sammanhanget.
Förlåt mig om jag är dum, förlorar antagligen några hjärnceller för varje morot jag gnager i mig. [/QUOTE]

Det var inte meningen att vilseleda dig och få dig att känna dig dum, jag skrev signaturen påverkad efter ett annat forum jag besökte med temat jakt och där fick jag erfara att min hobby jakt inte är så uppskattad heller, likväl som mitt yrke diskrimineras varje dag i dagspress och folkmun "krögare är bovar och banditer med låg bildningnivå" även det irelevant i vårt samtalsämne men använde det som referensverk.

Hälsningar
Christos
 
Re: Re: Re: Re: Re: Veggo - rätt eller fel?

taktsa; sa:
Italiensk pasta med tomatsås finns även på vår meny som mellanrätt precis så som det äts i italien, pasta är ingen huvudrätt som det äts massor av, man blir bara tung i magen, pasta är en aptitretare medans man väntar sin huvudrätt.
Aj då, jag som äter pasta så gott som varje dag... :)

Det är inte så enkelt, om man bedriver seriös matlagning så bör en rätt vara utarbetad inget man slafsar ihop, och smaka som det smakar det är en "typ" vegetarian som skall äta det, degradera dig inte så, men jag tycker att som hängiven vegetarian skall man undersöka villka krogar lokalt där man bor underhåller sig med vegetariskt på menyn och uppsöka dom, man kan inte kräva av alla krogar att "slafsa" ihop något, en kökschef med yrkesstolthet gör inte det aif, laga mat som ligger utanför menyn oavsett det är vegetariskt eller inte.
Det verkar som om våra kulinariska smaklökar arbetar på olika våglängder, men om er kock är för fin för att erbjuda specialmat så får det väl vara så.
I det fallet håller jag med om att man under sådana förhållanden bör söka upp ett annat ställe att äta på.

Det är tyvärr bistra sanningen med grov generalisering, när en gäst önskar klara sig billigt undan blir han dumsnål genom att säga "jag tar nånting lätt" eller " har ni något vgetariskt", tro mig med handen på hjärtat, jag har arbetat i den branschen länge.
Alltför grov generalisering för att godkännas i mitt tycke. Att avfärda en kund med misstankar om snålhet för att det finns produkter man av olika skäl inte vill inta visar att din krog inte bryr sig särskilt mycket om sina kunder.
Och givetvis ska kunden betala för sig, om han har råd att gå till ett sånt ställe. Prissättningen bör ske i samma prisklass som övriga rätter.

Återigen förstår jag inte sammanhanget.
Förlåt mig om jag är dum, förlorar antagligen några hjärnceller för varje morot jag gnager i mig.
Det var inte meningen att vilseleda dig och få dig att känna dig dum, jag skrev signaturen påverkad efter ett annat forum [...]
Det var inte meningen att jag skulle förlåta min dumhet, för någon sådan känner jag inte. Mitt resonemang bottnade helt i att jag tyckte att stycket var irrelevant.

Yrkesstolthet till trots, ser jag ingen anledning till att en krog inte ska erbjuda vegetarisk mat.

Hälsningar
Erik
 
Intressant diskussion

Hoppsan, här diskuteras det hejvilt om hedonism a la tännsjö och annat!

Vegetarianer kan överleva!! Vi klarar oss genom att äta en massa smaskiga bönor och annat, (som jag inte tror har något medvetande, någonsin, och särskilt inte nedsövt).
Det finns inte något hemligt superlivselixir i kött som gör köttätare till supermänniskor.
Människan har bara en sak på sin kropp som säger att den är *lämpad* att äta kött. Hjärnan!!!
Vi människor har haft förmånen att kunna välja vad vi äter, eller rättare sagt vi har nog stoppat i oss allt som går, kött eller växt. Nu är situationen för ganska många av oss (fast alltför få) att vi kan välja om vi vill äta kött eller inte.
Vi behöver inte kött för att överleva, det går att leva på växter.
Varför då äta kött?
Julskinka mmmummaa, lax *stön*, parmaskinka och mozzarella!!
För att vissa saker är attans mumsiga, enda argumentet förutom om man är allergisk eller på något annat sätt har kött som nödvändig del av kosten.
Och Njutning är svårt...
Hedonisten som uttalade sig tidigare har en poäng, men som de flesta hedonister så sitter han i ett hörn målat av att de flesta av oss faktiskt tycker att det finns olika sorters lycka/njutning. För min del så anser jag att lyckan av att trycka in ett dött djur (medvetet provokativt??) i munnen är ganska mycket mindre än det djurets olycka över att vara född in i en slaktfabrik / lycka över att leva fritt.
Betyder det att alla köttätare ska hängas ut som djurplågare?

Absolut inte!
Förändring kommer inte genom att kritisera utan genom att uppmuntra! Nästa gång någon bestämmer sig för exempelvis sluta äta rött kött, så kommer jag vara den första att applådera detta beslut, det är så mycket bättre än att äta rött kött. Om den personen sedan äter kyckling så är ju inte det särskilt konsekvent, men jag tänker inte påpeka detta utan varje litet steg är bättre än inget alls!!
Människan, anser jag, har inte förmåga att vara konsekvent i allt hon gör.

Det var inte allt jag menade att säga, men ändå en liten del.

För övrigt anser jag att det borde vara lite mer glädje på detta forum. Tänk så trevligt ifall man kunde försöka uppnå consensus (samförstånd, inget akademikerkomplex här inte ;-) ), istället för att fnysa och hoppa på.

Sov gott och sköt om era nära och kära, och alla andra för den delen också.

/Daniel, mer och mer vegetarian sedan åtminstone tio år...
 
sundancekid; sa:
Vill man uppröra och framkalla reaktioner genom idiotiska inlägg så ska man väl få göra det. Du framstår dock (för mig) inte som den klokaste av individer.
// Lars
När det gäller diskussioner bör man kanske tänka på detta(taget från ett annat forum):

- Debattera gärna och intensivt MED andra debattdeltagare, debattera inte OM andra debattdeltagare. Personliga omdömen om andra deltagare i debatten skall undvikas, ev brister i någons logik eller kunskaper bör framgå av debattens innehåll och behöver ej påpekas av andra deltagare i andra ordalag än bemötande av inlägget i sak.

- Om inlägget enbart är ironiskt, visa detta tydligt med smileys eller dylikt så att ingen kan misstolka det.

Det är det minsta man kan kräva av en om man nu måste ge sig in i diskussioner.
/Freddan
 
markustaljedal; sa:
Förstår fortfarande inte hur man kan bry sig så mycket om vad andra äter eller inte äter...
Därför att man är rädd för det som är annorlunda? (Jämfört med sig själv, givetvis. Vegetarism i sig är absolut inget konstigt. Dock farligt. ;) )

Därför att man tror att alla vegetarianer snart ska spränga alla Scan-bilar och minkfarmar i luften?

Därför att man har bestämt sig för att man har rätt, alla andra har fel?

Därför att...
 
som vanligt mellan köttätare och icke köttätare så smyger sig moralkakor in lite här och där..

Ordet "utrotningshotade arter" brukar också dyka upp i sånna här samanhang som om någon skulle äta dessa!?!

Det bästa som kan hända ett djur som lever på svensk jord är att det dels blir klassat som ätbart- och dels blir klassat som jaktbart-vilt.. Det finns ingen organisation eller rörelse i Sverige som gjort lika mycket för de vilda djuren som jägarkåren.. Det finns också väldigt få som har samma koll på hur det egentligen står till med artbestånden som just jägarna då de tillbringar väldigt mycket tid i skog och mark.

Hade t.ex. igelkottar varit klassat som ätligt och jaktbart vilt så hade det funnits foderplatser, skyddade övervintrings platser, "igelkotts-stängsel" längs våra vägar, mm, mm... Jägare värnar mer om viltet än någon annan för man vill ju jaga nästa år också, och året efter det...

Jag personligen saknar Veganer och andra militanta icke köttätande människor i skogen.. Det är nu djuren behöver mest hjälp, väldigt många rådjur dör exempelvis just vid denna tid då snöskaren gör födan svåråtkommlig för dom och i stället äter dom granris som bara fyller magen utan att ge ifrån sig någon som helst näring.. detta resulterar i näringsbrist och dödsfall.. Jag har personligen köpt 5 st ensilage balar (800 kg tunga rullbalar) som jag ställt ut på mina marker för att hjälpa viltet lite på traven.. Dessa balar kostar mig 2500 kr vilket jag med glädje betalar eftersom jag senast igår såg 15 rådjur som stod och åt från en av balarna.. ..men som sagt, vart är de sk "djurvännerna" i denna för viltet karga stund? Jag misstänker att dom ligger hemma i soffan framför DVD'n iklädda sina fina "ÄT INTE DJUR" T-shirtar.. dom kanske till och med planerar ngn fritagning av minkar frammåt våren när det blir lite skönare att vara utomhus..

Dock så är jag kritisk mot att äta det kött som säljs över disk i våra butiker.. Framför allt kyckling då jag ser hanteringen av dessa som helt absurd och tar avstånd från att äta detta då jag inte vill på något sätt gynna denna industri.. Vi äter mycket fågel hemma såsom duva, gås, and, fasan, rapphöns, tjäder mm.. Dvs fåglar som levt fritt för att sedan få en hagelsmäll och hamna i min stekpanna.. Nu tillåter inte vårt svenska viltbestånd detta leverne för alla eftersom viltet då skulle ta slut typ första dan.. men i alla fall, jag sover gott och uppmanar alla som har samma möjlighet som jag att följa mitt exempel..

För att nämna lite om vad "djurrättsaktivister" lyckats åstadkomma så tycker jag att den sk. "jaga pälsbärande personer på stan" hysterin är ett bra exempel på hur det kan gå..
..man började under slutat på -60 talet och fortsatte under -70 talet att jaga och trakassera personer som bar kläder gjorda av skinn från räv, ekorre, mink osv..
Detta resulterade i att folk inte vågade bära sina kläder längre och heller inte köpa denna typ av kläder.. Efterfrågan och priset på rävskinn försvann i stort sett och därmed slutade man i stort sett att jaga räv i hela södra sverige.. Fantastiskt så här långt intesant?
Rävpopulationen formligen exploderade med en nästan helt utrotad rådjurstamm som resultat.. Med överpopulationer följer farsoter då detta är naturens sätt att justera beståndet , och att under en 9 månaders-period klia ihjäl sig pga skabb är en död som jag inte ens önskar Saddam Hussein... Än idag ser vi väldigt många skabbräver springa runt även om räven nu börjat tillfriskna efter dessa 20 år av plågeri... Även ekorrejakten upphörde med en helt utrotad skogsfågel stamm som resultat då ekorren är en flink ägg och fågelungs tjuv... Skogsfågeln har inte återkommit i mina trakter ännu även om vissa observationer gjorts ett par mil bort...

Jägarens insatser är viktiga i vår svenska natur, vi har förändrat förutsättningarna för viltet med vårt moderna skogs- och jordbruk och måste därför manuellt hålla balansen på artbestånden.. Vissa säger att "låt naturen sköta sig själv" men då får vi också räkna med att de kommer att försvinna ett antal arter från vår svenska fauna och är det vad vi vill åstadkomma? De djur som kommer att klara sig bäst är de som är mest anpassningsbara såsom kråkor, korp, havstrut, skator, grävling, vildsvin..

ojj.. vad mycket det blev..
 
Liquido:

I det stora hela håller jag med dig i dina synpunkter.
Däremot vill jag inte direkt gå med på att jägarna gör djurens levnadsförhållanden bättre. En sådan anledning godtar jag inte som förklaring till nöjesjakt, som trots allt är det majoriteten av svenska jägare sysslar med. Skyddsjakt och beståndsbegränsande jakt är inte vad jakt i Sverige går ut på, även om riktlinjerna ritas ut därefter.

Ang. djurvänner som inte bryr sig var min första tanke i linje med din, men det finns många som aktivt engagerar sig för att djuren ska få det bättre, främst sådana djur som hålls instängda i burar.

En eloge till dig för att du hjälper rådjuren.

Hälsningar
Erik
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...