alla jägare är...

dusko; sa:
Jägare är mördare. Varken mer eller mindre.

Andreas,

Mord är per definition när man avsiktligt dödar en eller flera människor. Att döda ett djur är således inte mord. I jakt ingår dödandet som en logisk följd, dels beroende på att kött utgjort människors basföda sedan tidernas begynnelse och dels för att det är så mycket enklare och barmhärtigare att äta upp hela eller delar av djuret sedan det först avlivats på ett i sammanhanget lämpligt sätt. Omdefinierar du begreppet "mord" torde du snart bli varse hur våra fängelser och vårdinrättningar fylldes till bredden av livstidsdömda katter och förhärdade vargar liksom övriga predatorer och de flesta av våra fiskarter och insektsätande däggdjur.

En i många avseenden adekvat insikt är att många skulle må bättre av att äta mer grönsaker och mindre kött. Långa djurtransporter och annat djurplågeri är vidrigt och hänsynslöst. Jakt bedrivs allt som oftast av entusiaster, naturmänniskor precis som du och jag, med en inte sällan uttalad målsättning om viltvård och med den största respekten för vår skog och vår natur. Det har mycket lite att göra med västvärldens rationella djurhållning och köttproduktion. Jag föreslår att vår förändring börjar där istället och att vi lämnar jägarna ifred. Allt annat vore både naivt och småaktigt.
 
MickeD; sa:
Jakt bedrivs allt som oftast av entusiaster, naturmänniskor precis som du och jag, med en inte sällan uttalad målsättning om viltvård och med den största respekten för vår skog och vår natur. Det har mycket lite att göra med västvärldens rationella djurhållning och köttproduktion. Jag föreslår att vår förändring börjar där istället och att vi lämnar jägarna ifred. Allt annat vore både naivt och småaktigt.

Jag tycker mig märka ett generationsskifte i jägarkåren, många av de äldre jägarna med en tråkig fixering vid trofeer och kilovikt börja sakta försvinna ur skogarna. Jag tror och hoppas att den nya generationen jägare har bättre respekt och större vilja att bedriva en bra och komplett viltvård. Detta kommer i sin tur förhoppningsvis att leda till att allmännheten för en bättre sin på jägaren och jakten.

/PB
 
FJS90/91; sa:
Jag tycker mig märka ett generationsskifte i jägarkåren, många av de äldre jägarna med en tråkig fixering vid trofeer och kilovikt börja sakta försvinna ur skogarna. Jag tror och hoppas att den nya generationen jägare har bättre respekt och större vilja att bedriva en bra och komplett viltvård. Detta kommer i sin tur förhoppningsvis att leda till att allmännheten för en bättre sin på jägaren och jakten.

Det vore bra om det växer fram en generation av viltvårdsintresserade jägare, men som XPAT skrev:

XPAT; sa:
En av orsakerna är att den unga generationen (till viss del min 66:a) har vuxit upp med TV + film om djur som beter sej som människor. Man ger helt enkelt djur mänskliga egenskaper, egenskaper som de saknar! En katt har t.ex. ingen jaguppfattning, den det helt enkelt inte att den själv existerar.

Det medför ju att chansen att en ny jägarkår växer fram inte är så stor.

/Håkan

PS XPAT, varför väckte du denna saligen avsomnade debatten igen?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.